Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Onze Heilige Koe!


    P.J.

    Je gelooft het of niet, maar ook ondernemers rijden een auto. En het liefst laten ze het succes van het ondernemen afspiegelen aan het type/merk auto dat ze bezitten, zodat al die niet-ondernemers stikjaloers kunnen worden. Je hebt immers zelf voor het risico van het ondernemersbestaan gekozen. Je hebt onaflatend tegen regelgevers en overheidsinstellingen moeten vechten. En je hebt zelf de weg naar succes gebaand. En mogelijk heb je daarin zelfs een uniek product op de markt gebracht, waar anderen geen antwoord op wisten.

     

    Ja, de ondernemer is ook maar een mens en als je succes hebt, kom je ook even in een “zweefperiode” terecht, waarin je denkt dat je alles aankunt. Alles lukt en de “sky” lijkt “the limit”. Op naar de dealer dus, om een droombak te kopen. En natuurlijk met de benodigde accessoires erop, zodat je echt kunt genieten van airco, traction control, verwarmde zetels en noem maar op. Standaard stereo is niet voldoende. Een duurdere tuner heeft een betere versterker en levert veel beter geluid. De bassen komen veel voller over en ook de hoge tonen zijn zo zuiver.

     

    Uitgebreid laten we ons door de verkopers informeren en die attendeert ons erop, dat het beter is om nu ook meteen een set winterbanden aan te schaffen. Veel veiliger om ermee over de drukke wegen te rijden. Het ene type/merk staat ons aan, omdat het bepaalde voordelen en veiligheden heeft en het andere type/merk staat ons aan omdat het juist weer andere voordelen heeft. Wordt het nu toch een familiewagen of juist een sportieve bak? Dat kan weer afhangen van het feit of je relatie ook in die wagen moet rijden of er zelf een heeft. Dat laatste is natuurlijk te prevaleren, want als ondernemer ben je gewend je eigen keuzes te maken en die zeker niet van anderen af te laten hangen. Die werkwijze heeft je immers ook je succes gebracht in je ondernemen.

     

    Na enige weken te hebben rondgekeken, begint het zoekwerk je te vervelen en wil je jezelf dwingen om een keuze te maken. Er zijn een aantal modellen “in the picture” geweest en uiteindelijk heb je er nog een paar waartussen je “moet” kiezen. Ja, je “moet”, want als ondernemer moet je ook keuzes maken en dus dwing je jezelf om ook hierin een keuze te maken. Je besluit de verkopers van de laatste twee overgebleven modellen nog eens te bezoeken om te kijken of je de aankoop nog wat gunstiger voor jou uit kunt laten uitvallen. Meer geld terug voor je oude bak zit er niet in.

     

    Een check op het internet leverde al op dat de verkopers bereid waren er meer voor terug te geven dan hij waard was. Dus nog maar even onderhandelen over de accessoires dan. Een dakspoiler met bagagehouder is ook niet gek. Een trekhaak kan misschien ook wel van pas komen. Of misschien die ingebouwde iPod met film en navigatiemogelijkheden? Heerlijk toch dat kiezen!

     

    De keuze is gemaakt. Nog even geduld en de auto kan a.s. vrijdag worden afgehaald. Even de “oude” goed leegmaken en zorgen dat hij redelijk netjes wordt ingeleverd. Geld is overgemaakt en ik popel om hem op te halen. Ik wil rijden! Ik wil hem zien! Ik wil hem laten zien! Zullen we zondag even bij je ouders in Sneek langsrijden schat?

     

    Wat een genot om mee te rijden. Wat een verschil met mijn oude “bak”. Heerlijk glijdt hij over de weg. En als ik op het gaspedaal druk...

     

    Ben ik nou echt niets vergeten? Knaagt er nergens een duveltje? Heb ik me nu als ondernemer alleen maar door mijn emoties laten leiden??? Had ik moeten overwegen om de wagen niet op de zaak te zetten? Ach, wat zijn keuzes soms moeilijk....

     

    Veel plezier met deze bijlage!



    User Feedback

    Recommended Comments

    Handige bijlage :) Misschien een idee er ook over te posten bij een topic waar vaak vragen is gesteld over de autokosten. Misschien weten velen het al maar ikzelf wist het eerst niet: als je je auto als zakelijk koopt hoor je wel nog minimaal 10 a 15% ook echt zakelijk te rijden.

    Ikzelf rij niet heel veel kilometers dus dan is een auto met 25% bijtelling al snel duurder uit dan een prive auto. Door een auto met 20% bijtelling te nemen kan het weer wel de moeite waard zijn. De 20% bijtelling en 20% afschrijving streep je dus in feite van elkaar af, maar je kan wel alle kosten in boekhouding stoppen, btw aanschaf terugvragen, etc.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb het zo breed mogelijk gemaakt, omdat elke auto en elke persoonlijke situatie weer anders is. ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Je kunt ook lekker dwars en eigenwijs zijn (zijn alle ondernemers dat?) en gaan voor iets heel anders, een oude jeugdliefde of zo... De zelfde auto die je buurman had in 1980, die jij iedere zaterdag met veel plezier stond te wassen...

    Kost geen drol, maar genieten van oor tot oor! Bijtelling naar dagwaarde en bij een auto van 31 jaar oud is dat heel aangenaam!

     

    Edit: misschien is het echte succes nog niet langsgekomen bij mij... ???

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Eigenwijs? Mijn zus kocht een corsaatje in 1996. Na een aantal jaren deed ze het over aan mijn moeder, die ermee door het dorp scheurde met honden, boodschappen en golfcarts. Toen mijn moeder in 2008 overleed, kreeg ik het autootje, omdat ik haar al een aantal maanden in haar eigen auto rondreed, ze mocht zelf niet meer rijden. Een golf tee ligt op de rechter mat, en als een van mijn kinderen het autootje leent, zeg ik "je mag er mee doen wat je wilt, maar de golf tee van oma moet blijven liggen". Toch wat anders dan een nieuwe bmw of zo....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Gewoon doen. Ik was 29 toen ik een 2de hands BMW m6 kon kopen voor 139k van mijn eigen verdiende centen. Dat is gewoon kicken.

     

    "doe die maar" bij de dealer zeggen :D

     

    En wat anderen denken doet er niet toe, het is toch nooit goed. Als je bijna falliet bent "zie je wel" en als je dik doet ben je "een graaier" (of zoiets) Lekker zelf beslissen.

     

    En ja - voor mij is het een manier om succes uit te stralen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Gewoon doen. Ik was 29 toen ik een 2de hands BMW m6 kon kopen voor 139k van mijn eigen verdiende centen. Dat is gewoon kicken.

     

    "doe die maar" bij de dealer zeggen :D

     

    En wat anderen denken doet er niet toe, het is toch nooit goed. Als je bijna falliet bent "zie je wel" en als je dik doet ben je "een graaier" (of zoiets) Lekker zelf beslissen.

     

    En ja - voor mij is het een manier om succes uit te stralen.

     

    Vind ik ook. Dit is een voorbeeld van de door mij meest gebruikte "auto" . Wel een beetje gepimpter dan. ;)

     

    Hoe past deze eigenlijk in jouw berekening Peter?

    aixam.thumb.jpg.225e32a48952f1de34af35ceb695a0cd.jpg

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik sta voor de keuze een auto prive of zakelijk aan te schaffen.

     

    Zoals ik hem begrijp:

    *Bij aankoop in prive: 75% van de btw krijg je zakelijk terug (maar niet over de btw op de aanschaf van de auto; alleen op brandstof/onderhoud) (niet per sé 75% maar naar verhouding zakelijk-prive gebruik). Zakelijk aftrekbaar is 0,19 euro per gereden zakelijke kilometer.

    *Bij aankoop zakelijk: Alle kosten, inclusief btw, zijn 100% aftrekbaar maar je krijgt zakelijk wel een btw-bijtelling en prive/IB een bijtelling voor de auto (obv nieuwwaarde en bij heel oude auto's obv dagwaarde). In tegenstelling tot aankoop in prive, houd je nu geen rekening met renteverlies.

     

    Om mijn keuze te maken, probeer ik het excel bestandje uit de column te gebruiken maar loop tegen 2 problemen aan.

     

    1. Staat er geen fout in cel G30 en G42: Moet in deze formules B12 niet B13 zijn?

     

    2. Om nu de keuze te maken tussen prive of zakelijk kopen, is het toch onvoldoende om de totale autokosten in beide scenario's te vergelijken?

    Ik bedoel, bij prive zou er nog rekening gehouden moeten worden met aftrek van IB Belastingvoordeel (Cel G16), de uitgespaarde Vpb-belasting (vpb-tarief*G26), en de terugontvangen BTW (G25).

    Terwijl bij zakelijke aanschaf er ook nog rekening gehouden moet worden met uitgespaarde Vpb (vpb-tarief*(G36-G30)).

     

    Ik vind het maar lastige materie en het zou mij niet verbazen als ik het helemaal verkeerd zie. Maar hoe kan ik vanuit de Excel sheet zien of aanschaf prive of zakelijk het voordeligste is?

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @Martinnn

    Ik wil niets afdoen aan de gebruikte sheet. Maar misschien goed wanneer je de sheet genoemd in deze laatste nieuwe ook eens bekijkt en je beoordelen en controle op allebei de correctheid daar geeft.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik sta voor de keuze een auto prive of zakelijk aan te schaffen.

     

    Zoals ik hem begrijp:

    *Bij aankoop in prive: 75% van de btw krijg je zakelijk terug (maar niet over de btw op de aanschaf van de auto; alleen op brandstof/onderhoud) (niet per sé 75% maar naar verhouding zakelijk-prive gebruik). Zakelijk aftrekbaar is 0,19 euro per gereden zakelijke kilometer.

    *Bij aankoop zakelijk: Alle kosten, inclusief btw, zijn 100% aftrekbaar maar je krijgt zakelijk wel een btw-bijtelling en prive/IB een bijtelling voor de auto (obv nieuwwaarde en bij heel oude auto's obv dagwaarde). In tegenstelling tot aankoop in prive, houd je nu geen rekening met renteverlies.

     

    Om mijn keuze te maken, probeer ik het excel bestandje uit de column te gebruiken maar loop tegen 2 problemen aan.

     

    1. Staat er geen fout in cel G30 en G42: Moet in deze formules B12 niet B13 zijn?

     

    2. Om nu de keuze te maken tussen prive of zakelijk kopen, is het toch onvoldoende om de totale autokosten in beide scenario's te vergelijken?

    Ik bedoel, bij prive zou er nog rekening gehouden moeten worden met aftrek van IB Belastingvoordeel (Cel G16), de uitgespaarde Vpb-belasting (vpb-tarief*G26), en de terugontvangen BTW (G25).

    Terwijl bij zakelijke aanschaf er ook nog rekening gehouden moet worden met uitgespaarde Vpb (vpb-tarief*(G36-G30)).

     

    Ik vind het maar lastige materie en het zou mij niet verbazen als ik het helemaal verkeerd zie. Maar hoe kan ik vanuit de Excel sheet zien of aanschaf prive of zakelijk het voordeligste is?

     

     

    Heel lastig en ik heb er al lang niet meer naar gekeken. De verwijzing vanuit G30/34 moet idd naar B13 zijn, waardoor het IB-gedeelte over de bijtelling nog een stuk hoger wordt.

     

    Je volgende vraag ga ik ook even uitzoeken.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb in G16/20 de belasting aangegeven die je jezelf bespaart als je dus privé rijdt. De BTW-verrekening in beide gevallen en de afrekening van de autokosten is veel belangrijker. Je ziet dat de auto je jaarlijks BTW kost i.p.v. dat je terugkrijgt, als je hem zakelijk rijdt. Terwijl je wel BTW terugkrijgt als je hem privé krijgt. De rode velden kun je invullen op je eigen situatie.

    Misschien heb ik deze spreadsheet wel wat te uitgebreid gemaakt. Maar het is ook niet eenvoudig vergelijken. Ik weet wel dat ik het opmerkelijk vond/vind, dat het nagenoeg altijd voordeliger is om een auto privé te houden.

     

    Om het helemaal goed te corrigeren zou je in de cellen G16/20 ook naar de vaste cel B34 moeten verwijzen, zodat het variabele IB-pecentage ook meegenomen wordt.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Altijd leuk, ondernemers en auto's :)

     

    Het leukste is dat ondernemers vaak gewoon kiezen wat ze leuk vinden, zonder direct vast te zitten aan de standaard leasebakken of boodschappenkarretjes waar loondieners vaak ik rijden.

     

    Voor mij persoonlijk hoeft het niet duur te zijn, maar ik vind het wel prettig te rijden een een fatsoenlijk slagschip. Bepaald niet nieuw, maar met alle luxes en een aanzienlijk degelijker gevoel dat een nagelnieuwe kruimeldief die eigenlijk hetzelfde zou kosten. Jammer van de wegenbelasting alleen :D

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Precies, ik rijd dus ook in een Audi A8 uit 1997. Die past dan helaas weer niet in de sheet :-(.

     

    Vraagje; waarom staat de BPM vermeld? Is die nog van belang bij een zakelijke auto?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Leuke bak, dat sowieso :)

     

    Voor zover ik weet staat het BPM bedrag altijd op het kentekenbewijs, ongeacht of dat enig belang dient.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept