afzetprognose

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: afzetprognose (3323 keer gelezen)
PatjeTo
Newbee

afzetprognose
« PatjeTo Gepost op: 5 september 2005, 20:04 »

Beste forumleden,

Ik zit met het probleem dat ik niet weet hoe ik een afzetprognose moet maken. De afzetprognose fungeert uiteraard als leidraad voor de omzetprognose.

Ik wil een detailhandelonderneming opzetten met gemengde producten. Wat wonen en slapen, bruin en witgoed en nog een paar andere categorieen. Is het nou de bedoeling dat ik per aangeboden product uit elke categorie een afzetplan maak? Bovendien hoe pak ik dit aan? Kan iemand mij op het juist pad zetten?

Alvast bedankt,

Gr. Patrick
arrowman
Gast

Re:afzetprognose
« arrowman Antwoord #1 Gepost op: 5 september 2005, 20:37 »

Als je vraagt "is het de bedoeling", over wiens en welke bedoeling heb je het dan?

Is dit een opgave in het kader van een opleiding? Schrijf je een plan om een lening aan te vragen bij een bank? Of leverancierskrediet bij toeleveranciers?

Kortom, voor wie en met welke bedoeling maak je dit plan?
PatjeTo
Newbee

« PatjeTo Antwoord #2 Gepost op: 5 september 2005, 20:49 »

Bedankt voor je reactie. Ik schrijf een ondernemingsplan voor "mezelf" en voor financiers. Ik snap dat de vraag wat vreemd overkomt, maar het probleem wat ik heb, is dat ik producten aanbied die in diverse branches thuis horen. Daarom kan ik de branchegegeven volgens mij niet zomaar overnemen en bewerken voor mijn situatie. Bovendien hoe ga ik de verdeling regelen? Bovendien weet ik nog niet zeker of het een stenen of een virtuele onderneming wordt, of beide. Ik weet dat ik m.b.h van (veld) marktonderoek een eind kom, maar ik wil eerst inzicht hebben op basis van deskresearch. Kortom hoe krijg ik (globaal)inzicht in de potentiele afzet. ps. het betreft hier consumenten artikelen. Ik denk dat het (ideale) assortiment minstens uit 500 artikel zal bestaan.

Kijk uit naar je(julie) reactie.

Patrick

djluc
Entrepreneur
Moderator

« djluc Antwoord #3 Gepost op: 5 september 2005, 22:15 »

Volgens mij kan je dit niet zomaar zeggen. Als je nog niet eens weet of je een echt of een webwinkel wordt al helemaal niet. Maar zelfs al zou je dat wel weten is het nog steeds niet zomaar iets wat je kunt bepalen. Je moet al redelijk ver gevorderd zijn om dit te kunnen bepalen. Simpel voorbeeldje voor een real-life winkel:
Zit je in een duur huurpand aan het belangrijke winkelstraat of zit je ergens afgelegen?

Voor een webwinkel zijn dergelijke vragen ook te bedenken. Denk aan groter afzetgebied als je (ook) een engelstalige site maakt enzovoorts. Je kan bruikbare informatie vergaren door cases te maken. Denk bijvoorbeeld aan:
1 case waarin je aan een belangrijke winkelstraat zit, een andere afgelegen. Enzovoorts. Dan kan je ook bijvoorbeeld kijken of je wel een duur pand moet huren of je juist beter goedkoop kan huren omdat de klanten toch naar je toe willen komen.

Je zal dus wat verder moeten gaan onderzoeken voor je op serieuze aantallen kan gaan roepen. Simpelweg een aantal noemen heeft ook geen nut voor je omdat het niet realistisch is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren...! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.
arrowman
Gast

« arrowman Antwoord #4 Gepost op: 5 september 2005, 22:40 »

Op basis van de nogal algemene schets kan ik ook niet veel meer zeggen dan: breng je potentiële publiek in kaart (hoeveel mensen, in welke inkomensgroepen, met welke bestedingspatronen e.d.) en zoek statistische gegevens over het bestedingsgedrag m.b.t. jouw soort artikelen.

De omzet is dé grote onbekende in veel ondernemingsplannen. In feite worden veel ondernemingsplannen voorzien van minstens 50 pagina's indrukwekkende gegevens, om het feit te verhullen dat over het belangrijkste gegeven - de omzet - geen zinnig woord valt te zeggen. Al die prognoses zijn meestal slechts schijnexactheid en wishful thinking.
PatjeTo
Newbee

« PatjeTo Antwoord #5 Gepost op: 6 september 2005, 19:20 »

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor alle reacties...

Ik weet wie en hoe groot mijn doelgroep is, ik heb ook een beeld bij de "waarde" die mijn winkel moet overbrengen op mijn doelgroep. Ik heb een beeld bij het prijsniveau. Ik heb een duidelijke USP en een goede geintergreerde stratregie.

Probleem is dus alleen de omzetkant. Ik heb inzicht in de bestedingen per vvo per productgroep (lees bestedingen in bijvoorbeeld woonwinkels). Hoe kan ik achterhalen hoeveel bepaalde segmenten besteden aan bijvoorbeeld wasmachines of aan bankstelletjes?

Omdat ik meerdere producten wil aanbieden en ik toch een redelijk gefundeerd gefundeerd verhaal m.b.t. de omzet ontwikkeling in mijn ondernemingsplan wil hebben, ben ik opzoek naar  "handvaten" hoe ik dit kan aanpakken. Stel je wilt een DHZ winkel beginnen hoe ga je dan je toekomstige verkopen prognotiseren. Als dit een gecombineerder winkel is? zeg een DHZ winkel en een Woonwinkel? Hoe zou je hiervan de omzet gaan bepalen?

Kijk uit naar jullie reacties
PatjeTo
Newbee

« PatjeTo Antwoord #6 Gepost op: 6 september 2005, 23:11 »

Mensen, ik heb het antwoord! CBS en andere instanties... zoek en gij zult vinden....

Bedankt voor jullie input!

msteer
RouteXL
Expert Member
Legend

« msteer Antwoord #7 Gepost op: 7 september 2005, 10:04 »

misschien nog een paar tips die je kunnen helpen bij het opzetten van je prognose:

• maak verschillende scenario's voor de afzet. bijvoorbeeld best case, worst case en het meest realistische scenario. of kijk hoe gevoelig je winstgevendheid is als je 50% minder of meer afzet hebt.
  • een nieuwe business heeft vaak niet vanaf de eerste maand de beoogde afzet. houd rekening met een groeiscenario. deze groei is meestal niet lineair maar een S curve. reken je dus niet rijk.
  • je afzet is uiteindelijk een resultaat van je marketing mix. bij elke wijziging van je business plan moet je de afzet prognose en de groeicurve opnieuw bekijken.

dit draadje brengt mij wel op een idee... (nieuw draadje)
« Laatste verandering: 7 september 2005, 14:51 door msteer »

Pagina's: [1]

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons