• 0

De retail online.

Gast Columnbot

Heb je als fysieke retailer tegenwoordig geen webwinkel dan speel je, volgens de experts, niet meer mee met het spel om de klant te verleiden. Op zich is de combinatie clicks and bricks de beste optie om zowel online als ook offline zaken te doen maar...

 

Jammer genoeg is het online gebeuren voor de meeste detaillisten bijzaak en hebben zij een webwinkel omdat zij ooit de droom hadden daar flinke verdiensten uit te halen. Toen bleek dat het nogal vies tegen viel is die interesse voor de webwinkel langzaam naar de achtergrond verschoven.

 

Een kort rondje op internet op zoek naar webwinkels leert dat het droevig is gesteld met de webwinkels van fysieke retailers en dan bedoel ik o.a. de lay-out, het assortiment, gebruikersgemak en verzending/nazorg. Om nog maar te zwijgen over de techniek achter de webwinkel en de SEO.

 

De lay-out

Een webwinkel moet neutraal zijn, kijk naar bijv. Wehkamp en BOL: strak, veel wit met grijs - of blauwtinten en zakelijk.

Geen achtergrond met bloemetjes of andere onzin. Persoonlijk vind ik bloemetjes wel mooi, maar dan wel in mijn achtertuin en niet als achtergrond op een website. Tenzij de doelgroep meisjes tot 12 jaar is of dat je een bloemenzaak hebt.

 

Zoals gezegd, is een neutrale lay-out het beste en kan daar evt. de huiskleur, logo of foto van de winkel in verwerkt worden.

 

Het assortiment

Vooral bij veel boekhandels valt het volgende op: neem 10 webwinkels van 10 verschillende boekenwinkels en allen bieden zij het zelfde assortiment en wel alle boeken die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Leuk voor een vaste klant die zijn been gebroken heeft en niet in staat is naar de winkel te komen maar nieuwe klanten zal je daar niet mee trekken die gaan wel naar BOL.

 

Ik begrijp dat het handig is om gebruik te maken van het affiliatiesysteem van de boekendistributeur maar ook is dat meer gemakzucht en daarom blijft de klant weg.

 

Specialiseren is het motto. Wil je opvallen: ga specialiseren. Voor de boekhandels bijv. in reis- of kinderboeken, en maak dan ook meteen pagina's met achtergrondinformatie van die boeken aan.

Wist u trouwens dat wekelijks de webwinkel bijhouden i.p.v. het facebook account u meer traffic genereert naar de site?

Op een dergelijke wijze trek je de juiste personen (lees kopers) naar de webwinkel.

 

Gebruikersgemak

Heb ik eenmaal een product gevonden dat ik wil kopen, dan moet ik op de meeste webwinkels mijn hele doopcel invullen wil ik überhaupt toegelaten worden tot het bestelgedeelte.

Maak het simpeler dat scheelt een hoop ergernis voor de klant.

 

Bezorging en nazorg

Nazorg? Hoor ik u al zeggen. Ja nazorg. De aflevering komt weliswaar meestal op tijd en in een stevige standaard doos aan, maar dat is het dan ook, punt klaar. Waarom voegt u er geen folder of code voor korting op de verzendkosten bij voor de volgende bestelling?

Dit laatste kan alleen als u zelf de verzending uitvoert, maar zeker het overwegen waard.

 

Laten we eerlijk zijn: u zult nooit een grote speler worden in de e-commerce maar er valt zeker leuk bij te verdienen met een gerichte aanpak en wat extra zorg.

 

Succes.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat er aardig wat hobbels zijn op het pad naar de "clicks".

 

Onderschat bijvoorbeeld de menskracht niet die nodig is om een website bij te werken. Mensen die online kopen willen hun bestelling vaak de volgende dag in de bus hebben en willen dus ter plekke zien of het artikel op voorraad is. Hoe ga je dat doen als die voorraad ook via een stenen winkel wordt verkocht? Ik zie het al voor me: "Sorry mevrouw, mag ik dat blousje dat u nu aan het passen bent terug, dat is namelijk zojuist via de webshop verkocht ..."

 

Verder moet de mail in de gaten worden gehouden, moet de telefoon beantwoord worden en moeten de verkochte spullen worden ingepakt. Combineer je dat in je stenen winkel ("Sorry, mijnheer, ik help u over 5 minuten") of huur je daar apart personeel voor in?

 

En dan die retouren. Zitten winkeliers daarop te wachten? Producten waarvan de verpakking niet meer intact is? Kleding die gepast is en niet helemaal fris meer ruikt? Discussies over beschadigingen en onvolledige retouren?

 

Ik zie de kansen zeker wel, maar de schroom van de retailers snap ik ook. Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van (kleinere) winkeliers die dit succesvol combineren.

Link naar reactie
  • 0

Een webwinkel is echt wel iets anders dan een stenen winkel. De enige overeenkomst is dat je toevallig hetzelfde product verkoopt, maar de manier waarop, de beleving van de klant, marketing, after sales, etc. is allemaal compleet anders. Ik vind dat je dat niet kan vergelijken. Een ondernemer die jarenlang een stenen winkel heeft gehad die kan echt niet zo 123 een webshop openen. Of dit dus de juiste weg zou zijn betwijfel ik.

 

Wel ben ik het eens dat er een goede mix van "Bricks and clicks" moet komen. Maar dat kan ook op heel andere manieren dan met een webwinkel, als het om een stenen winkel gaat: Bijvoorbeeld op de volgende manieren kan je als retailer met een stenen winkel een meerwaarde bieden via het internet:

 

Denk bijvoorbeeld aan een systeem waarmee ik online kan zien of een bepaald product op voorraad is. Dan ga je nooit meer voor niets naar de stad! Via het systeem laat je het artikel bijvoorbeeld al klaar leggen zodat je het niet eens hoeft op te zoeken in de winkel.

 

Of bijvoorbeeld de nieuwe collectie online tentoonstellen, zoals de H&M en andere modebedrijven doen. Dat werkt erg goed bij meisjes van 14-20 jaar.

 

Ook een goed voorbeeld vind ik zelf een regionale bezorgservice. Dat neigt al meer naar een webshop toe, maar je hebt een veel hoger serviceniveau dan een 'gewone' webshop omdat je persoonlijk de producten langs brengt. Je hebt niet het gezeur met bezorgbedrijven of online betalingen. Men betaalt gewoon aan jou of jouw bezorger.

 

Ook zou je apps kunnen ontwikkelen die het shoppen in de winkel zouden kunnen vereenvoudigen of meerwaarde kunnen bieden. Dit is wel een moeilijke weg. AH heeft dit geprobeerd, maar hun "appie" werkt volgens mij nog niet echt bij het publiek. Het ontwikkelen van zo'n app is niet weggelegd voor een kleine retailer.

Link naar reactie
  • 0

Wie zijn de experts? Het bedrijfsschap, de branche-instituten, de docenten in het onderwijs, de adviseurs? Volgens mij zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de suggestie dat iedere detailist een webshop nodig heeft.

 

Doe je aan dagelijkse benodigdheden, vergeet het dan maar. De logistiek is een ramp. In tal van andere sectoren kom je bovendien knel te zitten tussen je concurrenten en je leveranciers die menen dat jouw markt geografisch afgebakend is.

 

Wat dan wel? Misschien geen webshop maar wel een site waarmee je de winkel letterlijk op de kaart zet. Want je vindbaarheid op Google Maps en in satnavs is belangrijk. Dat kan dus ook een simpele site zijn, gekoppeld aan een nieuwsblog (de nieuwe collectie, de bestsellers) en eventueel een facebookpagiina voor fans die 'likes' willen toevoegen.

 

En dan de shop. Dat hoeft helemaal geen 1:1 kopie te zijn van de winkel. Je kan ook proberen je expertise en inkoopconnecties te gebruiken om aanvullend assortiment online te verkopen. Desnoods zelfs van leveranciers die aan dropshipping doen of met affiliates werken. Op die manier kan je zelfs commissie opstrijken op verkoop voor je concurrenten.

 

Me dunkt dat je als detaillist goed moet nadenken over de rol die je wil spelen online en offline, en de tijd die je daaraan kan besteden. Een webwinkel heeft een landelijk bereik en desgewenst zelfs internationaal. Dat vergt een andere kijk dan voor een winkel die vooral lokaal of regionaal actief is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wil je als winkel online concurreren met andere webshop's, heb je naar mijn mening 1 groot probleem.

Hoe om te gaan met prijsstelling!

 

Wij hebben een bedrijfspand, waarin naast ik met mijn administratiekantoor zit ook een gedeelte is ingericht voor een speciaal product. Het heeft niets met elkaar te maken, maar we zijn enthousiast over het product en willen dat graag laten zien.

Uiteraard hebben we ook een website, met daarin een aantal artikelen.

Voor zover er al artikelen op staan (vergt idd veel tijd en blijkt lastig te zijn), hebben wij ervoor gekozen om een directe link met de catalogus te creëren. Er zijn op internet (buitenlandse) aanbieders, die mensen in NL lokken met interessante prijzen.

Als ik daarin mee ga, dan moet ik dat ook in mijn zaak doen. Waarom zouden mensen mijn zaak anders nog bezoeken als ik op internet goedkoper ben.

Ga je als winkelier daarin mee, hoe moet je dan je personeel en de huur nog kunnen betalen?

Eigenlijk moet je als winkelier producten leveren die NIET via internet te bestellen is (oneerlijke concurrentie), of dient de leverancier dat niet te willen. Maar ja, de leverancier denkt ook eerst aan zijn eigen (omzetdaling, dan maar via internet) maar brengt daarmee vele winkeliers WEL in de problemen.

 

Genoeg voorbeelden van probleemgevallen en gelukszoekers via webshop's op deze site te vinden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Er is wel speelruimte als je bedenkt dat er verschillende doelgroepen zijn, verschillende koopmomenten, verschillende koopintenties (snel versus goedkoop) en verschillende behoeften aan service. Kijk eens naar de uiteenlopende prijzen voor exact hetzelfde blikje coca-cola. Dat kost voor in de winkel in een gekoelde automaat drie keer zoveel als in een lauwe tray achterin.

 

Ik heb onlangs een wasmachine gekocht. Toen ik de detaillist vertelde dat dat ding een paar tientjes goedkoper was via internet, glimlachte hij beleefd en vroeg of ik bereid was een paar dagen te wachten. Hij had gelijk. Dat ding moest dezelfde dag nog aan de slag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn zus werkt bij een redelijk grote schoenwinkel keten, deze hebben sinds kort ook een webwinkel en zij hebben wel nagedacht over samenwerking met de winkels, De schoenen moeten op dit moment vooraf betaald worden, Ideal en Creditcard. Maar je kunt als je schoenen hebt besteld en ze zijn niet goed, gewoon naar de winkel om ze te ruilen of je geld terug te krijgen.

 

Daarmee hebben ze gelijk een aantal problemen opgelost.

- De retouren worden ofwel toegevoegd aan de winkelvoorraad ofwel met het reguliere transportroutes teruggebracht naar het distributiecentrum, er zijn dan dus geen extra kosten voor retouren (gewoon gratis retour sturen per post is ook mogelijk)

- De klant hoeft niet een week "in spanning" te zitten of zij haar geld terugkrijgt.

- De klant heeft gelijk de mogelijkheid om een ander paar schoenen te kopen, wat dan weer een voordeel is ten opzichte van de volledig online winkels waar terugsturen en opnieuw bestellen altijd weer een aantal dagen kost.

- De klant kan er ook voor kiezen de schoenen naar een van de winkels te laten sturen. hierdoor hoeven ze er niet mee te slepen als het toch niet bevalt.

 

Inmiddels is er ook bijna vanzelf nog een leuk bijeffect ontstaan, het is namelijk al jaren goed gebruik dat als een bepaald model niet meer in de goede maat beschikbaar is dat deze dan word besteld bij een van de andere filialen als service naar de klant, de klant kon dan na ca 4-5 dagen alsnog de schoenen kunnen passen en in 90% van de gevallen worden ze alsnog gekocht.

Door de komst van de webwinkel kunnen de filialen nu de klant wijzen op de webwinkel waar de maat nog beschikbaar is en dat deze dan binnen 2 dagen thuisbezorgd kan worden. Belangrijk nadeel is wel dat de klant dan alleen met credit card kan betalen op de site omdat je voor Ideal meestal een card reader nodig hebt die mensen niet op zak hebben.

 

Er zitten hier en daar nog wel wat kinderziektes in, de winkelmanagers klagen nu bijvoorbeeld steen en been omdat de website retouren nu nog als gewone retouren (en dus negatieve omzet) word mee genomen in hun winkel statistieken. Maar goed dat is een kwestie van een extra knopje op de kassa programmeren en in de omzetstatistieken deze retouren te negeren. Maar ik heb de indruk dat deze schoenwinkel keten wel een aantal afhaak momenten heeft omgezet in koopkansen en ze bieden naar mijn indruk ook aanvullende service ten opzichte van de echte webwinkel.

 

Maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb is dit een goed voorbeeld hoe je online en stenenwinkels samen kunt laten werken.

 

 

Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat je vooral moet zoeken in aanvullingen op je bestaande assortiment. En niet zozeer het openen van een online vestiging van de stenen winkel. En dat je echt anders moet leren denken.

Ook als je wel hetzelfde assortiment wil aanbieden dan nog is de wijze van aanbieden en afhandelen totaal anders is en moet ook nagenoeg als aparte winkelformule worden gerund.

Link naar reactie
  • 0

Met deze droevige constatering ben ik wel benieuwd welk rondje je gemaakt hebt. Zet liever goede en slechte voorbeelden per branche tegenover elkaar. Die goede voorbeelden zijn er m.i. namelijk genoeg.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Roel: Het moet toch niet al te moeilijk zijn om voor alle filialen een setje random readers te bestellen. Kosten zullen meevallen: €50,- tot €75,- per filiaal. Als je readers hebt van ING, Rabobank en ABN•AMRO zul je al 85% van de markt gecoverd hebben lijkt me. Dan maak je de drempel wel heel erg laag voor de klant. CC's zijn nu eenmaal minder ingeburgerd in de Nederlandse huishoudens.

 

@René van Zandwijk: De sleutel tot succes bij iedere bedrijfsvoering -ongeacht of die zich online dan wel offline afspeelt- is gelegen in de toegevoegde waarde die men biedt. Ik las laatst een geweldige casus, maar kan het even niet terugvinden: Een supermarkt (ik meen in Japan) had op een treinstation een stuk of wat hele grote displays afgehuurd. Iedere display was een meter of 6 - 8 breed en 2 meter hoog. Op die displays waren foto's van de schappen geprint zoals die ook in de echte supermarkt staan. In de schappen waren de producten te zien, compleet met prijskaartje èn een QR-code. Wachtende reizigers konden met hun mobiele telefoon de QR-codes van de producten inscannen en meteen online bestellen. 's Avonds werden de boodschappen keurig thuisbezorgd.

 

Een prachtig voorbeeld hoe je als retailer toegevoegde waarde kunt bieden en een logische link kunt maken tussen de virtuele en IRL wereld. Als je op deze manier zoveel toegevoegde waarde kunt bieden, is er geen hond die naar de prijs kijkt.

 

Ik zal vanavond nog wel even verder zoeken, en als ik de foto's gevonden heb hier plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

@Roel: Het moet toch niet al te moeilijk zijn om voor alle filialen een setje random readers te bestellen. Kosten zullen meevallen: €50,- tot €75,- per filiaal. Als je readers hebt van ING, Rabobank en ABN•AMRO zul je al 85% van de markt gecoverd hebben lijkt me. Dan maak je de drempel wel heel erg laag voor de klant. CC's zijn nu eenmaal minder ingeburgerd in de Nederlandse huishoudens.

 

Haha, Ruben gedacht als een ware ondernemer, maar op een of andere manier verdwijnt die inventiviteit of flexibiliteit als het om een keten van 76 winkels gaat. En toen ik dat in de winkel bij mijn zus voorstelde om daarover een mailtje te sturen naar het hoofdkantoor, keek de winkel manager mij heel appelig aan "waarom moeten wij dat regelen", mijn zus mag echter volgende week naar een collectie presentatie voor het najaar en gaat het dan op het hoofdkantoor alsnog aankaarten want de ideeenbus mailbox word niet echt enthousiast gelezen.

 

 

en zo heb ik nog wel wat gaatjes gezien zoals het loyalitetisprogramma wat ze hadden is niet gekoppeld met de klantaccounts dus klanten sparen op de webshop niet voor vaste klanten korting, leg dat maar eens uit aan een vaste klant :) u krijgt in 76 filialen korting maar in winkel 77 (online) niet.. Gelukkig zijn de meeste vaste klanten, vaste klant omdat ze graag in de winkel komen, maar wel iets om op korte termijn op te lossen.

en het winkel personeel is ook nog niet heel gemotiveerd om zo'n klant in de winkel te helpen met een webshop bestelling, want de omzet komt niet op het filiaal en er word met vrij veel "opjut-lijsten" gewerkt met wat je verkocht hebt en hoe je het als fililaal hebt gedaan tov de andere filialen..

 

wat ik me afvroeg is of ze misschien niet gewoon ook een betaalmethode filiaal betaling zouden kunnen invoeren waar je gewoon via de pinterminal van de winkel kan bestellen, zou technisch mogelijk moeten zijn. En dan is het personeelsmotivatie probleem ook opgelost want zij kunnen op de kassa gewoon hun bediende nummer invoeren bij de transactie.

is dat geen klusje voor jou om te bouwen? interface tussen webwinkel bestelproces en winkelkassa systeem.

 

 

Link naar reactie
  • 0
wat ik me afvroeg is of ze misschien niet gewoon ook een betaalmethode filiaal betaling zouden kunnen invoeren waar je gewoon via de pinterminal van de winkel kan bestellen, zou technisch mogelijk moeten zijn.

Met een "afhalen of betalen in filiaal...:" en een vergoeding voor uitlevering is dit ook praktisch op te lossen. Artikelen moeten misschien niet vanuit de webshop, maar vanuit een 'virtuele' centrale voorraad uitgeleverd worden.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor de late reactie er is feestweek in het dorp en dat is voor diegene die niet in NH wonen vergelijkbaar als carnaval in het zuiden.

 

John; ook ik moet de eerste echt succesvolle " kleine " winkelier met e-commerce nog tegenkomen.

 

Wouter; ik denk, weet wel zeker bijna, dat jij als beste weet dat de weg naar succes niet in een jaartje te bereiken is en dat zoals jij al aangaf fysiek en online 2 verschillende werelden zijn waarin de " kruideniers mentaliteit " van de fysieke winkelier niet te combineren is met het goed managen van een webwinkel. Regionaal zijn er zeker mogelijkheden maar landelijk doorbreken is gewoon niet mogelijk mits je al een landelijke dekking hebt met winkels en marketing.

 

Twabla; De experts zijn, zoals je al dacht, veel branche en vak verenigingen en iedereen die maar iets met internet te maken hebben waarbij de laatste groep uiteraard preekt voor eigen parochie.

 

HeRaFin: Prijsstelling is opzich niet zo´n groot issue, kijk naar b.v. een Wehkamp met het C&A assortiment die even duur is als in de winkel. Veel kopers letten zelfs niet eens op de prijs maar kopen online vanwege het gemak.

 

Roel; Ik weet niet of we het over de zelfde samenwerking hebben maar er is een samenwerking tussen zelfstandige schoenwinkels die gezamelijk 1 webwinkel gaan exploiteren. Het is een unieke samenwerking en iedereen kijkt ook met veel belangstelling toe vanaf de zijlijn hoe en of dit gaat lukken.

 

Highio; Het eerste goede en succesvolle voorbeeld van een zelfstandige winkel moet ik nog vinden.

 

Ruben; weer diezelfde experts die elke winkel aan een webwinkel willen helpen schreeuwen het uit dat AH ook met de QR code moet gaan werken maar in NL gebruikt nog maar een klein percentage van de consimenten de QR code. Ook ik dacht dat het een snellere opmars zou maken maar in de praktijk valt het nogal tegen en daarmee bedoel ik het oppakken door de consument.

 

Highio; De logistiek is bij een combinatie een groot struikelblok, tot op heden is de beste oplossing de voorraad van de webwinkel geheel los van de fysieke winkel bij te houden, dus met een eigen voorraad.

 

Leuke site om eens door te spitten is; http://retail2020.nl/pages/689/Retail2020.html waarop je lezen kan hoe men de toekomst ziet voor de detailhandel.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

John; ook ik moet de eerste echt succesvolle " kleine " winkelier met e-commerce nog tegenkomen.

 

Leuke en interessante column. Wat wordt er verstaan onder succesvolle kleine winkelier met e-comemerce? Naar mijn weten zijn er namelijk genoeg winkeliers die aan bovenstaande punten voldoen.

 

Ik snap ik dat specialeren uitkomst biedt, maar ook voor de kleine winkelier? Ik denk hierbij aan een winkel in een dorpje met een winkeltje voor ieder wat wils. Voor echte specialisatie is het dorp te klein en wanneer je op internet wel gaat specialiseren is de link naar je winkel weg. Ik ben het daarom met TwaBla eens dat een winkel en webshop geen 1 op 1 kopie van elkaar hoeven te zijn. Ook zijn er nog leveranciers die het verbieden om sommige producten online te verkopen. De klanten hiervoor moeten toch naar de winkel voor het bijhorende advies. Daarbij is ook de webwinkel perfect voor de Long Tail. Uiteraard hoef je als kleine winkelier niet alles op voorraad te hebben. Zolang je dit aangeeft zijn klanten best bereid een paar dagen te wachten op dat ene speciale product.

 

De winkel en webwinkel kunnen daarom een perfecte aanvulling op elkaar zijn. Je hebt daarom gelijk dat (kleine) winkeliers er vaak nog meer uit kunnen halen. Uiteraard is het belangrijk voor de kleine winkelier om de klant op het gemak van de combi "clicks and bricks" te wijzen. Hiermee zullen ze uit de website dan inderdaad een leuk bedrag overhouden en kunnen ze niet concurreren met de grote jongens op het gebied van e-commerce > want dat lijkt me ook niet de kant die de kleine winkeliers opwillen?

 

Veel plezier met de feestweek!

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Linda, Waarom zou ik iets bestellen waar ik dagen op wachten moet terwijl ik het bij de meeste webwinkels de volgende dag al op de mat kan hebben ?

 

Kan je mij voorbeelden geven van zelfstandige winkels die een succesvolle webwinkel hebben, iedereen die ik spreek hebben de kosten er niet eens uit en hebben inmiddels de hoop en moed opgegeven.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het dan natuurlijk niet over de standaard producten, maar producten die op andere plaatsen slecht te verkrijgen zijn (bijvoorbeeld nichemarkt, of een bepaald merk). Maar uiteraard zal men de producten zo snel mogelijk op de mat willen hebben, ik had het daarom over de producten uit de long tail.

 

Ja hoor, ik ken zoiezo een voorbeeld van een winkel met webwinkel die de kosten voor de webwinkel eruit heeft (Je mag mailen voor de naam). Ik verwacht dat ik bij navraag nog wel meer winkeliers kan vinden.

 

Maar daarom vroeg ik ook wat je verstond onder een succesvolle webwinkel? Wanneer je met lage kosten start, maar toch aan je eerst genoemde punten voldoet, heb je de kosten er snel uit en voldoe je aan de minimale eisen en zijn je klanten tevreden (uiteraard heb je dan niet de meest geavanceerde website). Wanneer je als kleine winkelier veel kosten hebt gestoken in de webwinkel om te kunnen concurreren met de grote jongens, snap ik dat sommige van hen misschien niet uit de kosten kunnen komen. Zij moeten dan ook continue met de webwinkel bezig zijn, om te concurreren, en dat gaat ten koste van de eigen winkel.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat het zonde is om niet ook via internet te verkopen maar het lijkt me wel makkelijker gezegd dan gedaan. Eigenlijk zou je gewoon 'n mooi modern systeem moeten hebben die tijdens het scannen van het artikel meteen de voorraad wijzigt. En dat kopen via de webwinkel alleen kan als er meer dan 5 producten 'op voorraad' zijn, voor het geval iemand er al mee in de hand loopt of het is gestolen. Maar ja, dan wordt het wel 'n investering....

 

Toevallig kom ik net nieuwsberichtje daarover tegen, wel vrij beperkt http://paysquare.m14.mailplus.nl/genericservice/code/servlet/React?wpEncId=UFTaFrzhUB&wpMessageId=1027&userId=314100094&command=viewPage&activityId=314132752&encId=TRFykvI8jvAwUWC .

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van kleine winkeliers die online super draaien. Ik kocht mijn koelkast bij aktieapparatuur punt nl en dat is gewoon van een winkel in Tiel. Doen ze ook niet moeilijk over, komen gewoon met de vrachtwagen van de reguliere winkel (waar heel andere prijzen gelden) bezorgen. Of neem printpatroon punt nu van een kleine winkel in Sprundel.

 

Natuurlijk zijn er kansen voor kleinere winkeliers online. Ze kennen de markt en de inkoopkanalen en kunnen met extra (online) omzet betere prijzen bedingen en dus ook in steen scherpe prijzen hanteren.

 

Een perfect voorbeeld is CD romland in Breda. Die draaien prima on- en offline (kijkshopachtige formule) en weten dat ze om online mee te kunnen hoog scoren bij Tweakers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam gisteren op Twinkle een artikel tegen met de titel: 'Aantal retailketens met webshop in 3 jaar bijna verdubbeld'.

Linkje

 

Helaas is de informatie vrij algemeen, ik had op meer informatie gehoopt met betrekking de combi winkel en webshop.

 

Enkele quotes uit het artikel ter ondersteuning van de stelling van René dat er nog verbetering mogelijk is:

 

Bij grofweg een derde deel van alle webwinkels kunnen klanten de bestelling afhalen in de winkel, bij tweederde deel is dat niet mogelijk. Daar laten fysieke retailers een mogelijke voorsprong liggen in vergelijking met de hardcore webwinkels die niet beschikken over een stenen afhaalpunt.

Overigens kan de klant de artikelen wel bij 35 procent van de webwinkels terugbrengen in de fysieke winkel.

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog een stap verder gaan. Wij experimenteren nu een half jaar met onze horeca zaken met concepten als thuisbezorgd.nl en just-eat.nl

 

Ik ben verbaasd over de groei die wij hierdoor doorgemaakt hebben, wanneer ik dit concept doortrek naar retail is hier denk ik nog een hoop te halen.

 

Ik wil het en ik wil het nu! Vooral in stedelijke gebieden zoals mijn eigen stadje Rotterdam ben ik er van overtuigd dat dit absoluut zal werken. Ik kijk, ik klik, ik betaal en een half uur later wordt er aangebeld! Dit keer geen pizza, maar een boek, nieuwe stereo, kleding, enz. enz.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddel wat zaken gevonden, mede door jullie tips, die het online goed doen en het online verhaal professioneel aanpakken en daar ook veel tijd en waarschijnlijk ook geld aan besteden.

 

Opvallend is het feit dat online winkels die offline zijn gegaan het ook goed doen, wel afhankelijk van de branche en assortiment, terwijl de markt bij een fysieke winkel veel kleiner is.

 

Toch blijft het voor de gemiddelde " kleine " detaillist niet te doen veel tijd en geld te besteden aan online activiteiten en zal deze zich meer moeten concentreren met zijn/haar online activiteiten, zoals Lowfield ook al aangaf, op lokaal en regionaal niveau.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van kleine winkeliers die online super draaien. Ik kocht mijn koelkast bij aktieapparatuur punt nl en dat is gewoon van een winkel in Tiel. Doen ze ook niet moeilijk over, komen gewoon met de vrachtwagen van de reguliere winkel (waar heel andere prijzen gelden) bezorgen.

 

Als ik " koelkast kopen" intoets in Google kom ik betreffende zaak op de eerste 4 pagina's niet tegen dus zal ik daar al niet kopen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid al op de eerste pagina mijn leverancier gaat vinden.

Hoe ben jij daar terecht gekomen ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me ook het voordeel van een winkelier, wellicht dat mensen uit het dorp hem die handel gunnen (behoud de plaatselijke winkelier) en op de website gaan kijken. Daarbij hebben ze misschien al een naam opgebouwd waardoor je direct naar de website gaat.

 

Of ze maken al optimaal gebruik van de combi, bij de laatste aankoop in de winkel hebben ze hem op de website gewezen.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 1

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van kleine winkeliers die online super draaien. Ik kocht mijn koelkast bij aktieapparatuur punt nl en dat is gewoon van een winkel in Tiel. Doen ze ook niet moeilijk over, komen gewoon met de vrachtwagen van de reguliere winkel (waar heel andere prijzen gelden) bezorgen.

 

Als ik " koelkast kopen" intoets in Google kom ik betreffende zaak op de eerste 4 pagina's niet tegen dus zal ik daar al niet kopen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid al op de eerste pagina mijn leverancier gaat vinden.

Hoe ben jij daar terecht gekomen ?

 

Via een vergelijkingssite. Dat is het geheim van veel shops. Het is een misverstand dat Jan en Alleman "koelkast kopen" intikt in Google en dan een keuze maakt uit de eerste pagina's.

De "slimmerik" :P zoekt eerst uit wat hij wil. Dus in mijn geval een Siemens van een bepaald type. Dan kijkt hij waar hij die zo goedkoop mogelijk kan kopen met daaraan gekoppeld de maximale veiligheid. In mijn geval betalen na plaatsing en een shop met prima reviews. Zo is zoals ik al betoogde Tweakers.nl essentieel voor de online PC verkoop.

 

Mijn magnetron (ook Siemens) kocht ik zo in Duitsland nadat ik zekerstelde via Siemens Nederland dat de garantie gewaarborg was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wil je het als lokale winkelier online maken, dan loop je al snel tegen het "prijs vraagstuk" aan... de slag om de online klant kan je volgens mij, binnen een groot aantal sectoren, winnen op snelheid.

 

Vooral wanneer je kijkt naar gadgets, dvd's e.d. je mag best een paar procent duurder zijn als dit gecompenseerd wordt door een levertijd van hooguit 1,5 uur, i.p.v. 1, 2, 5, 7 of zelfs 14 dagen levertijd...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.