Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Een vechtende smid


    SimonvL

    In de 17e eeuw was Schoonhoven al de stad van het zilver. Twee jonge mannen, die tevens neven waren, hadden de ambitie om zilversmid te worden. Tante Agaath liet als erfenis een aanzienlijk bedrag aan goudstukken achter, waardoor ze beiden een startkapitaal hadden om hun plannen te verwezenlijken.

     

    De eerste jongeman bedacht zich geen moment, en pachtte een pand aan de markt in Schoonhoven. Prachtige locatie, waar het vooral met de verschillende weekfeesten erg druk was. Hij noemde zijn smederij ‘De vergulden stier’.

     

    De andere jongeman ging aan de slag als leerling smid bij de grootste smederij in de stad. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het vak, en bedacht in de tussentijd een manier om een grotere, betere smederij te starten dan waar hij nu werkte.

     

    Na 3 jaar had de laatstgenoemde alle kneepjes van het vak onder de knie. Hij had veel geleerd van zijn leermeester. Van het slijpen van zilver, tot graveren en ciseleren. Na drie jaar hard werken, pachtte hij ook een pand aan hetzelfde plein als ‘De vergulden stier’. Kleiner, en in een hoekje van het plein. Een minder gunstige plaats dan ‘De vergulden stier’, maar hij was als een koning te rijk. Daarom noemde hij zijn smederij ‘De zilveren kroon’.

     

    ‘De vergulden stier’ had ondertussen een klantenkring opgebouwd, maar helaas kon hij lang niet alles zelf, doordat hij zonder kennis van zaken begonnen was. Hierdoor moest hij iemand aannemen, die wel ter zake kundig was. Ook zijn vrouw vond het maar niets dat hij een smederij had. Ze zag liever dat hij ging werken als leerling, zodat hij elke week een loonzakje mee naar huis kreeg met een goudstuk. Maar in de 17e eeuw was de emancipatie nog in geen velden of wegen te bekennen, dus zij had daar niets over te zeggen. Ze deed het huishouden en moest ook zijn smidsschort wassen. Maar ze stond niet achter het beroep van haar man, zodat ze niet gemotiveerd was om dit te doen. Hierdoor liep de smid vaak met een vuil schort aan, wat een smoezelige indruk gaf.

     

    De andere smid had daarentegen alles goed met zijn vrouw besproken. Zijn vrouw kwam in de hogere kringen van Schoonhoven. Zij kon dus uitstekend peilen welke sieraden de dames graag wilden hebben. Zijn vrouw waste elke avond zijn schort, wrong het uit en zorgde ervoor dat hij elke morgen een fris en schoon schort aan deed.

    Door de drie jaren die hij bij de grootste smederij van de stad had gewerkt, had hij heel veel verschillende, mooie dingen gezien die gemaakt werden van zilver. Zo zag hij dat een smid een prachtig slot maakte voor een sieradenkistje.

    Een hooggeplaatst persoon kwam naar hem toe, en vroeg hem een sieradenkistje voor zijn vrouw te maken. Hij maakte een sieradenkistje, met een prachtig zilveren slot én zilveren hoeken.

     

    Ondertussen kwamen er wat problemen in ‘De vergulden stier’. De werknemer wilde 2 goudstukken verdienen, in plaats van 1. Hij had namelijk meer kennis van zaken dan zijn werkgever! En de pandbaas kwam om te vertellen dat de pacht anderhalf keer zo hoog werd, omdat hij op zo een goede plaats zat. De kosten stegen de pan uit, de inkomsten daalden alleen maar. Hij had geen plan om het anders te gaan doen, zijn vrouw wilde liever dat hij ander werk zocht. Ook had hij geen idee waar de mensen die geld hadden voor zijn producten in geïnteresseerd waren. Bovendien kon hij alleen maar standaard sloten maken, en wist hij nooit iets nieuws te verzinnen.

     

    ‘De zilveren kroon’ werd steeds bekender en bekender. De mensen in de wijde omtrek wisten het kleine pand te vinden, en met de weekfeesten die een paar keer per jaar werden gehouden, kwamen er mensen van heinde en verre, om zijn kunstige werk te bestellen.

     

    ‘De vergulden stier’ kon zijn medewerker niet betalen, de pandbaas was woest omdat hij al een hele tijd achterliep met de pacht. In een kille oktobernacht pakte hij zijn kostbaarste spulletjes in, wekte zijn vrouw en samen trokken ze naar de zuidelijke Nederlanden. Met de noorderzon vertrokken…

     

    Het mooie, grote pand kwam leeg te staan. Het uithangbord met ‘De vergulden stier’ werd weggehaald.

    De eigenaar van ‘De zilveren kroon’ zag het allemaal aan, en dacht goed na. Na enige tijd koos hij ervoor om het grotere, beter gelegen pand van zijn voormalige concurrent over te nemen. Hij verhuisde zijn gereedschap van de ene kant van het plein naar de andere kant. Hing zijn uithangbord aan zijn nieuwe gevel en vertelde aan iedereen die het wilde horen dat hij was verhuisd.

     

    Jaren later was hij de grootste zilversmederij van Schoonhoven en kreeg hij opdrachten van allerlei belangrijke mensen uit de Lage landen.

     

    Nu is het de 21e eeuw… Door de globalisering is de concurrentie in nagenoeg elke branche groot. Maar hoe kun je de concurrentie voorblijven? De grondbeginselen zijn hetzelfde gebleven als in de tijd dat de smederijen hoogtij vierden. Hieronder een korte opsomming, van het onderscheidend vermogen wat smederij ‘De zilveren kroon’ had, en wat ook jij nodig hebt om jezelf te onderscheiden:

     

    1) Eerst leerling-smid worden – Zorg dat je meer kennis van zaken hebt dan je concurrent!

     

    2) Bedenk een plan om de grootste smederij te worden – Schrijf een strategisch (ondernemings)plan!

     

    3) Huur niet het grootste pand aan het plein – Hou de kosten realistisch. Voor te veel functionaliteit betaal je te veel geld!

     

    4) Zorg dat je vrouw je schort wast – Bespreek je plannen met het thuisfront. Ondernemen doe je met het hele gezin, niet alleen!

     

    5) Loods je vrouw in de hogere kringen van Schoonhoven – Zorg dat je een uitgebreid netwerk hebt. Ondernemen is mensen om je heen verzamelen!

     

    6) Laat je informeren over de sieraden die goed in de smaak vallen – Hoe de markt goed in de gaten, om in te kunnen spelen op trends!

     

    7) Maak kistjes met zilveren sloten én zilveren hoeken – Wees creatiever dan je concurrent!

    Veel succes met je smederij!



    User Feedback

    Recommended Comments

    Mooi verhaal, beeldend geschreven en een duidelijke boodschap. Ga niet voor de blingbling, maar leer eerst een goede swing.

     

    Reuswaardig!

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mooi verhaal

     

    Alleen deze weet ik niet af dat tegenwoordig nog zo is.

     

    4) Zorg dat je vrouw je schort wast – Bespreek je plannen met het thuisfront. Ondernemen doe je met het hele gezin, niet alleen!

     

    Vrouw/Man. Volgens mij is dit nu veel minder vanzelfsprekend dan toen.... Het hele gezin? Kinderen ook?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ze hoeven niet letterlijk mee te werken Goog, maar ik denk dat Simon bedoelt dat het belangrijk is dat je je thuisfront in je plannen betrekt zodat zij achter je staan in je stappen als ondernemer. Betrek ze erbij, zodat ze er begrip voor hebben als het eens wat minder gaat of als het eens laat wordt omdat het juist heel goed gaat.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Bedankt voor jullie reacties!

     

    @Goog: Inderdaad, de relaties in de 1700e eeuw waren nagenoeg allemaal vrouw/man. Om het breder te trekken, heb ik er hier thuisfront van gemaakt. En inderdaad, naar mijn mening moet het hele gezin erachter staan. (Je hoeft het niet met je kinderen van 3 maanden oud te bespreken, hoor ;D) Maar wanneer het thuisfront erachter staat dat jij ondernemer bent, zullen ze er ook meer begrip voor op kunnen brengen dat jij 's ochtends vroeg weg bent, 's avonds met het eten niet altijd thuis bent, en ook het weekend weleens over slaat. Dat is eigenlijk mijn boodschap met dat voorbeeld.

     

    Edit: Jeroen was me voor

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Een reactie dus dat wilde ik ;) kunnen we gaan reuzen.

     

    Maar niet iedere ondernemer is tegenwoordig altijd weg... Zijn soms zelfs veel thuis. Hebben meer tijd om met de kinderen door te brengen. Volg sinds gister een blog "het vrije werken" is wel een leuke gedachte die ook (al heel lang) voor mij geld.

     

    Niet gaan voor "groot" maar gaan voor een goede boterham en tijd voor je gezin.

     

    Of dit goed is voor de economie weet ik niet.... Maar het werkt wel relaxt. ;D

     

    Weer ontopic.

     

    Nogmaals goed verhaal en mooi geschreven.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Haha, een reactie om een reactie uit te lokken, dus... Je hebt je doel bereikt ;)

     

    Natuurlijk hoef je niet altijd weg te zijn, wanneer je ondernemer bent. Maar een werknemer heeft vaak van te voren vastgestelde tijden, waaraan hij/zij zich moet houden. Bij een ondernemer is dit niet het geval. Daarnaast kan je als werknemer veel makkelijker het werk wat je doet los laten, dan een ondernemer.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik ben opgegroeid in het "moderne" tijdperk. Man en vrouw werken allebei, willen alletwee de aandacht. En daarin wordt verwacht dat ook ieder zijn deel doet.. Zij/hij aardappels schillen, zij/hij peentjes doppen Of je dan een schoon schort aan hebt, is geen vraag aan de ander, daar zorg je dan zelf voor. En arch... kinderen.. Die gaan dan toch 'gewoon' naar de chreche ?!?!

     

    1700e eeuw lijkt lang geleden... Ik ben 20e eeuws...

    Maar toch...

    Ik zeg "opgegroeid""... niet "opgevoed". Mijn vader had ZIJN bedrijf en mijn moeder haar ambities.

     

    1955 : mijn vader 14 jaar jong werd vanaf geboorte leerling in het bedrijf van zijn vader en ondernemer. Een bedrijf dat gebaseerd is op 'van vader op zoon'. Een familiebedrijf in export. Jaren voorheen door mijn grootvaderen begonnen met paard en wagen en toen in mijn opa's tijd in die branche innovaties ontstonden werd pk-kracht een gemotoriseerde kracht. In mijn vaders tijd mocht je waarschijnlijk al zonder rijbewijs een vrachtwagen besturen? Volgens zijn emoties wel. Want regels waren er wel, maar nood breekt wet Vader overleden, zoon neemt over. Hij deed het.

    `ZIJN` bedrijf van "ZIJN" vader moest doorgaan.

    .

    1963 : mijn vader die dacht dat hij ìets had om mee te plassen (his joke), ontmoet een vrouw met ambities die zwanger wordt. In een voor haar ogen moderne tijd. Haar ondernemrsmissie werd i.p.v. recht een aanrecht. en i.p.v. dat ze iets uit wilde maken, mocht ze het licht uitmaken (also my fathers joke)..

    Afijn... 2oe eeuw. Man ondernemer, vrouw wast schort !

     

    Zijn er verschillen met de 17e en de 20e eeuw met de basisgedachten van ondernemerservaring en thuis?.

     

    Mijn conservatieve opvoeding zegt NEE.

     

    20e eeuw: Drie volwassen kinderen verder. Mijn moeder waste met alle liefde voor mijn vader al zijn schorten én de kleren van de kinderen. In haar tijd, een moderne tijd met wasmachines! Je zal bijna denken dat ze tijd over had. Mits ze maar rekening hield met de schooltijden van de kinderen, de werktijden en vooral de zorgen van haar man en ook nog warm eten op tafel zette. Zodat ze na de afwas 's avonds nog tijd over had om de was op te hangen, zodat de andere dag iedereen weer netjes de deur uit ging. Qua tijd én anno 20e eeuw (zelfs met wasmachine) toch een verbazingswekkende klus. Respect voor ma, omdat haar werkambities verplaatst werden naar het schort van pa. Respect voor pa...

    Want "ZIJN" bedrijf en brood op de plank was zijn ding. En een schoon schort en 'brave' kinderen "haar" ding.

     

    Om mijn "opgroeien" van vader tot onderneemster (in een héle andere branche) korter te maken: Zorg voor ervaring. Als het niet vanuit de paplepel is ingegoten, zorg dan zelf voor je paplepel. Dat je ervaring opdoet en een schoon schort aan hebt.

    Of je heden 2010 nu man of vrouw bent... Zorg ervoor dat je in ieder geval met ervaring en passie voor je bedrijf je vrouw/man en je kinderen daarin betrekt en daar aandacht aan besteed.

    Ga goed van start met ervaring en zorg dat je thuisfront weet wat jouw wereld is als ondernemer (m/v)..

     

    Uit ervaring weet ik, dat in goede tijden niemand zich daarover zorgen maakt. Maar.. in slechte tijden je wel terug kan vallen op de smid met ervaring mét een thuis die "dat" begrijpt.

     

    En... om deze ervaring nog korter te maken...

    1700?

    Het lijkt mij (vrouw) heerlijk om schorten te wassen ! Gezien de m/v-verhouding in 1700 in vergelijking met deze tijd een business opportunity ;D

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept