Henrico Dolfing

Senior
  • Aantal berichten

    84
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Henrico Dolfing's trofeeën

  1. Het ligt er aan welk kanton je woont en welk kanton je Einzelfirma geregistreerd is. Zie http://www.firmensitzschweiz.de/einzelfirma.htm Wat belastingen betreft haal je jezelf een hele hoop gedoe en administratie op de hals als je in NL woont en verdient, en je EF in Zwitserland is.
  2. Lees het boek "The Lean Startup" van Eric Ries. Hij beschrijft veel dingen die je kan doen voordat je veel tijd/geld/energie in iets gaat steken. Ook Tim Ferriss heeft op zijn blog hier veel over geschreven. Een idee kan zijn dat je een landingpage maakt waar je jouw software beschrijft (voordat je begint te ontwikkelen dus) en mensen vraagt zich in te schrijven voor een beta. Die landingpage kan je gaan promoten door SEO, AdWords, Social Media, je netwerk. Hoe meer emails je verzameld des te groter is de vraag, en zo kun je inschatten of mensen geinteresseerd zijn in je software voordat je een regel code geschreven hebt.
  3. - Een geprioriseerd product/project backlog voor al mijn projecten - Kanban board voor dagelijkse dingen die drin komen vliegen met een limiet van 5 op work in progress - Ik schrijf alles wat me te binnen schiet aan ideen/todo's/etc altijd direct in mn papieren notitieboek - tijdblokken van 2 uur voor ongestoord werk (geen email, geen internet) met meerdere pomodoros - vaste tijdblokken voor repeterend werk (bijvoorbeeld 1x per maand 2 uur voor rekeningen betalen en financien controleren) - veel vrije tijd :-) mijn hobbies kosten veel tijd, dus die tijd die over blijft moet ik goed gebruiken.
  4. Het idee van TDD is dat the diegene die coded ook de test schrijft. Het is een wisselwerking van een 1) een niet werkende test, 2) corrigerende code, 3) refactoring en daarna weer een niet werkende test (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Test-driven_development). TDD heeft ook niet zoveel met testen van doen als iedereen denkt. Het is meer met design principe. Om deze redenen wordt het niet toegepast in een situatie zoals jij die beschrijft. Je kunt het "testen" in TDD niet trennen van het "coden".
  5. Ik zou gewoon een andere WordPress template gebruiken. Eentje die inderdaad gewoon wat "strakker en sterker" is. Een paar goede voorbeelden voor zakelijke templates vindt je hier https://colorlib.com/wp/best-wordpress-business-themes/.
  6. quote HvN: "Top kok worden is weer wat anders maar wie wil er top ondernemer worden? Ik heb er hier nog geen gezien." Wat is voor jouw een top ondernemer? In mijn ogen is iedereen die zich en zijn familie dat kan bieden wat men zich van het leven voor stelt in zin van vrijheid, vrije tijd, reizen etc een top ondernemer. Dat betekent niet dat je iedere dag in het Financieel Dagblad hoeft te staan...
  7. Voorop gesteld is veel afhankelijk van de brief die je gestuurd hebt. Daar ik de inhoud niet ken is het moeilijk een goed inschatting van de situatie te geven. Maar wil je echt proberen "schade" te verhalen kun je dit alleen bij X doen. Alleen met hun heb je een contract. Zie de tekst van http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/ hieronder. Het gedeelte over gemiddelde aantal uren dat je de laatste drie maanden gewerkt hebt kan interessant voor je zijn. Eerlijk gezegd is mijn mening dat je een risico genomen hebt als zelfstandig consultant door je met iets te bemoeien dat je helemaal niets aangaat. Zo'n actie heeft altijd vier mogelijke uitkomsten: 1) er wordt niets mee gedaan en uit overtuiging neem je zelf ontslag (anders had je de brief toch niet gestuurd....) 2) Y bedankt je hartelijk en doet er iets mee (onwaarschijnlijk in de meeste gevallen) 3) Y denkt WTF bemoeit hij zich mee en heeft een pittig gesprek met je 4) Y denkt WTF bemoeit hij zich mee en stopt de samenwerking Bij jou is het nummertje vier geworden, en ik begrijp de reactie van Z. Ik ben zelf ook zelfstandig consultant binnen een gevoelige industrie (prive banken in Zwitserland) en zou je volgende advies mee willen geven: - je hebt een risico genomen, accepteer de consequenties, zoek een nieuwe opdracht. Met juridische stappen in deze situatie kun je je reputatie heel snel kapot maken. Nederland, en zeker de IT wereld, is zeer klein. - je schade verhalen is een persoonlijke beslissing, maar heeft niks met dat te doen wat je gezien hebt. Als die "misstand" zo erg is dat je er persoonlijk niet mee leven kan, dan is schade verhalen definitief ook niet de oplossing... Met het nul uren contract sluit de werkgever een arbeidsovereenkomst af met de werknemer, maar regelt hierin geen vaste werkuren. In plaats daarvan, is in het 0 uren contract geregeld dat hij de werknemer flexibel oproept. Als de werkgever de werknemer oproept, moet hij/zij verplicht op het werk verschijnen. Daar staat wel tegenover dat de werknemer ook volledige sociale bescherming geniet, zoals doorbetaling bij ziekte. In HR Tools & Extra`s van Personeelsnet vinden abonnees een handig voorbeeld nul uren contract met uitleg over de voordelen van een nul uren contract. Verder worden daar ook opletpunten en nadelen van een 0 uren contract nader toegelicht. Pieken en dalen werkproces Een werkgever met een werkproces dat pieken en dalen kent (bijvoorbeeld meer werk in een bepaald seizoen, of steeds op enkele dagen per week), maakt vaak een flexibele schil met behulp van oproepkrachten. Deze oproepkrachten werken op basis van overeenkomsten waarbij bepalingen zijn opgenomen over oproepbaarheid, beschikbaarheid en flexibele werktijden. In de Wet Flexibiliteit en Zekerheid is de rechtspositie van oproepkrachten wel beschermd: • Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt. • Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen. •De oproepkracht krijgt minimaal drie uur betaald voor een oproep, ook als deze per oproep minder uren heeft gewerkt. Deze regel geldt als aan twee voorwaarden is voldaan: de oproepkracht heeft een arbeidsovereenkomst van 14 uur per week of minder, en de tijdstippen waarop moet worden gewerkt zijn niet vastgelegd, of de omvang van het werk is niet eenduidig vastgelegd. Nul uren contract Met het nul uren contract sluit de werkgever een arbeidsovereenkomst met de werknemer, maar legt hierin geen vast aantal te werken uren vast. In plaats daarvan, staat in het 0 uren contract een clausule waarmee u de werknemer flexibel op kunt roepen. De eerste zes maanden kunt u de werknemer betalen naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt de werknemer meer rechten. De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen. Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat deze in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden. Er zijn –in afwijking hierop- wel cao`s die de loonbetalingsplicht voor een onbepaalde tijd uitsluiten. Check dus uw cao. Nul uren contract is een gewoon contract Het nul uren contract is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd. • Een nul uren contract voor bepaalde tijd eindigt op de datum die u met de medewerker afspreekt. • Een oproepmedewerker heeft, net als ieder andere medewerker, bescherming van het ontslagrecht. • Als u een medewerker met een nul uren contract niet meer oproept, betekent dat niet dat het contract automatisch beëindigd is. In HR Tools & Extra`s van Personeelsnet vinden abonnees een handig voorbeeld nul uren contract. Verplichtingen werkgever en oproepkrachten • Werknemers met een nul uren contract krijgen een uurloon dat is afgeleid van het wettelijk minimumloon. • Werknemers zijn verzekerd voor de sociale werknemersverzekeringen. • De werkgever is verplicht een werknemer met een 0 uren contract op te roepen, als er werk ontstaat waarvoor hij/zij geschikt is. Het is dan niet billijk om een uitzendkracht op te roepen, zelfs als dat beter uitkomt. • De werknemer heeft per oproep recht op tenminste 3 uur aaneengesloten werk. • Werknemers met een nul uren contract moeten in beginsel komen werken als ze worden opgeroepen.
  8. "Je hoeft niet altijd origineel te zijn, maar zorg er wel voor dat je elke keer iets van waarde biedt." --> neem aan dat je hier mee bedoelt dat waarde voor jouw betekent het vertalen van andermans artikelen, het weglaten van 35 tips, het weglaten van de quotes en dan te doen alsof het je eigen werk is :-) zie http://www.copyblogger.com/increase-influence-online je bent niet de enige... zie http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/6559/60-Proven-Ways-to-Increase-Your-Online-Marketing-Influence.aspx Maar zij doen tenminste niet alsof het een "column" van hun zelf is....
  9. Er zijn een paar open source kassa systemen. Zoeken op Open Source POS (Point of Sale) levert de meeste resultaten. Een paar in mijn ogen veelbelovende systemen zijn: - http://www.openbravo.com/product/pos/ - http://lemonpos.org/ - http://l-ane.sourceforge.net/ Bij de eerste ben ik zeker ervan dat ie zeer veel verschillende hardware ondersteund (barcode scanners, kassa laden etc) en speciaal voor Touch Screens gemaakt is. Kosten zouden dan erg meevallen: - PC - Touch Screen - Barcode Scanner - Kassa Lade indien gewenst - Configuratie, setup, testing etc. Maar dit is alleen je eigen tijd :-) Veel succes. Leuk initiatief.
  10. Ben ik eens met Twabla, 1000 woorden is meestens zelf 3 pagina's... Gewoon betalen, en als jij vindt dat het te duur is dan zoek je een andere "tekstschrijver" voor 5E per pagina...
  11. ik zou in dit soort gevallen toch echt liever bellen. Daarna kan je gewoon een mail sturen met het gesprek nog eens samengevat. Inclusief naam van de persoon waar je mee gesproken hebt.
  12. Hoi Herman, ik weet niet of Tiller wel zo'n een geslaagde naam is als je internationaal met het product wil gaan. In het Engels betekent het "helmstok" (wel een leuke referentie naar je naam :-)), "uitloper" (van een bloem) of "akkerbouwer". De website vindt ik op het eerste oog zeer geslaagd. Mijn complimenten! Een aantal bemerkingen heb ik toch: - Persoonlijk zou ik op de startpagina de video rechts plaatsen, en de tekst links. Geld eigenlijk ook voor de andere paginas. Komt voor mij als bezoeker beter en natuurlijker over. - Beeldkwaliteit van je logo en header zijn super. Maar de kwaliteit van je telefoonnummer in de header maakt de goede indruk snel minder. - De vlaggen die je gebruikt zijn naar mijn mening zeer onpassend bij de rest van het design. Dit in combinatie met je telefoon nummer maken de indruk naar mijn persoonlijke mening minder professioneel. - Vindt het super dat je het logo van je video producent zo prominent in beeld heb, maar kan dit niet gewoon een keer onder een tab partners, of gewoon minder opvallend? Hun logo neemt op je startsite meer plaats in dan die van jezelf :-) - Als ik een link vindt met de titel "Wat kost de Tiller?", dan verwacht ik daar ook een prijs(indicatie) te zien. Dit is zeer misleidend. - Ik zie nergens informatie over hoe ik een Tiller kan bestellen. Dat is toch een van de belangrijkste dingen. - "How did the Tiller® come about?" is welliswaar een correcte vertaling van "Hoe is de Tiller ontstaan?", het is niet iets wat zo in het Engels gebruikt wordt. Een aantal van deze letterlijke vertalingen zijn in de Duitse en Engels versie te vinden (heb nog niet in een franstalig land gewoond, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen :-)). Bijvoorbeeld: lifting injuries = injuries caused by lifting. Veel succes!!! Henrico
  13. Het nieuwe Aangiftebiljet en Opgaaf Intracommunautaire prestaties (http://www.fiscalistenonline.nl/1165-het-nieuwe-aangiftebiljet-en-opgaaf-intracommunautaire-prestaties.html ) Het nieuwe Aangiftebiljet en Opgaaf Intracommunautaire prestaties In onze eerdere nummers hebben wij het nieuwe BTW-pakket (nieuwe regels plaats van dienst en nieuwe teruggaafprocedure buitenlandse BTW) dat per 1 januari 2010 in werking is getreden besproken. Een onderschatte bijkomstigheid bij de wijziging van deze regels is dat ook de BTW-aangifte hierdoor zal wijzigen. Per 1 januari 2010 moeten de binnen de EU verrichte en ontvangen diensten (intracommunautaire diensten) correct worden verwerkt op de BTW-aangifte en de Opgaaf intracommunautaire prestaties. Een ander belangrijk punt met betrekking tot de nieuwe plaats van dienst regeling is het tijdstip van verschuldigdheid. Bij dit artikel horen twee bijlagen: sitefiles/file/ob069_aangifte_specimen.pdf sitefiles/file/ob125_opgaaf_specimen.pdf BTW-aangifte Hierbij maken we een onderscheid tussen uitgaande en inkomende diensten. Uitgaande diensten Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen: 1. Belaste dienst verricht aan de afnemer binnen de EU; 2. Vrijgestelde dienst verricht aan de afnemer binnen de EU; 3. Belaste dienst verricht aan afnemer buiten de EU. 1. Belaste dienst verricht aan afnemer binnen de EU In tegenstelling tot voor 1 januari 2010 moet een intracommunautaire dienst waarbij de BTW wordt verlegd naar de afnemer nu wél worden verwerkt in de BTW-aangifte. Er is echter geen aparte rubriek hiervoor opgenomen. De verleende intracommunautaire diensten worden samengevoegd met de intracommunautaire leveringen in rubriek 3b van de BTW-aangifte. Als gevolg hiervan moet in de administratie een onderscheid worden gemaakt tussen de verleende diensten die belast zijn in het land van de afnemer en de diensten die niet zijn belast in het land van de afnemer. 2. Vrijgestelde dienst verricht aan afnemer binnen de EU Onder vrijgestelde diensten vallen bijvoorbeeld diensten in het kader van het verstrekken van onderwijs en financiële diensten. Ingeval een dienst in het land van de afnemer is vrijgesteld dan wordt deze intracommunautaire dienst niet opgenomen in de BTW-aangifte. 3. Belaste dienst verricht aan afnemer buiten de EU Een dienst die wordt verricht aan een ondernemer die gevestigd is buiten de EU vindt plaats in het land van de afnemer maar vormt voor de BTW geen intracommunautaire dienst en wordt niet opgenomen in de BTW-aangifte. Inkomende diensten Deze diensten zijn onder de nieuwe hoofdregel belast in Nederland, waarbij de heffing van BTW naar de Nederlandse ondernemer wordt verlegd. Let op: Ook vrijgestelde ondernemers dienen de ontvangen diensten aan te geven op hun BTW-aangifte, voor zover de dienst is belast in Nederland. Voorbeeld: Een Nederlandse tandarts neemt een adviesdienst af van een Duitse ondernemer. De adviesdienst vindt dus plaats in Nederland en de Nederlandse tandarts zal dus deze ontvangen dienst moeten opnemen in zijn BTW-aangifte. De tandarts zal de Belastingdienst moeten verzoeken om een aangiftebiljet uit te reiken. De ontvangen intracommunautaire diensten van ondernemers gevestigd in een ander EU-land worden opgenomen in rubriek 4b van de BTW-aangifte. Indien diensten worden ontvangen van een niet in de EU gevestigde ondernemer dan moet deze dienst worden verwerkt in rubriek 4a van de BTW-aangifte. Voorheen werden deze diensten aangegeven bij vraag 2a. Opgaaf intracommunautaire prestaties Per 1 januari 2010 dienen de Nederlandse ondernemers die diensten verrichten aan ondernemers die gevestigd zijn in een ander EU-land waar zij de BTW naar verleggen, deze diensten op te nemen in de Opgaaf intracommunautaire prestaties. Prestaties die zijn vrijgesteld van BTW in het land van de afnemer worden niet opgenomen. De Opgaaf intracommunautaire prestaties wordt in beginsel elk kwartaal ingediend. In geval een ondernemer méér dan 100.000 euro aan intracommunautaire leveringen en diensten verricht, wordt de Opgaaf intracommunautaire prestaties per maand ingediend. Als een ondernemer een jaaropgaaf intracommunautaire prestaties wil indienen, mag het jaarlijkse totaalbedrag van zijn leveringen en diensten niet meer zijn dan € 200.000. Dit bedrag wordt bepaald exclusief BTW. Daarnaast mag hij niet meer dan voor € 15.000 intracommunautaire leveringen per jaar verrichten. Ook dit bedrag wordt bepaald exclusief BTW. De intracommunautaire prestaties mogen geen nieuwe vervoermiddelen betreffen. Voor het toepassen van de jaaropgaaf intracommunautaire prestaties moet de ondernemer een verzoek doen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst beslist hierop bij voor bezwaar vatbare beschikking. Indien het verzoek vóór 1 mei binnen is bij de Belastingdienst, dan is de ingangsdatum van de beschikking 1 januari 2010. Als een ondernemer een beschikking heeft maar niet meer voldoet aan de gestelde voorwaarden, moet hij dit onmiddellijk melden bij de Belastingdienst. Het gebruik van de goedkeuring wordt dan beëindigd. Let op: De bedragen die zijn opgenomen in rubriek 3b van de BTW-aangifte (verrichte intracommunautaire leveringen en diensten) moeten overeen komen met het totaalbedrag dat in de Opgaaf intracommunautaire prestaties wordt vermeld. Als daartussen een niet te verklaren verschil bestaat, kan een boete worden opgelegd. BTW-identificatienummer Het is van belang dat de ondernemer in het bezit is van een geldig BTW-identificatienummer van de afnemer. Om zeker te zijn van de juistheid van het nummer, kan dit geverifieerd worden bij de Belastingdienst. De geldigheid van het BTW-identificatienummer kan ook gecontroleerd worden op de website van de Europese Commissie. Het adres van deze website is: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies. Echter, het controleren van het btw-identificatienummer via het VIES-systeem biedt geen formele rechtskracht. Het is daarom raadzaam altijd een schriftelijke bevestiging van de Belastingdienst te vragen. Tijdstip van verschuldigdheid In de huidige Nederlandse wetgeving is de verschuldigdheid van de BTW gekoppeld aan het uitreiken van de factuur. Nederland maakt hier echter gebruik van een uitzonderingspositie. Per 1 januari 2010 is de BTW voor intracommunautaire diensten in heel de EU verschuldigd op het tijdstip waarop de dienst wordt verricht. Bij grensoverschrijdende dienstverlening waarbij de BTW is verlegd naar de afnemer, moet de verschuldigdheid van BTW zowel in het land van de dienstverlener als in het land van de afnemer op één tijdstip worden verwerkt. Het is dus van belang dat vanaf 1 januari 2010 de intracommunautaire diensten die zijn verricht of ontvangen op te nemen in het tijdvak waarin de prestatie wordt geleverd. Dit is het moment waarop de dienst is afgerond, en niet het tijdstip waarop de factuur wordt ontvangen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor praktische problemen zorgen waarop u kunt anticiperen door bijvoorbeeld te werken met vooruitbetalingen, te factureren aan het einde van de maand en het prestatiemoment duidelijk af te spreken met de afnemer. Zie http://www.fiscalistenonline.nl/1165-het-nieuwe-aangiftebiljet-en-opgaaf-intracommunautaire-prestaties.html
  14. De samenvatting... Advies van Steven K op 14.12.2009: - Regeling treffen met alle schuldeisers, eventueel nog *in* het faillissement, omdat je in het faillissement een dwangakkoord kunt realiseren. Antwoord TS: - We zijn voor 2,2 ton failliet gegaan... welk voorstel kan ik doen? De één zegt dit, een ander zegt niet doen, want de kans is groot dat de schuldeisers nooit meer komen, omdat er binnen de detailhandel vaak dit soort vorderingen worden afgeboekt, en als ik contact zoek maak ik slapende honden wakker. Ik heb geen advocaat.... waar zou ik die voor nodig hebben? Reactie Ruben: Grappig... Al je vragen worden beantwoord door een advocaat, en jij vraagt vervolgens waarom je er één nodig zou hebben... Ben ik nou de enige die daar de ironie van inziet? Mijn reactie: hier heb je niks mee gedaan, en de „slapende hond“ is toch wakker geworden... Ook een advocaat heb je niet direct ingeschakeld. Waarom niet? Je instelling betreffende slapende honden wakker maken laat ik maar ff zo staan. Advies Steven K. op 30.08.2010: Quote: * Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke beweegreden van de curator is geweest om mijn ex-vrouw toe te laten tot de WSNP zonder dat ze cijfers heeft kunnen overleggen. Als de curator dat niet wil zeggen, vraagt u dat aan de r/c. Als u formeel de curator hebt gevraagd om omzetting, zon dat ook in de verslagen terug te vinden moeten zijn Quote: * Heeft iemand tips welke ik a.s. dinsdag kan gebruiken voor de rechtbank? Zonder dossier is daar geen zinnig woord over te zeggen, behalve het advies een advocaat mee te nemen. Voor de toelatingszitting wordt geen toevoeging afgegevens. maar voor een eventueel hoger beroep wel en dan is het zinvol als de advocaat het dossier kent aan het begin van zeer korte appeltermijnQuote: Quote: * Stel dat de rechtbank geen gehoor geeft aan mijn verzoek, wat kan ik dan doen? De schulden bedragen € 255.000,00 iets waar ik nooit meer vanaf kom (waarschijnlijk) Quote: * Stel dat het faillissement wordt opgeheven, wat kan ik verder doen om te voorkomen dat alles afgepakt wordt door schuldeisers? Afgepakt? Je hebt helemaal niets als het goed is en als je wel iets hebt, hebben de crediteuren daar recht op, niet jij. Wordt het verzoek afgewezen, wat te verwachten is als de curator negatief adviseert, dan kun je in beroep bij het hof. Daarnaast is er de mogelijkheid een akkoord aan te bieden, maar dat gaat juist beter als je nog failliet bent. Mijn reactie: ook hier heb je niks mee gedaan, en je hebt op dit tijdpunt nog steeds geen advocaat ingeschakeld. Dit is 8,5 maanden na je eerste post. Ook hier je instelling betreffende „voorkomen dat alles afgepakt wordt“ laat ik maar weer even zo staan. TS op 07.10.2010: Ik ben enige tijd geleden failliet gegaan en de curator wilde mij om diverse redenen niet toelaten tot de WSNP en heeft dit advies uitgebracht aan de rechtbank die dit helaas heeft overgenomen. Nu heb ik hogerberoep aangetekend wat binnenkort wordt behandelt, maar de kans blijft bestaan dat ook hier geen WSNP word toegekend. Omdat ik voor 300.000,00 failliet ben gegaan, zie ik niet zitten hoe ik hier ooit nog uitkom. Niemand kan mij in deze een goed advies geven. Met een schuldenlast van 3 ton, en de kans dat de schuldeisers komen opdagen word ik niet gelukkig, en vraag me af wat de mogelijkheden zijn om hier vanaf te komen. Heden middag sprak ik een kennis die vertelde dat als je gaat emigreren naar het buitenland, je vrij bent van al deze schulden. Voor de goede orde, het betreft hier uitsluitend schulden van leveranciers en banken, dus geen belastingdienst! Omdat wij op steenworp afstand van Duitsland wonen, zou dit, indien dit werkelijk zo simpel ligt voor mij een optie zijn, maar klopt dit verhaal, of zitten er meer haken en ogen aan? Wie heeft er andere tips hoe om te gaan met een grote schuld? want ik ben midden 40 en wil graag verder met m'n leven. En in een 2e post op dezelfde dag: De kern van het verhaal dwaalt mijn inziens een beetje af. Wij zijn voor ongeveer 150.000,00 failliet gegaan en het bedrag staat inmiddels op exact 274.000,00 )omdat er waarschijnlijk rente en kosten worden gerekend). We hadden een V.O.F waarbij de ene venoot, mijn inmiddels ex vrouw was. Zij heeft het "voordeel van de twijfel" gekregen van de curator en zit inmiddels al een jaar in de WSNP. De curator verwijt "mij", dus niet "ons" dat er inboedel is verkocht na de gedwongen sluiting van ons bedrijf. Achteraf gezien had ik het er beter in kunnen laten staan, want nu heb ik veel werk gehad en er een klein bedrag voor gekregen. Als ik een BV had gehad, was ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar wij hebben altijd keurig zaken gedaan en ik wil het natuurlijk ook keurig afwikkelen, maar iemand het "voordeel van de tijfel" geven, zie ik niet als een juridisch oordeel, en daarom moet ik er nu (waarschijnlijk) voor boeten. Natuurlijk zijn er banken (voornamelijk) en bedrijven die geld van ons te goed hebben, maar waarom moet ik er alleen voor opdraaien??? Met een BV had ik de schulden ook achter gelaten. Er gaan bedrijven failliet voor miljoenen en meer, en een dag later staan ze weer op en gaan verder alsof er niets gebeurt is, ik ben persoon, we waren een klein bedrijf die werk bood aan 9 mensen die we altijd keurig hebben behandelt, Moet ik dan als man van midden 40 die ALLES kwijt is, geen relatie meer heeft en ook z'n kinderen weinig ziet, dan als "crimineel"worden gezien? moet ik dan de rest van m'n leven krom liggen voor iets dat ik nooit had gewilt? Ga in mijn schoenen staan en besef wat het is om failliet te gaan door een slecht economisch klimaat waar we in verkeren. Ik ben ook altijd een moraalridder geweest, maar denk nu toch echt even anders. Ik wil ook nog iets maken van m'n leven... Reactie Michiel Hennink: "Waarschijnlijk"? Je schuld is bijna verdubbeld en je hebt geen zekerheid over de oorzaak? Het lijkt me verstandig om wel alles op een rijtje te hebben voor je een plan de campagne bedenkt! Advies van ChristelvR op 07.11.2010: Het staat natuurlijk buiten kijf dat een dergelijke situatie vreselijk is, maar ik denk dat je op dit moment meer gebaat bent bij rationeel naar de situatie gaan kijken dan (hoe begrijpelijk ook) jezelf emotioneel in de (wellicht terechte) slachtofferrol te plaatsen en te vluchten. - Zorg dat je de feiten helder hebt voor jezelf. De exacte schulden op dit moment, schuldeisers etc. Je bent te warrig, weet de exacte bedragen niet etc. - Zoek een adviseur (ik meen me uit het verleden te herinneren dat er verschillende HL-ers hierin gespecialiseerd zijn, namen zijn reeds genoemd), leg de situatie voor en maak een plan de campagne - Wonen in Duitsland en bij een Nederlandse werkgever werken zal bij een dergelijke schuld waarschijnlijk tot een loonbeslag leiden, daar ben je dus niet bij gebaat - Staar je niet blind op de nu voor jou als paradijselijk klinkende WSNP. Ook de WSNP kan zeer ingrijpend zijn. Hoe je de schulden dan ook (deels) aflost, je zult er fors op achteruitgaan. Het is absoluut niet mijn bedoeling om heel hard over te komen, maar ik denk dat je je zult moeten realiseren dat je in een dergelijke situatie absoluut hulp nodig hebt van een gespecialiseerd persoon. Met je vragen hier voorleggen en vluchten zul je niet bereiken wat je uiteindelijk wilt, vrees ik. Hierin zul je verdergaande maatregelen moeten nemen en je precies moeten laten adviseren wat welke stap tot gevolg heeft. Mijn reactie: voor mijn gevoel heb je hier nog niks gedaan om je situatie helder te krijgen, je hebt nog steeds geen advocaat en/of adviseur benaderd. Is 10 maanden na je eerste post... Wederom is je instelling niet echt een die ik toejuich. Van slapende honden wakker maken, tot voorkomen dat de schuldeisers wat krijgen tot emigreren zodat ze niks krijgen... TS op 11.05.2011: Wie kan mij helpen met het volgende. De gevolgen van de recessie hebben wij goed gemerkt, en op 19 augustus 2008 hebben wij onze winkels moeten sluiten. Omdat we zaten met een rest schuld heeft een leverancier op 19 november 2008 alsnog het faillissement aangevraagd wat toen ook is uitgesproken. Onze (man/vrouw) bedrijfsvorm was een VOF, met voor beiden indentieke voorwaarden. Mijn, opdat moment al ex vrouw, heeft tegen de curator gezegt dat ze weinig tot niets deed in de winkel, wat overigens totaal niet het geval was, en heeft zonder zaken te onderzoeken "het voordeel van de twijfel" gekregen zoals de curator dat noemt, en is in de schuldsanering terecht gekomen. 1 september 2012 zal zij dan klaar zijn met alle ellende van dit faillissement. Ik heb hard gevochten om ook in de schuldsanering te komen, maar de curator wilde dit niet omdat de boekhouding niet op orde was ten tijde van de sluiting. Op 2 februari van dit jaar is het faillissement voor mij opgeheven, en had ik de hoop dat er zich geen schuldeisers zouden melden. Heden, 11 mei 2011 heeft Solveon, namens de ABN AMRO, de openstaande schuld bij mij neergelegd met het verzoek dit binnen 14 dagen te voldoen. Het gaat hierbij om 2 vorderingen. Eén van 56.000,00 en één van 28.500,00 kortom een totaale vordering van maar liefst 84.500,00 Ik heb een baan, met 1600,00 netto in de maand waarvan ik na aftrek van alle vaste lasten 500,00 overhoud om van te leven. Ik wil zsm contact opnemen met Solveon, en mij vraag is of iemand ervaring heeft met dit soort situaties en wat zou ik hiermee kunnen? De totale vordering is door mijn persoontje in dit leven nooit meer te verdienen. Kan ik richting Solveon een voorstel doen? of zijn er andere alternatieven... iedere vorm van informatie is welkom, want ik zie het op deze manier niet meer zitten. Advies DannyJansen CR op 11.05.2011: 1. Boekhouding zsm op orde brengen. 2. Alle schulden zowel zakelijk als privé in kaart brengen. 3. Melden bij schuldhulpverlening in de gemeente waar je staat ingeschreven om een aanvraag wsnp te doen. Zij zullen het traject opmaken en eerst starten met een minnelijke regeling op basis van je loondienst verband. Slaagt dit niet dan kan er een aanvraag wsnp worden ingediend 4. Stuur solveon een brief waarin je aangeeft wat de situatie is. Vraag 3 maanden uitstel om orde op zaken te kunnen stellen. Blijf in contact met ze. Advies StevenK op 12.05.2011: - De oplossing wil je niet zien, maar het antwoord op jouw vraag heb ik hierboven al gegeven. - Wat voor jou lastig is, is dat voor een goed voorstel, je aan Solveon je hele schuldenpositie in kaart zult moeten brengen en dus ook je boekhouding - alsnog - op orde zult moeten hebben. - En een nieuwe toelating WSNP is wel degelijk mogelijk. Alleen als je in de WSNP hebt gezeten, is een toelating binnen 10 jaar niet mogelijk. Mijn reactie: Wat heb je hier mee gedaan? Als ik je vraag in dit topic bekijk vrees ik hetzelfde als met alle andere adviezen... Begrijp de reactie van Danny zeer goed. Mijn advies: Ga de confrontatie met je situatie aan, en ga eens wat doen! De reden dat iedereen naar je bedrijfsverleden vraagt is omdat het de sleutel voor je toekomst is!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.