Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • 7 tips voor je technisch uitdagende productontwikkeling


    XiaoDi

    Ach ja, waarom ook niet in een column in plaats van een antwoord. Naar de aanleiding van het topic 5 tips voor je productontwikkeling, hier 7 tips aan de hand van fouten die ik vaak zie bij mensen die technisch uitdagende producten proberen te ontwikkelen:

     

    (1) Het is leuk om jarenlang te fantaseren over dat project dat miljoenen zal kosten om te realiseren, en dat werkt in de computersimulatie en echt wel zal werken als je investeerders krijgt, maar probeer eerst maar een versie te maken voor 10 euro (van goedkope en makkelijk te verwerken materialen). Nadat je een minimum viable product hebt dat in een behoefte voorziet en dat enig succes in de markt heeft, kun je groter gaan dromen.

     

    (2) Een product heeft vaak meerdere componenten die elk uitgewerkt moeten worden. In plaats van het hele product in een keer proberen te bouwen en te testen, en zo vast te lopen als een van de componenten niet blijkt te werken als gehoopt, ga eens brainstormen over verschillende manieren om de individuele componenten vorm te geven en te testen. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.

     

    (3) Aanvullend op punt (2): bijt je niet vast op een vaste manier om de componenten te maken, gebaseerd op je eerste ingeving. Probeer je te verdiepen in de gerelateerde natuurkundige/materiaalkundige/whatever first principles van het ding en ga dan een tijdje brainstormen over verschillende manieren om het component vorm te geven. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.

     

    (4) Wees niet bang voor handwerk. Veel producten worden dan wel in de fabriek gemaakt, maar het zijn vaak nog steeds mensenhanden die het maken. Jij kunt hetzelfde doen. Je hoeft je niet te beperken tot het aan elkaar vast maken van dingen die je in de winkel hebt gekocht. Ontwerp het ding en verdiep je erin hoe jij, en later de fabrikant, het zal moeten gaan maken. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.

     

    (5) Hoop niet dat jouw oplossing (als hij eindelijk werkt) veel beter is dan wat nu op de markt is, verzeker je ervan: verdiep je in de wensen en behoeftes van de mogelijke klantgroepen, en hoe jouw oplossing en dat van de bestaande aanbieders hen helpt. Handig hierbij is als je een minimum viable product hebt dat je je klanten kunt laten zien of verkopen, en waarmee je je aannames wederom kunt testen.

     

    (6) Hoe groter de droom, hoe kleiner de kans dat het je lukt om het in je eentje te realiseren. Dus, realiserende dat jij waarschijnlijk de aandrijver blijft, probeer mensen aan te trekken die je een klankbord, gezonde kritiek, advies, expertise, en tijd kunnen geven.

     

    (7) 't Is een marathon, geen sprint. En kans op marktsucces is bijzonder klein, maar net zoals ervaring en training helpt bij een marathon, helpt het ook hierbij. Als je werkelijk de waarde inziet van het product of het proces, zal het je makkelijker afgaan de maanden of jaren te investeren om de kans op succes van dit of een volgend idee zo groot mogelijk te maken.

     

    Rode draad: zorg dat je intuïtie verkrijgt voor de verschillende onderdelen (technische werking, markt, productiemethode) door studie en testen, en doe dat testen op de kleinst mogelijke onderdelen en op de makkelijkst mogelijke manier.

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    Vergeet vooral niet dat de hierboven beschreven marathon bij de finish een snel frustrerend einde kan krijgen. Het lukt nagenoeg geen enkele uitvinder (ik ken er geeneen) om een eigen, nieuw product, tijdig te vermarkten en daarbij ook nog eens de kostenhobbel weg te werken. Je kunt immers bij een klant niet met een houtje/touwtje product aankomen, dat nog allerlei argumentatie en verbetering behoeft. Stop met dromen en steek je energie in het zoeken van een goede partij, die al stevig in de markt staat en zoek samenwerking/verkoop van je patent. Dat is op zich al een hele klus en ook daar kan succes uitblijven en frustratie ontstaan. Je krijgt immers met een serieuze deadline te maken.......

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Goede tip (nr. 8 ) P.J.

     

    De basis voor de andere tips, tip (9), was ik vergeten; weet hoe jezelf in de juiste geestesgesteldheid te krijgen om met het idee spelen. John Cleese gaat onder andere daar hierin op in, met onderzoek en eigen ervaring in de hand

     

    Ik raad iedereen aan de video van John Cleese te bekijken. Wat hij zegt is relevant voor iedereen hier (ondernemers).

     

    Een extra tip (10) is het idee uit je hoofd en in fases op papier te krijgen. Voor een fysiek product is de eerste stap vaak met het component te spelen en te manipuleren, in de mode of operating die John Cleese beschrijft. Op het moment dat je het component een tijdje (uren, dagen) niet meer ziet veranderen is het tijd er een eerste schets van te maken. Potlood op papier is nog steeds het snelst en makkelijkst. Nadat je iets uit je hoofd en op papier hebt kun je het wegleggen, zeker in de gedachte dat je het niet meer vergeet, en er af en toe naar terugkomen om er mee te spelen. Blijft het component nog steeds redelijk constant en zie je nog steeds geen fundamentele fouten kun je het na een tijdje tekenen in SketchUp en daarna, na een tijdje, misschien zelfs maken.

     

    Ik schreef deze column omdat ik weer eens YouTube videos zag van mensen die het m.i. fout deden. Misschien zal ik die hier posten later, en ook van mensen die het m.i. goed doen. Dat brengt het topic dichter bij huis denk ik.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept