Beste Joost,
Ik werk niet met een kassa. Zoals ik u begrijp moet ik wanneer ik op een dag 100 spullen verkoop aan 100 verschillende mensen dit per bonnetje inboeken.
Via de site gratisadviseurs.nl kreeg ik het advies van een accountant dit wel per week te doen. Het belangrijkste is dat de facturen doorgenummerd zijn. Volgens hem is een boekhoudprogramma niet verplicht, maar een hulpmiddel om de stukken makkelijk terug te vinden.
Ik tel nu per dag de omzet op en verwerk dit op de kasstaat. De bijbehorende facturen bewaar ik en stop ik ook in de map. In mijn boekhoudprogramma boek ik het per week dus in en niet per verkoop. Dat is toch anders niet te doen?
Voorbeeld kasstaat:
nummer kasstaat: 01
Inkomsten Uitgaven
Datum Omschrijving Bedrag BTW Datum Omschrijving Bedrag BTW
Saldo 01-01 100
01-01 omzet 121 21 03-01 Inkoop ... 121 21
02-01 omzet 121 21 04-01 Inkoop 42 7
Totaal 342 42 163 28
Saldo 07-01 179
In het boekhoudprogramma boek is dus op 02-01 ( laatste dag van ontvangst) bij de kas ontvangst:
242
aan BTW 42
Aan omzet
Omschrijving: omzet week 1
Boekstuknummer: Gebruik ik niet.
Bij de kasuitgaven:
op 03-01
Inkoop 100
btw 21
aan kas 121
Omschrijving: inkoop bij ...... met eventueel factuurnummer.
Op 04-01
inkoop 35
btw 7
aan kas 42
kas:
Is dit voldoende voor de belastingdienst, of moet ik bij de verkoop ook nog de factuurnummers noteren. Dit kan of in het kasboek of in het boekhoudprogramma.
Uiteraard is het wel netjes terug te vinden in de map.
Wanneer de inspecteur bijvoorbeeld vraagt naar bewijzen van de omzet week 5, dan kan ik hem de facturen geven.
Maaaaar, deze facturen lopen dus niet nummerend door wanneer ik in week 5 ook nog dingen via de bank heb verkocht.
Bank:
De bank boek ik precies hetzelfde. Dus bij verkoop ook direct op de bank. Hier wordt dus ook geen debiteur aangemaakt, factuurnummer aan gekoppeld. De omschrijving is dan meestal verkoop.
De inkoop boek ik wel via crediteur, met factuurnummer, etc etc.
Is er een accountant/ boekhouder die mij kan aangeven wat er anders moet/ kan? Is het aan te raden om alles per transactie in het boekhoudprogramma te boeken, of per dag, of zoals een andere account aangeeft gewoon per week. En is het voldoende om als omschrijving te vermelden omzet week..... of gewoon omzet. Nogmaals de factuurnummers zijn niet terug te vinden in het grootboek, wel in de map. Een boekstuknummer gebruik ik ook niet.
Is de manier van archiveren zo goed, of stellen ze andere eisen. Bijvoorbeeld de verkoop via bank wel via debiteuren te laten verlopen met factuurnummer etc.
Dan nog de voorraad:):) Op 31-12 tel ik de voorraad en zet dit op de balans tegen inkoopwaarde. Is dit voldoende? Of willen ze elke transactie kunnen volgen?
Wanneer ik producten inkoop staat er op de factuur vaak levering diversen. Dus niet het soort, typenummer etc. Bij verkoop zet ik vaak op de factuur levering 1 product naam....
Is dit een logische manier betreft de voorraad? Een echte voorraadadministratie is er dus niet. Het is dan ook lastig om elk ingekochte product te volgen via de administratie.
Weer heel wat vragen, en excuses voor de onzekerheid.