Volgende maand betrek ik samen met enkele medeondernemers een eigen kantoorruimte. Sinds de start van mijn bedrijf een paar geleden jaar werk ik al vanuit huis (zonder personeel verder). Ik kijk er erg naar uit om eindelijk weer eens wat mensen om mij heen te hebben. Dat was ook de grootste reden om gezamenlijk met enkele andere zzp'ers opzoek te gaan naar kantoorruimte. We hebben na lang zoeken een ruime en bereikbare kantoorruimte gevonden in het centrum van Amsterdam.
De meest vermogende ondernemers (ze zijn met z'n tweeën) zijn hoofdhuurders geworden, ik en drie andere huren bij hun onder. De totale huur hebben we verdeeld en een schatting gemaakt van de overige vaste lasten en dit bij de huur opgeteld. Iedereen betaald maandelijks een vast bedrag aan de hoofdhuurders.
1) Ik speel met het idee om voor te stellen om een stichting op te richten voor de huur, nuts kosten e.d, maar ook voor office supplices, mogelijk ook voor software licenties. (Het laatste schiet mij net te binnen, ik heb nog niet onderzocht of dat überhaupt mogelijk is.) Voor de hoofdhuurders heeft als voordeel (in mijn ogen) dat de geldstromen tussen bedrijfsactiviteiten en kantoor gescheiden blijft. En je voor beide een eigen boekhouding hebt. Voor office supplices kunnen alle huurders een vast bedrag inbrengen/betalen waarvan materialen (papier, toner, pennen, ect) gekocht kunnen worden. Die iedereen dan kan gebruiken.
Dit is een hersenspinsel van gisteravond. Ik ben vandaag begonnen met uitzoeken of dit een haalbaar en werkbaar idee is. Maar de beschikbare informatie valt mij een beetje tegen. Wat zijn jullie gedachte? Zie ik zaken over het hoofd? Zouden jullie dit in deze situatie ook zo aanpakken?
2) Een ander punt waar we tegen aanlopen zijn enkele grote aankopen/investeringen voor het kantoor. Bureaus, stoelen, pc's, printers, keukenapparatuur hebben we al bij elkaar (klink een beetje als m'n uitzet, hahaha). We willen graag een houten vloer laten leggen en een mooie grote (moderne kroonluchterachtige) lamp ophangen. Beide vrij prijzig. Maar wel een investering in het kantoor.
Iedereen is bereid hieraan bij te dragen. Maar hoe pak je dat aan? Als iemand besluit over een jaar te stoppen of te verhuizen, is dan één zesde lamp van hem? Dat werkt niet. Maar de investeringen/kosten zijn te groot om door één van ons alleen gedragen te worden.