Kom met ons proosten op een succesvol 2015 en meld je aan voor de Nieuwsjaarsborrel.

Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP?

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP? (11587 keer gelezen)
Maxess
Newbee

Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP? 1 reus
« Maxess Gepost op: 3 juni 2008, 22:32 »

hallo,

allereerst wil ik even melden dat ik nieuw ben op dit forum.
en zit met een aantal vragen.

ik ben begin vorig jaar failliet gegaan, nu is dus net mijn faillisement gestopt door gebrek aan baten enz..

ik kan nu dus in de wsnp, maar kan het niet anders?

dat ik bijvoorbeeld zelf al mijn schuldeisers een brief stuur en met hun tot een oplossing kom?

en kan ik nu bv morgen zo weer na de kamer van koophandel gaan om me opnieuw in te schrijven?

Mvg max

[Edit: even de titel wat verduidelijkt]
« Laatste verandering: 3 juni 2008, 22:34 door Jeroen Bakker »
P.J.
Snelle Putter!!
Legend

Re:Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP? 1 kneus
« P.J. Antwoord #1 Gepost op: 3 juni 2008, 22:52 »

Betalen ze ook een nieuw startkapitaal voor je dan?

Liever een warme hand dan een ouwe sok.....
Een crisis los je gewoon op door iedereen gratis geld te geven, toch?
Zie je wat je denkt of denk je wat je ziet?
In dit land van "reuzen", geef ik dus geen "kneuzen".....  
Marco van den Maagdenberg
Moderator

Re:Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP?
« Marco van den Maagdenberg Antwoord #2 Gepost op: 3 juni 2008, 23:08 »

Quote : Maxess op  3 juni 2008, 22:32

dat ik bijvoorbeeld zelf al mijn schuldeisers een brief stuur en met hun tot een oplossing kom?

Die brieven met een voorstel had je al vóór je faillissement moeten uitdoen.
De wsnp is in het leven geroepen om te voorkomen dat je "levenslang schuldeisers" aan je broek hebt hangen. Die wsnp is dan ook een schuldregeling die uiteindelijk kan leiden tot een schone lei.
Dus dat ondernemen maar even uitstellen en in die wsnp-periode ( normaliter 3 jaar) zoveel mogelijk liquiditeiten vergaren voor jouw schuldseisers.
Christine
entrepreneur, geek, software developer, schrijfster, tyrannosaurus regina
Legend

« Christine Antwoord #3 Gepost op: 3 juni 2008, 23:19 »

Betekent wnsp (wet schuldsanering natuurlijke personen, voor wie dat niet wist) niet dat je 3 jaar moet sappelen terwijl al je inkomen naar schuldeisers gaat?
Ik weet niet hoe hoog je schulden zijn, maar de schuldeisers hebben er geen belang bij om allemaal gedurende drie jaar een tientje per maand van je te krijgen.  En als je eenmaal in de wnsp hebt gezeten zal het vast ook niet makkelijk zijn om weer een leven als ondernemer op te bouwen.

Kun je niet beter wat gaan freelancen of zo en je schuldeisers aan het lijntje houden for the time being? Dan kun je tzt een regeling met ze treffen waar zij ook beter van worden zonder dat jij helemaal in de ellende komt.  Je moet sowieso werken, want voor een uitkering kom je hoe dan ook niet in aanmerking, heb ik zelf gemerkt.

Tenminste, zo doe ik het.

christine.nl    Ciphermail        Maas AItech            Moto Gymkhana
StevenK
Raad van Advies
Legend

« StevenK Antwoord #4 Gepost op: 4 juni 2008, 07:42 »

Quote : Maxess op  3 juni 2008, 22:32
hallo,

allereerst wil ik even melden dat ik nieuw ben op dit forum.
en zit met een aantal vragen.

ik ben begin vorig jaar failliet gegaan, nu is dus net mijn faillisement gestopt door gebrek aan baten enz..

Sterker nog: u bent net failliet geweest en daarom zult u mogelijk niet eens tot de WSNP toegelaten worden. U had namelijk direct toen u failliet ging toepassing WSNP aan moeten vragen.
Quote:

Uiteraard, dat is zeker mogelijk
Quote:
en kan ik nu bv morgen zo weer na de kamer van koophandel gaan om me opnieuw in te schrijven?

Ja, met het reële risico dat er direct weer overal (derden)beslag wordt gelegd.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl
Focus op ondernemers- en insolventierecht
Ruben van den Oord - Puur & Ongezoet
Legend

« Ruben van den Oord - Puur & Ongezoet Antwoord #5 Gepost op: 4 juni 2008, 08:46 »

Het ligt een beetje aan het type schuldeiser, maar de kans is aanwezig dat je nooit meer wat van ze hoort. Banken, fiscus, UWV etc zijn wel volhardend, maar de meeste crediteuren hebben je vordering al afgeschreven. Tenzij een crediteur een hele grote vordering op je heeft. Dan maakt het bedrag die extra moeite een hoop goed.

Een schikking tegen finale kwijting ligt het meest voor de hand. Mocht dat niet lukken en je wilt toch ondernemen, dan zou je eens in je vrienden en kennisenkring moeten polsen wie er bereid is volledig aandeelhouder te zijn van een nieuw opgerichte of plank- BV. Dan ben je alleen werknemer, niet eens DGA. Dus het salaris kan dan heel erg laag gehouden worden en het in de BV opgebouwde kapitaal zou je op enig moment kunnen gebruiken die laatste volhardende crediteuren mee te betalen.

En dan zijn er nog de nodige constructies met Euro-BV's. Maar daarvoor moet je gewoon even lekker spitten in het forum. Daar is al een heeeeeeeeeeeeleboel over geschreven.

Maxess
Newbee

« Maxess Antwoord #6 Gepost op: 4 juni 2008, 11:21 »

oke bedankt voor jullie antwoorden,

het ging mij erom of ik gewoon weer een eigen bedrijf kan beginnen,
en dat schuldeisers weer kunnen aankloppen, dat is het probleem niet.
ik wil namelijk alle schulden gewoon netjes afbetalen, en het gaat in totaal niet eens meer als 7500 euro.

mijn dank

mvg
Christine
Legend

« Christine Antwoord #7 Gepost op: 4 juni 2008, 12:00 »

oh, daar zou ik me geen zorgen over maken. Gewoon weer beginnen, geen wsnp, en proberen zo snel mogelijk althans weer wat geld in het laatje te krijgen. Ik heb net zes weken als programmeur gewerkt, dat is wel anders dan ik als ondernemer deed, maar ik kan tenminste wel verder.

Maxess
Newbee

« Maxess Antwoord #8 Gepost op: 5 juni 2008, 20:03 »

oke dan ga ik me morgen meteen maar inschrijven,
maar kan de curator mij nog wat maken nadat het faillissement bij gebrek aan baten is opgeheven?

en kan ik mijn belasting geld van 2006/2007 nog gewoon terughalen?

Mvg
Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #9 Gepost op: 6 juni 2008, 09:10 »

Houdt er rekening mee dat de schulden blijven bestaan en dat je geconfronteerd wordt of kan worden met schuldeisers. gezien het openstaand bedrag € 7.500,= lijkt het me niet al te lastig om tot afspraken te komen. ( snap trouwens toch niet dat het voor dat bedrag tot een faillisement is kunnen komen).
Faillissement beëindigd wegens gebrek aan baten, geeft aan dat er teweinig was voor het salaris van curator. Als deze beste man of vrouw niets met de te vorderen belastinggelden heeft gedaan en de fiscus geen verrekenbare vordering had, zou je het kunnen proberen om het op te vragen.

Bij de nieuwe start wel even afvragen waardoor het tot een faillissement is kunnen komen, om te voorkomen dat je straks weer in zo'n situatie terecht komt. Ondernemersplan gemaakt?
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #10 Gepost op: 7 juni 2008, 02:36 »

Quote : sofiak op  6 juni 2008, 09:10
Houdt er rekening mee dat de schulden blijven bestaan en dat je geconfronteerd wordt of kan worden met schuldeisers. gezien het openstaand bedrag € 7.500,= lijkt het me niet al te lastig om tot afspraken te komen. ( snap trouwens toch niet dat het voor dat bedrag tot een faillisement is kunnen komen).
Faillissement beëindigd wegens gebrek aan baten, geeft aan dat er teweinig was voor het salaris van curator. Als deze beste man of vrouw niets met de te vorderen belastinggelden heeft gedaan en de fiscus geen verrekenbare vordering had, zou je het kunnen proberen om het op te vragen.

Top antwoord, maar dat de curator niet voldoende kan verdienen en daarom de zaak laat opheffen bij gebrek aan baten is toch echt te kort door de bocht!

Failliet bij 7500 euro is zo weinig dat de curator waarschijnlijk niet eens in staat is geweest om überhaupt geld op de halen! En daar sta je dan als curator:

Uurtarief in deze zaak verdedigen tegenover de partners van kantoor, maar wel de plicht hebben om de zaak te beoordelen naar de haalbaarheid van schuldenaren jegens de failliet. De kans is eerder groot dat de curator er geen cent voor gezien heeft en helemaal niets vangt, dan dat hij/zij de zakken gevuld heeft en er niets overbleef voor de crediteuren. Het is immers de plicht voor een curator om gelden uit de boedel eerst ten gunste te stellen van een crediteur, zolang de gemaakte kosten voor de curator zelf daartoe opwegen.

Groet
Joost

Denarius Advies rechtsvormkeuze, samenwerking, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Twitter

Linkedin
Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #11 Gepost op: 7 juni 2008, 10:56 »

Top antwoord, maar dat de curator niet voldoende kan verdienen en daarom de zaak laat opheffen bij gebrek aan baten is toch echt te kort door de bocht!
Quote:

Hallo Joost,
Je hebt gelijk, was inderdaad wat te kort door de bekende bocht. Was niet mijjn bedoeling de indruk te wekken dat een curator door ontbrekende middelen zijn best niet doet om het faillissement tot een voor alle partijen tot een goed eind te brengen.
Ik zal de volgende keer wat zorgvuldiger formuleren.

grtz.
Marco
Christine
Legend

« Christine Antwoord #12 Gepost op: 7 juni 2008, 14:14 »

Quote : Denarius op  7 juni 2008, 02:36

Ach, er zijn ook curatoren die een vordering van 200k laten zitten en dan de boedel voor 50 k verkopen aan degene op wie die vordering van 200k bestaat. De belastingdienst en de bank hebben het nakijken....

Moderator

« Marco van den Maagdenberg Antwoord #13 Gepost op: 7 juni 2008, 14:41 »

Quote : Christine op  7 juni 2008, 14:14
Ach, er zijn ook curatoren die een vordering van 200k laten zitten en dan de boedel voor 50 k verkopen aan degene op wie die vordering van 200k bestaat. De belastingdienst en de bank hebben het nakijken....

Curatoren zorgen ervoor dat zaken op een juridisch juiste wijze wordt afgewerkt en hebben niet altijd de kennis van en het inzicht in de wereld waarin saniet werkzaam was. Daarnaast hebben curatoren niet altijd de tijd om een zo hoog mogelijke prijs voor boedels te bedingen.
En als laatste; er zijn altijd mensen, ook ondernemers, die uit beide hiervoor opgesomde zaken een slaatje willen slaan, en dat mag je curatoren niet aanrekenen.

Christine
Legend

« Christine Antwoord #14 Gepost op: 7 juni 2008, 17:07 »

Quote : sofiak op  7 juni 2008, 14:41
Curatoren zorgen ervoor dat zaken op een juridisch juiste wijze wordt afgewerkt

Stel dat een BV failliet gaat door een vordering op ene meneer X, en de curator verkoopt de boedel aan diezelfde meneer X voor een fractie van de hoogte van die vordering, dan klopt er toch iets niet lijkt me.

Pagina's: [1] 2

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons