Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    SEO mythes

    SEO mythes

     

    Zit je in de ongelukkige situatie dat je in een branche terecht bent gekomen waar 10.000 websites 100 potentiële klanten proberen te verleiden, lees dan alstjeblieft niet verder. Maak je deel uit van de overige 99%, dan is deze column waarschijnlijk wel wat voor jou.

     

    Zelfs op higherlevel.nl worden zo af en toe berichten geplaatst waarvan de inhoud niet helemaal correspondeert met de werkelijkheid. Met name waar het om vindbaarheid gaat, oftewel rond Search Engine Optimization (SEO), doen zich heel hardnekkige mythes voor die alleen maar voor onnodig extra inspanning leiden.

     

    Laten we eerst eens kijken naar de oorzaak van die mythes: prestatiedrang. Iedereen wil graag de eerste zijn, of het nou over voetballen gaat of de positie in de zoekresultaten. Want de eerste is de beste, en als je de beste bent vindt iedereen je gaaf en wil iedereen vriendjes met je zijn!

     

    Bijgeloof

    Net zoals professionele sporters vanuit bijgeloof soms de gekste dingen doen zijn beheerders van websites soms ook bereid om alles wat maar beweerd wordt te doen om toch vooral de eerste de beste te worden.

     

    Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.

     

    Zoekmachines

    Om te kijken wat nou effectief zou kunnen zijn moet je kijken naar het doel van het medium waar het over gaat, de zoekmachine.

     

    Wat willen de Google's en Bing's van deze wereld? Dat je hun website zoveel mogelijk gebruikt zodat ze zoveel mogelijk geld aan je kunnen verdienen met de advertenties die erop staan. Zouden ze jou als terugkerende bezoeker mogen verwelkomen als er er bovenin de resultaten alleen maar pagina's staan die met trucjes bovenaan de lijst zijn gekomen, maar nauwelijks tot niet relevant zijn voor jouw zoekterm?

     

    Natuurlijk niet.

     

    Dus zoekmachines doen hun uiterste best om resultaten te laten zien die zo relevant mogelijk zijn, en de voornaamste manier om dat kunnen bepalen is de daadwerkelijke inhoud van een pagina, oftewel de content. Ja, content is nog steeds king. En de pagina's die het beste gevonden worden zijn uiteindelijk de pagina's die de (be)zoeker het beste helpen.

     

    Content is king - context is queen

    Dus je hebt goede content op je pagina's staan? Gefeliciteerd, dan ben je al voor 90% klaar!

     

    Maar al die andere tips en trucs dan waar je altijd over leest?

     

    Veel daarvan zijn bijgeloof. Als je er weer een hoort of leest, zoek dan voor de grap eens een objectieve bron die daar wat zinnigs over zegt.

     

    Duh!

    En de rest? Die zijn puur ondersteunend. Iedereen snapt dat het minder handig is om stofzuigerzakhouders te verkopen op ventieldopjes.nl, of dat daar een betere paginatitel voor te bedenken is dan "Kekke smartphonehoesjes!". Desalniettemin zouden die pagina's prima gevonden kunnen worden - ze zouden alleen niet bovenin de resultaten terecht komen omdat er andere pagina's zijn met domeinnamen en titels die beter aansluiten bij de content.

     

    Zorg dus dat je paginatitel aansluit bij je content. Zet een

    titel bovenaan de content met een tekst die van toepassing is. Presenteer je puur informatie, laat dat dan merken door een titel als "Wat zijn ventieldopjes?" te gebruiken. Verkoop je ze, dan is iets als "Goedkope ventieldopjes" een betere titel. Zo help je de zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat.

     

    Controleer ook of je pagina geen fouten bevat: een site die vol staat met elementen die niet afgesloten worden zal minder presteren dan een site waar alles wel in orde is. Maak je site responsive. Dat is de meest praktische manier om hem voor zowel desktop- als mobiele bezoekers leesbaar te maken. Gebruik microdata in je webshop om nog meer context te bieden.

     

    De rest

    En de rest? Dat zijn allemaal maar dingetjes die een heel klein beetje kunnen helpen je vindbaarheid iets te vergroten. Ongetwijfeld cruciaal voor mensen die na het lezen van de eerste zin van deze column afgehaakt zijn, maar voor het gros van de websites eigenlijk verwaarloosbaar.

     

    Ja, een afbeelding met de naam van het product erin verwerkt zal iets beter gevonden worden dan een afbeelding die 'DSC_48092938785793.jpg' heet, maar het overgrote deel van de relevantie van die afbeelding zal nog steeds komen van de content van de pagina waar die afbeelding gebruikt wordt.

     

    Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.

     

    Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.

     

    TL;DR

    Maak je pagina's voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Als ze goed zijn voor je bezoekers, zijn ze vanzelf ook goed voor zoekmachines.

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties



    Beste Peter,

     

    Dank voor deze heldere column.

     

    "Content is king" schrijf je; maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?

     

    En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.

    Het is alweer ruim 6 jaar geleden (en daarom qua techniek wellicht achterhaald?), maar destijds schoot mijn website in een paar weken in de Google resultaten omhoog (naar pagina 1) op de voor mij meest relevante zoektermen door het uitsluitend wijzigen van de title tag van " - " naar " - ".

     

    Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Dit is een minuscuul stukje dat met SEO te maken heeft. SEO is zoveel breder, maar ik zal het je ook niet aan doen om een artikel te schrijven van een miljoenmiljard woorden. Daarbij mis ik het belangrijke onderdeel linkbuilding.

     

    Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.

     

     

    Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.

     

    Hier spreek je jezelf tegen. Eerst zeg je dat het helpt om een keyword en synoniemen meerdere keren te gebruiken, in de quote eronder zeg je dat je je niet druk moet maken over het gemiddelde aantal keer dat een keyword gebruikt wordt. Hoe vaak je je keyword gebruikt op een pagina is wel degelijk relevant. Als je in elke zin van een 300 woorden tellend artikel je keyword zet dan ziet Google dat als keyword stuffing, waarbij ik vermoed dat je dit bedoelt met Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.

     

    "Content is king" schrijf je; maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?

     

    Zeer belangrijk Norbert. Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.

     

    En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?

     

    Daar wordt over gespeculeerd, maar is nog nooit onomstotelijk bewezen. Ik merk het bij mijn webshops ook niet.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    "Content is king" schrijf je; maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?

     

    Moz.com is een bekende SEO website die geldt als een van de autoriteiten op dat gebied. Zij doen iedere 2 jaar onderzoek naar de ranking factoren van Google, door zo'n 150 vooraanstaande experts te vragen naar hun ervaringen. Het laatste onderzoek dateert uit 2015, en daaruit kwam naar voren dat externe links naar jouw website nog steeds de belangrijkste ranking factor vormen, gevolgd door content (en ja, ook hoe vaak een bepaalde zoekterm gebruikt wordt, waar die gebruikt wordt (in titels ed, maar ook in het domein).

     

    En klopt het dat adverteren via Adwords ook bijdraagt aan je organische zoekmachineresultaten, m.a.w. komen partijen die (veel) betaalde advertenties inkopen ook hoger in organische zoekresultaten?

     

    Volgens Google niet : https://googleblog.blogspot.nl/2011/01/google-search-and-search-engine-spam.html.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?

     

    Dat ligt ook aan de concurrentie John. Als er nauwelijks concurrentie was op dat zoekwoord, dan kan een kleine wijziging zulke grote gevolgen hebben. Overigens is het beter om het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de Title en andere tags te hebben staan. Dat geeft voor Google aan hoe belangrijk het zoekwoord is.

     

    Dus "Goedkope ventieldopjes kopen" is beter dan "Brezan, uw specialist in automaterialen en alles voor uw auto - Ventieldopjes".

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    "Content is king" schrijf je; maar in hoeverre is de techniek van de site en de externe doorverwijzingen naar jouw site ook relevant?

     

    Wat techniek betreft, zoals ik zei: "controleer ook of je pagina geen fouten bevat". Net zoals een inhoudelijk prachtig CV dat vol met koffievlekken zit minder indruk zal maken, zal een site met slechte HTML ook wat minder scoren. Een technisch goed opgezette website zal bezoekers op alle mogelijke platforms met alle mogelijke browsers altijd dezelfde ervaring bieden.

     

    In het licht van wat zoekmachines willen bereiken is het belang van externe links een bevestiging van de relevantie van je content m.b.t. een onderwerp. Links op relevante pagina's van andere sites zullen dus de relevantie van jouw pagina ondersteunen, links op startpagina-achtige sites zullen het waarschijnlijk onderuit halen.

     

    Dat het handig is om een link naar je site in je handtekening op Higherlevel te zetten snapt iedereen. Verder is verantwoord linkbuilding meer een onderwerp voor de categorie lezers voor wie dit opiniestuk niet bedoeld is... ;)

     

    Valt dit in de categorie "dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben" of is dit iets dat wel degelijk helpt?

    Dat lijkt me typisch de eerste categorie - waarom zou de volgorde zoveel uitmaken? Is het dan opeens duidelijker? Je legt door het als eerste te noemen wel iets meer de nadruk op het aanbod en minder op de bedrijfsnaam, maar beide staan er nog steeds in.

     

    Daarnaast kan het ook goed zijn dat er tegelijk met die aanpassing iets anders gebeurd is, intern of extern, dat die betere resultaten heeft veroorzaakt. Zolang je dat niet met zekerheid als oorzaak kunt aanwijzen is het misschien net zo effectief om 3 x de naam van je website te prevelen voordat je je computer aanzet... ;)

     

    Dit is een minuscuul stukje dat met SEO te maken heeft.

    Daarom heet het ook niet "De ultieme gids voor alles dat met SEO te maken heeft"... ;)

     

    Hier spreek je jezelf tegen.

    Nee hoor - ik zeg dat het zin heeft om het meerdere keren te noemen, maar dat het onzin is om dat exact 3.14 keer per pagina te doen.

     

    Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.

    Interne linkbuilding? Je bedoelt pagina's die niet te vinden zijn via links in je eigen site? Dan zit je site slecht in elkaar. En externe linkbuilding is echt niet cricuiaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    En externe linkbuilding is echt niet cruciaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.

    Niet cruciaal, maar als je (meer) "kwalitatieve" links van derden hebt ziet Google dat kennelijk als een bevestiging van de relevantie en kwaliteit van je content en wordt die door Google daarom ook beter gewaardeerd; vat ik het zo goed samen, Peter?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Dat lijkt me typisch de eerste categorie - waarom zou de volgorde zoveel uitmaken?

    Even teruggezocht wat mij destijds triggerde om die aanpassing te maken en dat was deze post.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Even teruggezocht wat mij destijds triggerde om die aanpassing te maken en dat was deze post.

    Tsja...in bepaalde situaties kan het inderdaad flink verschil maken, maar dat zijn niet de situaties waar ik deze column op richt. Als jij geen goede content had gehad zou het waarschijnlijk weinig tot geen verschil hebben gemaakt.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Is het ook nuttig om je menu-items in het Nederlands te zetten en de rest in het Duits?

     

    (of snap ik die koelkleding link niet?)

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    Is het ook nuttig om je menu-items in het Nederlands te zetten en de rest in het Duits?

     

    (of snap ik die koelkleding link niet?)

     

    Nee, website wordt momenteel geupdate naar de meest recente versie van het platform, mobile friendly gemaakt, SSL erop, etc. etc.. Dus de site die je nu ziet is een vlugge kopie van de Duitse shop waar ik een paar uurtjes aan geknutseld heb (2 jaar geleden) en het toen maar gelaten voor wat het was, maar je kunt er verder ook niks bestellen zoals je ziet.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    En externe linkbuilding is echt niet cricuiaal om zoekmachines zo ver te krijgen je site te indexeren.

     

    Indexeren zeker niet, maar ik denk dat veel mensen (ahum) het toch wel fijn vinden als ze hoog in zoekmachines scoren en zonder linkbuilding ga je dat in bijna alle markten nooit redden.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    Zeer belangrijk Norbert. Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.
    Dat was ook de oorspronkelijke visie achter Google: dat de kwaliteit van de content af te meten is aan de kwaliteit van de links. Backlinks vanaf hoogwaardige sites suggereren dat de content goed is. Google heeft geen andere maatstaf voor de kwaliteit van content, lijkt me.

     

    De uitdrukking linkbuilding suggereert dat je die backlinks actief moet verwerven (kopen of zelf plaatsen), maar autoriteit kun je eigenlijk alleen maar op termijn krijgen door consistent content toe te voegen met een hoog informatie-niveau (kennis bijdragen) waardoor de backlinks gegund worden.

     

    Je ziet hetzelfde krachtenspel bij inbound marketing en dat maakt de vraag interessant: hoe kun je linkgetting bevorderen? In dat spel hebben social media (en mail) waarschijnlijk een rol, dus de dynamiek in dat domein is interessant.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    ...maar je kunt er verder ook niks bestellen zoals je ziet.

    Waarom heb je dat ding in vredesnaam in je handtekening staan, dan? O.o

     

    Indexeren zeker niet, maar ik denk dat veel mensen (ahum) het toch wel fijn vinden als ze hoog in zoekmachines scoren en zonder linkbuilding ga je dat in bijna alle markten nooit redden.

    Dat ligt voor een groot deel aan die markten, en voor een groot deel aan wat je doel is.

     

    Laten we eerlijk zijn: bij Google staan op de eerste pagina 10 resultaten. De meesten van ons zitten in een populaire markt en hebben aanzienlijk meer dan 10 concurrenten, dus willen we uberhaupt op de eerste pagina terecht komen, dan zal dat al een flinke inspanning vergen. Voor die mensen is deze column niet bedoeld.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    De uitdrukking linkbuilding suggereert dat je die backlinks actief moet verwerven (kopen of zelf plaatsen), maar autoriteit kun je eigenlijk alleen maar op termijn krijgen door consistent content toe te voegen met een hoog informatie-niveau (kennis bijdragen) waardoor de backlinks gegund worden.

    Precies. Google heeft vorig jaar toegegeven dat content en links de 2 belangrijkste ranking factors zijn. En hoe relevant een link op een andere site is wordt bepaald door de kwaliteit van die site, en dus haar content. Er lijkt haast wel een patroon in te zitten! :)

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Zeer belangrijk Norbert. Content is king, maar als door interne en externe linkbuilding die content niet te vinden is, heb je helemaal niks aan je geweldige content.
    Dat was ook de oorspronkelijke visie achter Google: dat de kwaliteit van de content af te meten is aan de kwaliteit van de links. Backlinks vanaf hoogwaardige sites suggereren dat de content goed is. Google heeft geen andere maatstaf voor de kwaliteit van content, lijkt me.

    Zoals je al zegt... dat WAS de gedachte achter Google. Tegenwoordig heeft Google echt wel andere maatstaven voor de kwaliteit van content. Ze hebben er zelf patenten op.

    https://macedynamics.com/blog/content-quality-score

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Tegenwoordig heeft Google echt wel andere maatstaven voor de kwaliteit van content.

    Zo te zien betreft dat overwegend nadere uitwerkingen van het basisprincipe. Je ziet dat ze de E-A-T factoren expertise, autoriteit (populariteit) en trust (reputatie) meetbaar proberen te maken.*

     

    Maar je hebt zondermeer gelijk dat kennis van Google's maatstaven en meet-methoden gebruikt kan worden om sites te optimaliseren. En dus Google te gamen.

     

    Zo heeft een backlink in je signatuur op dit forum toch eigenaardige effecten op de zoekresultaten bij Google. Probeer het maar eens uit. Zet een unieke regel in je signatuur. In no-time krijg je meerdere hits in de top-tien (dus niet slechts eentje). Dan maakt de zoekmachine er één verzamelresultaat van. En kijk ook eens bij Google Images, dan zie je pagina's vol met alle beelden die je ooit naar HL opgeladen hebt, allemaal gekoppeld aan jouw unieke regel.

     

    Echt een domme robot aan het werk.

     

    * Totaal geen verstand van SEO, slechts nieuwsgierig. ;)

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Het nut en doel van deze column ontgaan mij.

     

    Voor de SEO-experts niet relevant, voor de SEO-noobie wel erg weinig info.

     

    Terwijl het voor vrijwel ELKE ondernemer een cruciaal vakgebied is. Gemiste kans!

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Terwijl het voor vrijwel ELKE ondernemer een cruciaal vakgebied is. Gemiste kans!

    De conclusie van de column is juist dat dat heel erg meevalt, tenzij je in een heel competetieve sector zit - maar da's maar mijn mening. Waarom vind jij dit?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    je schrijft "Als ze goed zijn voor je bezoekers, zijn ze vanzelf ook goed voor zoekmachines". Dat is wel heel kort door de bocht.

     

    Als voorbeeld neem ik even jouw website, in een overvolle markt met veel aanbieders. Daar ontbreken cruciale SEO aspecten. Je kunt denken, mijn klanten komen niet via internet. Maar een potentiële klant gaat toch even kijken. En juist het ontbreken van veel SEO aspecten zou mij tegenhouden klant te worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Als voorbeeld neem ik even jouw website, in een overvolle markt met veel aanbieders. Daar ontbreken cruciale SEO aspecten.

    Ik zal de laatste zijn om te beweren dat mijn site het toonbeeld van optimale SEO is! Ik besteed daar ook bewust geen aandacht aan, dus dat is geen goed voorbeeld om aan te halen. ;)

     

    Maar goed, ik speel even mee: da's een site waarbij je kunt denken "Hey, die Peter gaat mij SEO verzorgen, dus ik wil wel even weten of hij het snapt", maar dat geldt voor de meeste andere sites, in andere branches, niet.

     

    Waarom is SEO volgens jou voor de de eigenaren daarvan een 'cruciaal vakgebied'?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Waarom is SEO volgens jou voor de de eigenaren daarvan een 'cruciaal vakgebied'?

    Ik denk dat SEO, net als financiën, administratie, marketing, sales, hr, legal, ... verzin het maar, voor vrijwel elke ondernemer een onmisbaar en belangrijk aspect is. Tuurlijk zijn er bedrijfjes zonder website, maar dat is een uitstervend ras denk ik. Al is het maar een uithangbord in de virtuele winkelstraat, zonder web presence besta je niet.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik denk dat SEO, net als financiën, administratie, marketing, sales, hr, legal, ... verzin het maar, voor vrijwel elke ondernemer een onmisbaar en belangrijk aspect is.

    Da's het mooie van meningen - iedereen mag er eentje hebben! :)

     

    Ik focus me liever op mijn eigen vakgebied, en voor belangrijke andere dingen schakel ik mensen in die daar hun vakgebied van hebben gemaakt.

     

    Al is het maar een uithangbord in de virtuele winkelstraat, zonder web presence besta je niet.

    Grotendeels mee eens, maar dat betekent nog steeds niet dat je kennis van de meest obscure SEO-technieken hoeft te hebben. En da's nu net het punt dat ik wilde maken voor het gros van de web-presences: zorg dat je fatsoenlijke teksten op je site hebt staan, zorg dat je site niet stuk is, en je bent eigenlijk wel klaar met SEO.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik denk dat SEO, net als financiën, administratie, marketing, sales, hr, legal, ... verzin het maar, voor vrijwel elke ondernemer een onmisbaar en belangrijk aspect is.

    Ja ja, alles is belangrijk. Ooit en ergens.

     

    Juist daarom is het nuttig om als ondernemer te weten dat er mythen bestaan, zelfs al kun je de mythologische wezens niet precies bij naam noemen.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites



    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké