Vince_

Senior
  • Aantal berichten

    38
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male

Vince_'s trofeeën

  1. Omzetbelasting bereken je over je omzet. Dus als jij € 2000 omzet hebt, zet je € 2380 op je factuur De factuur ziet er dan zo uit: Geleverde dienst.....€...2000 BTW...........................€.....380 Te betalen.................€..2380 Deze 380 euro aan BTW moet jij dan weer afdragen aan de belastingdienst (geen rekening gehouden met de KOR of voorbelasting). Als je maar 2000 euro op de factuur zet moet je uit de 2000 de BTW halen, en hou jij dus netto minder over.
  2. Hoe zit het dan met het gebruikelijkheidsvereiste? (Samengevat komt het op het volgende neer. De omvang van de aangewezen vergoedingen mag niet dan 30% (= in belangrijke mate) afwijken van wat "gebruikelijk" is. Wat gebruikelijk is, weet niemand en hetgeen (on)gebruikelijk was, kan dat onder de werkkostenregeling niet meer zijn. De bewijslast dat iets meer dan 30% afwijkt van wat gebruikelijk is ligt bij de inspecteur. Bron: http://werkkostenregeling.net/misbruik.php)
  3. Het urencriterium geldt voor iedere vennoot apart.
  4. "Artikel 3.30. Afschrijving op bedrijfsmiddelen 1) De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen)..."
  5. Let op: rente zijn kosten (die je ten laste van je winst kunt brengen) maar aflossingen zijn geen kosten (wel uitgaven!).
  6. Normale verkoop van een auto kan zijn: Als ik het goed begrijp heb je de auto verkocht voor € 1000 incl. BTW. 1... Debiteuren 1000 (in uw geval privé, je onttrekt de auto aan de zaak) aan/1... Te betalen BTW 159,66 8... Resultaat verkoop auto 59,66 (je hebt een boekverlies, BW = 900 maar je verkoopt hem voor 840,34) aan/0... auto 0... afschrijving auto Deze bedragen bij auto c.q. afschrijving auto kan ik je niet geven omdat ik de aanschafprijs niet weet.
  7. In het programma waar je je winst invoert zul je ook je loon / overige inkomsten moeten invullen (Box 1: werk en woning). Dit kan gewoon in het aangifte programma wat de Belastingdienst beschikbaar stelt aan jou (als ondernemer).
  8. Als ondernemer (in jou het geval) BTW-aangifte (maand of kwartaal of jaar) IB-aangifte (er is verschil tussen een voorlopige en een definitieve aanslag!) Maar de IB-aangifte gaat over bijvoorbeeld je loon, inkomsten uit woning, maar ook je winst uit je onderneming. De IB-aangifte is wel een ''privé-belasting" maar je winst wordt hier ook belast!
  9. Het 1ste logo vindt ik erg mooi, maar dan in het zwart (links onder). Ook het 3de logo is erg mooi (beide, zwarte/witte achtergrond). Natuurlijk is dit mijn persoonlijke keuze
  10. Oh, het is volgens mij trouwens een heffingskorting in plaats van een aftrekpost (m.b.t. groene beleggingen). Ik kan mijn bericht niet meer wijzigen na 2 uur na de post (is dat altijd zo?).
  11. 1. Als je de aandelen (o.i.d.) op naam van de eenmanszaak komen komen ze inderdaad bij je op de balans te staan (ik weet niet precies of het liquide middelen - effecten zijn, of een financiële vast actief - deelname, ik denk het eerste). Hierdoor is de waarde niet belast in box 3, maar de dividenden moet wel worden opgeteld bij de winst. 2. Volgens mij is er inderdaad een aftrekpost voor duurzame beleggingen. Deze krijg je (denk ik) alleen maar als de aandeelen privé zijn aangemerkt. 3. De privé-onttrekkingen zijn niet belast, maar de winst (omzet - kosten). Volgens mij klopt je redenering niet. 4. De dividenden vallen (indien ze privé zijn aangemerkt) niet onder overige inkomsten (dit was volgens mij wel het geval voor 2001). Nu is de waarde van deze aandelen belast. Ze gaan uit van een 4% rendement waar 30% belasting over wordt gegeven (als je dus 7% á 10% dividend ontvangt is dit dus erg gunstig) Natuurlijk gaat dit verhaal niet op als je 5% of meer van de aandelen bezit, dan heb je een aanmerkelijk belang.
  12. Dat onder andere. Overigens, bij je beginbalans het je ook BTW staan (als vordering), heb je al een bedrijf? Je hebt ook drie maal BTW bij de liquiditeitsbegroting staan, het sluit niet aan. Daar klopt iets dus niet. Op dit moment kom ik precies op het saldo privé opname uit als verschil. Als eigen vermogen heb ik de formule gebruikt: 01/01 Eigen vermogen Privéopname -/- Winstsaldo +/+ _________________ 31/12 Eigen vermogen Edit: ook aanloop kosten staan onder de vlottende activa, wat bedoel je precies? Waarschijnlijk hoort dat daar niet thuis. Roywulms_HL.xlsx
  13. Bij "exploitatiebegroting" staat € 200 aan aflossing, dit zijn geen kosten. De interest op de lening zijn kosten, maar de aflossing betekend alleen dat je schuld kleiner wordt. Edit: Bij je liquiditeitsbegroting heb je bij de totale uitgaven (by the way: niet uitgaves) de cel niet geupdate, hierdoor worden de privé-onttrekkingen niet mee genomen in de eindstand van het banksaldo.
  14. Even snel een aantal opmerkingen. (ik heb niet alle posts gelezen) Bij de liquiditeitsbegroting staat ''levensonderhoud'' niet bij de uitgave. Dit zijn wel uitgaven (geen kosten, dus drukt je resultaat niet, er van uitgaande dat dit een eenmanszaak is) Dus ook even privéopname weg halen bij exploitatiebegroting. Bij het overzicht uitgaves stonden er afschrijvingen bij de voorraad, deze wordt niet afgeschreven (misschien interpreteer je een waardevermindering als afschrijving, maar dat laat ik even buiten beschouwing) Overigens staat "Drukwerk huisstijl" als voorraad genoteerd, dit zijn gewoon kosten. Je hebt ook bijvoorbeeld een bureaustoel van € 79,99 er bij staan. Deze schrijf je niet af in 5 jaar, je mag deze gewoon onder de kosten laten vallen (rond de € 450 moet je het activeren en afschrijven over X aantal jaren). Ik heb alleen het eerste blad een beetje aangepast, hierdoor klopt de rest niet meer. Maar de opzet qua kosten is iets eenvoudiger. Roywulms.xlsx
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.