Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Strategie nu nog essentiëler door komst van internet


    M.meyn

    Nog niet zo heel lang geleden werd er beweerd dat met de komst van het internet traditionele bedrijfsstrategieën passé zouden zijn. Maar de realiteit bleek het tegendeel te bewijzen. Zonder een uniek authentieke operationele voordeel te kunnen bieden aan bedrijven kan het internet de winstgevendheid van industrieën verzwakken. Daarom is het van belang dat bedrijven zichzelf onderscheiden van de concurrentie door middel van een solide strategie. Alleen de bedrijven die het internet weten te gebruiken als een aanvulling op (in plaats van een vervanger van) traditionele manieren van concurreren zullen de winnaars zijn.

     

    Het internet is een belangrijke technologische ontwikkeling geweest en het is geen verrassing dat het door de jaren heen de aandacht heeft getrokken van verschillende ondernemers en bedrijven. In de jaren ’90 tot aan de vroege jaren 2000, toen het internet nog net nieuw was en pas beschikbaar voor het publiek, gingen velen ervan uit dat het alles zou veranderen. De conventionele regels over bedrijfsvoering en concurrentie zouden dan compleet achterhaald zijn. Misschien was dit een te enthousiaste reactie. Want het leidde ertoe dat (internet)bedrijven verkeerde beslissingen namen. Beslissingen die de aantrekkelijkheid van hun industrie aantastten en hun eigen concurrentiepositie ondermijnden. Er vond een shift plaats in de basis van strategieën, bedrijven offerden kwaliteit, functionaliteit en klantgerichte service op om een lagere prijs te kunnen aanbieden. Met als gevolg dat het voor iedereen [in dezelfde industrie] steeds moeilijker werd om een winst te draaien.

     

    Tegenwoordig is de aanwezigheid van het internet nog evidenter dan toen. De mens is 24/7 online en communicatie gaat dankzij verschillende apps en sociale media stukken sneller. Het is belangrijk dat bedrijven zich niet laten meeslepen in het ‘gemak’ van het internet. Want laat je dat wel gebeuren dan loop je het gevaar geschiedenis te herhalen. In de woorden van George Santayana; “Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.” De consequenties hiervan zijn duidelijk.

     

    Het wordt tijd dat we het internet gaan zien voor wat het is; een krachtige tool dat juist of onjuist gebruikt kan worden in bijna alle industrieën als onderdeel van bijna elke strategie. Maar het moet absoluut niet de basis vormen van de gehele strategie. De opkomst van het internet is niet per se een zegen. Want Het neigt industrie structuren te veranderen waardoor de winstgevendheid binnen industrieën worden gedempt of onevenredig verdeeld. Het kan een nivellerend effect hebben op de bedrijfsvoering met als bijgevolg dat de mogelijkheden van het bedrijf om duurzame operationele voordelen te grondvesten verkleind worden. Neem als voorbeeld de slijterijen of de Retail industrie. Bedrijven binnen deze sectoren draaien met moeite winst en gaan zelfs failliet. Omdat door de opkomst van het internet de winstgevendheid binnen deze industrieën is verzadigd of onevenredig is verdeeld naar nieuwe online bedrijven. Maar, deze online bedrijven kunnen het ook moeilijk krijgen. Zij lopen nog steeds risico als hun gehele strategie gebaseerd is op het internet.

     

    De kernvraag hier is niet of je het internet moet gebruiken binnen je strategie – je hebt als bedrijf immers geen keus wil je concurrerend blijven – maar hoe gebruik je het internet binnen je strategie? Het internet op zich zal je nooit een concurrerend voordeel geven. Je moet je strategie baseren op de bewezen principes van effectieve strategie. Bedrijven die succesvol zullen worden zijn de bedrijven die weten hoe je gebruik maakt van het internet als aanvulling hierop. Je bedrijfsvoering op het internet moet niet apart staan van je bedrijfsvoering offline. Alles moet in harmonie samenwerken. Wanneer je de afweging tussen internet en traditionele methoden beseft en een werkelijk onderscheidend strategie kan vormgeven, zal je als bedrijf een winnaar zijn. Integendeel met wat er beweerd werd, is door de komst van het internet strategie nu nog essentiëler geworden dan ooit te voren.



    User Feedback

    Recommended Comments

    Inderdaad, voor het internet was strategie een stuk minder essentieel.

     

    ::)

     

    Door de woordenbrij heenworstelend zoek ik naar houvast.

     

    Neem als voorbeeld de slijterijen of de Retail industrie. Bedrijven binnen deze sectoren draaien met moeite winst en gaan zelfs failliet. Omdat door de opkomst van het internet de winstgevendheid binnen deze industrieën is verzadigd of onevenredig is verdeeld naar nieuwe online bedrijven.

     

    Noem eens een voorbeeld van nieuwe online bedrijven die winst maken ten koste van slijterijen of de retail industrie.

     

    Wat is een onevenredige verdeling van winstgevendheid eigenlijk?

     

    En wat is verzadigde winstgevendheid?

     

    Het verschijnsel dat je probeert te beschrijven is redelijk bekend als de race naar de bodem die iedereen treft die in commodities handelt. De strategische opties zijn ook redelijk goed bekend.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Inhoudelijk zou deze column even goed eind vorige - of begin deze eeuw geschreven kunnen zijn. Indertijd gingen bedrijven failliet vanwege onder- of overschatting van de potentie van internet, dat is nog steeds zo. Wil je benadrukken dat die problemen van 15 á 20 jaar geleden nog actueel zijn, of ontgaat jouw boodschap mij?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik snap niet zoveel van deze column of logica eerlijk gezegd. Internet is geen strategie, maar een communicatiemiddel of distributiekanaal. Het geeft mogelijkheid tot bereik en contact (interactie zoals op afstand overeenkomen en betalen). Er bestaat ook zoiets als het woord internetstrategie.

     

    Vervang 'internet' maar eens door 'spoorwegen' of '(mobiele) telefoon' in deze column. Flauw grapje wat hier bij herhaling gemaakt is.

     

    Nog niet zo heel lang geleden werd er beweerd dat met de komst van het internet traditionele bedrijfsstrategieën passé zouden zijn. Maar de realiteit bleek het tegendeel te bewijzen.
    Wat is een traditionele bedrijfsstrategie en wie beweren of beweerden dit dan?

     

    versus

     

    De kernvraag hier is niet of je het internet moet gebruiken binnen je strategie – je hebt als bedrijf immers geen keus wil je concurrerend blijven – maar hoe gebruik je het internet binnen je strategie? Het internet op zich zal je nooit een concurrerend voordeel geven.
    Oh...

     

    Omdat door de opkomst van het internet de winstgevendheid binnen deze industrieën is verzadigd of onevenredig is verdeeld naar nieuwe online bedrijven.

     

    Opnieuw oh, internet ontwikkelt/brouwt/rijpt/distilleert en bottelt niet evengoed als internet niet ontwerpt, breit, weeft of naait.

     

    Ik vind algehele schaalvergroting (internationalisering), branchevervaging en verschuiving van macht in distributiekanalen dan veel steekhoudender argumenten voor malaise bij kleine spelers laag in de bedrijfskolom.

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Beste leden,

     

    Hoewel ik graag jullie vragen/opmerkingen zou willen beantwoorden moet ik vertellen dat dit niet mijn werk is. Ik heb geen idee wie het heeft geplaatst via mijn profiel, maar ik kan jullie vertellen dat dit een stukje van een artikel is uit een Harvard Business Review geschreven door Micheal Porter in 2001 (Vandaar dat de opmerking van Hans van den Bergh erg gepast is). Dit is gewoon plagiaat en zeker niet door mij.

     

    Ik heb al een bericht gestuurd naar de moderator hierover.

     

    Groet,

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    WTF??

     

    IK heb hem een PM gestuurd en alles offline gezet:

    Beste M

     

    Dank voor je opmerking, ik heb alles offline gezet.

    We gaan het uitzoeken en komen bij je terug.

     

    groet

    Joost

    HL admin

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dan zou z'n HL-account of gmail gehackt moeten zijn. Of kan een column 'zomaar' aan een verkeerd lid gekoppeld raken?

     

    20 september heb ik ook al een modmelding gedaan in reactie op z'n eigen introductie.

     

    Medemodgroet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Daarvoor moet iemand de database in - ik weet niet of bij een column net als bij een post het IP-adres opgeslagen wordt. Het reactietopic heeft Twa's IP omdat hij als eerste gereageerd heeft, en dat is het moment dat dat topic aangemaakt wordt.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dan zou z'n HL-account of gmail gehackt moeten zijn. Of kan een column 'zomaar' aan een verkeerd lid gekoppeld raken?

    De columnist selecteert zelf zijn naam uit een lijst van reeds gepubliceerde columnisten, of voegt een naam toe. Het is dus héél makkelijk om een column onder een andermans profielnaam te plaatsen

     

    Dan zou z'n HL-account of gmail gehackt moeten zijn.

    Nee dus. Ik kan een column plaatsen onder de naam Highio en deze koppelen aan jouw profiel. Het gaat pas mis als de columnredactie dan vervolgens contact opneemt.

     

    Het stomme is: normaliter heb ik vóór het plaatsen van een column even contact met de auteur over datum publicatie en soms wat aanassingen aan de inhoud . In dit geval - bij uitzondering - niet omdat we (Mikky, Joost en ik) onderling per mail hadden besloten dat het hoog tijd was om deze live te zetten, en de inhoud verder akkoord was

     

    Wijze les voor de toekomst: altijd even vooraf PM contact met de auteur.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Overigens wel typisch dit:

     

    Re: Column staat live Gepost op: Vandaag om 21:27:09

    Beste Norbert,

     

    Dankjewel voor je bericht. Het komt wel als een verrassing aangezien ik zelf niks heb geplaatst. Ik heb het geplaatste column gelezen en het is absoluut niet mijn werk, sterker nog het is bijna volledig gekopieerd en geplakt uit een Harvard Business Review artikel geschreven door Micheal Porter in 2001 (HBR: Strategy and the internet).

     

    Dit is plagiaat in bijna de puurste vorm en daar wil ik absoluut niet mee geassocieerd worden. Dit zou mijn naam kunnen schaden bij mijn huidige cliënten. Ik heb werkelijk geen idee wie het geplaatst heeft of wie toegang heeft kunnen krijgen tot mijn profiel, maar ik zou het zeer op prijs stellen als je de column kan verwijderen of in ieder geval aanpassen zodat het niet geassocieerd kan worden met mijn profiel op HL.

     

    Ochams Razor volgend heeft Mokhtar de column gewoon zelf geplaatst ::) :P. Ben dus wel benieuwd of er nog iets uit de database te vinden is

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    De columnist selecteert zelf zijn naam uit een lijst van reeds gepubliceerde columnisten, of voegt een naam toe. Het is dus héél makkelijk om een column onder een andermans profielnaam te plaatsen.

     

    Nee dus. Ik kan een column plaatsen onder de naam Highio en deze koppelen aan jouw profiel. Het gaat pas mis als de columnredactie dan vervolgens contact opneemt.

     

    Kunnen 'gewone' leden dat werkelijk? Ai. En niet-leden?

     

    Medemodgroet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Kunnen 'gewone' leden dat werkelijk?

    Ja, ene "Highio" heeft zojuist bijvoorbeeld een column geplaatst (en dat deed ik vanaf mijn niet-mod acrobat reader account). Je kunt ook gewoon een fake mailadres invullen, of dat van het profiel zelf

     

    En niet-leden?

    Die niet, want je moet ingelogd zijn. Dus moet het ook in de database te achterhalen zijn welk ingelogd lid die bewuste column heeft geplaatst

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Dus moet het ook in de database te achterhalen zijn welk ingelogd lid die bewuste column heeft geplaatst

     

    Zoals Joost zich dat in de modmelding dus ook al afvraagt hoe we dit nu gaan achterhalen.

     

    Medemodgroet,

     

    Highio

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zoals Joost zich dat in de modmelding dus ook al afvraagt hoe we dit nu gaan achterhalen.

    Wat héél typisch is, is dat bij de auteursinfo het (voor leden onzichtbare) correcte mailasres van Mokthar ingevuld staat. Dat heb ik niet in of aangevuld (ik heb alleen de foto toegevoegd). Dus kennelijk heeft de pseudo columnist dit zelf gedaan.

     

    De kans is erg aannemelijk dat dit inderdaad vanaf Mokthars eigen account is gedaan, en zo ja, dan is het wel een heel bizarre kwestie, of we hebben te maken met iemand met een gespleten persoonlijkheid ... of een rare spijtoptant

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik zie in Google verbondenheid met enkele (historische) Ltds. Hoog in de bol deze hele verschijning, spijtoptant klinkt ook nog aannemelijk. Of iemand met een geheugen

     

    https://www.higherlevel.nl/profiel/u/kingdommlm gezien?

     

    Soms zit ik mis, soms zie ik spoken ;) en ghost writers ;D, maar een paar jaar HL maakt ook dat je als mod vaak warm of in de goede richting zit.

     

    Medemodgroet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik vind het ook wel redelijk vreemd dat Mokhtar zo snel weet dat dit een kopie is van een Engelstalige post op HBR. Als ik op de NL tekst zoek kom ik daar niet op uit.

    Yep, dat vind ik dus ook

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nog vreemder is dat de vertaling er deels op lijkt, maar is aangevuld, en veranderd en gemoderniseerd.

     

    Moktar heeft het over app´s in zijn column. Die bestonden in 2001 niet, en Porter spreekt er niet over

    Daarnaast quote Mokhtar een zekere George Santayana. Die quote komt in het stuk van Porter niet voor.

     

    We hebben nu dus een column waarvan Mohktar zegt dat die niet van hem is, maar hij weet wel dat het plagiaat is van een engelse column van Porter uit 2001, terwijl de originele tekst uit 2001 niet letterlijk vertaald is maar gebruikt is als basis voor deze column en aangevuld en aangepast waar gewenst.

     

    Vervolgens krijgt Moktar lastige vragen en dan wordt hij bang voor zijn online reputatie gok ik zo maar.

     

    Ik kan me niet voorstellen dat iemand een tekst vertaalt en aanvult en vervolgens online zet, met invulling van al Mokhtars gegevens.

     

    Immers: Mokhtar kon niet geselecteerd worden uit een lijst met bestaande columnisten want dat was hij nog niet. Dus moesten alle velden ingevuld worden.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Beetje érg vreemd verhaal dit ! Ik houd het vooralsnog op Moktar als spijtoptant. Al zou het dan van zijn kant prettig zijn geweest als hij dat "gewoon" toe had gegeven. Maar misschien is hij het niet ??? maar iemand van dat zefde IP-adres?

     

    Annieweessss... als dit in de toekomst ooit nog voorkomt en men zegt "onschuldig" te zijn, dan kunnen we de database eens opengooien. Voor nu lijkt mij dit niet nodig. Toch?

     

    Wel zal ik nagaan of er een extra bescherming bij inzenden columns ingebouwd kan worden. Bijv. door extra login-gegevens of wachtwoord nog een keer te vragen alvorens men in kan zenden..

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Bijv. door extra login-gegevens of wachtwoord nog een keer te vragen alvorens men in kan zenden..

    Of dat je niet iemand anders kan selecteren als auteur - lijkt me nog beter! :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Yes.... nog beter. Het invulveld auteur (bij formulier inzenden column) met keuzeveld van alle voorgaande auteurs uitzetten/weghalen.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Immers: Mokhtar kon niet geselecteerd worden uit een lijst met bestaande columnisten want dat was hij nog niet. Dus moesten alle velden ingevuld worden.

    Yep, en zijn voor leden niet zichtbare mailadres komt overeen, dus moet het iemand zijn die toegang had tot zijn profiel - geweest zijn. Dat beperkt de verdachten tot Mokhtar en de mods.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Yes.... nog beter. Het invulveld auteur (bij formulier inzenden column) met keuzeveld van alle voorgaande auteurs uitzetten/weghalen.

     

    Mag ik voorstellen om vooralsnog geen moeilijke technische wijzigingen op dit front door te voeren? Er is 1 vreemd geval - waarbij misbruik nog niet vaststaat, en verder hebben we nog nooit enige last gehad. De herkomst wordt voortaan weer gecheckt, dus niet echt iets waar een hoop prioriteit aan moet worden gegeven.

     

    Laat dictu dan aub eerst wat doen aan die dramatische performance van de banlijst, een "instant ADD IP/mail/name To BAN & Flikker alle zooi in AT"-knop voor paspoortspammers en die nog steeds irritante foutmelding bij uitloggen op Idevices

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    En Mokhtar - een PM met onze bevindingen en inschattingen en vragen hoe het nou zit?

    Voel je vooral vrij om dat te doen. Ik ga geen tijd en energie aan potentiële gekkies besteden :P

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Alles lezend, if it walks lik a duck and quacks like a duck, it's probably a duck

     

    Wat mij betreft laten we het hierbij. Mokthar zal het niet toegeven, dus wat schieten we ermee op

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept