Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Meer omzet door minder afleiding

    Je bent als ZZP-er baas over je eigen tijd. Een zegen! Maar is dat wel zo? Zelf ben ik erg gevoelig voor afleiding. En wat loeren er veel afleidingen! Ook heb ik mijn ‘slechte gewoontes’ en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Ik heb een aantal van deze slechte gewoontes op een rij gezet en ik geef je tips hoe je met deze gewoontes kunt afrekenen om zo meer tijd over te houden voor je bedrijf. Meer omzet, in plaats van geld weggooien!

     

    Meer omzet door minder afleiding

    Wanneer je afrekent met enkele van je slechte gewoontes, krijg je meer tijd en ruimte voor omzet! Denk eens aan je dagritme, je discipline om aan het werk te gaan, je telefoon en social mediagedrag… Overigens, veel van wat ik nu ga zeggen, geldt niet alleen voor zelfstandig ondernemers, maar ook voor mensen in loondienst. Alleen is er dan een baas die op je let; als zelfstandig ondernemer ben je zelf die baas, want jij bent immers zowel baas als werknemer!

     

    Anno nu zijn we behoorlijk verslaafd aan social media, internet en de wens om toch vooral bereikbaar te zijn. Want als je niet bereikbaar bent of niet direct reageert, loop je misschien omzet mis… toch? Het hoeft niet zo te zijn. Ik reik je een aantal manieren aan om ervoor te zorgen dat je – net als ik – een beetje kunt afkicken van die immer storende omgeving.

     

    Neem afscheid van social media en internet…

    Social media (Facebook, Whatsapp, Twitter etc.) en internet zijn de grootste vijand voor een deel van de zelfstandig ondernemers. Ik doel hiermee met name op diegene die veel achter de computer zitten, zoals coaches, financieel adviseurs, tekstschrijvers, websitebouwers etc.

     

    Werk je in de bouw of ben je masseuse dan heb je hier – tijdens het uitvoeren van je werk - wellicht minder mee te maken. Je hebt er wel mee te maken op de tijden dat je bijvoorbeeld je administratie doet of bezig bent met acquisitie.

     

    Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hoe vaak mensen tijdens hun bezigheden op kantoor gestoord worden. De schattingen lopen uiteen van 4 keer per uur tot elke 7 minuten! Het gevaar van social media en internet is dat het je telkens stoort, als je met iets bezig bent. Dan ben je er weer ‘uit’ en het kost je veel tijd om de draad weer op te pakken. Ook is het verleidelijk te blijven ‘surfen’ op het internet en voordat je het weet zit je op sites die niets met je oorspronkelijke doel van je internetbezoek te maken hebben.

     

    De oplossing is simpel, maar vergt een ijzeren discipline en daarom is het zo moeilijk: ga tijdens je werktijd NIET op social media. Zet berichtmeldingen uit. Moet je iets online opzoeken of uitzoeken, zet dan een kookwekker op 5 minuten en ga offline als die wekker gaat. Wat mij goed helpt, is dat ik de ‘opzoekdingen’ even verzamel door ze bijvoorbeeld op een post-it te noteren. Ik zoek ze dan later op één moment allemaal na.

     

    E-mail uitzetten…

    Misschien ben je gewend om je e-mailprogramma altijd aan te hebben staan. En had je ook nog de een melding met het envelopje rechtsonder in je scherm bij elk nieuw e-mailtje of zelfs een pingelend geluidje… En dan klikte je meteen om te kijken wat of wie het was! Herkenbaar?

     

    Tussen jou en mij: dit was mijn grootste efficiencyvalkuil. Ik had die meldingen weliswaar niet aanstaan, maar mijn e-mailprogramma stond wel bijna altijd aan, ik checkte te vaak of er iets was, ik opende de e-mail meteen en vaak vond ik het dan ook nodig om direct te reageren…

     

    Maak deze fout niet. Check je e-mail tweemaal per dag: aan het eind van de morgen en ergens in de loop van de middag of ‘s avonds. Als je echt niet anders kan, check je het nog even voor de lunch: doe dit niet na de lunch want dan begint er weer een nieuw deel van je werkdag en die wil je met jouw prioriteiten starten en niet met die van een ander (degene die jou de e-mail stuurt)!

     

    Niet zelf de telefoon opnemen…

    Misschien vind je dat het zelf opnemen van je telefoon leuk en persoonlijk is, maar er zitten nadelen aan. Ik noem er drie.

    Het opnemen van je telefoon stoort je en haalt je daardoor uit je werkzaamheden. Je productiviteit daalt daarmee dramatisch.

    Het kost je gewoon tijd. Probeer maar eens een telefoongesprek echt kort te houden. Dat valt voor de meeste mensen niet mee.

    Het is niet professioneel. Het is natuurlijk wel persoonlijk om zelf op elk moment de telefoon op te nemen, maar het is niet professioneel. Dit laatste punt vraagt misschien wat nadere toelichting, want ik weet dat er een hoop mensen zijn die het in eerste instantie niet met mij eens zijn.

    In feite straal je door het zelf opnemen van je telefoon uit, dat je niet aan het werk bent en dat je tijd hebt om de telefoon op te nemen. Ik geef een voorbeeld. Stel je hebt een garagebedrijf. Je ligt onder een auto te sleutelen. Je wordt gebeld en je frommelt, liggend op je rug je telefoon uit je borstzak en er belt een klant om een afspraak te maken. Uit je andere borstzak frommel je je agenda, die vol met vlekken zit van je vieze vingers en je kan de afspraken die je al maakte eigenlijk niet eens meer goed lezen!

     

    Niet professioneel, je klant verwacht misschien niet eens dat jij zelf de telefoon opneemt, omdat hij denkt dat je onder een auto ligt te sleutelen… (wat dus ook zo is!)

     

    Voor een coach – zonder vieze vingers - geldt precies hetzelfde. Je coach is bezig met een emotionele doorbraak en het laatste wat je wilt is dat hij of zij daarin gestoord wordt door een rinkelende telefoon. Geef je ontspannende massages? Wat zou je klant ervan vinden als de telefoon maar aanrinkelt? Maar ook al ben je niet met een klant bezig en zit je – net als ik op dit moment – je blog te schrijven. Dan nog stoort het je en zit je misschien met je gedachten bij hele andere zaken en kun je je klant niet optimaal te woord staan.

     

    Maar wat is dan de oplossing? Want je wilt wel dat je telefoon wordt opgenomen en niet dat potentiële klanten een voicemail inspreken (want dat doen ze vaak toch niet).

     

    Laat je telefoon opnemen door een antwoordservice of een virtueel assistent. Die nemen op een professionele manier de telefoon voor je aan en ze kunnen jou via een sms laten weten dat er gebeld is. Je belt dan zelf terug op een moment dat jou beter schikt.

     

    Wil je geen geld uitgeven aan een telefoondienst, maak dan een afspraak met een collega ondernemer om elkaars telefoon om de dag op te nemen. Wees creatief! Geef de regie van jouw werkdag niet uit handen aan een rinkelende telefoon!

    Multitasken… stop ermee!

    Talloze tests en onderzoeken bewijzen het: multitasken werkt niet. Het is inefficiënt en je maakt fouten. Geloof je het niet? Schrijf dan de volgende zin eens op en zet vervolgens onder elke letter een cijfer (1, 2, 3, etc.) en meet met je horloge hoe lang je erover doet:

     

    “Multitasking is een slechte gewoonte”.

    Schrijf nu dezelfde zin nogmaals, maar doe het dan op een andere manier: schrijf de M en zet eronder het cijfer ‘1’. Dan schrijf je de ‘e’ en eronder zet je het cijfer ‘2’. Etc. Doe dit zo snel mogelijk!

     

    Hoe lang doe je nu over de zin? En… heb je fouten gemaakt?

    De boodschap is dat je je zoveel mogelijk bij één taak moet houden.

    Betekenen al deze tips nu dat je voortaan als een soort van kluizenaar moet gaan leven? Nee, dat is absoluut niet het geval. Waar het om gaat, is dat je afscheid neemt van al die ‘gewoontes’ die er misschien onbewust bij jou zijn ingeslopen en die je niet helpen bij het maken van die vliegende start die ik je zo gun!

     

    Hou eens voor jezelf gedurende een week lang bij welke van de verstorende factoren op jou van toepassing zijn. En… wat ga je daaraan doen?

     

    p.s.: De lijst van 'slechte gewoontes' is eindeloos. Waar heb (of had) jij het meest last van en wat heb je eraan kunnen doen of wat zou je kunnen doen? Deel jouw inzichten hieronder, zodat we van elkaar kunnen leren!

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Mod-toelichting:

    De eerder gegeven reacties op deze column zijn verwijderd omdat deze niet te scheiden bleken van niet-inhoudelijk commentaar van een op sommige punten "HL onwaardig" niveau

     

    Inhoudelijke reacties en discussies, zowel positief als kritisch worden onverminderd zeer op prijs gesteld.

     

    Het ter discussie stellen van (de vermeende motieven van) columnisten of de toegevoegde waarde van deze of andere column op Higherlevels kan in het speciaal daarvoor geopende discussietopic over de toekomst van columns op Higherlevel.

     

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik ken mezelf een beetje en weet dat ik erg goed ben in procrastinatie.

    Een paar jaar geleden ontdekte ik (voor de Mac) het programma selfControl. Daarmee maak je een 'Blacklist' met sites die je voor een bepaalde tijd niet kan bezoeken.

    Ik heb een lijst met alle social media meuk, nieuwssites, Youtube en ook HigherLevel.nl gemaakt en zet die 's morgens om 8:00 uur aan. Meestal tot 23:00 of zo staat echt alles 'dicht'. De app afsluiten, resetten of de-installeren helpt allemaal niet. Je kan gewoon echt niet bij die sites totdat de timer is afgelopen.

     

    Voor mijzelf was dit dé stok die ik nodig had om dingen gedaan te krijgen.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik ken mezelf een beetje en weet dat ik erg goed ben in procrastinatie.

    Een paar jaar geleden ontdekte ik (voor de Mac) het programma selfControl. Daarmee maak je een 'Blacklist' met sites die je voor een bepaalde tijd niet kan bezoeken.

    Ik heb een lijst met alle social media meuk, nieuwssites, Youtube en ook HigherLevel.nl gemaakt en zet die 's morgens om 8:00 uur aan. Meestal tot 23:00 of zo staat echt alles 'dicht'. De app afsluiten, resetten of de-installeren helpt allemaal niet. Je kan gewoon echt niet bij die sites totdat de timer is afgelopen.

     

    Voor mijzelf was dit dé stok die ik nodig had om dingen gedaan te krijgen.

     

    Dat is een hele goede tip! Bedankt.

     

    Ik heb daar zelf ook veel last van, vooral met een business waarvoor je een groot deel van de dag achter de pc zit (webshops) is de verleiding groot om even facebook te checken o.i.d.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    In een eerdere reactie op deze column liet ik al weten dat ik niet geloof in time management. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat het gewoon niet werkt. Iemand met een focusprobleem die de telefoon uitzet gaat de vissen voeren, en daarna koffie maken om vervolgens te denken dat het nog wel erg vroeg is om te gaan bellen of lunchtijd........... en gaat toch maar eens even naar de google statistieken kijken.........

     

    De telefoon uitzetten en die uitbesteden vind ik ronduit onzinnig, zeker in mijn geval. Als een klant mij wil bereiken per telefoon dan is dat 9/10 keer urgent. Want niet urgente zaken komen via de mail. Stel dat er een productieprobleem is waar men moet weten of men door kan gaan, moet afkeuren of aanpassen dan kan ik niet maken dat ik niet bereikbaar ben. Bovendien kost het uitbesteden geld en - ja echt - extra tijd. 8)

     

    Waar ik ook bezwaar tegen heb is de aanname dat je succes maakbaar is door harder te werken. Meer omzet, of belangrijker winst, behaal je meestal niet niet door harder te werken maar door de juiste dingen te doen op het juiste tijdstip en niet gaan voor omzet maar winst.

     

    Inhoudelijk genoeg deze keer? ;D

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Nog maar een keer dan ...

     

    Wil je geen geld uitgeven aan een telefoondienst, maak dan een afspraak met een collega ondernemer om elkaars telefoon om de dag op te nemen.

    Dan vraag ik mij af of er wel eens onderzoek is gedaan of het elke dag (bijvoorbeeld) 6 keer onderbroken worden door telefoontjes die voor jou zijn bestemd tot meer productiviteitsverlies lijdt dan om de dag 12 keer onderbroken worden door telefoontjes die voor de helft voor een ander bestemd zijn.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Iets begrijp ik niet, het is een column over de dagindeling van een zzp'er en dan lees ik dit:

     

    Stel je hebt een garagebedrijf. Je ligt onder een auto te sleutelen. Je wordt gebeld en je frommelt, liggend op je rug je telefoon uit je borstzak en er belt een klant om een afspraak te maken. Uit je andere borstzak frommel je je agenda, die vol met vlekken zit van je vieze vingers en je kan de afspraken die je al maakte eigenlijk niet eens meer goed lezen!

     

    Niet professioneel, je klant verwacht misschien niet eens dat jij zelf de telefoon opneemt, omdat hij denkt dat je onder een auto ligt te sleutelen… (wat dus ook zo is!)

     

    Dan hebben we dus over een zzp'er met personeel ??? Want anders kan niemand anders dan jij, als garagehouder, de telefoon opnemen.

     

    En ik heb nog nooit gehoord en ervaren dat iemand het heel professioneel vindt als ik niet zelf de telefoon opneem. Na een paar keer lezen van het stuk ontgaat de logica mij nog steeds.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Natuurlijk kan afleiding weleens storend zijn, maar het kan soms ook héél noodzakelijk zijn, als je moeite hebt iets los te laten, wanneer iets anders toch meer prioriteit zou moeten hebben.

     

    Door 'storende' telefoontjes, mensen die met een of ander kletspraatje bij je aankloppen, kun je inderdaad zo afgeleid raken, dat je toch gedeeltelijk dingen over moet doen.

     

    Maar dat geeft je wel gelegenheid je prioriteiten even opnieuw vast te stellen en ook dat kan zomaar tot meer omzet leiden. Oftewel, door de stellingen uit deze column om te draaien, zou de titel ineens 'Meer omzet door meer afleiding' kunnen luiden.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Kort door de bocht; wat voor de een werkt kan voor de ander zelfs het tegenovergesteld effect hebben.

     

    Ik heb dagen dat ik 100% focus nodig heb, dan gaan alle messengers uit en mijn telefoon op stil, en op andere dagen ben ik juist zelf de hele dag aan het bellen. Meestal plan ik overigens de focusdagen in het weekend indien mogelijk.

     

    Zoals met al dit soort stukken; pik er het stukje uit dat voor jou van toepassing is, laat de rest links liggen.

     

     

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    In een eerdere reactie op deze column liet ik al weten dat ik niet geloof in time management. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat het gewoon niet werkt. Iemand met een focusprobleem die de telefoon uitzet gaat de vissen voeren, en daarna koffie maken om vervolgens te denken dat het nog wel erg vroeg is om te gaan bellen of lunchtijd........... en gaat toch maar eens even naar de google statistieken kijken.........

     

    De telefoon uitzetten en die uitbesteden vind ik ronduit onzinnig, zeker in mijn geval. Als een klant mij wil bereiken per telefoon dan is dat 9/10 keer urgent. Want niet urgente zaken komen via de mail. Stel dat er een productieprobleem is waar men moet weten of men door kan gaan, moet afkeuren of aanpassen dan kan ik niet maken dat ik niet bereikbaar ben. Bovendien kost het uitbesteden geld en - ja echt - extra tijd. 8)

     

    Waar ik ook bezwaar tegen heb is de aanname dat je succes maakbaar is door harder te werken. Meer omzet, of belangrijker winst, behaal je meestal niet niet door harder te werken maar door de juiste dingen te doen op het juiste tijdstip en niet gaan voor omzet maar winst.

     

    Inhoudelijk genoeg deze keer? ;D

     

    Beste Hans, dank voor je reactie! Ik schreef het stukje om ondernemers meer bewust te maken van alle prikkels die er zo langzamerhand in onze werkdag geslopen zijn. De een heeft daar minder last van dan de ander. Veel van die prikkels zijn vrij eenvoudig te vermijden, dat is de kern. En elke onderbreking door een pingeltje van een whats-apje of sms-je haalt je uit je concentratie, ook al ben je zelfs op dat moment 'maar je mail' aan het beantwoorden.

    Het uitzetten van de telefoon is in sommige gevallen een uitkomst, bijvoorbeeld als je je blog wilt schrijven of... gewoon in gesprek bent met een (potentiële) klant. Dan is het richting die klant niet professioneel om je telefoon op te nemen en voor de klant die belt is het beter om een antwoordservice te krijgen (iemand die voor jou de telefoon aanneemt, omdat je die hebt doorgeschakeld) dan een antwoordapparaat.

    Maar voor alles geldt: kijk of het voor jou geldt of of je productiviteit er door stijgt. Dan hou je meer tijd over voor andere dingen.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Iets begrijp ik niet, het is een column over de dagindeling van een zzp'er en dan lees ik dit:

     

    Stel je hebt een garagebedrijf. Je ligt onder een auto te sleutelen. Je wordt gebeld en je frommelt, liggend op je rug je telefoon uit je borstzak en er belt een klant om een afspraak te maken. Uit je andere borstzak frommel je je agenda, die vol met vlekken zit van je vieze vingers en je kan de afspraken die je al maakte eigenlijk niet eens meer goed lezen!

     

    Niet professioneel, je klant verwacht misschien niet eens dat jij zelf de telefoon opneemt, omdat hij denkt dat je onder een auto ligt te sleutelen… (wat dus ook zo is!)

     

    Dan hebben we dus over een zzp'er met personeel ??? Want anders kan niemand anders dan jij, als garagehouder, de telefoon opnemen.

     

    En ik heb nog nooit gehoord en ervaren dat iemand het heel professioneel vindt als ik niet zelf de telefoon opneem. Na een paar keer lezen van het stuk ontgaat de logica mij nog steeds.

     

     

    Beste Patrick, dank voor je reactie en je vraag. De monteur in dit voorbeeld is wel degelijk ZZP-er: geen personeel. Wat hij echter kan doen, is zijn telefoon doorschakelen naar een zogenaamde virtuele assistent. Die neemt dan de telefoon aan op momenten dat hij dat niet kan. Dat kan ook een uitkomst zijn voor veel andere ZZP-ers, zoals masseuses, coaches en trainers, die het vervelend vinden als hun bellers een antwoordapparaat krijgen. Met vriendelijke groet, Oscar

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Kort door de bocht; wat voor de een werkt kan voor de ander zelfs het tegenovergesteld effect hebben.

     

    Ik heb dagen dat ik 100% focus nodig heb, dan gaan alle messengers uit en mijn telefoon op stil, en op andere dagen ben ik juist zelf de hele dag aan het bellen. Meestal plan ik overigens de focusdagen in het weekend indien mogelijk.

     

    Zoals met al dit soort stukken; pik er het stukje uit dat voor jou van toepassing is, laat de rest links liggen.

     

     

     

     

    Beste Richard, dank voor je reactie en ja, dat is precies zoals ik het bedoelde: wees je bewust wanneer afleiding niet goed is voor je en op andere momenten maakt het wellicht wat minder uit. Maar voer zelf de regie hierin.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Afleiding is voor bijna iedereen een probleem.

    Wat je daar aan kunt doen hangt natuurlijk ook af van de persoon en functie in kwestie.

     

    Bij velen is een aantal van in artikel gestelde methoden om afleiding tegen te gaan simpelweg niet mogelijk.

    Maar te vaak wordt door iemand gezegd dat hij/zijn als de telefoon gaat wel op moet nemen, want straks is het belangrijk, raak je je klant kwijt etc.

     

    Allemaal wellicht valide argumenten, maar je ziet ook mensen die als ze aan het lunchen zijn, elk telefoontje opnemen.

    Dat zijn de mensen die aan tips als deze wat hebben, als ze toe kunnen geven dat het een probleem is in ieder geval.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites


    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké