Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?

  Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten? (62728 keer gelezen)
nl-x
Junior

Karma: -2

Berichten: 19

Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« nl-x Gepost op: 24 april 2007, 20:11 »

Beste allen,

Er bestaat bij veel mensen grote verwarring over wat "sociale lasten" nu zijn.

Zouden jullie mij aan de hand van het, voor mij, volgende praktische voorbeeld willen helpen eea in perspectief te zien?

Stel je bent werknemer en het volgende geldt voor jou:
- Je verdient in de ICT sector (webontwikkeling) 3000 euro bruto obv 36 euro per week. Netto is dit 2000.
- Hier bovenop krijg je 24 vakantiedagen en 8 % vakantietoeslag (vt).
- Je hebt geen CAO, krijgt geen bonussen, geen auto van de zaak en geen pensioensopbouw.

Je besluit nu als zelfstandige te gaan werken. De aannames zijn dan:
- Je zorgt er voor dat je buiten de werknemerssfeer blijft en regelt steeds tijdig een VAR voor de opdrachtgever.
- Je hebt nog steeds geen bonussen, geen auto van de zaak en geen pensioensopbouw van je opdrachtgever. De algemene voorwaarden die je opstelt stellen net zo weinig voor als de CAO die je niet had.
- Bij ziekte en WAO heb je pech. Je wordt niet doorbetaald. Je kan je indekken, maar dat is best duur.
- De afgesproken vakantiedagen mag je behouden. Dus je kan 24 dagen per jaar vrij nemen terwijl je die wel declareert.
- Je hebt geen vakantietoeslag meer. Je moet die dus verrekenen in de factuur en die opsparen voor de vakantie, als je dat wilt.

Wat kost je je opdrachtgever nou (ex. btw) als je in loondienst bent en wat zou je moeten factureren als zelfstandige als je de opdrachtgever geen cent meer of minder wil kosten. (Ongeveer natuurlijk.)


Als ik het goed begrijp heb je met de volgende zaken te maken:
- Je netto loon 2000 euro: dit krijg je dus gestort op je bankrekening. Voor het gemak gaan we er van uit dat er aan het einde van het jaar geen belastingteruggaaf volgt.
- Je bruto loon 3000 euro: hiervan gaat dus 1/3 af aan looninhoudingen en premies af, zodat je nettoloon overblijft.
- Met vakantietoeslag 3240 euro: je telt 8% extra op ter compensatie voor de vakantietoeslag.
- De sociale lasten: dit is wat het bedrijf naast jouw brutoloon aan jou nog kwijt is. Dit zijn de kosten die ik dus wil weten: hoeveel is het ongeveer en waar bestaat het in hoofdlijnen uit!?

Ik snap dat sommigen misschien denken dat ik beter zelf kan gaan Googlen of iets dergelijks. Maar ik heb dat al gedaan. Het is niet duidelijk. Sommigen denken zelfs dat het verschil tussen bruto en netto de sociale lasten voorstellen. Zelfs Wikipedia laat mij in de steek http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Sociale_lasten&action=edit   (artikel bestaat nog niet.)

Kunnen jullie mij helpen?

[titel aangepast - mod]
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 1

Berichten: 12221



Re:Sociale lasten
« TwaBla Antwoord #1 Gepost op: 24 april 2007, 20:16 »


Waarom wil je dit weten?
nl-x
Junior

Karma: -2

Berichten: 19

Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« nl-x Antwoord #2 Gepost op: 24 april 2007, 20:22 »

Om twee redenen:
- Dit is een praktisch voorbeeld. Het doet zich bij mij voor en ik wil weten wat ik nou écht kost.
- Ik overweeg voor enkele zaken zelf personeel aan te nemen. En dus wil ik weten wat het personeel mij zal kosten buiten hun brutolonen om. Met welke onderwerpen krijg je te maken en wat kost dat ongeveer (in procenten van het brutoloon).
Sherlock Holmes
Senior

Karma: 8

Berichten: 31



Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« Sherlock Holmes Antwoord #3 Gepost op: 24 april 2007, 20:23 »

Even zoeken op dit forum met als zoekterm het woord bruto levert 266 topics op die voornamelijk over bruto-netto salarisberekeningen gaan inclusief de werkelijke kosten.



?

nl-x
Junior

Karma: -2

Berichten: 19

Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« nl-x Antwoord #4 Gepost op: 24 april 2007, 20:24 »

Sherlok,

Ik ben absoluut niet geïnteresseerd in de netto-bruto verhoudingen. Alleen de 'werkelijke kosten', zoals je die noemt. Welke factoren komen daar bij kijken en wat kost iedere factor ongeveer?

Ik heb al geprobeerd te zoeken. Maar ik kom nergens een duidelijk antwoord tegen.

Edit: Ik ben alleen geïnteresseerd in de verplichte kosten die de opdrachtgever maakt. Dus niet in bureau's, boekhouders, niet-verplichte verzekeringen, etc.
Marjan
Moderator

Karma: 174

Berichten: 1751



Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« Marjan Antwoord #5 Gepost op: 24 april 2007, 22:00 »

Voor de personeelskostenberekening in mijn vorige bedrijf ben ik altijd uitgegaan van 22% bovenop het brutoloon van de werknemer. Dit is uiteraard een gemiddelde en afhankelijk welk percentage pensioenpremie de werkgever bijvoorbeeld voor zijn rekening neemt. Als een werknemer dus 40.000 per jaar aan brutosalaris vangt tel je hier 22% bij dan heb je in ieder geval een richtlijn.
Succes!

maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
nl-x
Junior

Karma: -2

Berichten: 19

Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« nl-x Antwoord #6 Gepost op: 24 april 2007, 22:16 »

Dus bij jou 22 % en daar zit een stukje pensioen in. En wat zit er nog meer allemaal in   ? Zit daar ook vakantietoeslag in?

En ik ben natuurlijk benieuwd naar wat de rest hanteert.
Marjan
Moderator

Karma: 174

Berichten: 1751



Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« Marjan Antwoord #7 Gepost op: 25 april 2007, 22:08 »

Formule die ik hanteerde was bruto jaarinkomen van de werknemer (dus inclusief vakantiegeld, 13e maand e.d.) en daar telde ik 22% bij op.

maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
nl-x
Junior

Karma: -2

Berichten: 19

Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« nl-x Antwoord #8 Gepost op: 23 mei 2007, 01:05 »

Deze vraag blijft erg leven bij mij. Dus hierbij alsnog het verzoek aan iedereen die er verstand van heeft om even zijn visie te delen. Wat valt *verplicht* onder sociale lasten? En hoeveel bedraagt dat ongeveer, procentueel ten opzichte van het bruto loon?

groet,
Zouhair
Erik Boom
Legend

Karma: 29

Berichten: 413



Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« Erik Boom Antwoord #9 Gepost op: 23 mei 2007, 12:11 »

Zou je je boekhouder niet gewoon om een proforma kunnen vragen, weet je meteen:

a) het bruto loon
b) opbouw vakantiegeld
c) inhoudingen werknemer om tot netto loon te komen
d) de werkgeverslasten

1 telefoontje lijkt me voldoende

VIS1966
Newbee

Karma: 0

Berichten: 1

Re:Wat geeft werkgever uit aan sociale lasten?
« VIS1966 Antwoord #10 Gepost op: 30 oktober 2008, 21:56 »

Beste Zouhair,
Als deze vraag nog steeds leeft bij jou dan bij deze een richtlijn voor je:
- brutosalaris
- 25 dagen betaald verlof per jaar bij een fulltime dienstverband (dit is ongeveer 10 % van het aantal werkdagen)
- doorbetaalde ziektedagen (gemiddeld ziekteverzuim 5 %)
- vakantiegeld (8 % van 12 x het maandsalaris)
- pensioenpremie (afhankelijk van bedrijfstak, leeftijd werknemer, verzekeraar etc. maar 10% is een aardige richtlijn)
- premie ziektekostenverzekering (circa .. %) (deze premie heb ik niet paraat)
- premie ww (circa 4,4 %)
- premie wao (circa .. %) (deze premie heb ik niet paraat)
- overige premies
Omdat je bij het berekenen van de sociale lasten rekening moet houden met franchises, maximum daglonen etc. kun je niet direct bovenstaande percentage gewoon bij de loonkosten optellen.
In plaats daarvan houd je voor de sociale lasten in totaliteit een globaal percentage aan van 10-15%.

De totale kosten bij een brutosalaris van € 3000 per maand komen in dit geval neer op circa € 54875. Dit is per werkbaar uur ongeveer € 29,31.
Op het moment dat je jezelf wilt gaan verhuren aan een opdrachtgever moet je dit dus als absoluut minimum aanhouden.
Je kunt echter rustig meer vragen omdat een werkgever (in tegenstelling tot een opdrachtgever) ook nog andere kosten maakt / moet maken. Denk hierbij aan de WOR-premie, opleidingskosten, kosten voor kantoorartikelen, feestdagengeschenken, (meestal ook kosten woon-werkverkeer,) jubilea etc.
Bovendien bespaar je de opdrachtgever de acquisitie- en wervingskosten. Kosten voor een arbo- en verzuimverzekering etc.

Let op: omdat in deze berekening rekening is gehouden met de kosten van vakantie- en ziektedagen zul je deze berekening niet snel ontvangen van een boekhouder of salarisadministrateur in de vorm van een pro-formaberekening.

3.000,00    maandloon
36.000,00    jaarloon
2.880,00    vakantietoeslag
5.832,00    ziekte en vakantiedagen
3.888,00    pensioenpremie
6.274,80    sociale lasten
54.874,80    totale kosten per jaar
29,31    kosten per uur

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,
Eelco
Pagina's: [1]
 


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons