• 0

Snel een nieuwe opdracht in 7 stappen!

Stel, je hebt binnen 3-7 dagen nieuwe opdrachten nodig. Wat is dan de snelste manier om vrijwel direct of binnen enkele dagen aan een nieuwe opdracht te komen? Benader al jouw opdrachtgevers. En neem direct contact op met alle mensen in je netwerk. Laat ze problemen, kansen en mogelijkheden zien. En vraag om die klus. Begin dus in je netwerk. Dát is de snelste manier om aan nieuwe opdrachten te komen.

 

Stap 1: kom eerst met een goed verhaal

Ik lever je [....], zodat jij [....] resultaat behaald. Heb eerst een korte, maar krachtige, geconcretiseerde pitch (2 zinnen), waarmee je jouw boodschap snel, doch helder kan overbrengen. Je pitch moet antwoord geven op de belangrijkste vraag van je potentiële klant: wat heb ik eraan, wat levert het op?

 

Weet wat je levert, weet welk resultaat je daarmee behaald - en daarna? Vertel het de wereld! Niets is zo belangrijk en effectief als een krachtige, duidelijke boodschap. En zit je in nood?

 


 

Zit je in een noodsituatie?

Sterk dan je verhaal wat aan. Laat iedereen in jouw netwerk weten waarom jij zo dringend een opdracht nodig hebt. En plaats dit ook op je social media profiel.

 

Focus bij financiële problemen eerst eens op het binnenhalen van kleine opdrachten. De diensten die een hoge omzetsnelheid hebben. Diensten die je zonder al teveel moeite, snel kan verkopen. De kleine klusjes.

 

Bij financiële problemen is het handig om te testen of het vertellen van je persoonlijke verhaal, tot meer opdrachten leidt (gunfactor verhoogt).

 

Heb je een financieel probleem? Vraag in dat geval om een gedeeltelijke vooruitbetaling. Of kortere betalingstermijn. Of spoedbetaling / directe uitbetaling.


 

Stap 2: leg contact met je opdrachtgevers / netwerk, die hebben al vertrouwen in jou

Er is al know (kennen), like (gunnen) en trust (vertrouwen) aanwezig in jouw netwerk (dit zijn de basisvoorwaarden voor een sale, een opdracht). Daardoor kost het al direct veel minder moeite om de ander te overtuigen, jou een nieuwe opdracht te verstrekken. Je bereikt meer resultaat in minder tijd. Daarmee is dit de kortste weg naar nieuwe opdrachten. Vraag bestaande opdrachtgevers of mensen in je netwerk, om aanbevelingen. Bestaande klanten leiden tot nieuwe klanten.

 

Goed om bij stil te staan: bij koud bellen bijvoorbeeld, is er nog geen vertrouwen, geen gunfactor en je bent nog niet bij hen bekend (know, like, trust). In dat geval zou je meer moeite moeten doen om deze ‘factoren’ op te bouwen, meer moeite moeten doen om tot een opdracht te komen. Focus dus eerst op je netwerk. Of opdrachtgevers. Of het netwerk van jouw opdrachtgevers.

 

Laat iedereen weten dat je een opdracht zoekt en of zij deze boodschap verder kunnen delen; een facebookbericht gaat zo viraal! Wees daarnaast aanwezig in relevante social media vakgroepen.

 

Quote
“ik zou aankloppen bij klanten voor wie ik eerder - hopelijk naar tevredenheid - heb gewerkt in de hoop dat zij vanuit hun eerdere ervaringen met mijn werk mij een opdracht willen gunnen” - John B, lid van higherlevel.nl

 

Stap 3: verstrek eerst een gratis voorbeeld

Laat je klant eerst eens proeven! Eerst eens proberen! Lever een klein, gratis voorbeeld aan van je product of dienst. Laat het eindresultaat vóóraf al zien, dat is één van de beste manieren om je opdrachtgevers te overtuigen, om het geloof in jouw product of dienst te verhogen. Te overtuigen om een jou een nieuwe opdracht te geven.

 

Met een gratis voorbeeld groeit het vertrouwen van de ander, in jouw kennis en kunde. Men krijgt vertrouwen dat je daadwerkelijk kan waarmaken wat je beloofd. Laat daarom het eindresultaat op voorhand zien.

 


 

Als je zeer snel een opdracht nodig hebt, focus dan niet op

Focus dan niet op netwerken, niet op adverteren, niet op gevonden worden (SEO), niet op afspraken inplannen met potentiële klanten, niet op folderen, etc. Focus alleen op: direct resultaat.

 

Focus op bestaande opdrachtgevers en vertrouw op je netwerk. Richt je volledige aandacht op mensen waarvan je weet dat je kan aankloppen voor hulp.


 

Stap 4: Kom in contact met het netwerk van je opdrachtgever

Vraag je opdrachtgever / netwerk om nieuwe contacten van personen uit hún netwerk. Vraag om aanbevelingen!

 

Stap 5: vraag vakgenoten om aanbevelingen

Benader concullega’s (andere professionals uit het vak) om een nieuwe opdracht te vragen. ZZP’ers bijvoorbeeld, willen nog weleens een volle agenda hebben, waardoor ze genoodzaakt zijn nee te verkopen. Het kan geen kwaad om eens vriendelijk te vragen of zij nog werk hebben liggen, wat jij kan overnemen. Stel er wel wat tegenover. Een commissie bijvoorbeeld.

 

Stap 6: Zoek je doelgroep op en vraag het gewoon

Als je (nog) geen opdrachtgevers hebt en deze ook niet kan vinden in je netwerk - of het netwerk nog opgebouwd moet worden, doe dan het volgende. Breng alle offline / online plekken in kaart waar jouw doelgroep al aanwezig is - en vraag het gewoon! Bel als het ware bij iedereen aan! Bel, mail, trek de aandacht, leg contact! Dit uiteraard zonder te spammen.

 

Toon een voorbeeld van je product of dienst, geef iets gratis weg. Dat is de perfecte manier om vertrouwen op te bouwen en het resultaat op voorhand al aan te tonen.

 

Focus ondertussen op inkomsten uit loondienst, aangezien deze methode veel tijd kost! Wees voorbereid op tientallen afwijzingen en slechts 1 mogelijke toewijzing. Bij deze methode is er geen garantie op een snelle opdracht, maar je moet ergens beginnen, als je nog geen opdrachtgevers hebt.

 

Quote
“schat in welke opdrachtgevers in je netwerk wat uit te besteden hebben, ga er op de koffie bij diegene die ze uitbesteed, maak er een lang bezoek van en de kans is groot dat de agenda getrokken kan worden” - Vloerengilde, lid van higherlevel.nl.

 

Stap 7: Voorkom dat je de volgende keer weer tegen hetzelfde probleem aanloopt

Constant netwerken. Zorg voor een groot netwerk zodat je altijd voldoende contacten hebt om te benaderen voor nieuwe opdrachten. En wees productief. Werk alle opdrachten zo snel mogelijk weg, benut je tijd. Lever uiteraard wel kwalitatief werk af, want dat zorgt weer voor veel nieuwe opdrachten en/of een groter netwerk.

 

Ik heb nog geen opdrachtgevers of nog geen netwerk. Of deze is niet groot genoeg

Nog geen opdrachtgevers: vind nieuwe opdrachtgevers binnen je netwerk. Geen netwerk: bouw een netwerk op! (aangezien dit tijd kost, richt je je ondertussen ook op andere inkomensbronnen, zoals werken in loondienst). Netwerk is niet groot genoeg: breid je netwerk verder uit.

 

Netwerken komt neer op het opbouwen en goed onderhouden van het contact met zoveel mogelijk relevante mensen.

 

Je hebt snel weer een nieuwe opdracht!

Als je actie onderneemt. Mogelijkheden genoeg, het komt nu aan op doelgerichte acties ondernemen, op basis van de stappen uit dit artikel. Het is mogelijk om supersnel weer opdrachten en klanten te hebben, als je de bovenstaande stappen snel opvolgt.

 

Meer nuttige tips voor nieuwe opdrachten of klanten:

http://www.jaapstronks.nl/12-tips-voor-de-beginnende-freelancer-om-nieuwe-opdrachten-binnen-te-slepen/

 

Artikel door: Hoofdgebruiker, lid Higherlevel.nl.

 

Met dank aan:

harry robbertsen, john b, mmint, ironny, vloerengilde.nl en nancy zonneveld, leden van Higerlevel.nl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.