Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.


  • Guest

    Het mooie van de val van een kabinet is, dat daarmee ook alle beroerde voornemens die het had van tafel zijn. Maar erg zoet is die vrucht in dit geval niet. Want hoewel innovatief Nederland weinig te verwachten had van het kabinet Balkenende, is met de val ervan bijna een jaar verloren gegaan. Het innovatieklimaat in Nederland verslechtert in hoog tempo. Een beleidsvacuüm door politiek gekrakeel is het laatste wat het land kan hebben, hoe slecht sommige voornemens ook waren.

     

    Het kabinet kondigde op prinsjesdag onder meer aan dat er 50 miljoen euro zou worden bezuinigd op de WBSO, de fiscale korting op R&D-arbeid. Het zal nu niet lukken die maatregel komend jaar al door te voeren. De wijziging van de WBSO is onderdeel van het Belastingplan 2003, en het is vrijwel uitgesloten dat dat nog voor het eind van het jaar door beide Kamers wordt goedgekeurd. Een volgend kabinet zal de draad waarschijnlijk oppakken, maar dan hebben we het over invoering per 2004.

     

    Overigens had dit kabinet het niet over bezuinigingen op de WBSO, maar over het 'effectiever' maken van de regeling. De WBSO moest worden gereserveerd voor echte R&D; haalbaarheidsstudies zouden niet meer voor fiscale korting in aanmerking komen. Bovendien zou het speciale tarief voor technostarters worden verlaagd van 70 naar 60 procent.

     

    De WBSO wordt alom geprezen als een effectieve, laagdrempelige en relatief eenvoudige regeling, die vooral voor midden- en kleinbedrijf van groot belang is. Ondernemersorganisaties (MKB Nederland, VNO-NCW) hebben dan ook furieus gereageerd op het plan erin te snijden.

     

    Het kabinet Balkenende had nog meer op stapel staan. Behalve die 50 miljoen op de WBSO zou er de komende drie jaar nog eens 150 miljoen worden gekort op de technologiesubsidies, onder meer door fors te snijden in de diverse regelingen voor kennisoverdracht.

     

    Argumenten voor deze ingrepen zijn ver te zoeken; je komt uit bij de door de rekenmeesters van Financiën opgelegde begrotingsdiscipline. Met de andere EU-lidstaten sprak Nederland dit voorjaar in Barcelona af 3 procent van zijn BBP aan R&D te zullen besteden, waarvan 1/3 door de overheid en 2/3 door het bedrijfsleven. En in de allerleerste begroting na Barcelona wordt het mes gezet in de R&D-stimulering!

     

    Erger dan een papieren belofte van een Europese top is het feit dat voor dat snijden geen slechter moment gekozen had kunnen worden. Nederland liep al niet voorop in de EU; het besteedt op dit moment 2 procent van zijn BBP aan R&D en zit daarmee op het EU-gemiddelde. En het economisch tij zit tegen. Dat zou een reden moeten zijn meer te doen in plaats van minder. Juist in tijden dat het minder gaat, moeten bedrijven hun strategie herzien, op zoek naar kostenbesparingen, en naar nieuwe producten en diensten, kortom naar innovaties. De overheid geeft in zo'n periode een slecht signaal af door zich verder uit het innovatiesysteem terug te trekken.

     

    Met de val van het kabinet Balkenende zijn de voornemens even van tafel. Maar indien, zoals wordt verwacht, CDA en VVD versterkt uit de LPF-soap komen, liggen die er even snel weer op.



    User Feedback

    Recommended Comments

    Het is al eerder op dit forum vermeld, maar de voorgenomen subsidiebezuinigingen van Heinsbroek waren vooral gericht op juist die twee regelingen die voor technostarters interessant waren.

    WBSO : 50 miljoen minder

    TOP (Technische OntwikkelingsKrediet): wordt helemaal afgeschaft

    Als je met organisaties praat die zich inzetten voor technostarters, dan hoor je vrijwel door het hele land dat het in Nederland ontbreekt aan pre-seed en seed geld voor technostarters. De TOP was het enige subsidie-instrument van EZ dat wel een stukje seed geld gaf aan innovatieve starters en nu - onder het mom dat alles op 1 hoop gooien duidelijker beter is - wordt er gesnoeid en bezuinigd zonder na te denken. De ene roept "Doe wat aan technostarters", terwijl een ambtenaar 2 deuren verder de succesvolle, lopende instrumenten op dit terrein eenvoudigweg om zeep helpt.

    Het is te eenvoudig om te zeggen dat alles maar lekker op 1 hoop moet worden gegooid. Zo werken subsidieregelingen niet en bovendien betwijfel ik of je daarmee kosten bespaart.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mijn subsidie kennis is zeer gering, maar wat ik zo begrijp is het juist voor starters erg moeilijk om subsidie te krijgen.

     

    Ik denk dat zij het nou juist het meeste nodig hebben. Grote multinationals zouden in princiepe genoeg geld moeten hebben om hun eigen R&D grotendeels te kunnen bekostigen.

     

    Als alles op één hoop gegooid wordt lijkt het mij voornamelijk voordelig voor die ondernemingen die het dure subsidie advies kunnen betalen? Heb ik weer eens last van klokken zonder klepels enzo? ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nee hoor zrski, je weet exact waar de klepel hangt. Dat is 1 van de problemen van kleine starters. Ze hebben geen geld voor subsidie-adviseurs en ze hebben ook geen afdeling van 20 man die zich de hele dag kan bezighouden met het uitpluizen van regelingen en het schrijven van dikke rapportages.

    Gooi je alles op 1 hoop (zoals VNO-NCW zo graag wil), dan maakt dat voor de grote bedrijven niet veel uit, want hun afdeling van 20 man komt er wel uit. Alleen die kleine jongen geeft het natuurlijk op, want hoe moet hij in dat grote bos nog de bomen zien.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik ben met mijn eigen onderneming ooit bij de overheid geweest om advies in te winnen over het verkrijgen van subsidies. Wij maakte AI software en het antwoord van de ambtenaren was dat ik het beter kon vergeten. Veelste ingewikkeld.

     

    Ik begrijp niet hoe de overheid dan beloftes kan maken in Barcelona en daarna besluit om de drempel nog maar iets te verhogen voor de kleine innovatieve ondernemers?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

    Bring your business plan to a higher level!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept