beeindiging huurcontract

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: beeindiging huurcontract  (5039 keer gelezen)
tweety
Junior

beeindiging huurcontract
« tweety Gepost op: 29 januari 2007, 02:08 »

Hallo,
Ik heb een eigen zaak en huur een pand hiervoor.
Aangezien het niet meer financieel haalbaar is om door te gaan moet ik binnen nu en korte termijn stoppen.
heb al een doorlopend krediet waar ik niks meer van op kan nemen en ook geen andere leningen meer kan krijgen.
Er zit gewoon echt geen toekomst meer in...
Maar... ik heb een huurcontract...
Wat moet ik nu doen? Het pand staat al een tijdje te huur maar nog steeds geen gegadigden, en mn saldo is bijna op, waardoor ik de huur niet meer kan betalen...
Ik ga deze week de verhuurder hierover inlichten, maar ben heel bang voor de consequenties.
Wat kan er gebeuren? ik ben sowieso mn bankgarantie kwijt maar verder??
Prive heb ik ook geen geld meer dus afkopen is ook geen oplossing meer... ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen

ik woon wel samen maar het huis staat op mn vriend zn naam... kunnen ze daar aanspraak op gaan maken???
johan25
Senior

Re:beeindiging huurcontract
« johan25 Antwoord #1 Gepost op: 29 januari 2007, 09:33 »

hoe lang loopt het contract nog en wat is de opzegtermijn? heb je met je vriend een samenlevingscontract en staan daar bepalingen in omtrent de eigen woning.
heb je een baan? zoniet zoek dan zo snel mogelijk werk. iedere euro die binnenkomt is er een. in het ergste geval kunnen schuldeisers je faillisement aanvragen. van een kale kip is niet te plukken maar het kan je wel in lengte van dagen achtervolgen. misschien eens een gesprek aangaan met de sociale dienst in het kader van de bbz regeling.
tweety
Junior

« tweety Antwoord #2 Gepost op: 29 januari 2007, 10:22 »

het contract loopt nog 3 jaar met een opzegtermijn van 1 jaar...

Ik woon samen maar we hebben geen samenlevingscontract, alles staat op de naam van mn vriend.

Ik ben al opzoek naar een baan en als alles goed gaat dan kan ik volgende week beginnen in een callcenter via het uitzendbureau...

ik had een paar mand geleden al en gesprek met mn huurbaas gehad en hij stelde voor dat ik onder het contract uit mocht en de winkel kon sluiten maar dan wel een half jaar de huur doorbetalen... daarna zou ik dan van alles af zijn...
Op zich een redelijk voorstel, beter dan nog 3 jaar moeten huren, maarja ik heb geen inkomen meer dus zeker geen geld om een half jaar te betalen!
Extra geld lenen is ook geen optie...
tweety
Junior

« tweety Antwoord #3 Gepost op: 29 januari 2007, 10:26 »

oja voor bbz kom ik niet in aanmerking... ben ik al eens achteraan geweest...
Roozeboos
Super Senior

« Roozeboos Antwoord #4 Gepost op: 29 januari 2007, 10:41 »

je kunt, denk ik, het best het aanbod aannemen als het nog gaat.  Je hebt ook niet zoveel keus, het alternatief is drie jaar betalen....
Misschien kun je een betalingsregeling met je huurbaas overeenkomen.

Je zegt dat het een paar maanden geleden is dat het aanbod werd gedaan, wat is er in de tussentijd gebeurd?

Het vervelende is dat je huurbaas je ook gewoon aan het contract kan houden, en dan ga je helemaal nat.

sterkte,
Chris
ps , probeer toch positief te denken, wellicht kun je op een andere manier geld verdienen met het pand?
tweety
Junior

« tweety Antwoord #5 Gepost op: 29 januari 2007, 10:54 »

Quote : Roozeboos op 29 januari 2007, 10:41
je kunt, denk ik, het best het aanbod aannemen als het nog gaat.  Je hebt ook niet zoveel keus, het alternatief is drie jaar betalen....
Misschien kun je een betalingsregeling met je huurbaas overeenkomen.

Je zegt dat het een paar maanden geleden is dat het aanbod werd gedaan, wat is er in de tussentijd gebeurd?

Het vervelende is dat je huurbaas je ook gewoon aan het contract kan houden, en dan ga je helemaal nat.

sterkte,
Chris
ps , probeer toch positief te denken, wellicht kun je op een andere manier geld verdienen met het pand?

Toen hij mij dit voorstel deed toen zat er nog wel een beetje toekomst in de zaak dus toen heb ik besloten om er eerst weer mee door te gaan en dan hopen dat er snel een nieuwe huurder zou komen want dan kon ik ook zo van mn contract af...
Helaas zijn de zaken alleen maar slechter gegaan en zit er echt geen toekomst meer in, ook niet om te investeren om op een andere manier door te gaan.
Kortom, de winkel gaat binnenkort sowieso dicht! en wat ik nu wil uitzoeken is dus wat er in het ergste geval kan gebeuren...

over die betalingsregeling van een half jaar zou ik het idd nog eens met hem kunnen hebben... maar als er dan in die periode alsnog een nieuwe huurder voor het pand komt, ben ik dan verplicht om het hele half jaar door te betalen? hier moeten we dan waarschijnlijk ook weer even een contract voor opstellen als dit mogelijk is...
johan25
Senior

« johan25 Antwoord #6 Gepost op: 29 januari 2007, 11:12 »

je kan alleen een aanbod aannemen als je zeker weet dat je het kan nakomen. anders heeft het geen enkele zin om afspraken te maken. uit je verhaal begrijp ik dat je ook een borgsom voor de huur betaald hebt. voor hoeveel maanden huur was deze? en heb je eigenlijk achterstanden in de huurbetaling? dat zijn toch allemaal zaken die meespelen.
djluc
Entrepreneur
Moderator

« djluc Antwoord #7 Gepost op: 29 januari 2007, 12:38 »

Wat voor pand is het een waar ligt het pand? Is de huurprijs verder redelijk gezien de locatie e.d.?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren...! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.
tweety
Junior

« tweety Antwoord #8 Gepost op: 29 januari 2007, 17:33 »

Ik heb een bankgarantie vast staan van 3 x de huur...

ik heb geen achterstanden...

de huurprijs is redelijk gezien de prijzen in de buurt.
Ard-Sc
Expert Member
Legend

« Ard-Sc Antwoord #9 Gepost op: 29 januari 2007, 18:37 »

Niet alleen het starten van een bedrijf, maar zeker ook het stoppen met een bedrijf moet met beleid gebeuren.

Uit je post's maak ik op dat je niet eerder met dit bijltje gehakt hebt. Heb je geen capabel persoon in je omgeving met wie je kunt overleggen over wat wijsheid is in jouw specifieke geval (bekenden, vrienden, accountant??)

Misschien zijn er wel mensen die je bedrijf over willen nemen ...

Welke regio zit je???

Ard

johan25
Senior

« johan25 Antwoord #10 Gepost op: 30 januari 2007, 14:48 »

ga er vanuit dat het een commerciele verhuurder is. dan moet hij toch een bepaalde tijd leegstand incalculeren. contract of niet. je hebt geen achterstanden en hij heeft een garantie van 3 maanden huur. probeer met hem overeen te komen dat het contract tegen deze borg ontbonden wordt met als voorwaarde dat je de ruimte direct  leeg opgeleverd. je schrijft dat je een opzegtermijn van een jaar heeft. als hij direct de beschikking heeft over het pand dan heeft hij met de borg in ieder geval 25 % van zijn vordering. Bij een faillisement heeft hij meestal het nakijken en een kale kip kan je niet plukken.  een incasso of procestraject is ook niet goedkoop. mijn advies direct actie ondernemen. kijken of je het eens kan worden en de winkel zo snel mogelijk leeg.
tweety
Junior

« tweety Antwoord #11 Gepost op: 30 januari 2007, 15:30 »

Quote : johan25 op 30 januari 2007, 14:48
ga er vanuit dat het een commerciele verhuurder is. dan moet hij toch een bepaalde tijd leegstand incalculeren. contract of niet. je hebt geen achterstanden en hij heeft een garantie van 3 maanden huur. probeer met hem overeen te komen dat het contract tegen deze borg ontbonden wordt met als voorwaarde dat je de ruimte direct  leeg opgeleverd. je schrijft dat je een opzegtermijn van een jaar heeft. als hij direct de beschikking heeft over het pand dan heeft hij met de borg in ieder geval 25 % van zijn vordering. Bij een faillisement heeft hij meestal het nakijken en een kale kip kan je niet plukken.  een incasso of procestraject is ook niet goedkoop. mijn advies direct actie ondernemen. kijken of je het eens kan worden en de winkel zo snel mogelijk leeg.

dit is idd een optie waarmee ik hoop dat de verhuurder akkoord zal gaan...
weetje wat zo moeilijk is, er zijn al een aantal mensen geweest om het pand te bekijken maar nog steeds niemand die al met zekerheid kan zeggen of ze het willen gaan huren...
daar zit ik dus de laatste maanden op te wachten...
dan had ik gewoon mijn bankgarantie terug gekregen en kon ik zo van het contract af.
maar het geld is nu echt op dus ik moet deze week de knoop doorhakken...
johan25
Senior

« johan25 Antwoord #12 Gepost op: 30 januari 2007, 16:52 »

heb helaas hetzelfde meegemaakt als jij, maar ik had wel een reële verhuurder. heb het pand in een paar dagen leeggemaakt. thuis opgeslagen het hele huis lag vol. maar ik kon er wel vanaf. de verhuurder had ook een borg van 3 maanden. uiteindelijk heeft het pand een half jaar leeggestaan, maar is nu weer verhuurd voor een hogere huurprijs. zoals ik al zei, commerciele verhuurder moeten gewoon een paar maanden leegstand incalculeren in hun bedrijfsvoering. sucses ermee het is het proberen waard.
tweety
Junior

« tweety Antwoord #13 Gepost op: 30 januari 2007, 17:07 »

bedankt voor alle (snelle) reacties...
Ik heb de verhuurer net gebeld en we hebben morgen een gesprek...
Laat het hier nog wel even weten hoe het afgelopen is...
johan25
Senior

« johan25 Antwoord #14 Gepost op: 30 januari 2007, 19:12 »

sterkte ermee, ook naar eventuele ander schuldeisers gewoon open kaart spelen. uitleggen dat het even niet gaat en dat je er aan werkt. probeer daarmee incassokosten en boeterente te voorkomen. kijk of je in aanmerking komt voor bemiddeling via gemeentelijke kredietbank of schuldsanering. en gewoon iedereen met opgeheven hoofd tegemoet treden.
Pagina's: [1] 2

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons