Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. De Europese rapportage-eisen (CSRD) zijn vooral gericht op grote bedrijven, maar ook het mkb krijgt hier steeds vaker mee te maken. Grote klanten, investeerders en banken vragen hun leveranciers om meer transparantie over duurzaamheid. De Voluntary Sustainability Reporting Standard for VSME’s (VSME) is een vrijwillige, Europese standaard, ontwikkeld voor mkb-bedrijven die niet onder de CSRD-wetgeving vallen. De standaard helpt deze bedrijven op een gestructureerde manier bij het opstellen van een duurzaamheidsrapportage. Op onze website kunt u meer informatie vinden over de VSME: VSME: eenvoudig duurzaamheid rapporteren voor mkb | RVO.nl. Ook kunt u onze webinar over de VSME bekijken. Vragen over de CSRD of VSME? De adviseurs van het MVO-steunpunt helpen u graag verder met advies op maat voor uw onderneming.
  3. StevenK reageerde op Jolathea's topic in Fiscale zaken
    Precies wat @Hans van den Bergh zegt: voor de BTW ben je doorgeefluik. Als je die BTW op de factuur in rekening hebt gebracht en afgedragen, heb je helemaal niets betaald, want je cliënt heeft 't betaald en je hebt ook dus ook niets terug te vorderen.
  4. Goedemorgen, Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in een erkenningstraject voor de lessen (interventies) die ik ontwikkel voor het basisonderwijs en de kinderopvang. Dit erkenningstraject verloopt o.a. via de Gezonde school, gezien de lessen die ik ontwikkel een logische keuze en stap richting de toekomst. Ik ben nieuwsgierig of er hier ondernemers zijn die dit specifieke erkenningstraject al eens hebben doorlopen en of je mij advies kunt geven in wat ik zeker niet mag vergeten. Daarnaast ben ik benieuwd of er ondernemers zijn die ervaring hebben met het schrijven van: Handleiding voor een interventie Een proces evaluatie. Kunnen jullie hier een tool/template in aanraden om in te zetten en dit eigen te maken? Nieuwsgierig naar jullie reactie.
  5. Welkom op HL Even voor de duidelijkheid: jullie hebben totaalbedragen plus btw aan de cliënt gefactureerd en de cliënt heeft die facturen betaald, waarvan vervolgens de btw door jullie is afgedragen? Wie heeft volgens jullie dan teveel btw betaald? De cliënt of jullie? Zoals ik het lees, hebben jullie bij de cliënt teveel btw in rekening gebracht?
  6. Hans van den Bergh startte met het volgen van BTW terugvragen
  7. Jolathea startte met het volgen van BTW terugvragen
  8. Jolathea plaatste een topic in Fiscale zaken
    Hoi, Sinds 10 jaar hebben we een onderneming in mantelzorg ondersteuning Daarbij gaan we regelmatig iets nuttigen met onze client , kleding kopen ed. de kosten hiervan betalen wij en via een factuur betaalt de client deze terug. Op de factuur staan de uren en gemaakte kosten. Over dit alles hebben wij tot nu toe 21% btw betaald. Bij navraag aan een accountant moeten we dit anders facturen en hoeven wij geen btw af te dragen over de gemaakte kosten zoals hierboven beschreven... Kunnen we het bedrag wat we al die jaren te veel aan btw betaald hebben terug vragen aan de belasting dienst. Gaat toch gauw over zo'n €8000,-
  9. Vandaag
  10. Jolathea werd lid van de community
  11. madisonteacher werd lid van de community
  12. Hi Cilla Helaas zonder harde garanties, maar ik denk dat je wel safe zit. De ZZP-ers krijgen van jou geen instructie over de workshop, niemand bemoeit zich met hoe zij hun werk uitvoeren. Ze kunnen het werk weigeren, ik neem aan dat ze zelf hun materialen en kookgerei meenemen. Dat de locatie bepaald is, is niet inherent aan het feit dat jij als bedrijf de opdracht geeft, maar een praktische bijzaak van het geven van kookworkshops. ik zie dus vooral geen gezagsverhouding, dus geen schijnzelfstandigheid.
  13. Amadou werd lid van de community
  14. Gisteren
  15. Het is niet verplicht om een restwaarde te calculeren. Steeds vaker worden bedrijfsmiddelen zonder restwaarde volledig afgeschreven. Bij verkoop zal er dan sprake zijn van boekwinst. Je kan ook een (te hoge) restwaarde calculeren, waardoor een bedrijfsmiddel bij verkoop minder oplevert. Er zal dan sprake zijn van boekverlies. Dat mag inderdaad, alleen kan de transactie door de belastingdienst als een onzakelijke handeling worden gezien en kan er een fiscale correctie volgen. Kansberekening ? Zoiets als een rood stoplicht negeren, in de hoop dat niemand het ziet.
  16. wauw dan geef je dus wel alle regie uit handen, moet er wel een hele mooie lening tegenover staan.
  17. Jasper S. startte met het volgen van Wat is een inzake-rekening?
  18. De bankrekening staat dan op naam van de kredietverstrekker en niet op jou naam. aan de bank wordt gevraagd een "inzake" regel toe te voegen waar dan jouw bedrijfsnaam op staat op het afschrift bij jou klant staat dan "kredietbank X inzake jouw bedrijfsnaam". Al je inkomsten komen dan dus binnen bij de kredietverstrekker en zij storten dan alleen geld op jou eigen bankrekening als er voldoende geld is binnen gekomen. Het is niet hetzelfde maar je kunt het een beetje vergelijken met als jij iets koopt bij een webshop en betaald en dan op je afschrift ziet "Mollie namens webshop.nl" Iets vergelijkbaars zullen jou klanten ook zien op hun bankafschriften.
  19. Kan iemand mij uitleggen wat een "inzake-rekening" betekent in onderstaande context, en wat het verschil dan is met een bankrekening dan is? Wat geldt er verder in geval van een inzake-rekening? Wij kunnen besluiten dat wij uw aanvraag voor een financiering uitsluitend goedkeuren als uw Debiteuren betalen op een bankrekening van <naam kredietverstrekker>. Wij kunnen dit bijvoorbeeld besluiten als u een groot bedrag wilt lenen. De bankrekening waarop al uw Debiteuren moeten betalen is de inzake-rekening. Wij verrekenen de Weektermijn met de betalingen van uw Debiteuren op de inzake-rekening. Ontvangen wij minder dan de Weektermijn op de inzake-rekening, dan kunnen wij het restant incasseren van uw Bankrekening. Al het meerdere dat wij ontvangen boven de Weektermijn zullen wij aan u overmaken op uw Bankrekening.
  20. ArnauldEin startte met het volgen van Wat is een inzake-rekening?
  21. Hoe kan dat nou? Een volledig afgeschreven 'iets' dat € 7000 waard is... Je hoort toch rekening met de restwaarde te houden bij het bepalen van de afschrijvingen. Of is het 'ding' na de afschrijvingsperiode ineens veel meer geld waard geworden - een soort verzamelobject of zo? Het verhaal lijkt mij te "rommelen". Overigens kan je natuurlijk iets verkopen voor een prijs die jij acceptabel vindt, daar speelt de vraag "mag dat?" helemaal niet. Je bepaalt zelf je prijs. (€ 1000,- voor een afgeschreven ding lijkt mij geen slechte deal voor een ondernemer trouwens.) Mocht je wel een voordeel krijgen van deze - zo op het eerste gezicht 'liefdadige' actie, want je verkoopt iets voor een habbekrats... - dan zou dit voordeel wél belast kunnen worden (formeel gesproken). In de praktijk zal dat niet snel gebeuren, lijkt mij.
  22. ArnauldEin wijzigde zijn profielfoto
  23. Ja, dat is inderdaad een probleem. De belastingdienst verlangt van je dat je de auto verkoopt tegen een marktconforme prijs. Maar er lopen twee zaken door elkaar … 1: de vriend heeft blijkbaar weinig financiële middelen om de auto te kopen. Je kunt de auto ook schenken, waarbij je kunt kiezen … de ontvanger is verplicht om aangifte te doen en betaalt meestal ook de schenkbelasting, maar de schenker kan er ook voor kiezen om de schenkbelasting te betalen. Het schenkbedrag is ook hierbij gebaseerd op een marktconforme prijs. 2: je wilt de auto met zo weinig mogelijk boekwinst verkopen. Het is dus een zakelijke auto. De boekwinst stal je in de herinvesteringsreserve, om daarmee een andere betere/nieuwe auto te financieren. De boekwinst wordt daarmee niet belast. Linksom of rechtsom … het gaat geld kosten.
  24. Normaal dient de waarde in het economisch verkeer te worden gehanteerd. Minder boekwinst willen, betekent ook minder belastingen betalen, daar zou de fiscus weleens bezwaar tegen kunnen hebben.
  25. Kan ik een in de boeken afgeschreven auto verkopen aan een bevriende relatie tegen elke prijs? De auto is nog ca. 7000 waard, maar ik wil deze met zo min mogelijk boekwinst verkopen. De zakelijke relatie (vriend) kan de auto goed gebruiken, maar heeft daarvoor weinig liquiditeit beschikbaar. Dus stel dat ik een factuur maak voor €1000 incl. BPM en BTW is dat een probleem?
  26. Passion for Conversation werd lid van de community
  27. Ik zal niet inhoudelijk reageren op je idee (niet enthousiast over) maar denk dat het een hele moeilijke branche is om klanten te vinden. Als ik 1x hoor van "handelmijnnarewebshopervaringaf" (ik weet je bedrijfsnaam niet) via een blogger of ad zou ik kunnen denken "goh interessant", maar als ik op dat moment niet toevallig een "claim" bij een webshop heb lopen ben ik je met mijn boomer-brein binnen 2 dagen weer vergeten. En met mij waarschijnlijk velen. De enige manier om dat te voorkomen: de kracht van herhaling. Want ik weet nu na jaren doodgespamd te zijn dat ik bij een probleem even Apeldoorn moet bellen, dat ik bij een sterretje carglass benader en dat Lidl de beste in groente en fruit is. Dat brengt ons bij "risk/reward": het kost een heleboel moeite en geld om dermate in iemands brein geprint te worden dat dat bijna niet kan opwegen tegen de €4,95 in de BTW die je af en toe zou kunnen verdienen. Enige manier die ik zie om effectief klanten te krijgen is de review sites (trustpilot/Webwinkelkeur e.d.) te benaderen om te vragen of zij geïnteresseerd zijn in een affiliate deal (zodra iemand een onvoldoende geeft komt jouw ad tevoorschijn, waarna je een % afstaat als men een aankoop doet). En hoewel niet geschoten altijd mis is acht ik de kans dat een groot review platform daarvoor een externe samenwerking met een nieuwe onbekende partij aangaat acht ik bijna nihil.
  28. Ah, yes, thank you Hans. I will look over this site. It seems it will have some good info!
  29. We cannot do your businessplan research for you whether or not your idea is transferable to a feasible and viable concept, that is up to you. Maybe this site can help you starting your research and find out: https://business.gov.nl/
  30. The general problem with this kind of things is that your customers will likely spend relatively little on beverages, and will take a long time to finish their drinks. That's a challenging combination.
  31. Did you already do some research if those kind of places already exists in Utrecht? And I'd recommend you to ask this question to potential customers, since they're the one you will be targeting.
  32. Hello! I have tried to look up as much as I could such as spaces and rental costs for an approximate space of 50 M2. However, I am not very familiar with the area other than Google Maps. 😁 I know this idea is something that would not do well in the US, but I also know that brown bars and third spaces are popular in NL. This kind of fits that niche so I would really like to know if locals would find a spot like this to be inviting.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.