Kom met ons proosten op een succesvol 2015 en meld je aan voor de Nieuwsjaarsborrel.

stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk (8890 keer gelezen)
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re:stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk
« Joost Rietveld Antwoord #15 Gepost op: 22 december 2008, 23:15 »

Quote : nrvn op 22 december 2008, 19:48
Quote : odeon op 21 juli 2008, 15:20
...
Het verlagen van een reeds ingegane periodieke uitkering kan niet zomaar.  Ik zou hierover advies inwinnen wat de mogelijkheden zijn, maar ik ben bang dat er weinig tot geen ruimte is voor verlaging. Ik ga er trouwens vanuit dat het heffingsrecht over de uitkeringen - na emigratie - is toegewezen aan Frankrijk.
....

Bij mijn weten, kan een stamrechtovereenkomst altijd vervangen worden door een andere stamrechtovereenkomst, mits deze maar voldoet aan de gestelde eisen aan een dergelijke overeenkomst. Verlagen of verhogen van de uitekering lijkt me in principe niet direct tot problemen leiden, maar hangt af van het specifieke geval.

Pas op met welke wijziging dan ook, want verboden handeling = 72% afdragen aan de NL fiscus.

belangrijk in dit verband is dat je zakelijk blijft handelen. Je kunt niet ineens gaan oprenten tegen 3% als de marktrente 6% is. Daarnaast geldt ook hier het principe van een bestendige gedragslijn. Als je eerst oprent tegen U-rendement, dan is het vrijwel niet zakelijk als je daar ineens een vaste rente van 5% van maakt. Anders zou je van jaar tot jaar de oprenting kunnen afstemmen op een gunstig fiscaal resultaat voor de VPB. Dat is nu weer niet de bedoeling.

groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
nrvn
Newbee

« nrvn Antwoord #16 Gepost op: 23 december 2008, 01:27 »

Volgens mij ging het in deze vraag meer over de andere zijde van de rekening: de uitkeringen, en minder over waar die van betaald worden, het kapitaal.

Voor de uitkeringen is denk ik het belangrijkste punt dat de 1% sterftekans blijft bestaan, zodat er geen sprake is van een soort van afkoop (= verboden handeling = 72% aftikken). Dit is op tig manieren te berekenen, maar zal waarschijnlijk van de onderbouwing afhangen of het acceptabel is of niet.

Het belangrijkste punt blijft dat omzetting (bijna) altijd kan. Bijvoorbeeld gedeeltelijke omzettingen, reeds ingegane lijfrente in een uitgestelde omzetten etc. etc. (Wet LB 1964, art.19b, lid 1 & 8 )

Over het rendement valt ook veel te zeggen. Tja het moet markconform / arm's length / zakelijk zijn, maar met een sterk gediversificeerde markt en met de nodige turbulentie wat houdt dat nou precies in? Het zal er op neerkomen om de inspecteur van de juistheid van de gekozen sistematiek te overtuigen. Het U-rendement min 0,5% is in ieder geval ooit in het verleden door de staatssecretaris aangegeven als zakelijk.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #17 Gepost op: 23 december 2008, 02:08 »

Klopt,

Ik heb Ellen immers in persoon gesproken en ze is meer dan tevreden. Mijn reactie was informatief en was idd niet specifiek bedoeld voor Ellen, jou of Odeon.

Groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
Perkele
Junior

Re: stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk
« Perkele Antwoord #18 Gepost op: 20 januari 2009, 15:30 »

Een recente uitspraak over de heffing bij vertrek van een bv naar het buitenland.
http://www.nl.pwc.com/extweb/bn/taxnews.nsf/Public/BH02617

Ik heb mijn zaak (emigratie naar Spanje en de Stamrecht BV blijft in Nederland) voorgelegd bij de Inspecteur. Wel lijkt het er steeds meer op dat de uitkeringen uit een Stamrecht BV worden aangemerkt als lijfrente en, zoals eerder vermeld in dit draadje, afhankelijk zijn van de individuele belastingverdragen waarin meestal het woonland het heffingsrecht krijgt.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #19 Gepost op: 20 januari 2009, 16:39 »

Dank voor je info.

De uitspraak van de HR betreft de situatie waarin de BV wel meeverhuist. Dat wil je met een stamrecht BV juist voorkomen!

Groet
Joost

Twitter

Linkedin
Perkele
Junior

« Perkele Antwoord #20 Gepost op: 6 juni 2009, 22:27 »

Volgens de Inspecteur van de Belastingdienst blijft bij een emigratie naar Spanje het heffingsrecht in Nederland maar volgens hem komt Spanje dan om de hoek kijken met een aanslag op je wereldinkomen en dan ben je nog niets opgeschoten. Deze opvatting wordt niet gedeeld door de fiscalisten van Jongbloed die er heilig van overtuigd zijn dat Spanje de volledige heffing mag doen gezien het belastingverdrag.
Het zelfde geldt voor Malta maar.... die heffen niet over het wereldinkomen en hebben zeer gunstige belastingtarieven. Afhankelijk van je keuze een flat fee van 15% !! Was er lekker weer ben sinds gisteren terug van een 10 dagen "werkbezoek"   
Perkele
Junior

Re: stamrecht BV in Nederland, verhuizen naar Frankrijk 1 reus
« Perkele Antwoord #21 Gepost op: 20 juni 2009, 12:29 »

Mede door de recente uitspraak van de hoge raad omtrent de belastingheffing bij emigratie over pensioen (en in een andere zaak over lijfrente) zal in de meeste gevallen ook de heffing over periodieke uitkeringen uit een Stamrecht BV toegekend worden aan het woonland. Tenzij dit uitsluitend in het belastingverdrag wordt vermeld.
Voor de uitspraak zie http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Fiscus+mag+geen+belasting+over+pensioenaanspra...
« Laatste verandering: 20 juni 2009, 13:09 door joost rietveld »
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #22 Gepost op: 22 juni 2009, 10:51 »

Overigens heeft Financiën zich weer eens van zijn slechtste kant laten zien en "direct"* maatregelen getroffen.

Overigens, Mocht je in België willen wonen (of Portugal) dan heb je pech, in de nieuwe verdragen is namelijk opgenomen dat Nederland mag bijheffen.

*de aanhalingstekens vond ik even nodig, omdat deze uitkomst al een hele poos werd verwacht, dus die maatregelen hadden er al lang kunnen liggen, in plaats van dat we nu alleen weten dat er sinds 19 juni een wetswijziging is, waarvan de inhoud echter niet bekend is.   
Perkele
Junior

« Perkele Antwoord #23 Gepost op: 22 juni 2009, 11:29 »

Ronaldinho, waar zie jij die nieuwe verdragen? De laatste overeenkomst met Portugal is van 1999 bij het Min. van Fin.
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #24 Gepost op: 22 juni 2009, 13:27 »

Dat klopt, en België is van 2001. Maar in verdragenland is dat "nieuw". Volgens mij zijn er daarna geen nieuwe verdragen afgesloten met landen uit de EU (althans, met landen die op het moment van afsluiten lid waren van de EU). Kun je nagaan hoe lang het ministerie al nattigheid rook...

Mocht je het willen nalezen, de betreffende bepaling staat overigens in art. 18 van beide verdragen.
FrankInFrankrijk
Newbee

« FrankInFrankrijk Antwoord #25 Gepost op: 15 juli 2009, 12:11 »

Ellen  (of Joost),

Hoe is deze zaak nu voor jullie afgelopen. wat is de situatie nu?

Ik hoop in eenzelfde situatie te komen.

Ik wil een Stamrecht BV in Nederland oprichten.
Vervolgens emigreer ik naar Frankrijk waar ik een goede baan kan krijgen,
het geld uit de Stamrecht BV wil ik dan van de BV lenen om een woning mee te bekostigen.

Groeten,

Klaas
Bogor
Newbee

« Bogor Antwoord #26 Gepost op: 14 april 2013, 15:18 »

Medio 2003 heb ik voor mijn ontslagvergoeding een stamrecht bedongen van een door mij opgerichte BV. Gedurende enkele jaren zijn termijnen betaald als aanvulling tot ik weer een redelijk betaalde baan vond. Betaling is toen stopgezet en de reserve is verder opgerent. Per maart 2009 ben ik geëmigreerd naar Frankrijk en op advies van mijn toenmalige accountant is de BV gevestigd op het adres van mijn zoon die ook de post regelt en dergelijke. Dat is ook doorgegeven aan de KvK. Bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd is de stamrechtverplichting omgezet in een uitkering tot mijn 80-ste op basis van tarieven van Nationale Nederlanden. Tot mijn schrik kwam ik er gisteren achter dat ik in 2009 mijn zoon ook als bestuurder had moeten benoemen en zelf had moeten  aftreden. Helaas is dat niet gebeurd. Steeds is ook aangifte VpB in Nederland gedaan. Ik vraag me nu af of het zinvol is om de omissie van het benoemen van mijn zoon alsnog kan worden hersteld door hem per direkt te benoemen als bestuurder en zelf af te treden. Voor verhuizing van de BV voel ik weinig omdat ik binnen enkele jaren weer remigreer. Of zijn er betere oplossingsrichtingen te bedenken. Ik pieker me suf want mijn hele oudedagsplanning staat onbedoeld onder druk.
Bogor
Newbee

« Bogor Antwoord #27 Gepost op: 14 april 2013, 15:19 »

was helaas vergeten mijn naam in te typen.
Hans
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #28 Gepost op: 14 april 2013, 15:35 »

Dag Hans,

Aanstellen van een bestuurder in NL als je zelf elders in de EU woont is al sinds 15 9 2009 niet meer nodig.
Verder heeft de vraag niet te maken met het doel van HL, ondernemen. Vragen over stamrecht bv's worden al heel wat jaren gesoten, zo ook deze.

Groet
Joost
HL admin

Twitter

Linkedin
Pagina's: 1 [2]

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons