• 0

Blinde vlek

Soms zit je ergens zo diep in dat je het niet meer ziet. Niet zozeer het verhaal van het bos en de bomen, maar meer dat de oplossing zo simpel is, dat je haar gewoonweg over het hoofd ziet. Een splinter in je oogbal, een blinde vlek.

 

Ik word regelmatig door groeiondernemers uitgenodigd voor een kop koffie of soms een lunch. Ook begeleid ik via mijn ondernemersclub jonge ondernemers die naar hun eerste miljoen omzet toe groeien.

 

Chaos

En vorige week zat ik aan tafel bij een groep ervaren ondernemers die hun tent willen doortrekken naar tien of twintig miljoen omzet. De centrale vraag in bijna al die gesprekken is: ‘Kees, we willen meer groei, wat adviseer je?’

Erg herkenbaar. Ik herinner me nog dat toen ik in zo’n fase zat, ik het ook niet altijd helder zag. Immers, bij een bedrijf dat maar 3% groeit, hoeven per jaar — pak ’m beet — maar vijfhonderd ­managementbeslissingen genomen te worden. Bij een bedrijf dat 30% per jaar groeit, zijn dat er zo vijfduizend. Nieuwe mensen, klanten, producten, websites, structuren, enzovoort. Alles is nieuw, alles verandert en alles moet voor de eerste keer worden uitgevonden. Chaos.

'Ene ding'

Maar tja, ik weet natuurlijk ook niet hoe die ondernemer sneller moet groeien. Ik vond het bij onze eigen bedrijven moeilijk zat. Maar wel weet ik dat wanneer je die splinter verwijdert, de ondernemer zelf alle antwoorden heeft. Zo laat ik in zo’n gesprek de ondernemer eerst het bedrijf beschrijven waar men in drie jaar naartoe wil groeien.

Daarna vraag ik wat de aller-, allerbelangrijkste voorwaarde is om dat te bereiken. Dat ‘ene ding’ dat het verschil gaat maken tussen succes en falen. Dan valt meestal een stilte en broedt men op een antwoord. Dan noemt men een effectieve salesafdeling, een sterke operationeel manager, een schaalbaar erp-systeem, buitenlandse vestigingen of een flinke sloot cash.

 

'Ach shit'

Ik kijk dan geïnteresseerd en vervolgens stel ik de simpele vraag hoeveel dagen per week men nu in die specifieke uitdaging steekt. Een bedremmelde stilte is vaak het gevolg. Soms een ‘ach shit’ en een enkele keren een ‘wauw’.

Ja, zo simpel kan het zijn. Iedere groeiondernemer is razend druk. De stroom aan e-mail, medewerkers, klanten en strategie. Maar het allerbelangrijkste ding dat op termijn voor die groei gaat zorgen, staat continu op de vijfde plaats op het dagelijkse todolijstje.

 

Simpel

De tip die ik dan meegeef is: ‘Ach, wellicht zou je vanaf nu een dag of twee per week kunnen besteden aan datgene wat je zojuist zelf aangaf als het aller-, allerbelangrijkste voor jouw groei.’

Natuurlijk, een onbenullig proces en eigenlijk een flauw trucje. Maar de meeste oplossingen zijn zo simpel dat je ze gewoonweg over het hoofd ziet. Oh ja, wat is eigenlijk voor u het allerbelangrijkste ? En hoeveel tijd besteedt u daar eigenlijk aan?

 

----- noot ------

 

Het Financieele Dagblad participeert met Higherlevel.nl. Dit doen ze door met ons columns te delen. De auteur zelf zal, indien relevant, feedback geven op mogelijk binnenkomende reacties op de column.

 

Lees ook de andere columns van Kees de Jong.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.