LouLou87

Junior
  • Aantal berichten

    24
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

LouLou87's trofeeën

  1. Hallo forumleden, Samen met een vriendin ga ik (wederom) een kinderopvang starten. We zitten al in een vergevorderd stadium. We zijn een half jaar geleden bij de Rabobank geweest met ons ondernemingsplan en die waren heel enthousiast! We hadden toen nog geen pand waardoor veel kosten nog niet te specificeren waren. We wisten toen ook nog niet of het een huur- of kooppand zou worden. De bank gaf ons mee dat de hoogte van de lening niet zoveel uitmaakt (€100.000 of €800.000 in geval van een kooppand) mits we wel 20% eigen geld konden inbrengen. We hebben inmiddels een huurpand gevonden en zijn nu het kostenplaatje compleet aan het maken. We wachten nog op een aantal offertes maar het benodigde bedrag zal rond de €100.000 uitkomen (bestaande uit verbouwingskosten en inventaris). Als we alles compleet hebben moeten we ons opnieuw melden bij de bank en gaan we verder in gesprek om alles rond te maken. Van dit bedrag uitgaande zullen we dus €20.000 zelf moeten inleggen en de bank €80.000 Misschien een stomme vraag, maar moeten wij die €20.000 dan ook daadwerkelijk ‘laten zien’? Moeten we die op de bank storten? Of hoe werkt dat? Of is het gewoon dat je dan ‘maar’ 80% van het bedrag krijgt. We hebben nu in het voortraject ook al best veel geld uitgegeven. Logo en website ontwerp, tekeningen van het pand laten maken, aanvraag vergunning, oprichting BV. Deze kosten stonden een half jaar geleden natuurlijk ook al in ons plan bij de financieringsbehoefte. Kunnen we deze alsnog gewoon mee laten financieren of in ieder geval laten meetellen als geld dat we er nu zelf al in hebben gestoken? Uiteraard allemaal vragen die ik ook aan de bank zelf kan stellen in een volgend gesprek, maar ze zitten nu in mijn hoofd :) Dankjewel alvast!
  2. 50k/2 = 25k investering voor elk van jullie beide met een veel lagere dag- of restwaarde (als ik het goed begrijp). Max. 3-6 x (2.500-1.000)=4.5-9k geschilpunt o.b.v. een afgesproken arbeidsvergoeding, maar jullie lijken beide ingestemd te hebben met minder in de aanloopfase). Op een eerste 3-6k arbeidsvergoeding lijk je sowieso nog wel recht te hebben o.b.v. rekeningcourantverhoudingen. Dat moet toch met een maand of 3/6/9 (voor vennoot financieel en voor jou emotioneel of wat betreft geduld) op te brengen zijn met de continuiteit van deze onderneming als hoogste gedachte. Heb je met jouw inkomen dit soort bedragen over voor behoud van deze vriendschap? Of wil je duidelijk meer? Voor dit inkomen van 1.000-2.500 EURO per maand op fulltime basis kun je beter ook geen vennoot zijn maar lekker onder de CAO in loondienst gaan. 10 uur weekbesteding lijkt me de slechtste inschatting in dit hele verhaal. Mijn gok is dat er ook een (langlopende) huurverplichting is aangegaan, of niet? En dan zit er waarschijnlijk ook nog een flink risico aan personeelsverplichtingen als het eenmaal gaat rommelen. Ik geloof inmiddels dat je (jullie) de financiële afwikkeling het beste volledig uitbesteden. Dit voorschot op het winstaandeel is geen gegarandeerd inkomen natuurlijk. Bekijk de voor- en nadelen van zo snel mogelijk eruit eens afgezet tegen een gepland afscheid begin 2019. Een nieuwe vennoot vinden en inwerken maakt daarbij voor beiden waarschijnlijk een wereld van verschil. Groet, Highio Zij wil het liefst alleen door. Ook niet met iemand anders. Eigenlijk zegt ze dat ze alleen het risico niet durfde te nemen maar nu ze ziet dat alles loopt, durft ze het wel alleen aan. Ja logisch. Het is mij nooit om het geld te doen geweest. Tuurlijk is het leuk als je er nog iets aan overhoudt, maar het opzetten van... dat was altijd mijn droom. Het is dan ook niet zómaar een kdv, maar 1 met een speciale visie. In loondienst gaan zal dan ook never nooit gebeuren, ik heb mijn eenmanszaak en wil daar weer alle tijd en energie in gaan steken en hierin verder groeien. Huurcontract hebben we voor 1 jaar afgesloten dus dat zit wel goed. Ik heb inmiddels een gesprek gehad met onze accountant. Zijn advies is: Van de VOF met terugwerkende kracht een eenmanszaak maken. Ik maak een inschatting van de gemaakte uren binnen de VOF en stuur vanuit mijn eenmanszaak een factuur voor deze uren naar mijn collega. We moeten hier onderling even uit zien te komen. Ik ben wel al opgelucht dat we schijnbaar zonder al te veel poespas uit elkaar kunnen gaan als zakenpartners. Wel moeten we kijken dat de lening die we zijn aangegaan door haar alleen kan worden overgenomen. Ik heb dit onderschat. Ik dacht dit wel even erbij te doen en zomaar met een 'wildvreemde' samen een bedrijf op te zetten. Het voelt als falen enerzijds maar probeer er dan toch maar het positieve van in te zien: een hele ervaring rijker!
  3. Bedankt voor jullie kritische maar zeer uitgebreide antwoorden. Ik ga hier morgen op reageren, kom net terug van een workshop.
  4. Dankjewel alweer voor de reacties. Ik ga dit zeker allemaal met de accountant bespreken. Ik heb het vof contract eens nagelezen en hierin staat het volgende (samengevat): 1) als voorschot op het winstaandeel mag iedere vennoot maandelijks een zodanig bedrag uit de kas van de vof opnemen als door de vennoten in onderling overleg wordt bepaald. Dit bedrag is vastgesteld op 2500 euro per vennoot (30.000 per vennoot per jaar). Er is natuurlijk een begroting gemaakt door de accountant van te voren en daaruit zou dus een zodanige winst behaald moeten worden... op jaarbasis bekeken (en meer uiteindelijk, dit is voor het eerste jaar). Maar de eerste maanden hebben we natuurlijk nog niet zoveel inkomen gehad om dit eruit te halen dus hebben we mondeling afgesproken dat we de eerste maanden max 1000 per vennoot eruit halen. Mijn compagnon heeft dit ook alle maanden gedaan, ik nog niet... omdat ik het niet nodig heb en het dus zag als een spaarpotje. Is dit slim? Moet ik toch al wat eruit halen? Mijn compagnons idee over hoe we dit zouden moeten afwikkelen: Heel simpel. Jij krijgt gewoon van januari tot exit ook 1000 per maand en dan is het afgehandeld. Zij wil verder de schuld bij de bank etc op zich nemen (50k). Prima allemaal alleen waar het mij steekt... Wat wij gedaan hebben was best een risico. Ik heb er heel veel tijd en energie ingestoken de afgelopen maanden en daar nog 0 euro van gezien. Nu zijn we draaiende en blijkt het een succes. De derde maand draaien we al een omzet van 13.000 (we hebben wel ook personeel) en de aanmeldingen blijven binnenkomen. Bij 80% van de maximale bezetting draaien we een omzet van 36.000 en ik denk zeker dat we daar binnen nu en max een jaar aanzitten. Ik heb er mede voor gezorgd dat het is wat het is (of wordt) dus met lege handen weggaan voelt voor mij niet goed. Ik laat haar dan met een heel winstgevend bedrijf achter... snappen jullie mij? Als ik hierin ongelijk heb hoor ik dat ook graag natuurlijk. Het is ook vooral het gevoel wat ik erbij heb en misschien is dat wel onterecht. Ik heb duidelijk aangegeven niet meer tijd aan de onderneming te kunnen besteden dan dat ik nu doe. En eigenlijk is dát me al teveel. Mijn compagnon zegt duidelijk iemand naast zich te willen die evenveel tijd en energie erin kan en wil steken (2,5 dag per week wil zij dat ik eraan besteed) en het anders alleen wil doen. Moeilijke situatie dus, maar het belangrijkste vind ik dat we er samen op een goede manier gaan uitkomen.
  5. CV? Ken ik alleen als Carnavals Vereniging ;D (Limbo hè). Maar dat zul je vast niet bedoelen ;) Ik ga me inlezen, dankjewel voor je suggestie
  6. Bedankt voor je reactie. We zijn dit avontuur beide begonnen met iets ernaast, ik mijn eenmanszaak en mijn compagnon als zzper in de zorg. Dit wilden we beide ook aanhouden en onze intentie was om personeel op de groep te laten werken en zelf ieder (ongeveer) 10 uur mee te werken/leiding geven. In de praktijk bleek toch meer aansturing en betrokkenheid nodig en mijn compagnon heeft haar baan opgezegd en werkt fulltime in de onderneming. Hiervoor krijgt zij een arbeidsvergoeding tegen een afgesproken uurprijs. Ondanks dat dit is afgesproken ervaren we dit allebei als onprettig. Zij geeft aan iemand naast zich te willen die even betrokken is als haar. Ik voel daarbij ook contant een ‘druk’ op me liggen, dat ik dagelijks moet bellen/appen hoe het allemaal gaat. We hebben twee vaste dagen afgesproken waarop ik een aantal uur aanwezig ben maar ik merk dat ik begin op te zien tegen deze momenten. Daarnaast is het me ook gewoon teveel. Ik heb zelf 3 kleine kinderen en mijn eenmanszaak waar ik al heel druk mee ben en ik merk dat ik door tijdgebrek steken laat vallen hierin. En dat wil ik absoluut niet!! Ik draai hier een omzet van bijna 100.000 per jaar dus wat dat betreft heb ik het financieel gewoon heel goed en zorgt de VOF nu eigenlijk voor stress... ik heb het gevoel niet voor beide ondernemingen 100% te kunnen gaan. Alhoewel dit wel altijd mijn droom geweest is. Een eigen kinderopvang. Zoals je leest is mijn keuze dus eigenlijk al gemaakt... alleen ben ik heel benieuwd naar hoe zoiets nu in zijn werk gaat. Ik heb mijn accountant al gemaild
  7. Beste forumnaren ;D Ik heb een goedlopende eenmanszaak en ben daarnaast in dec 2017 samen my een kennis/vriendin een vof gestart in de kinderopvangbranche. Echter blijken we nu toch andere ideeen te hebben over de uitvoering en blijkt het voor mij toch wat veel om 2 bedrijven naast elkaar te voeren. Mijn hart ligt bij mijn eenmanszaak en dus overweeg ik uit de vof te treden. Mijn vennoot weet dit, we staan op goede voet. Ik vraag me af wat mijn rechten in deze zijn. We hebben een lening bij de bank afgesloten om te verbouwen en de inventaris aan te schaffen. We zijn pas sinds april draaiende maar de omzetten van de eerste drie maanden zijn al heel goed en de prognose (met alle aanmeldingen die we al hebben opstaan) ziet er heel rooskleurig uit. Ik heb er zelf natuurlijk ook een hoop tijd en energie ingestoken de afgelopen maanden dus nu gewoon zeggen: ik stap eruit! Voelt voor mij iets te makkelijk. Kan iemand me hier íets over vertellen?
  8. Dankje! Ik las net ook iets hier op het forum dat ze dit eerst gaan verrekenen met voorgaande jaren? Dus 2014-2013-2012... als dat kan en anders pas in de toekomst. En is het dan nu zo dat de zelfstandigenaftrek en startersaftrek toegepast móeten worden (waardoor er een negatieve winst ontstaat) of mág dat? Weet iemand dat?
  9. Nu ik volledig zelfstandige ben wil ik graag ook wat meer zicht op de fiscale kant van het vak. Daarom ben ik mij hierin gaan verdiepen en zo stuitte ik op wat vragen rondom mijn belastingaangifte 2015 (die onze accountant pas twee weken geleden gedaan heeft ;)). Zie bijlage! In 2015 had ik inkomsten uit loondienst, paar maanden ww uitkering en ben ik daarnaast mijn eigen onderneming begonnen (in 2014 officieel al). In 2015 voldoe ik aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Door de kosten in het eerste jaar is mijn winst in 2015 nihil. Accountant zegt dat zelfstandigenaftrek en startersaftrek in mijn geval gewoon toegepast moeten (of mogen?) worden waardoor ik op een winst uitkom van -10.354 Er ontstaat een 'te verrekenen verlies' van -3461. Wat hier verder mee gebeurd of gebeuren gaat is mij een raadsel tot nog toe ;) De rest is allemaal vrij duidelijk, ik ben 0 belasting verschuldigd en de ingehouden loonheffing krijg ik terug. Wat mij opvalt is dat de heffingskortingen dus niet verrekend kunnen worden en deze 'vervallen'. klopt dat? Daardoor kwam bij mij de vraag op: stel de zelfstandigenaftrek en startersaftrek zou niet toegepast worden (en mee doorgeschoven naar toekomstige jaren). Dan zou mijn winst ongeveer 0 zijn. Mijn belastbaar inkomen (loon/uitkering - de aftrek van ons huis) zou dan uitkomen op €6893 De verschuldigde belasting hierover wordt dan gedekt door de heffingskortingen en ik zou een zelfde bedrag terugkrijgen als nu (als ik goed gerekend heb). Wat heeft het dan voor nut om die zelfstandigenaftrek+startersaftrek te krijgen? Moet deze toegepast worden of mág dat? Ik zou er dan namelijk meer aan hebben in komende jaren denk ik. In 2016 is mijn omzet 35.000 geweest en voor 2017 zal dit rond de 60.000 zijn. Ik heb maar heel weinig kosten per maand. Misschien nog als toevoeging, mijn partner is ook niet genoeg belasting verschuldigd dus dan worden de heffingskortingen ook niet uitbetaald las is. Misschien klopt echt helemaal niks van mijn bovenstaande verhaal, ik ben in de leer en zou dan graag willen leren hoe het wél in elkaar steekt. Of gaat er nog iets spannends gebeuren met dat 'te verrekenen verlies' wat ik niet weet? Scan0062.pdf
  10. Ik snap het wel denk ik... alleen heb ik daar nu niks meer aan helaas. Je kan dat niet meer wijzigen toch? We dachten dat onze accountant een goede was en wist wat hij deed maar nu achteraf twijfel ik natuurlijk wel heel erg. Hij heeft geadviseerd om het zo te doen destijds. Volgens mij moest het zelfs zo omdat we dit pand geheel zakelijk gaan gebruiken en nauwelijks prive (of zeg ik nu iets stoms?).
  11. Nou dat ongevraagd adviseren doet hij sowieso niet. En bij gevraagd adviseren lijkt het alleen maar heel veel moeite te kosten om te antwoorden. 'moet ik niet iets van pensioen gaan regelen'? Ach zou ik niet doen, je bent nog jong kijken we nog wel eens naar. 'Moet ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten'? Dat kost alleen maar veel geld, zou ik niet doen. Daarom nu ook op zoek naar iemand anders die hopelijk wel de tijd neemt om dingen uit te leggen en vooral mee te denken. Kosten vallen nog wel mee, eigenlijk alleen de materialen want mijn partner heeft alles zelf gebouwd (op het aansluiten van elektra en water na). Maar even in het algemeen vraag ik mij af wat dus 'normaal' de regels zijn rondom bedrijfsruimte in deze setting?
  12. Ow ja het kan best zijn dat onze accountant dat wel op de juiste manier verwerkt heeft. Ik neem aan dat ie zoiets wel hoort te weten toch ???
  13. Excuses als ik deze in de verkeerde rubriek plaats! Ik wist hem niet echt onder te brengen. Situatie: Mijn partner en ik hebben samen een VOF (10 jaar). In 2011 hebben wij een woonhuis gekocht met veel grond. In 2014 zijn wij begonnen met de bouw van een 'garage'/bedrijfspand in de tuin. Dit pand staat los van ons woonhuis (zit zo'n 20 meter tussen). Het is een pand van 80m2 x twee verdiepingen. We zijn nu bezig met de afwerking en inrichting. Het pand is zakelijk gebouwd. In 2015 ben ik ook nog een eenmanszaak gestart. Ik werk nu nog vanuit mijn woonkamer maar de bedoeling is dus dat de bovenverdieping van 'mij' wordt (voor mijn eenmanszaak). Groot kantoor en vergaderruimte. En de benedenverdieping van mijn partner (hij maakt en verkoopt ijs). Ik vroeg mij af hoe het nu precies zit met aftrekbare kosten. Onze accountant geeft hier niet echt duidelijk antwoord op. We hebben alle materialen voor de bouw etc... als kosten opgevoerd in de VOF. Maar als we het pand straks in gebruik gaan nemen, mag je dan huurkosten aftrekken of hoe werkt zoiets? Of kan de VOF dan de bovenverdieping verhuren aan mijn eenmanszaak? Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij een andere accountant die me hopelijk wel antwoord kan geven op zulke vragen,maar was op voorhand al eens even nieuwsgierig hoe zoiets werkt? [verandering: titel]
  14. Bedankt voor je reactie Nedzhibe. Ik vind het jammer dat zulke 'slordigheidsfoutjes' gemaakt worden als het om toch wel grote bedragen gaat. :'(
  15. Ahhh oke ja daar heb je gelijk in, ga ik ook zeker doen! Neemt niet weg dat ik met de vraag zit in hoeverre mijn huidige accountant verantwoordelijk is ALS we dit geld inderdaad niet hadden mogen krijgen :(
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.