Die sinds januari echt als pensionado door het leven gaat. (heerlijk, maar dat terzijde).
Schoonmaak is enerzijds een vechtmarkt anderzijds een kwestie van gunnen. Belangrijk is kwaliteit leveren en zorgen voor een uitgebreid netwerk. Zoek eens op Calimeromarketing en kijk of je nog een exemplaar kan scoren. Vooral het eerste boek van Karen Romme heeft mij veel geleerd en uiteindelijk een uitgebreid netwerk opgeleverd waar ik veel nieuwe klanten uitgehaald heb.
Zomaar bellen of binnenstappen voor schoonmaakwerk heeft niet zoveel zin, zelfs als mensen niet helemaal tevreden zijn kijken ze er tegenop om een ander bedrijf te zoeken. Pas als de huidige er echt een potje van maakt dan gaan ze op zoek maar zetten de vraag vaak uit in hun eigen netwerk.
De tip van Ron om je bedrijfswagen te beplakken is een hele goede, mits je er wat leuks van maakt. Alleen je bedrijfsnaam en je dienstenpakket spreekt niet aan, wel een leuk of grappig plaatje. Zelf had ik op mijn auto's een grote groene emmer met schoonmaakspullen geplakt. Een collega een paar benen in werkbroek met aan zijn voeten een vloermop. Dat spreekt aan. Het is vaak gebeurt dat ik naast mijn auto stond en spontaan aangesproken werd.
Scholen en kinderdagverblijven heb ik me nooit aan gewaagd. Moet vaak aanbesteed worden en pubers maken een "varkenstal" van school en in het KDV zitten ze binnen de hele dag in de zandbak. Als iets beroerd opruimen is dan is dat wel los zand.
Richt je op MKB bedrijven waar de "familie" nog zelf aan het roer staat, daar heb je sneller een klik mee dan grote logge organisaties. Folders bezorgen mag gewoon nog mits geen nee,nee sticker.
Ik had de belettering in mijn foldertje doorgevoerd en bezorgde die regelmatig op bedrijfsterreinen. Uurtje werk en je kan zelfs selecteren voor wie je wel of niet wil werken.
Geen idee waar je woont maar als je een uurtje 1 op 1 wilt sparren ben ik daar wel toe bereid.