Auteur
|
Onderwerp: Onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten eigen auto (gelezen 5546 keer)
|
|
|
|
|
peer1979
Junior

|
|
Re:Onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten eigen auto
« Antwoord #2 Gepost op: 21 april 2008, 09:55 »
|
Denarius, ik krijg het gevoel dat je geen hoge pet op hebt van de 'ik heb een cursus van een week gehad'-studenten bij de belastingtelefoon. 
Je geeft aan dat je in het andere topic aangetoond had dat ik de auto voor de IB prive kunt houden én voor de OB zakelijk. Dit begrijp ik niet. Die regeling ( 75% BTW aftrekken ) geldt toch voor een prive auto?
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-47.html#P599_64361
Persoonlijk vond ik dit verhaal van de belastingdienst bizar, maar ja, de belastingdienst is heilig en ze zullen wel gelijk hebben *lol*.
Nu vraag ik me nog wel af hoe ik dan bij de verkoop rekening moet houden met het zakelijke gedeelte van de BTW.
|
|
|
|
|
|
peer1979
Junior

|
|
Re:Onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten eigen auto
« Antwoord #4 Gepost op: 22 april 2008, 13:59 »
|
Dit is duidelijk, bedankt voor je toelichting
|
|
|
|
John_N
Junior

|
|
Re: Onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten eigen auto
« Antwoord #5 Gepost op: 1 oktober 2010, 12:52 »
|
Als aanvulling op bovenstaande:
In prive-auto wordt een gereviseerde motor geplaatst. Ook de dan betaalde BTW voor 75% aftrekbaar? (of schade-auto laten opknappen)
Wanneer de auto na enige tijd wordt verkocht (in privé zonder nota) dan 100% BTW aan de fiscus afdragen? Dat werkt toch niet zonder nota?
De regeling van 75% aftrek BTW geldt ook wanneer je met bestelauto en privé auto (dus 2 auto's in privé ) zakelijke kilometers rijdt? Of... wanneer je met de prive auto (naast de zakelijke auto) een minimaal aantal zakelijke kilometers rijdt?
M.a.w. het zou kunnen lonen wanneer je een forse uitgave moet doen om de privé auto op de straat te houden er een paar zakelijke ritjes mee te maken zodat alle betaalde BTW in een jaar voor een groot gedeelte (75%) terug te halen is.
Is toch wel aardig van de fiscus (of te aardig...)
|
|
|
|
mg1202
Junior

|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 6 februari 2011, 11:23 »
|
Er moeten toch grenzen aan deze regeling zijn? Stel dat ik als hobby meerdere auto's heb. Ik rijd zakelijk met elk van die auto's wel een keertje per jaar. Kan ik dan van alle autokosten van al die auto's 75 van de BTW terugvorderen wegens zakelijk gebruik? En kan ik daarnaast ook de 19 cent per kilometer vergoeden?
|
|
|
|
|
|
MarcS2F
Junior

|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 10 februari 2011, 23:07 »
|
Als de administratie geen duidelijkheid verschaft over prive km's kan je 75% van de BTW terugvorderen. Betekend dat dan ook dat je 75% van de kosten mag opvoeren die vervolgens ten koste gaan van de winst?
|
|
|
|
KindSupport
Super Senior

|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 11 februari 2011, 09:50 »
|
Nee dat mag niet, daar is de vergoeding ad € 0,19 per kilometer voor bedoeld.
|
|
|
|
|
Work IT
Newbee

|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 10 juni 2011, 21:48 »
|
Wat valt er allemaal onder "gebruikskosten"?
Is dat ook parkeergeld? Kan ik parkeerkosten (en/of tolkosten) eventueel ook naast de 0,19 vergoeding declareren?
Bij voorbaat thnx!
|
|
|
|
Marjan
Moderator

|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 10 juni 2011, 22:20 »
|
Nee, in die 19 cent zitten alle kosten inbegrepen.
|
|
|
radeoxx
Super Senior

|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 10 juni 2011, 22:58 »
|
Even ter aanvulling: je kunt natuurlijk deze parkeerkosten wel gewoon zakelijk boeken (indien zakelijk karakter rit) en de BTW daarop (?) ook terugvorderen.
|
|
|
|
|