Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Het verschil tussen passief en actief werven


    Guest
    • Category 1: Video\'s en Webinars Category 2: Commercie en marketing Category 3: Operationeel en logistiek

    Personeel zoeken, hoe doe je dat? Als er een vacature opent bij een bedrijf moet de organisatie aan de slag met werven. Een goede wervingsmethode is de basis voor succes. Er zijn twee verschillende soorten werven, actief en passief.

     

    De definities luiden:

     

    Bij actief werven wordt er een actieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter gaat zelf op zoek naar kandidaten.

    Bij passief werven wordt er een passieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter wacht af totdat kandidaten bij hem/haar aankloppen.

     

    Nu hoor ik je denken: welke wervingsmethode past het best bij mij? In dit artikel vind je het antwoord.

     

    Actief werven

    Zoals eerder gezegd wordt er bij actief werven een actieve houding aangenomen. Er wordt actief gezocht naar potentiële kandidaten en deze worden ook benaderd. Actief werven kost in verhouding tot passief werven veel tijd. Er moeten immers administratieve taken uitgevoerd worden (het opstellen van een functieprofiel, het maken van bellijsten), maar ook uitvoerende taken (het bellen van de juiste kandidaten). Doordat het actief op zoeken en benaderen veel tijd kost, wordt deze methode voornamelijk ingezet door bedrijven met een hoge recruitment capaciteit.

     

    Wervingsmethoden die onder actief werven vallen:

    - Zoeken (sourcen) op LinkedIn;

    - Intern werven;

    - Actief benaderen netwerk van medewerkers;

    - Zoeken in opgeslagen talent pools.

     

     

    Passief werven

    Passief werven is de optie voor bedrijven met een minder hoge recruitment capaciteit. De recruiter laat bij deze methode de kandidaten naar zich toe komen. Vaak wordt dit gedaan door het plaatsen van een vacature op verschillende vacature websites. Het nadeel van passief werven is dat het lastig is om op te vallen tussen alle vacatures. Ook een nadeel is dat er rekening gehouden moet worden met reacties die niets opleveren. Denk bijvoorbeeld aan iemand die niet aan het profiel voldoet, maar wel solliciteert.

     

    Passief werven kan succesvol zijn als een bedrijf bekend is en om deze reden geen moeite hoeft te doen om genoeg (goede) aanmeldingen te krijgen. Ook kan passief werven een optie zijn als er niet hele hoge eigen aan de kandidaten gesteld worden. Voor kleinere bedrijven met hoge eisen is alleen passief werven vaak niet genoeg om goede kandidaten binnen te krijgen. Hierom wordt het vaak gecombineerd met actief werven.

     

    Wervingsmethoden die onder passief werven vallen:

    - Vacature plaatsen op de bedrijfswebsite;

    - Gedrukte media;

    - Vacaturebanken.

     

    Conclusie

    De keuze voor actief of passief werven ligt dus aan hoeveel recruitment capaciteit er aanwezig is (hoeveel tijd wil je aan recruitment besteden). Veel recruitment capaciteit = actief werven, weinig recruitment capaciteit = passief werven.

     

    Zelf vind ik actief werven de beste wervingsmethode. Je pikt namelijk de beste kandidaten er zelf uit. Vervolgens pitch je de vacature en toets je gelijk of de kandidaat interesse heeft. Zo niet? Dan ga je door met zoeken. Met actief werven benader je vaak een doelgroep die je bij passief werven niet bereikt. Denk aan mensen die op dit moment een baan hebben en daarom vacaturebanken niet in de gaten houden. Deze mensen kunnen kritischer kijken naar een vervolgstap in hun carrière en zullen daarom hun keuzes beter afwegen. Maar zoals eerder gezegd, voor actief werven moet wel genoeg recruitment capaciteit aanwezig zijn.



    User Feedback

    Recommended Comments

    Hallo Bas,

     

    Mooi stukje.

    Juist als de personeelsbehoefte weer toeneemt erg belangrijk.

    Je wil natuurlijk snel de beste kandidaat die, zonder lange inwerkperiode, zelfstandig kan werken.

     

    Vriendelijke groet.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Duidelijk stukje. Een andere reden om voor actief werven te kiezen is dat je anders voortdurend gebeld wordt door allerlei recruitment bureaus die je vacature hebben gezien en aan je willen verdienen...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept