Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Urenregistratie - Een noodzakelijk goed!


    TimeTick
    • Category 1: Leiderschap en (zelf)management Category 2: Herrie in de zaak Category 3: Groei!

    In 2007 verscheen op Managersonline.nl het artikel “Consultants laten miljoenen aan omzet liggen”. Dit is al een hele tijd geleden. Het onderzoek toentertijd gaf aan dat wel 44% de gewerkte uren één keer per week of minder registreert. Meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat urenregistratie een noodzakelijk kwaad is. Ik heb zelf niet het idee dat hier in 10 jaar tijd écht iets is veranderd. En dat is jammer.

     

    Dat urenregistratie noodzakelijk is, dat klopt. Dat het een kwaad is, daar ben ik het niet mee eens. Urenregistratie kan in een paar seconden gebeurd zijn, als je gebruik maakt van de juiste urenregistratie software. En wat je vervolgens leert over je eigen tijdverdrijf is ongelooflijk waardevolle informatie.

     

    De onbemande pomp

    Even een zijstraat. U kent het concept “onbemande pomp”. Dat is, zoals u weet, een benzinestation zonder winkeltje, waar u alleen door direct te pinnen kunt tanken. Het blijkt dat men de korting die men krijgt, ten opzichte van een bemande pomp, drastisch overschat wanneer men erover gevraagd wordt. Het geeft vooral een “gevoel van korting”, maar in de praktijk is het prijsverschil vaak veel kleiner dan gedacht.

     

    Nu gaan we terug naar urenregistratie. Men heeft een prima idee waar de tijd aan opgegaan is en welke uren voor welke klant worden gedraaid. Of hebben we hier een gevalletje onbemande pomp? Hoe zeker weet u dat uw gevoel niet wordt beïnvloed door hoe leuk u het project vindt… of door bijvoorbeeld uw humeur? Er is maar één manier om hierachter te komen: direct uw uren registreren en niet alleen op vrijdag om half 5. Het spijt me, uw geheugen is lang niet zo betrouwbaar als u denkt. Schrale troost: we hebben er allemaal last van.

     

    Het Paretoprincipe

    Een goede invalshoek om hier verder over na te denken, is het Paretoprincipe; beter bekend als de 80/20-regel. (Althans, regel... vuistregel.) Het is wat gechargeerd om te zeggen dat daadwerkelijk 80% de problemen bij 20% van de klanten vandaan komt, maar u kunt zich ongetwijfeld vinden in het gevoel.

     

    Daar raken we de kern van waar het vaak fout gaat: er worden op basis van gevoel beslissingen genomen, die veel beter op basis van echte statistieken kunnen worden genomen. Zo wordt het belang van klanten vaak over- of onderschat, terwijl de waarheid met een aantal eenvoudige handelingen achterhaald kan worden. Als inderdaad 20% van de klanten voor 80% van de telefoontjes zorgt, is het belangrijk om te weten wat de waarde van die klanten is en of het wel loont om er zoveel resources aan te besteden. Nogmaals: registreren is de oplossing! (Zelfs al doe je het in Excel.)

     

    Noodzakelijk kwaad?

    Dat urenregistratie niet tot de favoriete bezigheden van werknemers (en managers) behoort, dat staat als een paal boven water. Sterker nog: veel managers registreren zelf hun uren met enige regelmaat helemaal niet. Maar daarom is de omslag in het denken juist zo belangrijk: in heel de organisatie moet het gevoel van “belang” de boventoon voeren en niet van “controle” of van “noodzakelijk kwaad”.

     

    Een bedrijf is een team met talentvolle mensen dat dagelijks waarde creëert. Een verzameling handen en hersenen die zorgt dat het eindproduct meer is dan de som van de losse delen. Om te bewaken dat dit zo blijft, bestaan er tegenwoordig gelukkig goede registratiemogelijkheden. Op die manier kun je als bedrijf samen waarde blijven leveren.

     

    Dus is urenregistratie een noodzakelijk kwaad? Nee, het is een noodzakelijk goed.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept