• 0

Business planning: valkuilen en uitdagingen (Ties van der Laan)

In het eerste deel behandelde ik het waarom van een business plan en de functies ervan en vervolgens het wanneer van een business plan en waar vind je de informatie. In dit tweede deel eerst een aantal valkuilen van een business plan, eerst over de inhoud, daarna over de presentatie ervan. Dan ga ik dieper in op de vraag wat nu de uitdaging is bij het schrijven van een business plan.

 

Valkuilen: de inhoud

Besef dat je je business plan helemaal zelf geschreven moet hebben: elk hoofdstuk, elke paragraaf, iedere regel, elk woord en ja, zelfs iedere letter. Te vaak zie ik business plannen waarop het logo van een consultant staat bijvoorbeeld KPMG of Ernst & Young. In mijn actieve periode in de venture capital wereld legde ik deze plannen direct terzijde: een business plan beschrijft de visie van een ondernemer (en/of zijn team) en niet die van een consultant. Stel dat je bijvoorbeeld in het eerste gesprek met de investeerder wordt gevraagd naar onderdelen van je plan. Als je dan met een mond vol tanden staat slinken je kansen op het krijgen van financiering drastisch. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat een business plan niet de realiteit beschrijft maar alleen jouw perceptie van de realiteit.

De focus van een business plan is doen! Het is geen proefschrift (dus geen voetnoten!) , werkstuk of iets dergelijks maar het beschrijft wat je gedaan hebt en wat je nog gaat doen om je droom te realiseren: systematisch en volledig, positief en realistisch.

Vermijdt het gebruik van vraag en antwoord spelletjes (b.v. Wat is mijn markt? Mijn markt is ….) want dit komt paternalistisch over: alsof je deze lezer iets aan het leren bent. Met name bij een venture capitalist kan dit in het verkeerde keelgat schieten. Investeringsmanagers beslissen over miljoenen en soms voelen ze zich “masters of the universe” (zie het boek “Bomfire of the Vanities” van Tom Wolfe).

Ik ken investeerders die puntsgewijze business plannen toejuichen maar mijn voorkeur gaat uit naar een logisch verhaal. Bullets gebruik je in een presentatie maar niet in een business plan. Ook zou ik je willen aanraden om grafische voorstellingen en dergelijke te vermijden. Vaak is een logische beschrijving duidelijker en korter.

Vermijdt herhalingen: als je het niet in een keer kan zeggen dan kan je het maar beter helemaal niet zeggen. Je overtuigt een investeerder in eerste instantie door de kracht van wat je opschrijft. De techniek van de herhaling is meer iets voor folders, reclames ed.

Wees in je woordkeus compact, to-the-point en makkelijk te begrijpen, dus bijvoorbeeld geen jargon. Investeerders zijn geen specialisten in jouw vak en hebben tijd noch zin om lange en onbegrijpelijke verhalen te trachten te doorgronden. Leg ook de nadruk op positieve zaken door woorden als “niet” en “probleem” te vermijden. Per slot van rekening wil je dat de investeerder na het lezen een positieve beslissing neemt.

Belangrijk is ook dat je business plan geen grammaticale - en / of typefouten bevat. Dat toont dat je aandacht besteed hebt aan je plan.

 

Valkuilen: de presentatie

Een business plan valt in drie delen uiteen: samenvatting, business plan en de bijlagen. Zorg ervoor dat dit ook drie verschillende documenten zijn. Dit heeft te maken met het proces: eerst stuur je de samenvatting van je plan naar de investeringsmanager op. Als hij geïnteresseerd stuur je hem / haar het hele business plan en tijdens (of na afloop van) het eerste gesprek overhandig je ook de bijlagen.

De ideale lengte van de samenvatting is anderhalve pagina, het business plan zelf rond de 25 pagina’s. Een investeerder krijgt zoveel business plannen dat hij moet selecteren dus maak stuur geen ellenlange verhalen want hij heeft geen tijd om die te lezen.

E-mail kan heel handig zijn maar stuur je business plan bijvoorkeur met de post. Belangrijkste voordeel is dat je dan precies weet hoe het eruit ziet want andere printers kunnen je document grotendeels verminken. Zorg wel dat het duidelijk is wie het plan heeft geschreven en dat de investeerder makkelijk contact met je kan opnemen, bijvoorbeeld door op elke pagina van je business plan (bijvoorbeeld in de voetnoot) je NAW-gegevens op te nemen.

Stuur ook geen geheimhoudingsverklaringen op want een goede investeerder tekent die niet (zie ook de discussie op higherlevel.nl: https://www.higherlevel.nl/yabbse/index.php?board=18;action=display;threadid=1300;start=0;boardseen=1).

 

De uitdaging

Realiseer je dat je je business plan zo schrijft dat je een outsider ervan overtuigt dat er geld verdiend kan worden indien hij in je bedrijf investeert. Tegelijkertijd is een business plan een document waarmee je jezelf en je team zodanig verkoopt dat je een afspraak met een investeerder krijgt.

 

Zo, dit was mijn tweede column. Over twee weken beschrijf ik de karakteristieken van een samenvatting (of executive summary) waarna in de weken daarna de inhoud van de hoofdstukken van een business plan beschrijf.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.