Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Tips voor het starten van een Webwinkelblog

    Een blog is een uitstekende manier om:

     

    [*] Meer bezoekers te trekken naar je website

    [*] De betrouwbaarheid van je webwinkel te vergroten

    [*] Bezoekers en klanten te betrekken bij jouw webwinkel

     

    Het starten van een Webwinkel Blog is dus een goed idee…maar waar moet je rekening mee houden als je een blog wilt starten?

     

     

    Tips voor het starten van een Webwinkel Blog

     

    Bepaal je focus

    Bepaal het thema van je blog en de doelgroep waarvoor je schrijft. Stem al je berichten, de vormgeving en de aanspreekvorm hierop af.

     

    In veel gevallen zal dit overeenkomen met de branche waarin je webwinkel actief is. Maar heb jij een webwinkel met een groot assortiment, dat moeilijk binnen een thema past? Dan kies je er beter voor om je blog te richten op één of twee thema’s.

     

    Gebruik je eigen kennis

    Schrijf alleen over onderwerpen waar je voldoende kennis van hebt. Het helpt natuurlijk ook als je enthousiast kunt vertellen (schrijven) over je producten.

     

    Wees persoonlijk

    Geef een persoonlijk tintje aan je blogs en ontwikkel een eigen stijl. Op die manier creëer je een band met je lezers. Wees niet te zakelijk: een blog is natuurlijk geen productbeschrijving!

     

    Niet kopiëren

    Kopieer geen teksten van anderen. Je hoeft echt niet de eerste te zijn die ergens over schrijft, maar schrijf je eigen teksten, in je eigen stijl en maak gebruik van je eigen kennis en ervaring.

     

    Leer van anderen

    Hoewel het niet aan te raden is om teksten van anderen te kopiëren, is het wel een goed idee om andere interessante blogs te lezen. Bekijk wat je bevalt aan die blogs en leer van de manier waarop zij schrijven en de bezoeker aanspreken.

     

    Maak je gebruik van Twitter? Dan is #Blogpraat ook een leuke manier om meer te leren over bloggen.

     

    Ga voor inhoud

    Maak je blog niet te commercieel. Gebruik je blog niet als reclamezuil voor je producten en aanbiedingen. Ga voor goede en interessante content voor je bezoekers. Schrijf bijvoorbeeld blogs die je zelf graag zou willen lezen.

     

    Hou teksten goed leesbaar

    Veel bezoekers lezen liever geen lange stukken tekst. Deel langere teksten daarom op en maak gebruik van koppen, korte alinea’s, bullets en benadruk belangrijke delen of woorden. Hiermee maak je je blogs goed scanbaar.

     

    Gebruik foto’s

    Mooie foto’s trekken de aandacht. Foto’s zijn heel geschikt om je blogs aantrekkelijker mee te maken. Voeg tenminste een uitgelichte afbeelding toe aan elk bericht. Deze afbeelding wordt namelijk getoond in het overzicht, maar ook bij het delen van je blogbericht op social media. Gebruik ook afbeeldingen in de tekst, om voorbeelden te geven of iets toe te lichten. Of gewoon om langere teksten op te delen.

     

    Voor mooie foto’s kan je gebruik maken van (gratis) stockfoto’s, of beter nog, maak je eigen foto’s. Ook foto’s van bezoekers en klanten kunnen een leuke toevoeging zijn voor je blog. Voor alle foto’s geldt dat je wel zeker moet weten dat je deze mag gebruiken (heb je toestemming / de juiste rechten?).

     

    Kies voor minder vaak gebruikte stockfoto’s

    Als je gebruik maakt van gratis stockfoto’s, probeer dan te voorkomen dat je dezelfde afbeelding gebruikt als je collega bloggers. Neem wat meer tijd voor het zoeken van de perfecte foto voor je blog, of gebruik andere zoekwoorden.

     

    Pas SEO toe

    Zorg ervoor dat je blogberichten goed gevonden kunnen worden: maak gebruik van SEO. Verwerk relevante zoektermen in je blogs. Denk hierbij aan de bericht titel, meta beschrijving, koppen, tekst en afbeelding (titel en alt tag). Verwerk ook relevante zoekwoorden in je pagina urls, die goed passen bij je branche, of aansluiten op je productaanbod.

     

    Publiceer regelmatig

    Publiceer regelmatig nieuwe blogs. De ideale frequentie hangt van veel zaken af. Kies liever voor kwaliteit dan kwantiteit. Of wissel af tussen kortere berichten (bijvoorbeeld lijstjes; die doen het altijd goed) en berichten met meer diepgang.

     

    Als je toch een uitgangspunt wilt voor de frequentie voor je webwinkel blog, denk dan aan minstens één bericht per week.

     

    Plan je blogberichten

    Maak gebruik van de mogelijkheid om blogs automatisch in te plannen. Op deze manier kan je je blogs beter spreiden. Bezoekers komen ook vaker terug als zij weten dat er (op vaste tijden) nieuwe blogs worden gepubliceerd.

     

    Promoot pas bij meerdere berichten

    Promoot je blog pas als je al een aantal berichten hebt geplaatst. Bij het starten van een Webwinkel Blog is het handig als je ervoor zorgt, dat de bezoeker gelijk al meerdere berichten kan lezen. Een nieuw blog met slechts één bericht is vaak minder interessant. Hierdoor loop je het risico dat de bezoeker (voorlopig) niet terugkomt naar je blog. Wacht dus even met promoten van je blog, of verzamel gelijk een aantal blogs die je tegelijk plaatst. Eventueel kan je deze plaatsen onder een eerdere datum (wel recent).

     

    Promoot je blog via social media

    Maak gebruik van social media om je berichten te delen en te promoten. Plaats bijvoorbeeld een teaser op Twitter of Facebook, of plaats (een deel van) je bericht in relevante groepen. In de meeste gevallen geldt dat het beter is om de update kort te houden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een aansprekende titel (al dan niet met een klein stukje tekst), of een quote die de aandacht trekt.

     

    Samenwerken

    Werk samen met collega bloggers. Promoot bijvoorbeeld elkaars berichten via social media. Zo heb je (beide) een veel groter bereik. Natuurlijk moet je wel oppassen dat dit geen (directe) concurrent betreft.

     

    Verwacht niet te snel resultaat

    Een blog is een investering voor de lange termijn

     

    Waardeer elke lezer, share en reactie. Blijf volhouden en bouw je blog langzaam verder uit.

     

    Na verloop van tijd zal je blog steeds meer bezoekers trekken, waarvan een deel je webwinkel zeker zal weten te vinden.

     

    Het vertrouwen in je webwinkel zal stijgen, als uit je blog blijkt dat je veel kennis hebt van je producten en de branche. En hier vol enthousiasme over blijft bloggen natuurlijk…

     

    Veel succes met het starten van jouw Webwinkel Blog!

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Noten van de columnredactie:

    1) Deze column is recent gepubliceerd op de site van de auteur en op verzoek van Higherlevel ook hier geplaatst.

    2) Het oorspronkelijke artikel bevat een aantal links naar voorbeelden op de eigen site. Deze zijn in dit artikel verwijderd, maar uiteraard wel te raadplegen via de site van de auteur.

    3) Er zijn nog wat technische problemen met de layout/opmaak van columns, deze worden hersteld.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Hoi Lieuwe,

     

    Goede tips! Qua onderwerp kiezen zou ik het nog iets specifieker willen zeggen. Het thema waar je over blogt moet in de periferie liggen van je productfocus. Dus bijvoorbeeld bij een een online fietsenwinkel zou je een blog kunnen schrijven over een fiets kopen via een fietsenplan.

    Of misschien beter, een onderzoek doen hoeveel fietsen er in 2016 via een fietsplan zijn gekocht. Daarmee publiceer je infotainment die voor veel potentiële klanten relevante informatie kan hebben. Als het dan ook nog eens nieuwswaardige info bevat zou het zelfs als gastblog kunnen worden geplaatst.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites


    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké