Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • De twee (doodlopende?) wegen naar Het Nieuwe Werken


    hansdoorenspleet

    Management versus medewerker, hard versus zacht. Een waarschuwing.

     

    Ik snap niet waarom medewerkers niet wat aarzelender staan tegenover Het Nieuwe Werken (HNW). Meer verantwoordelijkheid. Meer echt aangesproken kunnen worden op je prestaties. Niet meer verstoppen. Vervaging van de grens tussen werk en privé.

     

    Ik snap niet waarom managers niet wat aarzelender staan tegenover HNW. Minder status. Minder macht. Einde van het ego. En gewoon minder managers nodig.

    Wat een minpunten. Maar HNW, dat is toch het plaats en tijd onafhankelijk verrichten van (kantoor) werkzaamheden? Waardoor iedereen niet altijd meer op kantoor hoeft te verschijnen. Waardoor de manager een beetje moet wennen aan het wegvallen van aanwezigheidscontrole. Maar ach, de prikklok hadden we al een tijdje afgeschaft. Dat er wat verschuift in de communicatie en aansturing, ja dat zal best. Maar verder zal het toch zo’n vaart niet lopen?

     

    Ik zag steeds meer bedrijven die HNW omarmden. En steeds dacht ik: ja, het zal wel. Opeens had men ‘het’ ingevoerd. En ik dacht, ik geloof er geen barst van. En dat terwijl ik niet eens goed begreep wat HNW was! Maar misschien was dat het wel? Als ik er best veel tijd en energie in stop en er toch niet echt de vinger op kan leggen, hoe is het dan mogelijk dat behoorlijk grote bedrijven het opeens al hebben ingevoerd?

     

    En als je dan vraagt of die bedrijven veranderingen hebben aangebracht in de organisatiestructuur, de beloningsstructuur, de processtructuur, de verantwoordingstructuur, de managementrapportage en eigenlijk is op alles het antwoord nee: wat is er dan veranderd?

     

    Dus heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept in HNW. En daarin valt iets heel sterk op. Dat er vanuit het plaats en tijd onafhankelijke het nodige in gang gezet wordt. Dat daarbij het onderwerp cultuurverandering wel genoemd, maar niet erg uitgewerkt wordt. Het is eigenlijk niet meer dan het inspelen op een technische ontwikkeling. Iets op structuurniveau.

     

    Daarnaast is er een heel sterke stroming die de effecten voor de zachte kant veel sterker belicht. Waarin de herwaardering voor de professional centraal staat. Waarin regeltjes, structuren en managers als hinderlijk worden ervaren. Waarin het woord vertrouwen een hoofdrol speelt.

     

    Het begint er op te lijken dat er een stroming is vanuit het management en implementatie consultants, die zich richt op de harde (structuur) kant van HNW. Maar dat er daarnaast een sterk gevoel is vanuit werknemers en meer integraal kijkende consultants, die zeggen dat er iets mis is in de wijze waarop we ons werk organiseren. Werknemers moeten in hun kracht gezet worden. Dan gaan ze beter presteren.

     

    Daar helpen de harde kanten van HNW aan mee. Maar dat is niet genoeg.

     

    Ik snap waarom medewerkers het idee van HNW omarmen. Meer regelmogelijkheden. Ontplooiing. Meer plezier in je werk. Minder reistijd. Samenwerking i.p.v. ratrace. Je kind eens naar school brengen.

    Ik snap waarom managers het omarmen: minder vierkante meters, minder energieverbruik, minder reiskosten. En mensen die thuiswerken schijnen ook nog eens productiever te zijn. En bovendien: de medewerkers willen gestuurd worden op resultaat: dus een pittige doelstelling neerzetten!

     

    Zouden die managers denken weg te kunnen komen met het alleen incasseren van de voordeeltjes? Ja, dat zou heel goed kunnen. En dan is er eigenlijk niets echt veranderd. Was HNW weer een hype, net als zo vele. Kwam razend snel op, werd heel belangrijk en toen ging het weer voorbij…

     

    Ik zie op allerlei plaatsen initiatieven op het gebied van HNW. Het zou goed zijn om eens goed met elkaar op bedrijfsniveau door te nemen welke beelden er bij bestaan. Management en medewerkers. Zolang dat Professionele Vrijheid versus Bedrijfseconomische plusjes is, denk ik niet dat het een kans van slagen heeft.

     

    Durf eens met elkaar te dromen. Management en medewerkers. Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Naar je klant. Intern, met je collega’s, met het management. Over wat jullie met elkaar verbindt. Hoe je kunt samen-werken. Over angst, over mogelijkheden, kansen, verstoringen. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Misschien ontstaat er dan wel een echt beeld van HNW, het beeld van het nieuwe werken voor jullie!

     



    User Feedback

    Recommended Comments



    HNW is gehyped door de mensen die er direct voordeel bij hebben. Al die mensen die op verschillende plaatsen werken (waarom hadden we het kantoor ook alweer uitgevonden?) die moeten toch kunnen communiceren! En daarvoor zijn gadgets nodig en vooral veel prachtige software oplossingen. Geen wonder dat Microsoft (sharepoint etc) een van de grootste promoters is van HNW. HNW is het nieuwe 'groen' dat ook al zo schaamteloos misbruikt is door het bedrijsleven.

     

    Een aantal bedrijven zullen veel geld gaan verdienen aan deze hype. Daarna komt er weer iets nieuws. HNW gaat niet aanslaan. Simpelweg omdat een groot gedeelte van de werknemers lui is en helemaal geen zin heeft om verantwoordelijkheden te dragen. Laat staan eigen initiatieven te nemen. Liever doet men gewoon wat men opgedragen wordt van 9 tot 5 om daarna thuis voor de tv te gaan zitten.

     

    HNW, we gaan er nog veel van horen en daarna zal het een stille dood sterven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik ben blij andere medewerkers te hebben, die zelfstandig werken en wel zelf met ideeën en initiatieven komen, hier op kantoor of vanuit huis. Dat laatste maakt mij niet zo heel veel uit, als ze maar een goede binding houden, hun werk maar goed managen en alles af hebben wanneer ze het af moeten hebben. En die zich graag wat extra inzetten als dat nodig is, ook op tijdstippen die vaak buiten 9-5 liggen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dat nieuwe werken is toch dat mensen thuis het werk doen wat ze normaal op kantoor doen?

    Als dit zo is gaat het inderdaad nooit werken. In het begin zal iedereen hard werken maar op een gegeven moment gaan mensen uitslapen schuiven dingen eindeloos door en aan het einde van de rit gaan ze klagen dat de werkeisen te hoog zijn, worden vervolgens ontslagen. Nee dit gaat echt niets worden. De meeste mensen willen controle van bovenaf en willen gewoon domweg hun ding doen, want daar zijn ze goed in.

     

    Naast microsoft gaan ok sites als facebook hier erg van profiteren, niemand houdt de werknemers nog in de gaten dus kan men eindeloos stomme filmpjes en foto's uplaoden.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zozo, het is alsof ik mijn oude manager hoor. Ik werkte vroeger bij een ICT onderneming die dit soort oplossing ontwikkelde voor klanten. Maar toen ik aangaf, dat het misschien handiger was om wat flexibeler te werken was dit niet bespreekbaar. Ondanks reistijden voordeel en verbetering van productiviteit (minder storing).

     

    Maar toen een project af moest en ik dit alleen op eigen apparatuur kon doen, was het geen probleem. Want ja dit moest af en was 180 uur werk met een deadline van 2 weken. Zat ik zo vol dat er niks te smokkelen viel.

     

    Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, was het toch? Ik zeg niet dat het een oplossing is voor iedereen en elke branche. Pijpen lassen op de zolderkamer is een slecht idee denk ik. Maar om het gelijk aan de kant te zetten omdat mensen er de discipline niet voor hebben vind ik kortzichtig en beledigend.

     

    De voordelen zijn legio, alleen het vraagt wel een andere aanpak. Duidelijke project afbakening, contact momenten vaststellen. strakkere targets deadlines instellen. Als productiviteit wordt gemeten door aanwezigheid gaat er sowieso al iets heel erg mis.

     

    Micha

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het nieuwe werken is eigenlijk niet thuiswerken, maar:

     

    - niet meer aanwezigheid waarderen, maar output;

    - mensen zelf verantwoordelijk laten zijn en hen eigenaar maken van de uitdagingen van een organisatie;

    - op een volwassen manier prestatieafspraken maken;

    - zelfstandigheid belonen en stimuleren.

     

    Kortom, op een topmanier met medewerkers omgaan zodat zij zich effectiever inzetten, nadenken over hun werk, en proberen dat telkens verder te verbeteren. Dus niet taakgestuurd, maar proces- en doelgestuurd. Het wordt nu versimpeld tot 'thuis werken en via het internet connected zijn met kantoor', maar onderliggend is het een interessante trend die als je het goede eruit haalt, erg interessant kan zijn.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het nieuwe werken is eigenlijk niet thuiswerken, maar:

    - niet meer aanwezigheid waarderen, maar output;

    - mensen zelf verantwoordelijk laten zijn en hen eigenaar maken van de uitdagingen van een organisatie;

    - op een volwassen manier prestatieafspraken maken;

    - zelfstandigheid belonen en stimuleren.

     

    Ik heb mensen altijd alleen maar beoordeeld op hun output en hun bijdrage aan het bedrijf, niet op iets anders. Ook in de tijd dat er alleen nog maar "het oude werken" bestond. Nu hoor ik dat ook overheidsdiensten "het nieuwe werken" invoeren. Men heeft geen eigen werkplek meer, maar de prikklok blijft gehandhaafd. Nou, geef mij dan maar het oude werken. Ik heb liever dat mensen op een vast plekkie in een paar uur per dag veel output van hoge kwaliteit leveren, dan dat ze op een steeds andere werkplek 8 uur per dag niks opleveren. Ik denk overigens dat het type mensen waar ik mee werk, beter presteren op een vaste werkplek.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Oude kaas in een nieuw jasje. Ik heb dit voor mezelf al jaaaaaaaaaren geleden ingevoerd. ;) Vandaar dat ik me ook een "nieuwe" ondernemer mag noemen van de heren.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ehm... het gaat er niet om dat wíj allemaal al zo werken (we kunnen niet beter, geen klant betaalt je enkel en alleen om achter je PC te zitten ;)), maar het is gericht op de rest van Nederland :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ehm... het gaat er niet om dat wíj allemaal al zo werken (we kunnen niet beter, geen klant betaalt je enkel en alleen om achter je PC te zitten ;)), maar het is gericht op de rest van Nederland :)

     

    Dat is duidelijk. Maar ik ben geen manager in NL. Ik zou eens kunnen kijken of Mr.Wang ervoor open staat, maar ik denk dat het een aardig schotje te ver zal zijn voor hem. ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee, HNW (het nieuwe werken) heeft weinig met ZZP-ers te maken.

     

    Jeroen verwoordt het erg goed. Het gaat om een nieuwe organisatievorm voor bedrijven met, laten we zeggen >5 werknemers waarbij vertrouwen in combinatie met prestatie het sleutelwoord is.

     

    Ik denk dat de meeste werkgevers het zonder het zich te beseffen in feite al jaren met:

    [*] De accountmanagers die 80% van de tijd langs de weg zitten. Die sturen we niet op aanwezigheid maar op (verkoop)resultaat. Je vertrouwt erop dat ze bij klanten langsgaan, maar het kan best zijn dat ze tussen 13:00 en 15:00 in een strandtent hangen. Maakt eigenlijk niet uit zolang ze hun targets maar halen

    [*] De monteurs die niet op de zaak zijn maar bij klanten monteren. Als ze het aantal klussen per dag afronden naar tevredenheid van de klant en binnen de gestelde tijd wordt echt niet gecontroleerd of ze niet toevallig een halfuurtje bij de Mac hangen.

    [*] Alle werkzaamheden die we uitbesteden aan derden. We controleren hun aanwezigheid niet, maar sturen op resultaat in ruil voor een beloning.

     

    En bovenstaande principes worden nu toegepast op kantoormedewerkers. niet sturen op aanwezigheid maar op resultaat en het vertrouwen geven dat dat op de gestelde tijd af is.

     

    Verder is HNW niet dat je nooit meer op de zaak bent. Meestal zal dit gemiddeld zo'n 60% zijn naar wat ik hoor.

     

    Ik geloof ook niet dat per definitie iedereen er geschikt voor is, maar om het als hype af te doen....

     

    Wellicht is de term gehyped, de naam erg slecht, maar het onderliggende principe gaat meer en meer ingang vinden in het bedrijfsleven. Het heeft namelijk, mits goed ingevoerd, voordelen voor zowel de werknemer als de werkgever. Dat daarnaast de files verminderen is leuk, maar niet de main issue

     

    Frans

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ehm... het gaat er niet om dat wíj allemaal al zo werken (we kunnen niet beter, geen klant betaalt je enkel en alleen om achter je PC te zitten ;)), maar het is gericht op de rest van Nederland :)

     

    De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

     

    Nee, dat is niet goed. Net zo min als welke ander(e) bedrijfsmodel, organisatievorm, werkwijze, ISO-certificering, producten, klanten, programmeerklussen etc. je bedenkt, ontwikkelt, aanneemt omdat het leuk is voor in de brochure

     

    Ofwel: Voor alles wat je in een organisatie doet heb je draagvlak nodig anders werkt het niet. Beetje open deur Christine

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

     

    Nee, dat is het niet. Net zo min als aandacht voor MVO, aandacht voor duurzaamheid, anti-kinderarbeid, anti-milieuvervuiling en vele andere onderwerpen. Als je het puur doet voor je bedrijfsbrochure dan houdt het idd snel op, maar dat geldt voor vrijwel alles :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ben je nu praktisch gezien (als manager) niet meer tijd kwijt om je mensen te sturen en te corrigeren, zoals een manager dat doorlopend doet?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee, het is juist dat je mensen op hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel aanspreekt, en de wens om eigenaarschap te voelen en ergens zelfstandig naar het beste inzicht aan te werken. Dus niet bijsturen en corrigeren, maar van te voren afspraken maken en vervolgens niet op gedrag maar op output/uitkomsten sturen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee, het is juist dat je mensen op hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel aanspreekt, en de wens om eigenaarschap te voelen en ergens zelfstandig naar het beste inzicht aan te werken. Dus niet bijsturen en corrigeren, maar van te voren afspraken maken en vervolgens niet op gedrag maar op output/uitkomsten sturen.

     

    Dat is een hele goeie. Dan is de manager/werkgever dus overbodig geworden?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee, die heeft als enige taak nog wel een belangrijke, en wel ervoor te zorgen dat alle obstakels weg zijn zodat de professionals zo optimaal mogelijk hun output kunnen leveren.

     

    (Dat laatste verzin ik er nu bij, maar zou best een goede invulling kunnen zijn voor de functie van manager binnen grotere organisaties :))

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee, die heeft als enige taak nog wel een belangrijke, en wel ervoor te zorgen dat alle obstakels weg zijn zodat de professionals zo optimaal mogelijk hun output kunnen leveren.

     

    (Dat laatste verzin ik er nu bij, maar zou best een goede invulling kunnen zijn voor de functie van manager binnen grotere organisaties :))

     

    Leuk verzonnen.... Maar ik denk dat er iets heel anders achter zit. Als die manager zijn mensen kan loslaten omdat ze netjes verantwoordelijk hun output leveren, dan betekent dat in feite dat die manager overbodig is geworden en nieuwe taken op zich kan nemen. Ofwel taken die normaal gesproken door één van zijn medewerkers worden uitgevoerd. Dat betekent dus dat het bedrijf kan groeien, omdat er meer werk uit hetzelfde aantal mensen komt.

     

    Vanuit een organisatie gezien is dit goed gevonden. Ook goed dat er adviseurs en coaches opgesprongen zijn, om dit te gaan bewerkstelligen. De kostprijzen kunnen erdoor omlaag en de winstcijfers worden weer vriendelijker.

     

    ps... ik vergat er ook nog bij te vermelden dat mijn "verhaaltje" ook nog eens beter "verkoopt" bij de beoogde klanten....... ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik proef hier toch weer de oude garde. Het is online goed te controleren wat men doet. En uitslapen is er echt niet meer bij. Je kan als manager perfect bijhouden wat men doet en meekijken wat men aan het doen is.

     

    Natuurlijk moet er contact zijn, in de ene branche meer als de andere. Vertrouwen is er hier ook weer. Dat is (vind ik) mooi. Ik zie klanten 1 tot 2 keer per jaar. Heb wel eens meegemaakt dat ik binnenkwam dat er een mij niet herkende (en ik werk er al 2 jaar voor)

     

    Het is zelfs zo erg dat ik klanten heb waar ik al meer dan 6 maanden voor werk en nog nooit gezien heb.

     

    Het gaat om het resultaat. Geen resultaat dan is Willie klaar.

     

    Ik werk (nog) op uurbasis. Eigenlijk ben ik gewoon een "nieuwe werknemer" Je kunt er mooie termen op gooien bv consultant bla bla. Maar het blijven uurtjes.

     

    Ik denk wel dat de ZZPer term hier invloed heeft gehad. Mensen gingen zelf thuis werken. En voor bedrijven is dit ideaal. Niet scoren.. volgende...

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk wel dat de ZZPer term hier invloed heeft gehad.

     

    Ja, die opmerking stond nog open uit een ander topic. Ik denk namelijk dat de ZZP-er veel minder invloed heeft gehad op deze ontwikkeling dan de komst van internet, de komst van de smartphone en de mogelijkheden tot videoconferencing in combinatie met een generatie die opgroeit in zodanige luxe dat ze zelf de baas willen zijn over (een deel van) hun tijd en daar de capaciteiten voor hebben.

     

    Frans

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Even kijken of ik dit HNW ook kan invoeren bij een willekeurig bankkantoor van de ABN-AMRO.

     

    Ik heb 10 administratieve afdelingen en op elke afdeling een manager. Als ik nu de werkzaamheden ga flexibiliseren en de mensen zelfstandiger kan laten werken, dan kan ik dus 9 managers elimineren, want die sturing kan gemakkelijk door één manager worden overgenomen. Die managers gaan dan maar het werk doen wat hun ondergeschikten deden. (heb ik zelf bij een andere bank vastgesteld) en dat bespaart ons per vestiging 1 miljoen. Dat gaat broodjes bakken, dat HNW.

     

    Ik dacht zelf net iets meer aan HND...... ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Waarom zou een manager volgens jou minder te managen hebben als zijn medewerkers deel thuis aan het werk zijn ipv op de zaak.

    Wat doet hij op de zaak met zijn mensen dat hij niet hoeft te doen als ze thuis aan het werk zijn?

     

    En als mensen 40% van de tijd thuiswerken hoe kun je dan 90% van de managers overbodig maken?

     

    Frans

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk dat HNW, met alle respect, wederom een term is die door softwareboeren en consultants is uitgevonden om omzet te maken. Dit om maar weer eens een boude stelling in de groep te gooien. ;D

     

    De ontwikkeling is er namelijk één die al jaren bezig is, maar plotseling is daar HNW, de bijbehorende software (sharepoint e.d.) en natuurlijk de consultants die het kunnen implementeren. >:( Bij postorderbedrijven is het de gewoonste zaak van de wereld dat de telefoniste, al of niet met krulspelden, thuis de telefoon aanneemt en de order in het systeem plaatst. Wat is er dan nu zo nieuw aan HNW? Welke gouden berg hebben we gezien? En is het de moeite waard om daar een consultant voor in te huren, of kunnen we beter zelf kijken hoe we zaken ook op afstand kunnen regelen. Wat moet je centraal en decentraal organiseren om het zo effectief mogelijk te doen?

     

    Wel ben ik ervan overtuigd dat er aan de manieren van werken nogal wat te verbeteren valt. Een simpel ding, zoals sturen op output, vertaalt zich maar al te vaak toch in zinloze rapportages met aantallen klantenbezoeken. Hoezo vertrouwen? Een beetje manager zal zeggen dat vertrouwen goed is, maar controle beter. Als dat omdraait, gaan we wellicht echt iets doen met een nieuwe manier van werken. Maar of de HNW beweging daar iets aan gaat bijdragen of juist het project is dat de werkelijkheid maskeert, is voor mij vooralsnog de vraag.

     

    Henk de Greef

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk wel dat de ZZPer term hier invloed heeft gehad.

     

    Ja, die opmerking stond nog open uit een ander topic. Ik denk namelijk dat de ZZP-er veel minder invloed heeft gehad op deze ontwikkeling dan de komst van internet, de komst van de smartphone en de mogelijkheden tot videoconferencing in combinatie met een generatie die opgroeit in zodanige luxe dat ze zelf de baas willen zijn over (een deel van) hun tijd en daar de capaciteiten voor hebben.

     

    Frans

     

    Ik zal het nog en keer proberen uit te leggen waarom dat verhaal van de ZZper.

     

    Men denkt bij een ZZPer aan een bouwvakker maar dat is niet zo. Veel kantoor "werkers" zijn het ook geworden. De vrije markt. Dat zou HL toch moeten toe juichen?

     

    Wat is er gebeurd. 2 verdieners, dure kinderopvang, gunstige regels voor de ZZPers, files, en inderdaad internet. Waarom 3 uur per dag reizen om naar een kantoor te rijden en dan daar achter een scherm te gaan zitten. Dat kan toch ook thuis of op een werkplek in je dorp?. In die 3 uur kun je mooi de kinderen naar school brengen en ophalen. En ja dat is Luxe :)

     

    Smart phones zover ben ik nog niet. Ik heb het over werken in de cloud, werken met goede CMS systemen. En ja hoor de baas kan meekijken, corrigeren, bellen, ook met beeld (kijken of i wakker is). Hij kan eigenlijk alles.

     

    Edit, moet echt sneller leren typen. Zoals Henk zegt het bestaat al lang maar nu heeft het een naam...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept