Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Denk je dat bedrijfsruimte te duur is, of weet je dat? Als je iets in een verzamelgebouw hebt kan het nog verrassend goedkoop zijn.
  3. Peter73 startte met het volgen van Gemeente verleent geen vergunning
  4. Welkom op HL Je hebt een principe-beoordeling van de gemeente gehad en, als ik het goed lees, wil je een bedrijf aan huis beginnen wat o.a. met het oog op milieuaspecten niet haalbaar is. Ik vermoed zelfs dat een vergunning op nog meerdere aspecten vanuit de omgevingswet niet zal worden toegekend in een pand met woonbestemming. Als het voor jou geen optie is om het elders in een bedrijfsruimte voort te zetten, zal het bij deze beoordeling blijven, vrees ik.
  5. Ik zou maar eens een bestuursrechtjurist inschakelen want of die brommer wel of niet voor milieubelasting zorgt zegt niets over de milieubelasting door jouw bedrijf. Dit klinkt alsof er een beslissing is genomen op de verkeerde gronden. Straks mag je ook geen banketbakkerszaak of ijssalon meer beginnen, omdat mensen daar dik van kunnen worden en dat ongezond is.
  6. Hallo, mijn naam is Paul crooijmans, en ben bezig / van plan om van mijn hobby mijn beroep te maken. Ik sleutel al jaren in mijn garage aan oldtimer bromfietsen, en zou dit graag omzetten in een (kleinschalige) onderneming naast mijn reguliere werk. Bedrijfsplan etc liggen allemaal klaar, en ik heb melding gedaan bij de gemeente. Als reactie kreeg ik te horen dat ik een vergunning aan moet vragen hiervoor, dus dat gedaan (concept verzoek). Als reactie krijg ik te horen dat ze geen vergunning willen geven, vanwege milieu belasting. Verder geen enkele uitleg. Bij navraag aan de gemeente wat ik zou moeten doen om wel te mogen starten krijg ik 0 medewerking, krijg alleen te horen : brommers zijn belastend voor milieu, dus mag per definitie niet. Is dit een gangbare manier bij het aanvragen van vergunningen? Heeft iemand zoiets vaker meegemaakt, of wellicht ideeën van stappen die ik nog zou kunnen ondernemen? Andere opties? Bedrijfsruimte huren is geen optie, financieel niet te doen omdat 't maar kleinschalig zal zijn (zeker in de opstart fase) Groet, Paul
  7. Paul_623 werd lid van de community
  8. Vandaag
  9. Frank Meeuwsen wijzigde zijn profielfoto
  10. c02153930 werd lid van de community
  11. Geen crux, maar "gewoon" een verlenging van het dienstverband, oftewel schijnzelfstandigheid.
  12. Ik zie niet in wat de 'rompslomp' van verlonen zou zijn, een loonstrook kost ongeveer 15 euro. Of je wel of niet BTW belast factureert, als je dezelfde werkzaamheden voor je oud-werkgever doet ben je geen ondernemer maar werknemer. Hoeveel een payroller rekent moet je aan die payroller vragen. Maar dat dat van die 40 a 45 per uur krap wordt, dat snap ik.
  13. Beste leden van Higherlevel, Ik schets eerst even mijn situatie en kom van daaruit tot enkele praktische vragen. Uiteraard heb ik eerst op het forum gezocht. In 2026 bereik ik de pensioenleeftijd. Ik ga in dat jaar voor ongeveer zes/zeven uur per week, gedurende maximaal vijf maanden ondersteunend ecologisch werk doen voor een onderneming op gebied van bouw, architectuur en advies op voornoemde gebieden. Fiscaal gezien zal ik géén ondernemer zijn, en er bestaat ook geen plicht om me - gezien de omstandigheden - in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Mijn (bij)verdiensten vallen fiscaal onder "Inkomen uit Overig Werk". Ik heb hetzelfde werk in het afgelopen jaar voor dezelfde onderneming gedaan. Toen in loondienstverband. Echter, dit loondienstverband brengt zoveel administratieve rompslomp mee dat de onderneming nu wil dat ik op ''factuurbasis'' ga werken. Ik gebruik de aanhalingstekens omdat daar precies de crux zit. Praktische vragen: Ik ben geen ondernemer en heb geen KvK-nummer, kan ik toch een soort van "factuur" maken die de betreffende onderneming in de boeken kan opnemen? Ik heb ergens gelezen dat je ook een soort van betalingsbewijs kunt sturen, en dat dit document dan in de boeken kan worden opgenomen door de bouwonderneming. Ben ik verplicht om BTW in rekening te brengen? De verwachte omzet zal ongeveer €6000/7000 bedragen in het komende jaar. Zou het eenvoudiger zijn om via een payroller of verloningsbedrijf te werken, of snoept zo'n club dan teveel van het uurtarief af? Iedereen bedankt voor het meedenken!
  14. Ik heb een hele kundige advocaat gevonden voor het nakijken van onze contracten. Was wel wat duurder dan iemand die alleen jurist is, maar deze kwam hoog aangeschreven op dit gebied. Deze adviseerde mij het niet op te nemen in het arbeidscontract maar in het handboek, zo is het makkelijker aan te passen, zonder dat er opnieuw contracten moeten worden gemaakt. Ook gaf hij aan dat het niet verplicht is, maar wel duidelijkheid geeft het gaat bij ons uiteindelijk ook om maar 6, niet aangesloten, weken.
  15. Ik weet dat een werkgever in veel landen, met name in Europa, het recht heeft om beperkingen op te leggen aan vakanties tijdens bepaalde periodes als dit gerechtvaardigd is door de bedrijfsbehoeften, bijvoorbeeld tijdens piektijden.
  16. Heel basic: Een vraagstuk kent drie elementen(: Uitkomst = Wat + Hoe) waarin je vanaf het begin continu vergelijkingen maakt en vastlegt tussen de nieuwe (ná interventie) situatie en de vorige: Uitkomst: is a. de uitgangspositie van het vraagstuk die zonder interventie(s) ongewenst zijn/blijven én b. d.m.v. interventie(s) mogelijk de (meer) gewenste uitkomst opleveren. Wat: zijn de elementen in het vraagstuk a. die als problematisch worden ervaren en bijdragen aan de ongewenste uitkomst(en) náást b. de elementen die positief bijdragen aan een gewenste uitkomst(en). Hoe: dragen a. ontworpen interventies bij aan de gewenste uitkomst mét b. behoud van de positieve bijdragen. Een evaluatieproces begint bij de uitgangspositie: het zo goed mogelijk vaststellen én -leggen van 1. en 2. waarop je een 3. interventie baseert, vervolgens meet je de veranderingen bij 1. en 2. en doe je aanpassingen bij 3., Dit herhaal je zolang tot een interventie die gewenste uitkomst bereikt die de positieve elementen heeft behouden en de problematische elementen heeft opgelost.
  17. Dag Jolathea bedoel je te zeggen dat alle facturen aan je cliënten met BTW zijn gefactureerd, terwijl je als mantelzorger helemaal geen BTW had hoeven factureren (vanwege de zorgvrijstelling)?
  18. Joost Rietveld startte met het volgen van BTW terugvragen
  19. Je inkomen is “hooguit 20K per jaar”, schreef je eind oktober. Dan kun je het je eigenlijk niet permitteren om zesduizend euro cadeau te doen, toch?
  20. Scherp! Dat is inderdaad de bedoeling van wat ik heb begrepen vanuit Gezonde school 😄
  21. De Europese rapportage-eisen (CSRD) zijn vooral gericht op grote bedrijven, maar ook het mkb krijgt hier steeds vaker mee te maken. Grote klanten, investeerders en banken vragen hun leveranciers om meer transparantie over duurzaamheid. De Voluntary Sustainability Reporting Standard for VSME’s (VSME) is een vrijwillige, Europese standaard, ontwikkeld voor mkb-bedrijven die niet onder de CSRD-wetgeving vallen. De standaard helpt deze bedrijven op een gestructureerde manier bij het opstellen van een duurzaamheidsrapportage. Op onze website kunt u meer informatie vinden over de VSME: VSME: eenvoudig duurzaamheid rapporteren voor mkb. Ook kunt u onze webinar over de VSME bekijken. Vragen over de CSRD of VSME? De adviseurs van het MVO-steunpunt helpen u graag verder met advies op maat voor uw onderneming.
  22. StevenK reageerde op Jolathea's topic in Fiscale zaken
    Precies wat @Hans van den Bergh zegt: voor de BTW ben je doorgeefluik. Als je die BTW op de factuur in rekening hebt gebracht en afgedragen, heb je helemaal niets betaald, want je cliënt heeft 't betaald en je hebt ook dus ook niets terug te vorderen.
  23. Goedemorgen, Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in een erkenningstraject voor de lessen (interventies) die ik ontwikkel voor het basisonderwijs en de kinderopvang. Dit erkenningstraject verloopt o.a. via de Gezonde school, gezien de lessen die ik ontwikkel een logische keuze en stap richting de toekomst. Ik ben nieuwsgierig of er hier ondernemers zijn die dit specifieke erkenningstraject al eens hebben doorlopen en of je mij advies kunt geven in wat ik zeker niet mag vergeten. Daarnaast ben ik benieuwd of er ondernemers zijn die ervaring hebben met het schrijven van: Handleiding voor een interventie Een proces evaluatie. Kunnen jullie hier een tool/template in aanraden om in te zetten en dit eigen te maken? Nieuwsgierig naar jullie reactie.
  24. Welkom op HL Even voor de duidelijkheid: jullie hebben totaalbedragen plus btw aan de cliënt gefactureerd en de cliënt heeft die facturen betaald, waarvan vervolgens de btw door jullie is afgedragen? Wie heeft volgens jullie dan teveel btw betaald? De cliënt of jullie? Zoals ik het lees, hebben jullie bij de cliënt teveel btw in rekening gebracht?
  25. Jolathea plaatste een topic in Fiscale zaken
    Hoi, Sinds 10 jaar hebben we een onderneming in mantelzorg ondersteuning Daarbij gaan we regelmatig iets nuttigen met onze client , kleding kopen ed. de kosten hiervan betalen wij en via een factuur betaalt de client deze terug. Op de factuur staan de uren en gemaakte kosten. Over dit alles hebben wij tot nu toe 21% btw betaald. Bij navraag aan een accountant moeten we dit anders facturen en hoeven wij geen btw af te dragen over de gemaakte kosten zoals hierboven beschreven... Kunnen we het bedrag wat we al die jaren te veel aan btw betaald hebben terug vragen aan de belasting dienst. Gaat toch gauw over zo'n €8000,-
  26. Jolathea werd lid van de community
  27. madisonteacher werd lid van de community
  28. Hi Cilla Helaas zonder harde garanties, maar ik denk dat je wel safe zit. De ZZP-ers krijgen van jou geen instructie over de workshop, niemand bemoeit zich met hoe zij hun werk uitvoeren. Ze kunnen het werk weigeren, ik neem aan dat ze zelf hun materialen en kookgerei meenemen. Dat de locatie bepaald is, is niet inherent aan het feit dat jij als bedrijf de opdracht geeft, maar een praktische bijzaak van het geven van kookworkshops. ik zie dus vooral geen gezagsverhouding, dus geen schijnzelfstandigheid.
  29. Amadou werd lid van de community
  30. Gisteren
  31. Het is niet verplicht om een restwaarde te calculeren. Steeds vaker worden bedrijfsmiddelen zonder restwaarde volledig afgeschreven. Bij verkoop zal er dan sprake zijn van boekwinst. Je kan ook een (te hoge) restwaarde calculeren, waardoor een bedrijfsmiddel bij verkoop minder oplevert. Er zal dan sprake zijn van boekverlies. Dat mag inderdaad, alleen kan de transactie door de belastingdienst als een onzakelijke handeling worden gezien en kan er een fiscale correctie volgen. Kansberekening ? Zoiets als een rood stoplicht negeren, in de hoop dat niemand het ziet.
  32. wauw dan geef je dus wel alle regie uit handen, moet er wel een hele mooie lening tegenover staan.
  33. De bankrekening staat dan op naam van de kredietverstrekker en niet op jou naam. aan de bank wordt gevraagd een "inzake" regel toe te voegen waar dan jouw bedrijfsnaam op staat op het afschrift bij jou klant staat dan "kredietbank X inzake jouw bedrijfsnaam". Al je inkomsten komen dan dus binnen bij de kredietverstrekker en zij storten dan alleen geld op jou eigen bankrekening als er voldoende geld is binnen gekomen. Het is niet hetzelfde maar je kunt het een beetje vergelijken met als jij iets koopt bij een webshop en betaald en dan op je afschrift ziet "Mollie namens webshop.nl" Iets vergelijkbaars zullen jou klanten ook zien op hun bankafschriften.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.