Investering + afschrijving

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Investering + afschrijving (11460 keer gelezen)
Yannick Veys
Moderator

Re:Investering + afschrijving
« Yannick Veys Antwoord #15 Gepost op: 10 juni 2008, 13:02 »

Waar het om gaat is de drempel van 450,-. Daarboven ga je activeren en afschrijven, daaronder neem je het meteen als kosten.

Marketing wordt ook gezien als kosten, dat kun je niet activeren want wat is de levensduur van een advertentie? Toch geen 5 jaar neem ik aan?

@yannick_veys Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen.
TvG
Tot ziens, allemaal!
Legend

« TvG Antwoord #16 Gepost op: 10 juni 2008, 13:43 »

Volgens mij is bij software (CMS) bepalend of het om een eenmalige betaling gaat of om een jaarlijkse fee (servicecontract of welke andere naam men er aan wil geven). Die eenmalige betaling wordt, indien boven de € 450, geactiveerd en afgeschreven. Ook komt deze in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De jaarlijkse fee wordt onafhankelijk van het bedrag direct tot de kosten gerekend.
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #17 Gepost op: 10 juni 2008, 14:53 »

Alleen wat is er nu onder de investeringskosten te rekenen?

- Laptop (1.699 euro)
- Printer (212,95 euro)
- CMS systeem (2.500 euro)
- Software  (345 euro)

Die vier in ieder geval, het zijn eenmalige kosten, dwz kosten die niet elk jaasr terugkomen, enkel pas na 4 jaar als ze zijn afgeschreven (laptop + printer).

En hoe zit het dan met de bedrijfsinventaris, zoals de CD's die gestuurd worden naar klanten en de webhosting van de eigen website? En de marketingkosten geef ik ook uit de eerste dag van het eerste jaar. Dit zijn jaarlijkse kosten waarin ik elk begin van het jaar in investeer.

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen
kustlijn
Newbee

« kustlijn Antwoord #18 Gepost op: 10 juni 2008, 17:08 »

Is het niet zo, dat indien de printer voor de laptop gebruikt gaat worden, en direct of middelijk na de aanschaf van de laptop is aangeschaft, hij bij de laptop kan worden opgeteld?

Dus laptop + printer=  1 699 + 212,95 = 1 911,95

Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #19 Gepost op: 10 juni 2008, 20:59 »

Alleen wat ik nu eigenlijk nog graag zou weten of ik de marketing kosten op mn investeringbegroting kan zetten. Ik geef ze namelijk enkel aan het begin van het jaar uit en voor de rest niet meer.

Marco van den Maagdenberg
Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #20 Gepost op: 10 juni 2008, 21:07 »

Quote : Bas kilompo op 10 juni 2008, 20:59
Alleen wat ik nu eigenlijk nog graag zou weten of ik de marketing kosten op mn investeringbegroting kan zetten. Ik geef ze namelijk enkel aan het begin van het jaar uit en voor de rest niet meer.

Investeringsbegroting, zegt het al, je maakt een opgave van alle kosten/investeringen die nodig zijn om te kunnen starten, dus ook de marketingkosten die nodig zijn om te kunnen starten. Daarna geef je aan op welke wijze je al die zaken gaat of laat financieren.
De marketingkosten die je het jaar daarop gaat maken moeten uit je exploitatie  komen, dus neem je niet op in je investeringsbegroting.
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #21 Gepost op: 11 juni 2008, 08:56 »

Ok bedankt voor je antwoord. Dan heb ik namelijk alle investeringskosten en kan ik daaruit de financieringsbehoefte afleiden.

De liquideitsprognose heb ik voor 4 jaar gemaakt. En de exploitatiebegroting alleen voor het startjaar.

Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #22 Gepost op: 11 juni 2008, 09:40 »

Quote : Bas kilompo op 11 juni 2008, 08:56
Ok bedankt voor je antwoord. Dan heb ik namelijk alle investeringskosten en kan ik daaruit de financieringsbehoefte afleiden.

De liquideitsprognose heb ik voor 4 jaar gemaakt. En de exploitatiebegroting alleen voor het startjaar.

Voor je investeringsplaatje maak je links een rijtje met je voorgenomen investeringen en rechts een rijtje hoe je denkt die investeringen te gaan financieren. Hierbij rekeninghouden dat je lang met lang financiert ! bijv. een auto gaat 4 jaar mee dan de financiering ook op 4 jaar,niet langer en niet met een rekening courant krediet, nog een voorbeeld. voorraden en debiteuren niet financieren met een lening maar met een rekening courant.

