Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Online retail is oplossing voor leegstand winkels


    SebastiaanEikholt

    Retail kent moeilijke tijden. Winkels gaan failliet en er ontstaan lege winkelstraten, die moeten worden opgevangen door tijdelijke pop-up-stores en discount winkels. Toch biedt dit geen zekerheid voor de lange termijn. Er treedt een domino-effect op waarbij ook de vastgoedmarkt te kampen heeft met een achterblijvende vraag naar koop- en huurpanden.

     

    Door de moeizame economische jaren heeft er een versneld proces plaatsgevonden van offline naar online retail. De consument is prijsbewuster geworden en kan door het grote gemak en de verscheidenheid aan producten en diensten online aankopen verrichten. De online retailmarkt is nog steeds aan een opmars bezig. Zo bleek uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor dat de online bestellingen in 2012 met 9 procent waren toegenomen ten opzichte van 2011. Het waren met name de consumenten die reeds online aankopen verrichtten die meer producten en diensten bestelden. Met als gevolg dat het aantal webwinkeliers toegenomen is, bleek uit cijfers van de Kamer voor Koophandel.

     

    Het is juist de toenemende populariteit van deze online retail die de oplossing kan bieden voor de toenemende leegstand in winkelgebieden. In mei berichte het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes dat de afgelopen maanden een sterke toename heeft plaatsgevonden van het aantal online retailers die zich op de offline markt begeven. Met een omni-channel strategie kan de klant nog beter worden bediend. Juist voor webwinkels geldt dat er een beperking lijkt te zijn in de dienstverlening. Het ruiken, voelen, aanraken of uitproberen van het product kan niet direct worden gerealiseerd door de consument. Het is een beleving die voor vele online retailers de reden vormt om ook een fysieke winkel te openen. Temeer omdat er wel winkels zijn die met succes een omni-channel strategie hebben toegepast en zowel als fysieke winkels en als webwinkel winst weten te behalen. En nog interessanter een cross-channel starten. Zo kan de consument in de webwinkel kleding bestellen en dit bij ontevredenheid in een fysieke winkel in de buurt omruilen. Een strategie die succesvol door H&M wordt toegepast.

     

    Ook Nederlandse webwinkeliers lijken een omslagpunt waar te nemen. CEO Patrick Kerssemakers van webwinkel Fonq.nl onderkent het belang van een omni-channel strategie: "We houden er rekening mee dat consumenten op termijn ook een fysieke beleving verwachten van een online retailer in de winkelstraat, als een tegenbeweging van sluitende winkels". Kerssemakers is ook actief als lid van een van de expertgroepen binnen het platform Shopping 2020. Doel van het platform is het ontwikkelen van een toekomstvisie op de online verkoop, door middel van het verrichten van onderzoek en het delen van kennis. Zo'n 400 experts zullen binnen 19 expertgroepen deelnemen aan dit grootschalige project, met als doel de klant in de toekomst nog beter te bedienen. Ook in het nu nog lege winkelpand bij u in de buurt. Er gloort hoop aan de horizon. Dat kunnen we wel gebruiken.

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    Daarmee ga je de barrières niet wegnemen, die de meeste gemeenten gebouwd. Je bestelt juist online om van die parkeer-ergernis e.d. af te zijn. Of worden gemeentes nu ook wakker gemaakt?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik zie dat online ondernemingen steeds vaker de voordelen van fysieke winkels/afhaalpunten beginnen te ontdekken.

     

    Een mooi voorbeeld is coolblue die de omzet van haar webshops in de omgeving van hun fysieke winkels ziet stijgen en in de toekomst meer deze weg wil gaan bewandelen.

     

    Persoonlijk advies, het kunnen aanraken van de goederen wordt steeds belangrijker.

     

    Een goed voorbeeld zijn de sexshops. Klanten willen een dildo eerst in handen hebben gehad. Maakt het ding veel lawaai (kinderen)? Hoe voelt het aan?

     

    Zomaar wat online bestellen is leuk maar brengt een hoop risico's mee. Mensen die vaak online bestellen weten dit maar al te goed. Mijn garage ligt vol met onbruikbare spullen die ik ooit eens in een opwelling online heb gekocht. (geen dildo's hoor)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    1. Het lijkt me sterk dat de crisis bijdraagt aan de groei van online shoppen. Dat is een autonoom fenomeen. Wellicht dat er een invloed is op online oriënteren. Dat werkt echter ook in het voordeel van offline winkels die concurrerend zijn. In die zin kan de crisis juist offline shoppen bevorderen.

     

    2. Clicks to bricks is geen oplossing voor de leegstand. Dat is een simpele rekensom. Er hoeft minder voorraad in winkels aangehouden te worden. Kijk bv naar Deen dat slow movers en omvangrijke producten wil gaan bezorgen om de beschikbare ruimte in zijn supermarkten beter te kunnen benutten voor fast movers.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De oplossing is kinderlijk eenvoudig, huurprijzen omlaag, en wurgcontracten (ROZ?) herzien. Volgens mij gelooft de gemiddelde huisjesmelker nog in 2008 te leven. (2008 + 5 jaar = 2013 = nog meer leegstand verwacht omdat die contracten nu beginnen af te lopen.!)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Leegstand is in een dichtbevolkt land als Nederland een probleem dat zichzelf snel oplost als er niet teveel geklungeld wordt met de marktwerking. Maar nou komt die hele belangenmallemolen in beweging. Maak leegstand maar duur voor de eigenaar van het pand. Begin een beweging van kraakwinkels!

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    eens met Twa, ontmoedigingsbeleid voor leegstand!

    nu is het nog zo geregeld dat als een verhuurder het voor een matsprijs verhuurt (pop-up) dat hij de waarde moet afwaarderen, dat willen ze natuurlijk voorkomen en laten het dus liever leegstaan.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept