Vict87

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Vict87's trofeeën

  1. Beste Joost, Ik werk niet met een kassa. Zoals ik u begrijp moet ik wanneer ik op een dag 100 spullen verkoop aan 100 verschillende mensen dit per bonnetje inboeken. Via de site gratisadviseurs.nl kreeg ik het advies van een accountant dit wel per week te doen. Het belangrijkste is dat de facturen doorgenummerd zijn. Volgens hem is een boekhoudprogramma niet verplicht, maar een hulpmiddel om de stukken makkelijk terug te vinden. Ik tel nu per dag de omzet op en verwerk dit op de kasstaat. De bijbehorende facturen bewaar ik en stop ik ook in de map. In mijn boekhoudprogramma boek ik het per week dus in en niet per verkoop. Dat is toch anders niet te doen? Voorbeeld kasstaat: nummer kasstaat: 01 Inkomsten Uitgaven Datum Omschrijving Bedrag BTW Datum Omschrijving Bedrag BTW Saldo 01-01 100 01-01 omzet 121 21 03-01 Inkoop ... 121 21 02-01 omzet 121 21 04-01 Inkoop 42 7 Totaal 342 42 163 28 Saldo 07-01 179 In het boekhoudprogramma boek is dus op 02-01 ( laatste dag van ontvangst) bij de kas ontvangst: 242 aan BTW 42 Aan omzet Omschrijving: omzet week 1 Boekstuknummer: Gebruik ik niet. Bij de kasuitgaven: op 03-01 Inkoop 100 btw 21 aan kas 121 Omschrijving: inkoop bij ...... met eventueel factuurnummer. Op 04-01 inkoop 35 btw 7 aan kas 42 kas: Is dit voldoende voor de belastingdienst, of moet ik bij de verkoop ook nog de factuurnummers noteren. Dit kan of in het kasboek of in het boekhoudprogramma. Uiteraard is het wel netjes terug te vinden in de map. Wanneer de inspecteur bijvoorbeeld vraagt naar bewijzen van de omzet week 5, dan kan ik hem de facturen geven. Maaaaar, deze facturen lopen dus niet nummerend door wanneer ik in week 5 ook nog dingen via de bank heb verkocht. Bank: De bank boek ik precies hetzelfde. Dus bij verkoop ook direct op de bank. Hier wordt dus ook geen debiteur aangemaakt, factuurnummer aan gekoppeld. De omschrijving is dan meestal verkoop. De inkoop boek ik wel via crediteur, met factuurnummer, etc etc. Is er een accountant/ boekhouder die mij kan aangeven wat er anders moet/ kan? Is het aan te raden om alles per transactie in het boekhoudprogramma te boeken, of per dag, of zoals een andere account aangeeft gewoon per week. En is het voldoende om als omschrijving te vermelden omzet week..... of gewoon omzet. Nogmaals de factuurnummers zijn niet terug te vinden in het grootboek, wel in de map. Een boekstuknummer gebruik ik ook niet. Is de manier van archiveren zo goed, of stellen ze andere eisen. Bijvoorbeeld de verkoop via bank wel via debiteuren te laten verlopen met factuurnummer etc. Dan nog de voorraad:):) Op 31-12 tel ik de voorraad en zet dit op de balans tegen inkoopwaarde. Is dit voldoende? Of willen ze elke transactie kunnen volgen? Wanneer ik producten inkoop staat er op de factuur vaak levering diversen. Dus niet het soort, typenummer etc. Bij verkoop zet ik vaak op de factuur levering 1 product naam.... Is dit een logische manier betreft de voorraad? Een echte voorraadadministratie is er dus niet. Het is dan ook lastig om elk ingekochte product te volgen via de administratie. Weer heel wat vragen, en excuses voor de onzekerheid.
  2. Moet ik voor de kas nu elke factuur inboeken, of mag je ook de weekomzet vermelden in het programma? Omschrijving: weekomzet week.... De nummers zijn dan toch bij een controle op te vragen via de map. Het probleem is alleen dat de nummers niet op volgorde van nummer zitten omdat de verkoop via de bank in een andere map zitten. En het programma nummert door bij zowel verkoop kas als bank
  3. Hallo Ten eerste bedankt voor jullie replay. Het grootste probleem is dat ik facturen maak voor zowel de kasinkomsten als de bank. Wat is de makkelijkste manier om dit bij te houden: Verkoop via de kas. Bij elke verkoop maak ik een factuur. Aan het einde van de dag tel ik deze omzet bij elkaar op en vermeld ik dat op de kasstaat. De kasstaat gaat per week. Daarachter doe ik alle facturen. De bedragen boek ik per week in met als omschrijving omzet week .... Op deze manier is toch nooit terug te vinden wanneer welke factuur is geboekt. De uitgaven per kas doe ik ook zo. Bij de kas wordt er dus geen factuurnummer ingeboekt, crediteur/ debiteur aangemaakt maar alles direct geboekt vanuit de kas. Bij de bank boek ik de uitgaven wel via de crediteur. De inkomsten boek ik ook pas wanneer ze betaald zijn, dus direct via de bank. Als omschrijving zet ik wel het factuurnummer erbij. De mollie betaling boek ik ook direct op de bank met als omschrijving de bijbehorende facturen. Graag hoor ik hoe dit beter kan. Alle factuurnummers lopen nu door elkaar en zijn nooit terug te vinden. Daarnaast wil ik graag weten of je voor elke verkoop een debiteur moet aanmaken. Ik las dat je alle gegevens van je debiteuren en crediteuren moet bewaren. Tankbonnen boek ik bijvoorbeeld op de crediteur tanken. Mag dit of moet je bij elke factuur de naw gegevens invullen van de crediteur.
  4. Hoi leden van higherlevel, Ik zou me graag willen aanmelden en mengen met deze discussie. Ik ben me aan het voorbereiden voor een eventuele controle. Of beter gezegd, ik wil de administratie zo goed mogelijk doen. 2013 is mijn eerste jaar als ondernemer geweest. Ik verkoop maaltijdvervangers aan particulieren en bedrijven. Ik hanteer het kasstelsel. Mijn manier van boekhouden en archiveren is zo. Ik heb 2 mappen, een met de kasinkomsten en een met de bankinkomsten. Achter elke kasstaat, welke per week verloopt doe ik de inkomsten en uitgaven. In het boekhoudprogramma boek ik niet elk bonnetje van inkomsten of uitgaven in. Dus ook geen factuurnummers, maar alleen de week inkomsten en uitgaven met het btw bedrag. In de map van de bank doe ik alle bankafschriften bij elkaar op datum. Achter een apart tabblad doe ik alle verkoopfacturen en inkoopfacturen. In het boekhoudprogramma boek ik elke factuur in. De verkoop pas bij betaling, de inkoop op factuurdatum. Soms heb ik ook een molliebetaling. Dan worden er meerdere facturen tegelijk geboekt. Deze boek ik dan direct op de bank met als omschrijving alle factuurnummers. Nu heb ik een aantal vraagstukken. Bij elke verkoop maak ik een factuur. Zowel bij een kasverkoop als een bankverkoop. Het probleem is nu dat het niet opeenvolgend ( factuurnummer) in de map zit. Er zitten facturen in de kasmap en facturen in de bankmap. Daarnaast doe ik alle facturen die bij een mollie betaling horen bij elkaar. Hoe is dit op te lossen? Terug vinden in het grootboek is ook lastig omdat ik de inkomsten van de kas nooit met factuurnummer inboek. En de facturen van mollie ook niet, deze staan alleen in de omschrijving. Ik las nu dat het wel allemaal opeenvolgend in de map moet zitten. Hoe kan ik dit oplossen? De facturen heb ik natuurlijk nog wel op nummer in mijn programma zitten op de computer. Een controle zie ik zo voor me. Een inspecteur komt langs en wil het grootboek, winst-en verliesrekening, balans en btw aangiftes zien. Hij kiest willekeurig wat posten in het grootboek. Deze facturen moet je dan zo snel mogelijk erbij halen. Dit kan dus wanneer je alles op datum of boekstuknummer in de map doet. Vervolgens wil hij de betaling zien van deze facturen. Hoe kun je dit het beste archiveren, op elke factuur de betaaldatum zetten? Al met al heel wat vraagstukken betreft mijn administratie. - factuurnummers kas, bank en mollie door elkaar. - Alleen de facturen die per bank betaald worden kun je terugvinden op factuurnummer omdat ze op nummer ingeboekt zijn. de facturen die per kas en mollie betaald zijn staat het factuurnummer in de omschrijving. - hoe archiveren en aantoonbaar maken wanneer er iets is betaald? Misschien is mij verhaal wat verwarrend, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Er staat zoveeeeeel informatie op het internet dat ik er zelf niet meer uitkom. Mvg Victor
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.