De liquiditeitsprognose, maak je aan de hand van je exploitatieprognose!.
Handig is om een exploitatiebegroting te maken voor 3 á 4 jaar en van daaruit een liquiteitsprognose te maken voor diezelfde periode.
Regelmatig die beide prognoses gebruiken om te bezien of je uitgangspunten van destijds kloppen met de realiteit, als dat niet het geval is: oorzaken achterhalen, zonodig zaken aanpassen en prognoses bijstellen.

Succes
« Laatste verandering: 11 juni 2008, 09:41 door sofiak »
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #23 Gepost op: 11 juni 2008, 17:24 »

Hallo,

Ik heb nu alles op een rijtje staan in een word document. Alleen de resultaten rekening heb ik nog niet meegenomen.

Ik zou in ieder geval super geholpen zijn als iemand hier naar wil kijken. Voor degene die er zijn tijd in steekt wil ik best een domeinnaam (.nl) gratis registeren.

http://www.web-info.nl/financieel.doc

Al de kosten staan onderaan het document.

Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #24 Gepost op: 11 juni 2008, 17:55 »

Waar wil je dat naar gekeken wordt?
Alleen de investeringsbegroting? In dat geval, heb je er ook aan gedacht dat als je omzet maakt het wel even kan duren voordat de centjes binnen zijn en je een bedrag moet opnemen voor uitstaande debiteuren.
Ik weet niet welke werkzaamheden je gaat uitvoeren ( heb ik dat gemist?)
maar wellicht dat de crediteuren ook een deel willen meefinancieren.
Nog een tip; Gebruik excel, dat rekent een stuk makkelijker !
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #25 Gepost op: 11 juni 2008, 19:23 »

Centjes zijn in principe snel binnen. Het gaat om een webdesign bedrijf. Ik heb het bedrijf al gestart, maar voor mijn eindstage moet ik nu een plan schrijven als ware mijn bedrijf nog niet gestart is.

Ik ga na mijn studie trouwens wel weer serieus aan de slag met mijn bedrijf.

Dus is uitstaande debiteuren wel noodzakelijk om op te nemen? Hoe ziet de rest erui, is het een beetje kloppend ;-)

studio-entoshof
Newbee

Re: Investering + afschrijving
« studio-entoshof Antwoord #26 Gepost op: 23 maart 2009, 16:06 »

Is het niet zo dat je investeringsbedragen onder Euro 750,= ineens in je A.K. mag boeken? Dus in 1 jaar afschrijven?

Webdesign voor de goedkopere website.
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #27 Gepost op: 24 maart 2009, 17:07 »

Er is geen harde grens. Voorwerpen van geringe waarde, waarvan de aanschaffings- of voortbrengingskosten gewoonlijk tot de lopende uitgaven van een onderneming worden gerekend, hoeven niet te worden geactiveerd.

Voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek geldt wel een harde grens. Dit is 450 euro, en voor het onderscheid activeren/direct ten laste van de winst wordt daar in veel gevallen bij aangesloten. Dat houdt het namelijk wel zo overzichtelijk.
Ryan16600
Legend

« Ryan16600 Antwoord #28 Gepost op: 24 maart 2009, 21:06 »

Quote : kustlijn op 10 juni 2008, 17:08
Is het niet zo, dat indien de printer voor de laptop gebruikt gaat worden, en direct of middelijk na de aanschaf van de laptop is aangeschaft, hij bij de laptop kan worden opgeteld?

Dus laptop + printer=  1 699 + 212,95 = 1 911,95

Je hebt gelijk.  Dat is inderdaad toegestaan.

Fiscalist in de maak
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #29 Gepost op: 27 maart 2009, 00:03 »

Quote : studio-entoshof op 23 maart 2009, 16:06
Is het niet zo dat je investeringsbedragen onder Euro 750,= ineens in je A.K. mag boeken? Dus in 1 jaar afschrijven?

Een grens van 750 euro bestaat hierin niet! Ronaldinho gaf al aan dat er wel nuances zijn, maar doorgaans zijn tastbare zaken van 450+ euro gewoon investeringen en geen kosten. 750 euro heeft daarmee niets te maken.

Wel is er voor 2009 en 2010 een nieuwe versnelde afschrijving mogelijk (50% per jaar) voor investeringen die aangegaan zijn na 1-1-09.

groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
Pagina's: 1 [2]

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons