• 0

Redenen waardoor jij direct stopt met het online delen van je kennis. Levensgevaarlijk.

Geef jij, als ondernemer, je kennis gratis weg op Internet? Of ben je juist behoudend daarmee? De 11 risico's die het met zich meebrengt als jij je kennis online deelt op een blog:

 

1. Lezers van je blog sturen je artikelen door naar onbekende voor jou.

 

2. Zoekmachines waarderen je online artikelen en sturen zo ongevraagd bezoekers naar je website.

 

3. Veel mensen in je omgeving gaan je zien als een expert. Dat levert vragen / discussies op die wachten op een antwoord van jou.

 

4. Concullega’s willen opeens wel met je samenwerken.

 

5. Journalisten bellen je ongevraagd voor een interview



 

6. Bloggen werkt verslavend. Hoe maak je dan nog tijd vrij om acquisitie te doen?

 

7. Op bijeenkomsten word je herkend en komen bezoekers spontaan op je af om te vragen of jij het ook echt bent.

 

8. Na 2 jaar staat je kennis nog steeds online en vinden anderen jou.

 

9. Naar bijeenkomsten ga je niet meer om te scoren (acquisitie), maar juist om te netwerken. Kennis maken en kennis delen staat centraal. Klinkt niet uitdagend, toch?

 

10. Meer mensen kennen jou beter, dan dat jij ze kent. Dat voelt vast ongemakkelijk voor je.

 

11. Je ontvangt betalingen voor je producten/diensten van onbekenden. Je moet tijd vrij maken om te checken wie ze zijn.

 

Pas dus goed op voordat jij je kennis online gaat delen.[/b] Het kan enorm uit de hand lopen. ;)

 

Nu geef ik de microfoon aan jou. Wat zijn jouw ervaringen met het delen van je kennis online?

Postief of negatief, klein of groot, het maakt niet uit. Deel ze hieronder in een reactie.

 

Alvast bedankt!

Hartelijke groet, Stijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eeeuhhh.... is dit een column ? Ik heb hier een heel naar "getting-in-the-picture" gevoel bij. Wellicht voor Google ? Zeker ook omdat je nog nooit een reactie of bericht geplaatst hebt..... :-\ Maar goed ik kan het ook mis hebben... Paar korte antwoorden dan :

 

1. Ja, so what ?

2. Ja, so what ? Prima toch ?

3. Kan lastig zijn, maar ik zie het probleem niet ?

4. Helemaal prima toch ?

5. Klopt, is gebeurd, prima gratis reclame aan gehad !

5. Bloggen is een hobby. Doe je op zondagochtend ofzo.

7, Ja, klopt. Geweldig he ? Wat is het probleem ?

8. Ja, klopt. Geweldig he ? Wat is het probleem ?

9. Bijeenkomsten zijn in mijn ogen inderdaad bedoeld om te netwerken en niet om te scoren. Nog nooit op een HL bijeenkomst geweest denk ik ?

10. Nee, hoor, voelt prima. Wat is het probleem ?

11. De eerste keer dat ik een betaling binnen krijg van een onbekende moet nog komen. Ik wacht met spanning af....

 

Ik snap echt daadwerkelijk niet welke kant je op wilt, sorry..... en ik interpreteer "levensgevaarlijk" ook net wat anders, ben ik bang.

 

[edit] Kijk hiereens wat kennis delen je kan opleveren......

Link naar reactie
  • 0

Met schaamrood op mijn kaken trek ik het boetekleed aan beste TwaBla. Ik zat waarschijnlijk even in een te negatieve factor om dit met humor te kunnen lezen..... :-[ Natuurlijk laat ik mijn reactie staan, kunnen anderen ervan leren, niet per direct te reageren en een topic drie x te lezen, voordat je een reactie plaatst..... :-\

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet de enige hoor die de humor niet snapt.

 

LOL, snap je hem echt niet? Dit leest toch als een mooie 'waarschuwing' tegen aanwezig zijn op Higherlevel.nl, actief bloggen, interessante dingen tweeten over je vakgebied en andere online kennisdeling? Heel veel mensen zijn daar huiverig voor of snappen niet dat je dat doet (die hoor ik vaak), dus voor die mensen is deze column een hart onder de riem :)

Link naar reactie
  • 1

Ik snap de grappige insteek..... maar als je het als column wilt plaatsen en ook een levende discussie verder wilt voeren had ik persoonlijk ook wat echte negatieve zaken genoemd.... maar ja dat ben ik.....

 

Ik vind delen prima, ik vind het ook niet erg als mensen (bijna) alleen reageren ze iets negatiefs te vertellen hebben....maar daarom ben ik wel van mening dat ik hoop dat mensen zich moeten gedragen alsof (bijna dus) het in de face-to-face wereld is.

 

Kijk informatie delen kan natuurlijk altijd een discussie opleveren, heel goed! 'vroeger' gebeurde dit doordat een journalist wat optikte en publiceerde nu heeft het snelheid, interactie en een groter bereik. Dat heeft invloed op het delen van kennis maar ook bijvoorbeeld het aanbieden of kopen van je rommeltjes op marktplaats of het delen van de vakantiefoto's op Facebook.

 

Als je in een straat woont dan weet iedereen welke buurman wel gereedschap heeft, of die grote ladder en die ook altijd wel wil helpen met een klusje, weet je wie wel de sneeuw voor de deur weg schuift en wie niet, wie die oude buurvrouw helpt met een lampje indraaien, van welke buurjongen je een verjaardagskaart voor je kind krijgt zo is het online delen ook. Alleen sla ik mijn notebook ook weer makkelijker dicht dan die buurvrouw die zeurt over een niet aangeharkte tuin. .... online delen is net echt!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 2

LOL, ;D

 

Ik zie tot mijn genoegen dat hier mensen op het zelfde verkeerde been staan/stonden als diverse mods toen deze column op HL werd ingediend. Eén mod meldde hier zelfs dat hij "werkelijk ieder argument kon ontkrachten" hahahaha, wat knap! ;D ;D

 

Als "prikkel" is de column al geslaagd, nu nog de inhoudelijke discussie waarin wat mij betreft niet alleen de voordelen, maar ook de echte nadelen genoemd moeten worden. Als TS daaraan ook kan deelnemen graag, kan ik hem gelijk de welverdiende reus toekennen.

 

Eén nadeel dat ik aan den lijve heb ondervonden is dat je als actief forum-lid moet oppassen voor een te hoog "Lieve Lita" gehalte: op een gegeven moment begonnen allerlei wildvreemden mij te bellen en te mailen met lastige vragen. Op zich best leuk die aanwas van prospects, maar men had kennelijk de verwachting dat ik een soort filantropische instelling was, een gratis ombudsman voor hopeloze gevallen, want zodra ik het onderwerp "kosten" of "beloning" ter sprake bracht werd het verrassend stil... men verwachtte echt dat ik alle problemen gratis ging oplossen "want dat doe je op het forum toch ook?"

 

(In tegenstelling tot wat sommige mensen denken accepteren hypotheekbanken en supermarkten nog steeds geen betaling in karma en postcount, ergens zullen er dus Euri verdient moeten worden, niet iedereen snapt dat)

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Stond 3 weken geleden in Memphis bij de Douane en voor me stond waarempel Jort Kelder met zijn nieuwe vlam. Hij keek om naar me en ik zag hem denken. Jou ken ik van Higherlevel. Jij bent Hans van Nijnatten, WHOW! Gelukkig had hij het fatsoen om me niet om de hals te vliegen. Wat een beheersing! Eén vluchtige blik, daar bleef het bij.

 

Het mooie van kennis delen, online en offline, voor mij is dat je er ook zelf veel van leert. En het geeft natuurlijk een goed gevoel als je iemand ergens mee kan helpen. Ook ik krijg regelmatig vragen per mail of telefoon en een enkele keer komen mensen een keer langs voor een gesprek.

 

Nadelen zijn er ook wel. Ik heb hier al een aantal mensen gezien die via kneuzen en felle annonieme posts imagoschade hebben opgelopen. Vaak zie je ze dan een tijdje niet meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Stond 3 weken geleden in Memphis bij de Douane en voor me stond waarempel Jort Kelder met zijn nieuwe vlam. Hij keek om naar me en ik zag hem denken. Jou ken ik van Higherlevel. Jij bent Hans van Nijnatten, WHOW! Gelukkig had hij het fatsoen om me niet om de hals te vliegen. Wat een beheersing! Eén vluchtige blik, daar bleef het bij.

 

 

En hoe herkende jij hem dan wel niet? ik denk omdat jij hem kent als bijtertje vanuit de (social)media waarbij hij weer zijn visie deelt.

 

Visie delen is misschien sowieso een betere omschrijving dan kennis (delen) als het gaat om alle socialmedia, bloggers.... helaas is 95% van deze kennis lucht, al is het maar omdat lucht zich snel verplaatst en heel veel experts denken "het" te weten, nou de persoon die "het 100% betreffende online" bestaat niet. Gelukkig zijn er wel veel mensen met ervaring die willen delen. En dan denk ik dat inderdaad experts zijn mensen /ondernemers die zelf resultaten zien van de daadwerkelijk online handel en niet 'slechts' de adviseurs met mooie praattje.... die praatjes komen toch altijd in de richting van hun eigen 'advies - uurtje factuurtje'

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Toen ik de reactie's las, dacht ik, wauw, wat voor column is er nu weer geschreven.

 

Is een leuke column, en stoppen met het delen van kennis, ik heb er nog geen reden voor gevonden.

 

Als wij uit eten gaan in een restaurant, staan de ingredienten ook vaak bij het gerecht op de menukaart vermeld, het is mijn vrouw nog nooit gelukt hetzelfde gerecht exact zo te kunnen maken als dat het in een restaurant wordt opgediend.

 

En we betalen graag voor een heerlijk gerecht in een restaurant.

 

Het online delen van kennis triggert mensen alleen maar, waarbij het verkrijgen van een opdracht een optelsom is van het geheel.

 

Zo ook in mijn vak met de tv programma's die gesponsord worden door bouwmarkten, het recht toe recht aan werk wordt daarbij voorgedaan, een bedreiging is het niet direct voor mij.

 

Zondag nog een offerte ingediend, de mijnheer heeft mij verteld, we vragen twee offertes aan, een uur na het indienen per mail, ontvang ik een mailtje terug met de vraag hoe het mogelijk was dat ik honderden euro's duurder was dan een ander bedrijf.

Maar hij had meer vertrouwen in mijn idee, ik kon elke vraag pareren, en had een uur later een opdracht voor mijn honderden euro's duurdere oplossing.

 

Of je nu je kennis online deelt, of je verstrekt een heldere offerte, de juiste mix van ingredienten staat er niet in. ;).

Link naar reactie
  • 0

Jezus deelde ooit brood en vis uit en het raakte maar niet op. Kennis en informatie kun je ook eindeloos ronddelen, zonder dat je er zelf iets van kwijtraakt. Maar ja, ondanks (of dankzij?) de humoristische 'reversed psychology' insteek van de columnist (ik heb ooit een seminar bijgewoond van een Belg die deze ironische insteek gebruikte en de klant als lastpakken afschilderde), vind ik de benadering wat eenzijdig de positieve kant belichten. Er zijn helaas ook nadelen, ik ben zelf enigszins behoedzamer aan het worden in het (online) delen van informatie c.q. kennis en dan vind ik het nog het belangrijkst uit te vinden of men er wel op zit te wachten. Maar dat het delen van kennis en informatie als diepteinvestering kan dienen, daar ben ik het zeker mee eens.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Veel van de genoemde nadelen zijn tevens voordelen (of kunnen dit zijn). Het enige nadeel voor mij is dat veel mensen verwachten dat het delen van kennis gepaard gaat met het ze (gratis) helpen bij het oplossen van hun problemen (want jij hebt er toch verstand van...). Of: ze dumpen hun probleem bij mij in de veronderstelling dat ik het wel voor ze oplos.

Het afgelopen jaar heb ik er veel tijd in gestoken om mensen op weg te helpen. Ik trek nu echter wel een grens. Een eerste beoordeling / advies is nog steeds gratis en dat wil ik ook vooral zo houden. Maar op het moment dat ik daadwerkelijk in actie moet komen (bezwaar / beroep) hangt er een prijskaartje aan.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Net als dat verhaal van die arts, die zelfs op feestjes steeds werd lastig gevallen met gezondheidsklachten. Om er dan snel vanaf te komen, zei hij dan hardop tegen de vragenstel(l)(st)er:"Prima, kleed je meteen maar even helemaal uit en ga alvast liggen, kijk ik er zometeen even naar." :)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Briljante opmerking Hans... ik kende hem nog niet!

 

Maar herken wel de problemen zoals hierboven geschetst, ben nog niet heel lang op HL bezig, maar ik ervaar het inderdaad als "lastig" om van het ongedwongen vragen stellen en beantwoorden op HL over te gaan op; ik wil je graag helpen, ik wil best nu in de auto stappen en je bijstaan maar.... dat kost geld...

 

Mijn expertise ligt in het bijstaan van noodlijdende bedrijven en dat is zowiezo een terrein waarin je op moet passen... je krijgt al snel het verwijt geld te willen verdienen over de rug van iemand die in de problemen zit. Zelfs de uitleg dat ik dit niet als hobby doe maar professional genereert vaak niet meer begrip...

 

Link naar reactie
  • 0

Goede manier om je klanten zichzelf te laten uitkleden, hoef je dat alvast niet meer zelf te doen LOL

 

Zeer herkenbaar en het blijft een dilemma. Aan de ene kant wil je iedereen graag helpen als de nood hoog is. Tegelijkertijd heb je nu eenmaal een beroep waarmee je (net als ieder ander) je brood verdient.

 

Tsja en dat ik geld verdien over de rug van mensen "die het toch al zo moeilijk hebben", dat verwijt heb ik ook wel gehad. Niet leuk maar ik haal mijn schouders er maar over op.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik begrijp dat het humor moet zijn, maar ik voel de humor niet, of ligt dat juist aan het succes dat ik haal met het tegenovergestelde? Ik zag ditzelfde artikel ook al eerder werkelijk overal online >;( en google ook.

 

google zoekt en vindt

 

@Stijn , hopelijk volgt nog een reactie op alle gegeven reacties

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Eeeuhhh.... is dit een column ? Ik heb hier een heel naar "getting-in-the-picture" gevoel bij. Wellicht voor Google ? Zeker ook omdat je nog nooit een reactie of bericht geplaatst hebt..... :-\ Maar goed ik kan het ook mis hebben...

 

 

edit en on-topic: ik vind het WC-eend gehalte wel weer een beetje hoog.

 

Zijn we het daar in ieder geval wel over eens..... ;)

 

 

Mmmmhhh...waren mijn eerste gevoelens, toch de juiste.... >;(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.