Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • De e-commerce in Nederland en hoe nu verder?


    retail

    Wie had ooit gedacht dat een marketing strategie van een 17 jarige jongeman in 1952 zoveel invloed zou hebben op onze huidige e-commerce cultuur?

    Ik denk dat, op wat insiders na, niemand die link zou leggen maar toch is de beslissing van de toen 17 jarige Herman Wehkamp om de winkeldochters van zijn vader, die een manufacturen zaak had, te gaan verkopen en daarna de groei tot het grootste postorderbedrijf in Nederland van wezenlijk belang voor de huidige situatie.

     

    In geen ander land in Europa zijn de aankopen via internet zo hoog als in Nederland. En dit alles omdat wij Nederlanders reeds gewend waren aan het kopen op afstand door middel van de “beroemde” vuistdikke catalogus van Wehkamp die 2 keer per jaar met een doffe plof op onze deurmat viel.

    Als je naar de andere landen kijkt, waar de consumenten niet gewend zijn met het kopen op afstand, zal je zien dat daar de e-commerce nog niet eens in de kinderschoen staat.

     

    Samen met de feiten, dat in Nederland relatief veel gezinnen een internet aansluiting hebben, het Ideal betaalsysteem en onze handelsgeest hebben Nederland gemaakt als voorbeeld en trendsetter voor de ons omliggende landen. Ook al komt Nederland net uit de kinderschoenen en zullen de komende jaren cruciaal zijn voor de toekomst.

     

    Anno 2010 kunnen we stellen dat de e-commerce met een totale omzet, non-food en inclusief BTW, in 2009 van 3.280 miljoen euro (“maar” 7,4% van de totale besteding aan non-food) nog steeds “booming business” is, en er langzaam maar zeker een duidelijke afscheiding komt van de kwalitatief betere webwinkels en de zolderkamer oftewel “hobby” webwinkels.

    Aan het aantal ondernemingen, 5.950 op 01-01-'09 is het nog niet te merken, dagelijks komen er meer webwinkels bij dan dat er sluiten maar in de omzet cijfers is dit al duidelijk te merken.

    Steeds minder bezoekt de consument de kleinere webwinkel en gaat voor de zekerheid en het grotere assortiment van de grote webwinkel.

     

    Tegen alle voorspellingen van de “experts” in verwacht ik dat binnen twee jaar de hype om een webwinkel te beginnen over zal zijn en zullen de kleinere webwinkels die niet in een nichemarkt opereren en geen budget besteden aan marketing van het scherm verdwijnen.

    Ook zal de fysieke detailhandel gewoon blijven bestaan en inspelen op de markt door zelf ook actief aan het internet deel te gaan nemen.

    Steeds vaker zie je de bestaande winkelketens actief en succesvol deelnemen aan e-commerce en de zelfstandige winkels zullen in de loop van de komende jaren volgen met weliswaar meer een regio functie voor bestellingen en verkoop dan een landelijke functie.

     

    Zeiden de “experts” ook niet met de introductie van de video dat er anno 2000 geen bioscopen meer zouden zijn en door internet de kranten geen bestaansrecht meer zouden hebben?

    De bioscopen zijn er nog steeds en doen mede door 3D goede zaken en de kranten krabbelen, na een flinke dip, langzaam weer uit het dal.

     

    Een voordeel, of nadeel zoals u wenst, is dat met het verdwijnen van de “hobby” webwinkels er ook een flinke schoonmaak komt bij de ondernemingen die zich bezig houden met de hosting, webdesign, SEO etc. voor deze “hobby” webwinkels, zodat die markt ook eindelijk volwassen kan worden zonder last te hebben van “hobby” ondernemingen die ver onder de prijs werken.

     

    Al met al worden de komende jaren rumoerige jaartjes voor de kleine ondernemers die zich bezig houden met de e-commerce.

     

    Note:

    Daar er veel en steeds weer andere cijfers op het internet te vinden zijn over het aantal webwinkels ben ik uitgegaan van de cijfers van de ondernemingen die zich bezig houden met internetverkoop het CBS en de HBD ( jaarboek 2010).

    Mijn volgende column zal gaan over de retail omzetcijfers per branche door de jaren heen.

     

    René van Zandwijk



    User Feedback

    Recommended Comments

    Ik ben ook een tegenstander van "hobby" gedoe en oneigenlijke concurrentie. Laten we daarom maar zeggen dat het een soort van pioniers zijn, waardoor fouten en problemen bloot komen te liggen en de echte bedrijven ervan kunnen profiteren. Ik ben het met je eens dat het "kruimelwerk" zich vanzelf de nek omdraait. Maar aan de andere kant hoop ik wel dat er gezonde concurrentie blijft en dat er geen monopolistenspelletjes worden gespeeld, zoals o.a. in de bouwmarktenwereld.

     

    Overigens denk ik niet dat een biefstuk via internet ga bestellen.... ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Is je niche groot genoeg om er een volwaardig bedrijf op te laten draaien, of blijkt ie net te klein waardoor het hobby werk blijft?

     

    Marketing: er ligt nog een mooie weg te gaan, maar wat ik nog niet in de praktijk gezien heb. Marketing in niche markten moet je ook precies in die niches doen, daarbuiten heeft het niet veel zin. Maar, een goede retailer heeft een aantal van die niches en het is verrekte tijdrovend om alle niches up to date te houden wat betreft nieuws. Het is een illusie te denken dat de klanten 'vanzelf' iedere dag/week langskomen om te zien of er nog nieuws te halen is. Ondanks dat 1/4e van mijn klanten de nieuwsbrief ontvangen, bereik ik daarbuiten nog veel meer klanten door actief te zijn in de niche netwerken. Consumenten zijn vrij lui en verwachten het nieuws in hun vertrouwde omgeving.

     

    Het zou fantastisch zijn als er software is waarmee nieuwsberichten worden aangemaakt en waarbij dan op andere platforms die berichten overgenomen kunnen worden en waar men verder kan discussieren.

    Ik post een bericht op platform X, door mijzelf beheerd, en vervolgens kan ik het 'doorzetten' naar platform Y, waar ik wel lid ben maar geen beheer uitvoer, en vervolgens leden van platform Y naar hartelust kunnen discussieren.

    Zoiets als 'Share op Facebook', maar dan nog net even een stapje verder, 'Share op uw favoriete forum'. Het potentieel is enorm en het zou de schrijvers van de originele berichten enorm veel werk besparen!

     

    Maar ach, zo ver zijn we nog niet...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Facebook voor bedrijven: een fanpagina in 10 stappen (Frankwatching.com)

     

    Schrijf persberichten, algemeen nieuws of over productintroducties (nieuwe producten). Linken of overnemen zou door vaste volgers (fans) moeten gebeuren voor verdere verspreiding (social media). Logistiek zijn ook nog grote stappen te maken.

     

    De aversie tegen kleine webwinkeliers blijft kennelijk; er zijn ook segmenten die door 'grote' jongens, gevestigde partijen, om zeep worden geholpen. Zie dat toch eens als blijvend of overwaaiend, marginaal verschijnsel. Je bewerkt je markt niet goed, als je op kleine zolderkamerondernemers geen antwoord weet.

     

    Groet,

     

    Highio

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Eens dat de hype voorbij zal gaan. E-commerce wordt steeds volwassener en bij een volwassen markt hoort een shake out.

     

    Er zullen echter steeds weer nieuwe hobby verkopers opstaan dus daar zie ik niet zo veel gebeuren. Zeker nu de webwinkelsoftware het zo gemakkelijk maakt voor een paar cent of gratis een winkel te starten.

     

    Het is m.i. de groeiende webwinkel die het moeilijk krijgt of al heeft. Die moet concureren met de kleine op prijs en tegen de grote op service en vooral inkoopkracht en omzetsnelheid. Tel daarbij de stijgende kosten op en de ellende komt vanzelf.

     

    Het is net als met de kledingwinkeltjes en nagelstudio's ed die je ziet komen en gaan. De dames hebben een leuke bijverdienste maar gaan een voor een het schip in als ze een winkel beginnen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Hans, het ligt natuurlijk een beetje aan welke markt, maar over het algemeen hebben juist de kleinere shops de service en de grote het prijsvoordeel. Dat komt idd doordat ze minder inkoopkracht hebben en het bijvoorbeeld niet uit kan sommige zaken te automatiseren (orderpicking etc).

     

    Ik zie het dus niet zo negatief in voor die middelgrote webshops. Vaak zijn dat nichegerichte shops met veel kennis en makkelijk te bereiken support.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het probleem met de marketing is dat de kleine en middelgrote webshophouders alleen gebruik maken van internet terwijl je d.m.v. de "oude" media heel goed bekendheid kan geven aan de onderneming en daarmee een groep bereikt die niet alleen maar met internet bezig is.

     

    Het is niet voor niets dat de grote spelers gebruik maken van krantenadvertenties en tv en radio commercials.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Die moet concureren met de kleine op prijs en tegen de grote op service en vooral inkoopkracht en omzetsnelheid. ...

    Dat van grote bedrijven en service ben ik niet mee eens. Hoe groter ze zijn hoe minder persoonlijk de service. Ik had bv 'n keer een boekenpakket bij bol.com besteld, de mooie doos zelf was beschadigd. Ik kreeg een standaard antwoord dat ik het terug kon sturen en opnieuw kon bestellen. Op zich niet eens zo erg om opnieuw verzendkosten te moeten betalen, het valt alleen tegen hoeveel tijd het dan allemaal kan kosten -> zelf opnieuw bestelling plaatsen, opnieuw betalen, opletten of de terugzending teruggestort wordt, etc. Zo pas ook bij een andere webwinkel van een grote winkelketen wat besteld. Levering was niet helemaal correct, 2 weken later heb ik nog geen antwoord....Ik koop veel liever bij gespecialiseerde webwinkels waarvan je zeker weet dat je service kan verwachten dan van die megagrote bedrijven.

     

    Ik ben het er wel mee eens dat webwinkel starten momenteel behoorlijke hype is en ik denk ook dat het vanzelf wel weer rustiger wordt. Er zijn zoveel webwinkels tegenwoordig, je komt daar niet meer zo eenvoudig tussen. Ook zijn er velen die denken het even erbij te kunnen doen, die maken de webshop zelf dan helemaal niet zo goed. Soms kom je zelfs webshops tegen met achtergronden waar je meteen hoofdpijn van krijgt.

     

    Ik vind wel dat de 'zolder webshops' niet allemaal zo negatief over 1 kam geschoren hoeft te worden. Er zijn zat professionele webwinkels die het vanuit huis draaien met betere doelstellingen dan alleen 'hobby'. Ook ik ben vanuit zolder gestart, maar het is inmiddels wel uitgelopen tot magazijn van 200 m2. Wat is er mis mee als je op een makkelijke manier start waardoor je ook geen leningen nodig hebt....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    de mogelijkheden voor kleine ondernemers om digitaal producten aan te bieden worden steeds beter, dit maakt de drempel om online iets te beginnen ook steeds lager. De leercurve die daarna volgt is echter stijl in allerlei opzichten.

     

    Overigens zijn de aankopen in Scandinavische landen dacht ik nog hoger dan in Nederland. Waarschijnlijk hebben snel internet, internetvaardigheden en het koude klimaat daar mee te maken?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Hmmm....... als ik dit zo lees ben ik dus maar een zolder webshop die hobbymatig bezig is. Dat is echter niet mijn insteek. Ik ben wel begonnen met een voorraad dat op de zolder past. Maar zie dit niet als hobby. Ben er serieus me bezig en wil ook een kwalitatief goede website. Mijn grootste bezigheid is klantenwerving en moet toegeven dat vandaag de dag het niet eenvoudig is om tussen het woud van webwinkels te komen. Maar ik blijf volhouden, uiteindelijk wordt je inzet beloond, daar ben ik van overtuigt. en als ik dan het verhaal lees van Sandra, dat ze nu al een magazijn heeft van 200m2. Dan gaat dat met mijn webshop ook wel goed komen. Er was eens een keer zon slogan van een bank. Groot geworden door klein te blijven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept