Hoe meer handvaten je je brein geeft, hoe beter hij het op kan slaan.
En niets zegt aaibaarheid, bijvoorbeeld, beter dan een dansende en zingende teddybeer... Daar moet je geen geometrische vorm voor nemen, toch?
Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar mijn jarenlange ervaring leert toch dat eenvoudige* logo's veel pakkender en effectiever zijn dan complexe logo's met veel 'handvaten'. Je zou als je een per sé beer wilt hebben bijvoorbeeld een mooi silhouette kunnen nemen van een beer of een andere herkenbare vorm. Versimpel het zonder onduidelijk te worden.
Een logo dat bij Frans ertussen zit slaat de spijker op zijn kop; het Amazon logo. Ze hadden kunnen gaan voor een logo met daarin boeken, games, cd's, speelgoed, lp's en alle landen erin kunnen verwerken waar ze opereren om zo lekker veel handvaten te creëren
Ze hebben echter een logo waarbij de pijl van de A naar de Z wijst (ze hebben alles van A tot Z) en waarbij de pijl ook een glimlach symboliseert. Veel bereiken met weinig, dat is de enige echte kracht achter een logo.
* eenvoudig zijn en lijken zijn uiteraard 2 verschillende dingen.