Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Kans op publiciteit 2x zo groot in juli en augustus voor ondernemers


    Henk-Jan de Meer
    • Category 1: Columns en octrooiblogs Category 2: Nieuws en artikelen Category 3: Commercie en marketing

    Redacties zijn nu al op zoek naar extra verhalen van ondernemers, want de nieuwsagenda’s raken steeds leger richting de zomer. De journalistieke komkommertijd komt er aan en dat betekent een periode waarin de kans op publiciteit 2x zo groot is als normaal. 'Wil je als ondernemer free publicity, regel dan nu al een goed geschreven persbericht. Dan kan het zodra het komkommertijd is meteen verstuurd worden.’


    De nasleep van alle politieke verkiezingen is tot rust gekomen. Politici gaan straks met zomerreces en de zomervakanties beginnen. ‘Van 5 juli t/m 2 september is er geen politiek nieuws. In dezelfde periode gaan ook veel gezinnen met zomervakantie dus er gebeurt bar weinig in de maatschappij.’

     

    Komkommertijd landelijke media

    • Zomerreces Nederlands parlement: 5 juli t/m 2 september 2019 
    •  Schoolvakanties: 6 juli t/m 25 augustus 2019 

    Zowel de politiek als alle drie de regio’s (Noord, Midden, Zuid) zijn op vakantie van 13 juli t/m 18 augustus 2019. Dan is het dus echt komkommertijd. Dan droogt de nieuwsstroom helemaal op voor veel media en lees je veel berichten die buiten de komkommertijd geen nieuwswaarde hebben. Vaak lijkt het dan dat er ineens meer inbraken en andere vormen van kleine criminaliteit zijn, maar in werkelijkheid is het verschil dat media hier over verslag doen bij gebrek aan ander nieuws.’


    Voorbereidingen treffen
    Ondernemers doen er daarom goed aan om nu al na te denken over hun nieuwsmoment en een persbericht te laten schrijven, als ze free publicity willen tenminste. ‘De komkommertijd biedt een uitgelezen kans om digitaal herrie te schoppen. Maak daar als ondernemer gebruik van als je media-aandacht wilt. Het belooft de komende maanden journalistiek gezien erg rustig te worden, dus het is de ideale periode om persberichten te versturen.' 


    Werkwijze redacties
    Redacties werken tijdens de komkommertijd op een andere manier, want ondanks het opdrogen van de nieuwsstroom komt wel gewoon de volgende editie uit. En die moet dus gevuld worden. Sommige redacties pakken dat aan door eerder geschreven tijdloze verhalen van de plank af te halen. Ook passen redacteuren de journalistieke criteria die voor het nieuws gelden flexibeler toe. Ze gebruiken berichten die buiten de komkommertijd het nieuws niet zouden halen, de zogenoemde ‘zacht nieuws’ berichten. Dus die grotere kans op publiciteit is echt aanwezig als je het goed aanpakt.'


    Hoe regel ik voor free publicity?
    ‘Wil je als ondernemer free publicity? Maak het de redacties dan gemakkelijk. Zij draaien met minimale bezetting in de zomer. Een redacteur moet dus meer doen in dezelfde tijd, waardoor ze sneller voor kant-en-klare verhalen kiezen. Hoe sneller de redacteur een goed verhaal uit een persbericht kan overnemen, hoe groter de kans op free publicity voor de ondernemer. Dat is dus een win-winsituatie.’

     

    Uitgebreidere informatie met tips en tricks voor het schrijven en versturen van persberichten kun je lezen op mijn bedrijfsblog. Heb je vragen hierover, dan mag je natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. 



    User Feedback

    Recommended Comments

    2 uur geleden, TwaBla zei:

    Herhaling is de kracht van herrie?

     

    hehe nou ja, op zich vind ik zo'n reminder helemaal niet erg. Door de jaren heen best wat pers weten te halen in komkommertijd. 

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    2 minuten geleden, Richard Theuws zei:

    hehe nou ja, op zich vind ik zo'n reminder helemaal niet erg. Door de jaren heen best wat pers weten te halen in komkommertijd. 

    Logisch, het is immers komkommertijd ... maar heeft het ook wat opgeleverd ?

     

    De kans dat niemand in komkommertijd het artikel leest, zal ook meegewogen moeten worden.

    Belangrijke mededelingen kan je beter uitstellen.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Yep, een linkje van goeie nieuwswebsites is best wat waard, ook als het "niet gelezen wordt". De PR die ik met die poepende vogel heb gehaald heeft bijvoorbeeld ook voor een flinke stijging in de organische zoekresultaten van Google gezorgd.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Heb je in komkommertijd tijd over?

    Dan heeft de KvK 7 zomertips voor zpp'ers voor ontspanning (incl. tips waar je rekening mee moet houden als je je ontspant) :classic_cool: 

     

    De zomer breekt aan. Een goed moment om je bedrijfsactiviteiten tijdelijk op een lager pitje te zetten. Even terug naar de eerste versnelling. Met deze 7 zomertips schakel je geleidelijk af naar totale ontspanning.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept