Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Paul_623 werd lid van de community
-
Frank Meeuwsen wijzigde zijn profielfoto
- Vandaag
-
c02153930 werd lid van de community
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Geen crux, maar "gewoon" een verlenging van het dienstverband, oftewel schijnzelfstandigheid.
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Ik zie niet in wat de 'rompslomp' van verlonen zou zijn, een loonstrook kost ongeveer 15 euro. Of je wel of niet BTW belast factureert, als je dezelfde werkzaamheden voor je oud-werkgever doet ben je geen ondernemer maar werknemer. Hoeveel een payroller rekent moet je aan die payroller vragen. Maar dat dat van die 40 a 45 per uur krap wordt, dat snap ik.
-
inkomsten uit overig werk startte met het volgen van Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Beste leden van Higherlevel, Ik schets eerst even mijn situatie en kom van daaruit tot enkele praktische vragen. Uiteraard heb ik eerst op het forum gezocht. In 2026 bereik ik de pensioenleeftijd. Ik ga in dat jaar voor ongeveer zes/zeven uur per week, gedurende maximaal vijf maanden ondersteunend ecologisch werk doen voor een onderneming op gebied van bouw, architectuur en advies op voornoemde gebieden. Fiscaal gezien zal ik géén ondernemer zijn, en er bestaat ook geen plicht om me - gezien de omstandigheden - in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Mijn (bij)verdiensten vallen fiscaal onder "Inkomen uit Overig Werk". Ik heb hetzelfde werk in het afgelopen jaar voor dezelfde onderneming gedaan. Toen in loondienstverband. Echter, dit loondienstverband brengt zoveel administratieve rompslomp mee dat de onderneming nu wil dat ik op ''factuurbasis'' ga werken. Ik gebruik de aanhalingstekens omdat daar precies de crux zit. Praktische vragen: Ik ben geen ondernemer en heb geen KvK-nummer, kan ik toch een soort van "factuur" maken die de betreffende onderneming in de boeken kan opnemen? Ik heb ergens gelezen dat je ook een soort van betalingsbewijs kunt sturen, en dat dit document dan in de boeken kan worden opgenomen door de bouwonderneming. Ben ik verplicht om BTW in rekening te brengen? De verwachte omzet zal ongeveer €6000/7000 bedragen in het komende jaar. Zou het eenvoudiger zijn om via een payroller of verloningsbedrijf te werken, of snoept zo'n club dan teveel van het uurtarief af? Iedereen bedankt voor het meedenken!
-
Verbod vakantie vastleggen in arbeidscontract
Ik heb een hele kundige advocaat gevonden voor het nakijken van onze contracten. Was wel wat duurder dan iemand die alleen jurist is, maar deze kwam hoog aangeschreven op dit gebied. Deze adviseerde mij het niet op te nemen in het arbeidscontract maar in het handboek, zo is het makkelijker aan te passen, zonder dat er opnieuw contracten moeten worden gemaakt. Ook gaf hij aan dat het niet verplicht is, maar wel duidelijkheid geeft het gaat bij ons uiteindelijk ook om maar 6, niet aangesloten, weken.
- Verbod vakantie vastleggen in arbeidscontract
-
Bodi Kros startte met het volgen van Verbod vakantie vastleggen in arbeidscontract
-
Erkenningstraject interventies Gezonde School
Heel basic: Een vraagstuk kent drie elementen(: Uitkomst = Wat + Hoe) waarin je vanaf het begin continu vergelijkingen maakt en vastlegt tussen de nieuwe (ná interventie) situatie en de vorige: Uitkomst: is a. de uitgangspositie van het vraagstuk die zonder interventie(s) ongewenst zijn/blijven én b. d.m.v. interventie(s) mogelijk de (meer) gewenste uitkomst opleveren. Wat: zijn de elementen in het vraagstuk a. die als problematisch worden ervaren en bijdragen aan de ongewenste uitkomst(en) náást b. de elementen die positief bijdragen aan een gewenste uitkomst(en). Hoe: dragen a. ontworpen interventies bij aan de gewenste uitkomst mét b. behoud van de positieve bijdragen. Een evaluatieproces begint bij de uitgangspositie: het zo goed mogelijk vaststellen én -leggen van 1. en 2. waarop je een 3. interventie baseert, vervolgens meet je de veranderingen bij 1. en 2. en doe je aanpassingen bij 3., Dit herhaal je zolang tot een interventie die gewenste uitkomst bereikt die de positieve elementen heeft behouden en de problematische elementen heeft opgelost.
- BTW terugvragen
-
Joost Rietveld startte met het volgen van BTW terugvragen
-
Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Je inkomen is “hooguit 20K per jaar”, schreef je eind oktober. Dan kun je het je eigenlijk niet permitteren om zesduizend euro cadeau te doen, toch?
-
Erkenningstraject interventies Gezonde School
Scherp! Dat is inderdaad de bedoeling van wat ik heb begrepen vanuit Gezonde school 😄
-
Erkenningstraject interventies Gezonde School
Wil je 2. inzetten om 1. te evalueren?
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van Erkenningstraject interventies Gezonde School
-
Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
RVO Rijksoverheid startte met het volgen van VSME: eenvoudig duurzaamheid rapporteren voor mkb
- VSME: eenvoudig duurzaamheid rapporteren voor mkb
RVO Rijksoverheid plaatste een topic in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen [nationaal én internationaal]De Europese rapportage-eisen (CSRD) zijn vooral gericht op grote bedrijven, maar ook het mkb krijgt hier steeds vaker mee te maken. Grote klanten, investeerders en banken vragen hun leveranciers om meer transparantie over duurzaamheid. De Voluntary Sustainability Reporting Standard for VSME’s (VSME) is een vrijwillige, Europese standaard, ontwikkeld voor mkb-bedrijven die niet onder de CSRD-wetgeving vallen. De standaard helpt deze bedrijven op een gestructureerde manier bij het opstellen van een duurzaamheidsrapportage. Op onze website kunt u meer informatie vinden over de VSME: VSME: eenvoudig duurzaamheid rapporteren voor mkb. Ook kunt u onze webinar over de VSME bekijken. Vragen over de CSRD of VSME? De adviseurs van het MVO-steunpunt helpen u graag verder met advies op maat voor uw onderneming.- BTW terugvragen
- Erkenningstraject interventies Gezonde School
Goedemorgen, Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in een erkenningstraject voor de lessen (interventies) die ik ontwikkel voor het basisonderwijs en de kinderopvang. Dit erkenningstraject verloopt o.a. via de Gezonde school, gezien de lessen die ik ontwikkel een logische keuze en stap richting de toekomst. Ik ben nieuwsgierig of er hier ondernemers zijn die dit specifieke erkenningstraject al eens hebben doorlopen en of je mij advies kunt geven in wat ik zeker niet mag vergeten. Daarnaast ben ik benieuwd of er ondernemers zijn die ervaring hebben met het schrijven van: Handleiding voor een interventie Een proces evaluatie. Kunnen jullie hier een tool/template in aanraden om in te zetten en dit eigen te maken? Nieuwsgierig naar jullie reactie.Cilla-1992 startte met het volgen van Erkenningstraject interventies Gezonde School- BTW terugvragen
Welkom op HL Even voor de duidelijkheid: jullie hebben totaalbedragen plus btw aan de cliënt gefactureerd en de cliënt heeft die facturen betaald, waarvan vervolgens de btw door jullie is afgedragen? Wie heeft volgens jullie dan teveel btw betaald? De cliënt of jullie? Zoals ik het lees, hebben jullie bij de cliënt teveel btw in rekening gebracht?Hans van den Bergh startte met het volgen van BTW terugvragenJolathea startte met het volgen van BTW terugvragen- BTW terugvragen
Hoi, Sinds 10 jaar hebben we een onderneming in mantelzorg ondersteuning Daarbij gaan we regelmatig iets nuttigen met onze client , kleding kopen ed. de kosten hiervan betalen wij en via een factuur betaalt de client deze terug. Op de factuur staan de uren en gemaakte kosten. Over dit alles hebben wij tot nu toe 21% btw betaald. Bij navraag aan een accountant moeten we dit anders facturen en hoeven wij geen btw af te dragen over de gemaakte kosten zoals hierboven beschreven... Kunnen we het bedrag wat we al die jaren te veel aan btw betaald hebben terug vragen aan de belasting dienst. Gaat toch gauw over zo'n €8000,-Jolathea werd lid van de communitymadisonteacher werd lid van de community- Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
Hi Cilla Helaas zonder harde garanties, maar ik denk dat je wel safe zit. De ZZP-ers krijgen van jou geen instructie over de workshop, niemand bemoeit zich met hoe zij hun werk uitvoeren. Ze kunnen het werk weigeren, ik neem aan dat ze zelf hun materialen en kookgerei meenemen. Dat de locatie bepaald is, is niet inherent aan het feit dat jij als bedrijf de opdracht geeft, maar een praktische bijzaak van het geven van kookworkshops. ik zie dus vooral geen gezagsverhouding, dus geen schijnzelfstandigheid.- Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Gaat het om deze auto?Amadou werd lid van de community- Gisteren
- Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Het is niet verplicht om een restwaarde te calculeren. Steeds vaker worden bedrijfsmiddelen zonder restwaarde volledig afgeschreven. Bij verkoop zal er dan sprake zijn van boekwinst. Je kan ook een (te hoge) restwaarde calculeren, waardoor een bedrijfsmiddel bij verkoop minder oplevert. Er zal dan sprake zijn van boekverlies. Dat mag inderdaad, alleen kan de transactie door de belastingdienst als een onzakelijke handeling worden gezien en kan er een fiscale correctie volgen. Kansberekening ? Zoiets als een rood stoplicht negeren, in de hoop dat niemand het ziet.- Wat is een inzake-rekening?
wauw dan geef je dus wel alle regie uit handen, moet er wel een hele mooie lening tegenover staan.- Wat is een inzake-rekening?
De bankrekening staat dan op naam van de kredietverstrekker en niet op jou naam. aan de bank wordt gevraagd een "inzake" regel toe te voegen waar dan jouw bedrijfsnaam op staat op het afschrift bij jou klant staat dan "kredietbank X inzake jouw bedrijfsnaam". Al je inkomsten komen dan dus binnen bij de kredietverstrekker en zij storten dan alleen geld op jou eigen bankrekening als er voldoende geld is binnen gekomen. Het is niet hetzelfde maar je kunt het een beetje vergelijken met als jij iets koopt bij een webshop en betaald en dan op je afschrift ziet "Mollie namens webshop.nl" Iets vergelijkbaars zullen jou klanten ook zien op hun bankafschriften.- Wat is een inzake-rekening?
Kan iemand mij uitleggen wat een "inzake-rekening" betekent in onderstaande context, en wat het verschil dan is met een bankrekening dan is? Wat geldt er verder in geval van een inzake-rekening? Wij kunnen besluiten dat wij uw aanvraag voor een financiering uitsluitend goedkeuren als uw Debiteuren betalen op een bankrekening van <naam kredietverstrekker>. Wij kunnen dit bijvoorbeeld besluiten als u een groot bedrag wilt lenen. De bankrekening waarop al uw Debiteuren moeten betalen is de inzake-rekening. Wij verrekenen de Weektermijn met de betalingen van uw Debiteuren op de inzake-rekening. Ontvangen wij minder dan de Weektermijn op de inzake-rekening, dan kunnen wij het restant incasseren van uw Bankrekening. Al het meerdere dat wij ontvangen boven de Weektermijn zullen wij aan u overmaken op uw Bankrekening.- Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Hoe kan dat nou? Een volledig afgeschreven 'iets' dat € 7000 waard is... Je hoort toch rekening met de restwaarde te houden bij het bepalen van de afschrijvingen. Of is het 'ding' na de afschrijvingsperiode ineens veel meer geld waard geworden - een soort verzamelobject of zo? Het verhaal lijkt mij te "rommelen". Overigens kan je natuurlijk iets verkopen voor een prijs die jij acceptabel vindt, daar speelt de vraag "mag dat?" helemaal niet. Je bepaalt zelf je prijs. (€ 1000,- voor een afgeschreven ding lijkt mij geen slechte deal voor een ondernemer trouwens.) Mocht je wel een voordeel krijgen van deze - zo op het eerste gezicht 'liefdadige' actie, want je verkoopt iets voor een habbekrats... - dan zou dit voordeel wél belast kunnen worden (formeel gesproken). In de praktijk zal dat niet snel gebeuren, lijkt mij.ArnauldEin wijzigde zijn profielfoto- Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Ja, dat is inderdaad een probleem. De belastingdienst verlangt van je dat je de auto verkoopt tegen een marktconforme prijs. Maar er lopen twee zaken door elkaar … 1: de vriend heeft blijkbaar weinig financiële middelen om de auto te kopen. Je kunt de auto ook schenken, waarbij je kunt kiezen … de ontvanger is verplicht om aangifte te doen en betaalt meestal ook de schenkbelasting, maar de schenker kan er ook voor kiezen om de schenkbelasting te betalen. Het schenkbedrag is ook hierbij gebaseerd op een marktconforme prijs. 2: je wilt de auto met zo weinig mogelijk boekwinst verkopen. Het is dus een zakelijke auto. De boekwinst stal je in de herinvesteringsreserve, om daarmee een andere betere/nieuwe auto te financieren. De boekwinst wordt daarmee niet belast. Linksom of rechtsom … het gaat geld kosten.- Mag ik zelf de prijs bepalen met het verkopen van een afgeschreven bedrijfsmiddel
Normaal dient de waarde in het economisch verkeer te worden gehanteerd. Minder boekwinst willen, betekent ook minder belastingen betalen, daar zou de fiscus weleens bezwaar tegen kunnen hebben.
Copyright Higherlevel.nl 2002-2025 - Alle rechten voorbehouden - Privacy statement - Powered by Ping Media en bedacht door Mikky
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.