Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Machtig interessant, maar nu weer ter zake blijven … en daarin zijn we kort en bondig … het kan niet.
  3. Als je jezelf wil verdiepen in hoe het werkt heb je denk ik meer aan een uitgebreide beschrijving van de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en de doorschuifregeling (DSR) binnen de inkomstenbelasting. Dus daarom geen direct antwoord omdat ik dat niet ken. Om je op weg te helpen. Dit is een wat ouder artikel (2020) vanuit een organisatie in jou sector https://www.najk.nl/2020/06/11/geen-bedrijfsovername-zonder-bedrijfsopvolgingsregeling-bor/ En hier een artikel over de actualiteiten in de (aanscherping) van de regels voor 2026 Daarmee kan je denk ik zelf een breder perspectief krijgen. https://www.jonglaan.nl/nieuws/fiscaal-vriendelijke-bedrijfsopvolging En het is ook niet raar om aan je accountant ook te vragen naar (openbare) kennis die hij of zij gebruikt zodat je jezelf ook kan inlezen.
  4. Vandaag
  5. Martijnvdw startte met het volgen van Ouders willen uit vof
  6. Hallo, Per 1-1-2023 zit ik in een vof met mijn ouders. Mijn moeder heeft aangeven te willen gaan stoppen, mijn vader wil nog een x aantal jaar door. We hebben een agrarisch bedrijf dus er is voor 1,2 miljoen aan ontroerend goed en grond. Dit is getaxeerd op 12-2022. In onze vof akte hebben we geen prijs of iets opgenomen. momenteel is de grond prijs flink gestegen. Dus ook de waarde van het bedrijf. In mijn beleving is de waarde op 1-1-2023, de waarde waar voor ik het kan overnemen. Klopt dit? Of hoe kijken jullie hier tegen? Wij worden begeleid hier in door onze accountant, maar vindt het fijn om me zelf hier in te verdiepen en hoe andere er tegen kijken. Groet, Martijn
  7. Martijnvdw werd lid van de community
  8. Welkom op HL. Los even van de fiscale aspecten: Ga er maar van uit dat je wanneer je langere tijd geen stroom hebt, er veel meer aan de hand is. Dan komt het puntje weerbaarheid om de hoek kijken. Beetje foute term, de meeste Nederlanders zijn namelijk wel weerbaar, maar verre van zelfredzaam. Ga er maar van uit dat er ook geen internet is, dus tsja, wat doe je verder thuis aan je werk? Nou ja, misschien wel meubelmaken of zo. Zorg dat je 72 uur zelfredzaam bent. Daar zijn allerlei lijstjes voor, dit zou ik zelf altijd in mijn noodpakket stoppen: Water (10 liter pp) EHBO set noodradio (dan weet je wat er aan de hand is) Eten voor drie dagen (dat ook koud te eten is) zaklamp, kaarsen, batterijen dekens contant geld (staat op alle lijsten, heb je waarschijnlijk weinig aan omdat alle winkels dicht zijn met hun electronische kassasystemen.) Ik hou regelmatig presentaties over het onderwerp voor ondernemers. Als je de vraag stelt of ze dit allemaal hebben, scoor je misschien 20%. Dat kan en moet beter.
  9. Ehm, dit zou toch begeleid zijn door een fiscalist? Die had zich wel even mogen bekommeren om jouw BV, zeker omdat er een stukje voorperiode is, waarover hij/zij kennelijk niks gezegd heeft, namelijk van 30 sept tm 29 dec. Je openingsbalans bij een ruisende inbreng, ontstaat dan ook vanuit de balans van de VOF van 30 sept. 2023. De cijfers die je hier geeft, had je moeten opnemen in de aangifte VPB over 2023, als ook het resultaat over dat tijdvak (30-9 tm 31-12). Dat de fiscus de aangifte uitreikt op 29-12 / 31-12 komt doordat de BV op 29-12 bij de notaris is opgericht. De terugwerking naar 30-9-2023 komt daarbij niet tot uitdrukking. Of erger nog, het was een geruisloze inbreng en de terugwerking is naar 1-1-2023 en de balans van 30-9 is alleen gebruikt voor de notaris. Dan loopt de voorperiode van 1-1 tm 29-12. Daarbij moet je dus ook nog een voorbeloning opnemen en die verwerken als inkomen in box 1. Bovendien moet je de geruisloze inbreng verwerken in je IB 2023. En hopelijk heeft die adviseur wel de verplichte toestemming gevraagd voor toepassing van een geruisloze inbreng aan de belastingdienst. Kortom: je bent gaan handelen zonder te weten wat er allemaal speelt rond de inbreng. Maar ook je adviseur heeft de bal behoorlijk laten vallen. VPB 2023 en IB 2023 opnieuw opstellen en indienen.
  10. "Don't do social, be social." Dit vind ik een hele mooie, die ga ik van je stelen! Je bent natuurlijk niet de eerste met zo'n tool, ook de Hootsuites van deze wereld hebben die functie al een tijd. En ik denk met het steeds beter worden van AI dat er steeds meer van dit soort tools op de markt gaan komen. Dus hoe ga je je onderscheiden? Wat maakt dat ik mijn social door jouw tool moet laten doen? Het is ook best wel wat he, want die tool moet wel precies in mijn taal en idee schrijven. Ik zie zo veel AI meuk tegenwoordig op social en LinkedIn, je prikt er meestal wel snel doorheen omdat ze vaak een bepaalde formule gebruiken om te schrijven.
  11. Ja, en daarbij zit je ook nog eens aan de onderkant van de markt. Want de goede webshops die handelen hun klachten allemaal goed af. Die weten precies wat de waarde is om van een ontevreden klant weer een tevreden klant of zelfs een ambassadeur te maken. Dus je krijgt dan echt de minder goede webshops aan de ene kant en de klagers aan de andere kant. Dit lijkt mij een heel moeilijk speelveld.
  12. 'gewoon nihil'... Ik zou maar eens snel gaan praten met de adviseur die de omzetting begeleid heeft. Want hier kan niemand vanuit zijn glazen bol antwoorden wat precies het juiste antwoord is.
  13. We hebben van ons vof een bv van gemaakt. Ik zit met 1 probleem. Ik weet niet welk beginbalans ik moet hanteren. De bv is opgericht per 30 sept 2023. Maar de aangifte vpb geeft aan dat ik per 29 december tot en met 31 december aangifte moet doen over het jaar 2023. Ik heb de aangifte 2023 gewoon nihil gedaan. Balans 30-09-23 na doorzakken Goodw 12904 Aandeelkap 75600 Inv 8144 Mutat.prive en winst 193676 autos 7240 Crediteuren 187126 voorr. 652256 Lening 30074 Vord. 36324 Overige schuld(corona) 351068 Waarb 66315 Liquid 54361 Heeft iemand een idee of ik deze balans als beginbalans 2024 kan nemen. Want uiteindelijk is in die 3 dagen van december 2023 niets gedaan.
  14. bbdank startte met het volgen van Vof naar bv, welke beginbalans?
  15. Ik gebruik, hoofdzakelijk voor kampeertripjes, een 1 kWh powerstation voorzien van 2 geaarde 230V AC stopcontacten en 4 usb-poortjes met daarbij een 200Wp uitklapbaar zonnepaneel. Laatst viel in onze wijk de stroom uit en heb ik off-grid met een waterkoker oploskoffie kunnen zetten, mijn telefoon en laptop opgeladen kunnen houden, even tv kunnen kijken, e.d. Dat setje kostte excl. Btw misschien €800,00, wellicht zou het in die orde van grootte nog aannemelijk te maken zijn als proportioneel, denk ik...? (ik ben geen ondernemer voor de btw)
  16. Mijn opgeladen laptop gaat meer dan een halve werkdag mee, ergens tussen 4 en 7 uur, afhankelijk van de gebruiksintensiteit. Mocht dat ontoereikend zijn, dan kan ik hem voor de andere helft van een volle werkdag opladen met een powerbank. Maar ik denk dat ik als voorbereide thuiswerker bij een grote stroomstoring eerst eens met een dweil en een teiltje naar de koelkast en vriezer ga kijken. En daarna even polshoogte neem bij mijn bejaarde buren.
  17. Royal Thai wijzigde zijn profielfoto
  18. Royal Thai werd lid van de community
  19. Gisteren
  20. Wat StevenK zegt. Het moet wel proportioneel zijn (zou een weldenkende ondernemer deze uitgaven doen, gegeven het nut?). Waarbij ook eerst andere redelijke alternatieven overwogen moeten zijn. Moet je per se thuiswerken? Alternatieve locaties of stroomvoorziening?
  21. Thank you, everyone for your feedback. It is greatly appreciated. It’s difficult to do solid research from 7500km away. Again, all of the feedback has been much appreciated.
  22. Als die noodstroomvoorziening er één tussen stopcontact en werkplek: uiteraard. Maar als het gaat om de installatie van een 30 kWh homebattery met alles wat daarbij hoort, dan is het volgens mij geen pleitbaar standpunt dat dat een zakelijke investering is.
  23. Hallo, Ik ben van plan om een noodstroomvoorziening aan te leggen in mijn privé woonhuis als ZZP'er. Dit om er voor te zorgen dat indien de stroom uitvalt er gewoon gewerkt kan worden op mijn werkkamer(mijn ZZP werkzaamheden zijn 50/50 op locatie en thuis(werkkamer). Nu vraag ik mij af of ik deze BTW legitiem kan terugvorderen van de belastingdienst?
  24. Gohf046 werd lid van de community
  25. DKBUSINESS werd lid van de community
  26. Uiteraard. Ik zou duidelijk vragen wat zij, op basis van deze bewuste factuur, zelf aangeven bij rubriek 4B. 1147? 1147 minus 709? 438? Iets anders? Want dan weet je wat zij verwachten dat jij in je Opgaaf ICP vermeldt. En ook of zij een Opgaaf ICP doen (richting jou) voor iets n.a.v. de factuur en zo ja, welk bedrag dan. Dan weet jij wat je aan moet aangeven bij 4B (en misschien ook bij 5B).
  27. Diederik_S werd lid van de community
  28. Vico Leeters werd lid van de community
  29. Vague attributions of opinion AI chatbots tend to attribute opinions or claims to some vague authority—a practice called weasel wording—while citing only one or two sources that may or may not actually express such view. They also tend to overgeneralize the perspective of one or few sources into that of a wider group. Uit: Signs of AI writing
  30. Als ik lees "Ik hoor regelmatig de vraag....." denk ik: drogreden van ontwijking van bewijslast of overhaaste generalisatie, maar dit terzijde. "Don't do social, be social." Vorige week in Spanje geweest. Schitterend nieuw appartement, maar op een gegeven moment helemaal debiel van de AI/automatisch gegenereerde berichtjes van de uitbaters. Als je dan reageert krijg je 4 uur later een reaktie. Zo moet het dus niet. Als je denkt dat een automaat jouw menselijke touch kan overnemen, gebruik het dan vcooral, maar kijk niet vreemd op als klanten afhaken.
  31. Chatgpt icm met een social media planner doet hetzelfde. Dus wat is de meerwaarde van weer een app?
  32. 📣 Denk mee: wat heb jij nodig om MVO in je bedrijf toe te passen? Bij RVO willen we graag weten hoe we jou als ondernemer nog beter kunnen helpen bij maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). MVO draait om het voorkomen en aanpakken van negatieve gevolgen voor mens en milieu, zowel binnen je eigen bedrijf als in je internationale keten. Het MVO-steunpunt (onderdeel van RVO) helpt ondernemers hierbij met informatie, praktische hulpmiddelen en gratis advies. Met jouw feedback kunnen we deze ondersteuning verder verbeteren. 👉 Door onze korte vragenlijst in te vullen help je ons te begrijpen: • welke informatie jij nodig hebt • welke ondersteuning het beste werkt • hoe we onze diensten kunnen verbeteren Jouw antwoorden zijn volledig anoniem en dragen direct bij aan betere ondersteuning voor het mkb. 👉 Vul de korte vragenlijst in via: deze link Alvast bedankt voor je tijd en input!
  33. Probleem is ze heel heel erg traag reageren op zulke vragen. Dit hadden ze er nog over gezegd.
  34. Afgelopen week
  35. amintoto_official werd lid van de community
  36. Subnotes 1 en 2 en 3 zegt weinig over of zij menen dat zij diensten met BTW verlegd ('reverse charge') richting jou verrichten. Maar op zich kan je dit natuurlijk (deels) als een "factuur ontvangen" (voor hun onkosten) en tegelijkertijd (deels) als een "factuur verzonden" (voor jouw verkoop - met BTW verlegd en een Opgaaf ICP) kunnen verwerken. De vraag blijft natuurlijk hoe zij het doen, want zo kunnen er ook verschillen met bijbehorende lastige vragen ontstaan. Met dit soort bedragen dan waarschijnlijk niet, maar als het vele jaren zo doorgaat... Misschien kan je vragen hoe zij dit aangeven qua BTW?
  37. Peter55 werd lid van de community
  38. Danitsja werd lid van de community
  39. Wederom bedankt! Ik kan in ieder geval verder!
  40. Art 20 wfsv correct. Dat staat ook los van jouw BV, want dat wordt beschouwd vanuit het oogpunt dat jij werknemer bent van de opdrachtgever. Loonheffingen verrekenen: Daar kan ik je helaas niet verder mee helpen. Wat ik al zei, "mij niet direct bekend"
  41. Dank voor de heldere antwoorden! Hier kan ik weer mee verder. Ik begrijp dat de BV in een voorkomend geval dus ook kan wijzen op het verbod genoemd in art. 20 Wfsv. Ik was nog wel benieuwd hoe het zit met verrekenen van de loonheffing over de betreffende inkomsten. Omdat ik vanuit de werk-BV ook andere omzet genereer, en het DGA salaris (vanuit de holding) dus indirect ook afkomstig is van ander inkomen. Misschien denk ik weer te ver en is het ook lastig, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid nog niet heeft plaatsgehad. Ergo; bevestiging dat hier geen sprake is van schijnzelfstandigheid.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.