verblijfskosten aftrekbaar?

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: verblijfskosten aftrekbaar? (8250 keer gelezen)
Loisnvt
Newbee

verblijfskosten aftrekbaar?
« Loisnvt Gepost op: 23 november 2010, 21:48 »

Stel: ik heb een fulltime freelance opdracht van 8 maanden, 150 km (heen en terug) afstand van mijn woonplaats en besluit voor een periode van 8 maanden een aantal dagen per week (4 dagen) in een hotel/bed & breakfast te gaan overnachten in de buurt van deze opdrachtgever.

Bijv. een maand van 4 werkweken, 4 overnachtingen per week a € 50 per nacht = dus € 800 verblijfskosten excl eten/drinken per maand.

Zijn deze verblijfskosten voor mij als ZZP'er (met VAR WUO) dan 100% aftrekbaar van mijn winst? Of is er een bepaald maximum gesteld?

Hoor het graag en alvast bedankt!
Roel Jongman
Organisatie HL Dag
Moderator

Re: verblijfskosten aftrekbaar? 1 reus
« Roel Jongman Antwoord #1 Gepost op: 23 november 2010, 22:36 »

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

Jenson
Super Senior

Re: verblijfskosten aftrekbaar?
« Jenson Antwoord #2 Gepost op: 24 november 2010, 16:43 »

Quote : Roel Jongman op 23 november 2010, 22:36
De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

Let wel op dat je de BTW op eten en drinken niet mag aftrekken van je omzetbelasting.
Quibke
Legend

Re: verblijfskosten aftrekbaar? 1 reus
« Quibke Antwoord #3 Gepost op: 24 november 2010, 18:23 »

Ik heb zeer binnenkort een netwerkmeeting    en dien daarvoor ook te overnachten. Valt dit ook binnen de bedrijfskosten ?
Ard-Sc
Expert Member
Legend

« Ard-Sc Antwoord #4 Gepost op: 24 november 2010, 18:25 »

Quote : QuDo Telefoondiensten op 24 november 2010, 18:23
Ik heb zeer binnenkort een netwerkmeeting    en dien daarvoor ook te overnachten. Valt dit ook binnen de bedrijfskosten ?

Jij verwacht toch in dat verkoopgesprek om 03.00 's nachts, onder het genot van een sigaretje en een biertje, een order te scoren? ..... ja, dan is dat aftrekbaar!

Scherp gelezen overigens.

dombo
Newbee

« dombo Antwoord #5 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:25 »

Quote : Roel Jongman op 23 november 2010, 22:36

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?
Iwan van Geelen
AKA doingbusiness.n l
Expert Member
Legend

« Iwan van Geelen Antwoord #6 Gepost op: 30 augustus 2012, 18:08 »

Quote : Ard-Sc op 24 november 2010, 18:25
Quote : QuDo Telefoondiensten op 24 november 2010, 18:23

Jij verwacht toch in dat verkoopgesprek om 03.00 's nachts, onder het genot van een sigaretje en een biertje, een order te scoren? ..... ja, dan is dat aftrekbaar!

Scherp gelezen overigens.

sterker, als jij vind dat als jij uitgerust wilt aankomen, eventueel potentiële "relaties" wilt ontvangen (prive setting) en dan kan je zelfs 2 nachten opvoeren...

knorremans  Djentel.nl iemand een idee voor capaciteit-delen.nl ??
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #7 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:29 »

Quote : dombo op 30 augustus 2012, 17:25
Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

welkom,

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
dombo
Newbee

« dombo Antwoord #8 Gepost op: 30 augustus 2012, 21:57 »

Quote : Joost Rietveld op 30 augustus 2012, 20:29
welkom,

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

groet
Joost

Joost,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Dus als ik nasi wil eten, zijn er fiscaal de volgende mogelijkheden:

-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)
-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5%  of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

Ben benieuwd...
dombo
Newbee

« dombo Antwoord #9 Gepost op: 8 september 2012, 15:54 »

Niemand?   
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #10 Gepost op: 10 september 2012, 00:14 »

Quote:
-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)
-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5%  of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

1. klopt. Eet je afhaal op buiten de horeca locatie en heb je een bon op naam onderneming, dan is de BTW wel afrekbaar.
2. 73,5% en geen BTW vanwege de tenaamstelling van de bon. Volgend jaar wel BTW volledig aftrekbaar.

Maar wel een waarschuwend woord. Je zit 200 km van huis, dus je moet iets. Dat begrijp ik en de inspecteur ook. Maar bij een controle kun je wel vragen verwachten. Je standpunt moet zijn dat je de faciliteiten van thuis niet hebt en dus meer kosten moet maken voor eten en drinken.

groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
dombo
Newbee

« dombo Antwoord #11 Gepost op: 12 september 2012, 23:32 »

Joost, wederom dank voor je reactie.

Dus als ik jou goed begrijp dan zou ik wel 73,5% van de kosten kunnen opvoeren als ik bij een vijfsterrenhotel à 200 euro ga dineren, maar helemaal niets als ik een krop sla, een paar tomaten en een uitje bij de Aldi koop en in mijn bed & breakfast opeet?

Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #12 Gepost op: 13 september 2012, 09:00 »

nee, dat schrijf ik niet.

je B&B heeft immers ook geen kookfaciliteiten, dus kan die krop sla ook gezien worden als bedrijfskosten

Twitter

Linkedin
Pagina's: [1]

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons