Afschrijving Goodwill (aankoop aandelen in deelneming) in hoerveel jaar?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Afschrijving Goodwill (aankoop aandelen in deelneming) in hoerveel jaar? (16260 keer gelezen)
harrepar
Senior

« harrepar Gepost op: 29 juli 2008, 20:59 »

Ik heb een B.V. die heeft in 2005 een deelneming (deels)aangekocht een goodwill. deze Goodwill staat op de balans en wordt afgeschreven in 5 jaar commercieel en fiscaal er weer bij opgeteld bij resultaat. Niet aftrekbaar m.i. Nu heb ik in 2007 extra goodwill correctie op de balans i.v.m. herwaardering deelneming wegens aanpassing stille reserves. Dien ik deze goodwill ook in 5 jaar af te schijven 'commercieel' of in 10 jaar? Mijn inziens 5 jaar daar het iets uit het 'verleden is'. Fiscaal maakt het niet uit het gaat om het commerciële plaatje naar de bank;)

odeon
Legend

Re:Afschrijving Goodwill (aankoop aandelen in deelneming) in hoerveel jaar?
« odeon Antwoord #1 Gepost op: 29 juli 2008, 22:12 »

Hoi Harrepar,

Zoals je terecht stelt. Fiscaal maakt het niets uit, want de goodwill valt onder de deelnemingsvrijstelling.

Mijn vraag is: Waarom zou je een commerciële balans naar de bank sturen? Krijg je echt meer financiering als je de goodwill in 10 in plaats van 5 jaar afschrijft? Commerciële waardering biedt m.i. geen enkele toegevoegde waarde, maar wellicht dat andere HL-ers daar anders over denken.   
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #2 Gepost op: 30 juli 2008, 13:33 »

Hoi Harrapar

Commercieel zijn de regels voor afschrijving van de goodwill niet gewijzigd. De 10 jaarstermijn is een fiscale. Richting bank dus gewoon in 5 jaar afschrijven!

Groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
harrepar
Senior

« harrepar Antwoord #3 Gepost op: 30 juli 2008, 13:36 »

thanx allemaal ik weet genoeg ik schrijf gewoon af in 5 jaar betreft ook aankoop aandelen dus m.i. terrecht:)
de afschrijving komt fiscaal er weer bij in me f/p (fiscale positie);)
Marco van den Maagdenberg
Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #4 Gepost op: 30 juli 2008, 19:10 »

Quote : odeon op 29 juli 2008, 22:12
Mijn vraag is: Waarom zou je een commerciële balans naar de bank sturen? Krijg je echt meer financiering als je de goodwill in 10 in plaats van 5 jaar afschrijft? Commerciële waardering biedt m.i. geen enkele toegevoegde waarde, maar wellicht dat andere HL-ers daar anders over denken. 

Zoals je zegt, goodwill heeft voor een financier geen enkele waarde en wordt door een bank direct op het aanwezige vermogen gecorrigeerd.

Pagina's: [1]

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons