Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • BTW Perikelen


    Quibke

    In mijn vorige bedrijf had ik te maken met drie soorten BTW. BTW Hoog (19%), BTW Laag (6%) en 0% BTW.

    Ik verkocht vrij veel op rekening aan mijn zakelijke klanten. Er werd een handgeschreven pakbon gemaakt, waarop exact stond wat de klant gehad had. Eén doorslag voor de klant, één voor de boekhouding en één doorslag werd meegezonden wanneer de factuur verstuurd werd. Een bekend trucje om niet of later te betalen is namelijk om na de eerste aanmaning te reageren met “stuur me even een kopie pakbon, want ik weet niet waar de factuur over gaat”. Dit kon ik zo al meestal voorkomen.

     

    Van de klant moest ik een factuur sturen met omschrijving “Diverse kantoorartikelen”. Want de belastingdienst had daar genoeg aan, en hoefde verder ook niet te weten wat men gekocht had. En als beginnend ondernemer, blij met een vaste klant, voldeed ik hier braaf aan. Maar deze klant kocht niet alleen bedrijfsmatig. Op zaterdag kwam hij gezellig met vrouw en kinderen shoppen, en bij het afrekenen “zet maar op de rekening”. Je kent het wel, net hard genoeg dat de rij achter je het ook hoort, dat je een klant bent. Belangrijk genoeg om OP REKENING (!) te mogen kopen. En vrolijk liep het gezin de winkel uit met een plastic tas vol tijdschriften en diverse zaterdagkranten.

     

    Bovendien kwam ook dochterlief van 17 regelmatig de nieuwe glossy’s halen door de week, met het verzoek deze op de rekening van papa te zetten.

     

    Even voor de duidelijkheid: Tijdschriften en kranten kennen een BTW percentage van 6%.

     

    Einde van de maand werd er gefactureerd. En natuurlijk precies zoals klant gevraagd had.

    “Diverse kantoorartikelen” € 100,00 BTW 19% te betalen € 119.00

     

    Klant betaalde netjes op tijd, was tevreden. Ik was tevreden. Alles op rolletjes! Tot het moment dat mijn boekhouding meer en meer bewerkelijk werd en ik steeds meer zelf ging doen hierin.

    Er begon iets te wringen… Hier klopt iets niet volgens mij… Ik koop goederen in tegen 6%... Maar mijn klant geef ik gewoon een bon met 19% voor al zijn aankopen. Volgens mij loopt er iets uit de pas. En die klant trekt nu zakelijk 19% BTW af! Het gaat niet om de centen, maar dit klopt domweg gewoon niet! Dit is niet eerlijk!

     

    Voortaan ging ik factureren zoals het moest zijn. Stel je voor dat IK controle kreeg, bekijk het even! Zo gezegd en ook zo gedaan.

    Maar zo makkelijk bleek dit in de praktijk niet te werken. Normaliter ging de ingekomen factuur naar de afdeling boekhouding en werd betaald, maar nu kwam de boekhouding verhaal halen bij degene die de goederen had gekocht.

     

    Want op factuur stond ineens:

    - Kantoorartikelen 19%

    - Diverse wenskaarten 19%

    - Lectuur 6%

    - Diverse postzegels 0%

    En dit kon de afdeling boekhouding niet verantwoorden, en werd de directeur gevraagd om de privé aankopen terug te betalen... En waren dus bij mij de poppen aan het dansen!

    Bij sommige erg grote klanten heb ik wat water bij de wijn gedaan om voortaan ook te factureren als “kantoorartikelen 6% “, maar ik heb voet bij stuk gehouden.

     

    Ik verkocht als pure service ook postzegels. Ik haalde een rolletje van 200 stuks op de hoek bij het postkantoor en verkocht dit weer door bij de wenskaarten. Broekzak, vestzak, pure service. Totdat de grote klanten dit in de gaten kregen en per 50 of 100 stuks postzegels wilden kopen. Leuk voor de kassa aanslag, niet leuk voor de voorraad en het benadelen van de bejaarde dame die één postzegel wil kopen. Wel leuk voor het personeel. Want dat mocht een half uur of langer weg om in de rij bij het postkantoor te gaan staan. Niet leuk voor mij qua personeelbezetting en kosten… Maar weer wel leuk, wanneer men dan om een “bonnetje BTW” vroeg, “want het is namelijk voor de zaak!”

     

    En dan heel rustig een bon BTW uitschrijven, netjes, op het gemak, met de toevallig aanwezige vulpen, en bij BTW “0” invullen… Heerlijk! Dit waren nu echt de ondernemers die hun bonnen in een schoenendoos bij de boekhouder inleverden en geen benul van de BTW hadden.

     

    BTW over diverse artikelen blijft een moeilijk iets. Wanneer ik de topics lees over bijvoorbeeld brandstofbonnetjes en dergelijke, duizelt het mij ook. Ook mijn boekhouder heeft toentertijd grove steken laten vallen, om over cadeaubonnen, boekenbonnen en VVV bonnen 19% BTW te rekenen, Dit heeft me veel geld gekost, maar gelukkig een groot deel terugvorderbaar.

     

    Ikzelf ben heel strikt. Een bon op de zaak, is een bon op de zaak. Klaar. Maar een privé aankoop wordt gewoon als privé geboekt. Niet meer en niet minder. Dit kan feiten opleveren dat mijn echtgenote inderdaad een bonnetje inlevert van aankoop van een postzegel van € 0,44 voor de zaak. En die boek ik dan ook netjes in!

     

    En zelf vond ik het een leuk moment om op zaterdagmiddag bij de Blokker (o.i.d.) een nieuwe stofzuiger voor de winkel te kopen en dan om een geschreven BTW bon te vragen. De dames hebben daadwerkelijk geen enkel benul hoe de BTW handmatig uit te rekenen. En dan kwam dat beduimelde, blauwe BTW-tabellen-boekje onder de toonbank vandaan. En moesten er vier verkoopsters bestuderen hoe dat dit ook al weer werkte….

     

    Maar ik ben nooit te flauw geweest om ze na een minuut of 10 even op weg te helpen!

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    haha, leuk vermakelijk stukje.. Heb zelf ook de nodige ervaringen met btw geklungel van directeuren die slimmer als de belastingdienst willen zijn. ik was/ben dan meestal degene die als hoofd van de afdeling boekhouding de directeur mag aanspreken. altijd weer vermakelijke gesprekken. Ja wie appelen vaart die appelen eet.. dus gewoon btw aftrekken graag. ehm wij verkopen software (geen apple ;D) dus wat heeft de aankoop van een videocamera met die veronderstelde appelvaart te maken..

     

    Meest extreme voorbeeld was wel de ondernemer die zijn prive keuken ex btw wilde kopen. voor het aanschafbedrag ex btw moest ik een leningsovereenkomst maken met de bv, maar de btw ging ie echt niet zelf betalen.. het was toch zakelijk gekocht? nee u heeft het kvk nummer gebruikt om bij een groothandel te mogen kopen waardoor de prijs al 15% lager was.. maar de zakelijke grond voor de kosten ontbreekt dus ook geen btw aftrek.

    hij: ja maar we hebben toch ook een kantine met keuken?

    ik: ja dat klopt maar die staat al op de balans als inventaris.

    hij; nou dan haal je die er maar af en zet je de mijne er maar op..

    ik: is een optie, maar die in de kantine is een IKEA keuken van 1500 euro en U heeft een Bruynzeel van 12.000 gekocht. Ik denk dat ze het verschil wel gaan zien, zeker omdat in elke lade en kastje IKEA stickers zitten. Dus dat ga ik niet doen, daarbij is dat fraude dus lijkt me geen goed plan.

    hij: het kan me niet schelen hoe je het doet maar ik betaal de btw niet.. ik ben niet voor niets ondernemer daar horen bepaalde voordelen bij..

     

    Afijn, uiteindelijk heb ik een keurige leningsovereenkomst gemaakt ex btw. En het btw bedrag geboekt op zijn rekening courant verhouding met prive :)

     

    Hij was uitermate tevreden dat ik het toch had weten op te lossen. De rekening courant loste hij keurig aan het einde van het jaar af met zijn laatste salaris. De enige opmerking was "Goh ik heb dit jaar wel vrij veel via de zaak gekocht, voortaan toch maar weer wat vaker mijn prive creditcard meenemen, nu valt het december nettosalaris zo laag uit.

     

    rare snuiters die ondernemers :D

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Geinig stukje. Wel flauw om de kassadames van Blokker 'beet' te nemen. Meisjes plagen.... :D.

     

    Zelf was ik zo'n handigert die te lui is om kosten tijdig te boeken. BTW terugvorderen ging gewoon per suppletie door de accountant. Dat gaat met de komst van een echte boekhouder veranderen. Ik hoef alleen maar de scanner een slinger te geven en dan is het BTW gedoe ook geregeld.

     

    Verder zoals Roel stelt gewoon zakelijke kosten in je bedrijf nemen. Beetje creativiteit is leuk maar moet het niet te gek maken. Dan maar wat meer betalen. Ook bij overnames is het altijd lastig als een ondernemer zakelijk en privé niet scheidt. Hoop gedoe.

     

    Goed trouwens dat er weer een nieuw column is! De mijne ging mij vervelen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Bedankt voor de reacties. Ben even ziek geweest en had domweg de fut niet om te reageren, waarvoor excuses.

     

    Ik ben zelf geen rekenwonder in het BTW verhaal. In mijn voorbeeld dacht ik dus ook dat ik 6% kon vorderen (mijn inkoop) en 19% moest betalen (mijn verkoop). Maar ik heb bovenstaand stukje eerst even rekenkundig na laten kijken door een gewaardeerd HL lid, en maar wat passages met “domme” aannames geschrapt….

     

    Wat me wel tegen de borst stuit in het gehele BTW gebeuren is bijvoorbeeld het volgende :

    Een ondernemer laat op de 2e verdieping van een bedrijfspand (wat hij verhuurt) een privé bovenwoning realiseren, voor hem zelf. Alle kosten en de BTW zet hij op de zaak.

     

    Na controle van de belastingdienst werd hem duidelijk gemaakt dat hij in ieder geval de BTW moest terugbetalen die hij gevorderd had. Maar, heel sneu natuurlijk, dit kon niet ineens, meneer de belastinginspecteur !

     

    Druipend van het lachen kwam hij later die dag bovenstaande vertellen. Hij wist natuurlijk ook wel dat die BTW zo niet mocht, maar nu mocht hij die BTW in jaren tijd terug betalen ! Zo’n perfect geregelde en goedkope lening had hij nog nooit gehad, waren zijn woorden. En “och, beetje creatief en ondernemend zijn”, voegde hij daar aan toe.

    Ondernemend ? Of frauduleus vraag ik me dan af……

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dit blijft een eeuwig durende discussie tussen ondernemers, vaak niet administratief beperkt onderlegd en alleen redenerend van hoe kan ik geld verdienen (en het dus vaak niet willen begrijpen)en administrateurs/controllers en of accountants die de materie snappen, bereid zijn creatief te denken zonder daarbij al te veel de grenzen van het toelaatbare en aannemelijke te overschrijden. Je schaamt je soms kapot bij overleg met accountants wat voor lariekoek er allemaal uitkomt alleen al vanuit de redenatie stel dat het mij geld gaat kosten. Los van het van feit of dit terecht of onterecht is. Niet meer aan storen krijg je het van aan je hart. Ik zeg altijd dit is de weg, zoniet zoek het dan lekker zelf uit dan geneest het zich vaak het beste.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept