• 0

Een website hebben kost veel tijd en is overbodig anno nu

"Stijn, leuk en aardig zo’n website, maar voor mij werkt dat niet. Het onderhoud kost mij teveel tijd. Of beter gezegd, daar heb ik geen tijd voor. En waarom zou ik het doen? Klanten heb ik voldoende.”

 

Om eerlijk te zijn, zette deze mening mij wel weer aan het denken. Dat ging zelfs gepaard met een klein beetje angst. Doen we het wel goed? Staren wij ons inderdaad niet teveel blind? Gelukkig kwam het bevrijdende antwoord ook snel: Nee!

 

Degene die mij aansprak, heeft het op zich prima voor elkaar. Hij heeft voldoende werk en een goed inkomen. Toen ik door vroeg, bleek dat niet vanzelf te gaan. Werkweken van 50 á 60 uur waren bij hem eerder regel dan uitzondering.

Veel werkzaamheden keerden iedere maand weer terug. Zo pleegt hij iedere maandagmiddag steevast telefonische acquisitie. Soms koud, soms warm. Ook laat hij geen netwerkbijeenkomst schieten. “Daar moet ik juist zichtbaar zijn, Stijn”.

 

Zichtbaarheid? Juist in de wijze van zichtbaarheid zit het verschil. Deze ondernemer moet keer op keer, maand in maand uit, zichzelf opnieuw zichtbaar maken. Een arbeidsintensief proces.

 

Je kunt er ook voor kiezen om op een constructieve manier continu zichtbaar te zijn. Telkens zichtbaar zijn als potentiële klanten er zelf om vragen. Bijvoorbeeld, wanneer zij zoeken in Google. Of wanneer zij het vragen op sociale netwerken. Vraag gestuurd in plaats van push.

 

Zonder een website gaat het je niet lukken om automatisch zichtbaar te zijn. En alleen simpel een website als een online brochure gaat ook niet werken. Je zult tijd moeten investeren in je website. Tijd om je website te verrijken met waardevolle content en artikelen. Content die oplossingen biedt voor de problemen van je (potentiële) klanten. Wanneer zij hiernaar op zoek zijn, komen ze op jouw website terecht. Daar moet je voor zorgen.

 

De tijd die je dan in je website stopt is constructief, want waardevolle content is continu beschikbaar. 24 Uur per dag. Terwijl jij aan het werk bent bij klanten, ben je in die tijd zichtbaar voor mensen die op zoek zijn naar jouw oplossingen. Zorg ervoor dat men jouw waardevolle materiaal kan vinden. Laat hen het delen voor jou: mond-tot-mond 2.0. Daarmee creëer je pas echt veel vertrouwen en verlangen naar meer.

 

En wat te denken na een jaar? Dan komen er nog steeds automatisch bezoekers naar je website. Alleen dan het veelvoudige, omdat je veel meer waardevolle content hebt gemaakt.

 

Vergelijk het met de verbouwing van je huis. Deze wordt daardoor ook meer waard. Als jij je website onderhoudt en met waardevolle content verrijkt, dan wordt deze ook steeds meer waard. Zoekmachines smullen van deze inhoud. Belangrijk is dat je continu door blijft bouwen. Je kunt je tijd maar één keer uitgeven, dus geef het slim uit, zodat het voor je gaat werken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er las laatst in mijn vakblad (Vakblad voor Ploeterende Tabakswinkeliers die graag tegen de stroom inzwemmen) dat het met dat winkelen op internet wel meeviel ten opzichten van de bestedingen in de winkels. Er zijn bepaalde zaken (boeken, electronica) die het erg goed doen maar de rest valt wel mee.

Ik probeer ook zoveel mogelijk tijd aan mijn website te besteden, ik vind het leuk werk. Maar meer ook niet.

 

Deze column doet me erg 'tsjakkaaaa!' aan. Je kan het! Je moet vooral zichtbaar zijn! 200%! Dag en nacht! Waardevolle content! etc. etc. Wat is nu weer 'vraag gestuurd door push'?

De genoemde ondernemer vind het misschien wel leuk om zo te werken. Misschien heeft hij geen zin om avonden lang naar een scherm te staren, kan toch?

Link naar reactie
  • 0

Op zich ben ik het eens met de stelling dat een bedrijf gewoon een goede website moet hebben. Alleen de manier waarop je het nu brengt zal een twijfelende ondernemer nooit overhalen. Gebruik geen vage termen als "vraag gestuurd in plaats van push" en ik denk ook dat je zult moeten uitleggen wat 'content' uberhaupt is aan iemand die niet bekend is met internet. Gebruik van zulke marketing jargon zal alleen maar afschrikken.

 

Als je vertelt dat iemand gewoon een goede site moet hebben met duidelijke informatie over wat de onderneming doet en kan betekenen voor de potentiële klant en dat je uitlegt dat de potentiële klant inderdaad op internet zoekt naar een bedrijf zoals de onderneming in kwestie, dat dat iemand veel meer zegt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit een beetje met hoe je het afsluit: 'continu doorbouwen...' 'vergelijken met een huis...' Soms wil je dingen toch ook afhebben? Af en toe een likje verf, een nieuw behangetje en een voorjaarsschoonmaak, dat kan ik me nog voorstellen... Ook een huis wordt niet automatisch meer waard door continu doorbouwen, zeker niet in deze economie en de locatie zegt ook wat (eigenlijk het meest), dus maar even de vergelijking doorgetrokken: laat de externe factoren rond het huis en rond de site wel meewegen!

 

Succès en groet,

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Als internet ondernemer zou ik zeggen;

 

Spendeer zo veel geld je kunt in R&D, uniquenes van je produkt, en niet aan de site zelf. Geen mens koper die het interesseert ; een mooie website, dat is meer een "kijken wie de grootste heeft" met concurrenten.

Link naar reactie
  • 0

Algemeenheden kloppen zelden. Content is geen King want dan was ik al lang marktleider geweest. 8) Het hele (zaken)leven draait om populariteit. De ziel van de marketing is dus de vraag: "hoe wordt ik populair" maar nog belangrijker "hoe blijf ik populair".

 

Nico Dijkshoorn die een flauw stuk schrijft krijgt onmetelijk veel meer hits dan iemand die een messcherp stuk schrijft maar onbekend dus impopulair is.

 

Het moeilijke is dat je populariteit zelden helemaal zelf in de hand hebt. Extra je best doen om populair te worden werkt vaak zelfs contraproductief. Bovendien zit er altijd een houdbaarheidsdatum op.

Link naar reactie
  • 0

Wil toch nog wel wat toevoegen. Stijn blijkt Bredanaar en naamgenoot van de bekendste Stijn van Nederland, ook uit Breda. 8) Auteur waarvan de houdbaarheidsdatum, althans voor mij, is verstreken. Dit geheel terzijde.

 

Wat Stijn waarschijnlijk bedoelt, en dat komt niet helemaal uit de verf, is dat je online en offline aanwezigheid moet optimaliseren om een maximale overall populariteit te bereiken.

Dus niet naast die drukke baan tot diep in de nacht ook nog actief op Linkedin, Twitter, Facebook en een goede website met een interessante Blog, maar juist minder druk doen door beide te optimaliseren.

 

“Vraaggestuurd in plaats van Push” is popiejopie turbo voor: “Populaire mensen worden uitgenodigd en hoeven niet te bedelen om een uitnodiging”. Toch, Stijn? ??? 8)

Link naar reactie
  • 0

Een website is in mijn ogen het best te vergelijken met een digitaal visitekaartje. Het is een manier voor de onderneming om gevonden te worden en een bepaalde indruk te geven van de producten of diensten die worden aangeboden.

De waarde van een website is niet te vergelijken met die van een woning, omdat de website op zichzelf geen of nauwelijks waarde vertegenwoordigt. De waarde van een website is een onderdeel van de totale waarde van de onderneming.

KapitaalMeester

Gaston Hendriks MFP FFP

Link naar reactie
  • 0

Jezelf steeds opnieuw zichtbaar maken is gewoon 'part of the job', mensen komen immers niet zomaar uit zichzelf naar je website.

 

Natuurlijk zul je tijd moeten investeren in je website, maar je zult die tijd ook terug moeten verdienen. De investering die je moet doen is afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent en welke positie je daarin vertegenwoordigd.

 

Voor veel bedrijven blijft een website gewoon een online visitekaartje, dat niet op zichzelf kan staan maar ondersteund moet worden door andere media (radio, tv, print). uitbouwen is leuk, maar niet voor iedereen functioneel en vaak zelfs een verliespost binnen het bedrijf.

NVS Design - Niels van Strien | Webdesign en CMS, SEO, Huisstijl ontwikkeling en Grafisch ontwerp. www.nvsdesign.nl

Link naar reactie
  • 0

Een website is in mijn ogen het best te vergelijken met een digitaal visitekaartje. Het is een manier voor de onderneming om gevonden te worden en een bepaalde indruk te geven van de producten of diensten die worden aangeboden.

De waarde van een website is niet te vergelijken met die van een woning, omdat de website op zichzelf geen of nauwelijks waarde vertegenwoordigt. De waarde van een website is een onderdeel van de totale waarde van de onderneming.

Absoluut niet mee eens. Een website *kan* slechts een digitaal visitekaartje zijn. Een website kan ook een sales tool of marketing tool zijn die daadwerkelijk omzet genereert in plaats van een indirecte functie als een visitekaartje.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Veel te vaak zit ik in werkgroepjes, die eerst een paar uur met elkaar debatterren over een probleemstelling en vervolgens tot de voorspelbare oplossing komen dat een website dit probleem gaat oplossen. Ik denk dan vaak dat ze beter gewoon hadden kunnen zeggend dat ze een website willen, om wat voor reden dan ook, want dat had mij en een aantal collegas veel tijd bespaard. Zo heb ik ook in het verleden met een aantal (aankomend) ondernemers aan tafel gezeten, die prachtig een groot (maatschappelijk) probleem wisten te adresseren, met als oplossing, u raadt het al, een website. (die door iemand anders gefinancierd moest worden)

 

Slechts een heel enkele van deze projecten zal ooit succesvol zijn. Waarom? heel éénvoudig, een website kan nooit meer dan een middel zijn en al helemaal geen doel op zich. Wie niet heeft bedacht waar het middel "website" u gaat brengen, gaat als de spreekwoordelijke kip zonder kop een website maken.

 

Het doet mij dan ook een beetje de tenen krommen als ik uitspraken lees dat mensen "gewoon" een goede website moeten hebben. Alsof het een vanzelfsprekendheid is, net zoals dat je gewoon naar de wc moet. Er is niets gewoon aan en zal zeker een weloverwogen keuze moeten zijn. Om te beginnen met de vraag welk doel het zou moeten dienen en dan vervolgens de vraag of het voor de bewuste ondernemer of instelling en het doel dat zij nastreven het meest geëigende instrument uit de mix is.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens dat een website een middel is en onderdeel is van de totale onderneming. Om een website succesvol te laten draaien (en daarmee bedoel ik veel mensen die deze website bezoeken en daaruit klanten halen) is het noodzaak om een doel te stellen. Wat wil ik bereiken met deze website, wie wil ik daarmee bereiken en hoe doe ik dit op een juiste manier.

Mijn ervaring is dat er verschillende ondernemers zijn die denken dat je er met een 'website' al bent. Er is een website online, dus de klanten komen vanzelf....

De klanten komen zeker NIET vanzelf, je moet je website onderhouden, aantrekkelijk blijven maken, verbeteren en ondersteunen met offline promotie.

Dat kost inderdaad tijd, maar kan het zeker waard zijn.

 

Natuurlijk is het ook van belang dat alles in het bedrijf op elkaar afgestemd is. Er kan wel een mooie website online zijn, maar zodra het 'real life' plaatje niet klopt, zal het de potentiele klant/consument toch tegenvallen.

 

Een website kan volgens mij dus zeker wel meer waarde hebben dan een 'visitekaartje' .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.