Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Urenregistratie - Een noodzakelijk goed!

    In 2007 verscheen op Managersonline.nl het artikel “Consultants laten miljoenen aan omzet liggen”. Dit is al een hele tijd geleden. Het onderzoek toentertijd gaf aan dat wel 44% de gewerkte uren één keer per week of minder registreert. Meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat urenregistratie een noodzakelijk kwaad is. Ik heb zelf niet het idee dat hier in 10 jaar tijd écht iets is veranderd. En dat is jammer.

     

    Dat urenregistratie noodzakelijk is, dat klopt. Dat het een kwaad is, daar ben ik het niet mee eens. Urenregistratie kan in een paar seconden gebeurd zijn, als je gebruik maakt van de juiste urenregistratie software. En wat je vervolgens leert over je eigen tijdverdrijf is ongelooflijk waardevolle informatie.

     

    De onbemande pomp

    Even een zijstraat. U kent het concept “onbemande pomp”. Dat is, zoals u weet, een benzinestation zonder winkeltje, waar u alleen door direct te pinnen kunt tanken. Het blijkt dat men de korting die men krijgt, ten opzichte van een bemande pomp, drastisch overschat wanneer men erover gevraagd wordt. Het geeft vooral een “gevoel van korting”, maar in de praktijk is het prijsverschil vaak veel kleiner dan gedacht.

     

    Nu gaan we terug naar urenregistratie. Men heeft een prima idee waar de tijd aan opgegaan is en welke uren voor welke klant worden gedraaid. Of hebben we hier een gevalletje onbemande pomp? Hoe zeker weet u dat uw gevoel niet wordt beïnvloed door hoe leuk u het project vindt… of door bijvoorbeeld uw humeur? Er is maar één manier om hierachter te komen: direct uw uren registreren en niet alleen op vrijdag om half 5. Het spijt me, uw geheugen is lang niet zo betrouwbaar als u denkt. Schrale troost: we hebben er allemaal last van.

     

    Het Paretoprincipe

    Een goede invalshoek om hier verder over na te denken, is het Paretoprincipe; beter bekend als de 80/20-regel. (Althans, regel... vuistregel.) Het is wat gechargeerd om te zeggen dat daadwerkelijk 80% de problemen bij 20% van de klanten vandaan komt, maar u kunt zich ongetwijfeld vinden in het gevoel.

     

    Daar raken we de kern van waar het vaak fout gaat: er worden op basis van gevoel beslissingen genomen, die veel beter op basis van echte statistieken kunnen worden genomen. Zo wordt het belang van klanten vaak over- of onderschat, terwijl de waarheid met een aantal eenvoudige handelingen achterhaald kan worden. Als inderdaad 20% van de klanten voor 80% van de telefoontjes zorgt, is het belangrijk om te weten wat de waarde van die klanten is en of het wel loont om er zoveel resources aan te besteden. Nogmaals: registreren is de oplossing! (Zelfs al doe je het in Excel.)

     

    Noodzakelijk kwaad?

    Dat urenregistratie niet tot de favoriete bezigheden van werknemers (en managers) behoort, dat staat als een paal boven water. Sterker nog: veel managers registreren zelf hun uren met enige regelmaat helemaal niet. Maar daarom is de omslag in het denken juist zo belangrijk: in heel de organisatie moet het gevoel van “belang” de boventoon voeren en niet van “controle” of van “noodzakelijk kwaad”.

     

    Een bedrijf is een team met talentvolle mensen dat dagelijks waarde creëert. Een verzameling handen en hersenen die zorgt dat het eindproduct meer is dan de som van de losse delen. Om te bewaken dat dit zo blijft, bestaan er tegenwoordig gelukkig goede registratiemogelijkheden. Op die manier kun je als bedrijf samen waarde blijven leveren.

     

    Dus is urenregistratie een noodzakelijk kwaad? Nee, het is een noodzakelijk goed.

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Er zijn geen reacties om weer te geven.



    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké