• 0

Wettelijke betalingstermijn voor handelstransacties per 16 maart 2013

Per 16 maart 2013 gelden er wettelijke betalingstermijnen voor handelstransacties. De nieuwe betalingswet bepaalt de maximale duur van betalingstermijnen van facturen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheidsinstanties.

 

Hoofdregel voor handelstransacties bij business-to-business

Hoofdregel van de nieuwe wet is dat facturen tussen bedrijven onderling uiterlijk binnen 60 dagen na ontvangst van de factuur betaald dienen te worden. Hiervan mag slechts worden afgeweken in bepaalde wettelijke uitzonderingssituaties en onder bepaalde voorwaarden. Zo is afwijking ten nadele van de schuldeiser middels algemene voorwaarden niet toelaatbaar.

 

Ook is in de nieuwe wet bepaald dat facturen tussen bedrijven onderling uiterlijk binnen 30 dagen betaald dienen te zijn indien er geen andersluidende afspraak is gemaakt.

 

Hoofdregel voor handelstransacties met overheden

Overheidsinstanties dienen facturen uiterlijk binnen 30 dagen te betalen. Ook hiervan mag slechts worden afgeweken ten nadele van schuldeisers in bepaalde wettelijke uitzonderingssituaties en onder bepaalde voorwaarden.

 

Wanneer is de wet van toepassing

De nieuwe wet geldt enkel voor handelstransacties tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden. De nieuwe wet is dan ook niet van toepassing op consumenten.

 

De wet is van toepassing op betalingen bij handelstransacties uit overeenkomsten vanaf 16 maart 2013. Op overeenkomsten van voor die datum is de wet niet van toepassing.

 

Waarmee dienen ondernemers rekening te houden?

Indien u algemene (inkoop)voorwaarden hanteert waarin u een langere betalingstermijn dan 60 dagen bedingt, dan dient dit aan te passen. U kunt ervoor kiezen de betalingstermijn terug te brengen tot 60 dagen, dan wel in de overeenkomsten die u sluit uitdrukkelijk een langere betalingstermijn over een te komen. Dit laatste is echter slechts mogelijk indien aan de wettelijke vereisten en voorwaarden wordt voldaan.

 

Indien u regelmatig wordt geconfronteerd met langere betalingstermijnen, dan hebt u vanaf 16 maart 2013 een stok om mee te slaan. U hoeft niet langer genoegen te nemen met betalingstermijnen die langer zijn dan 60 dagen indien daarvoor geen objectieve rechtvaardiging bestaat gezien de bijzondere aard of eigenschappen van de overeenkomst. En zeker niet indien een dergelijke betalingstermijn is bedongen (verstopt) in de algemene voorwaarden.

 

Download een gratis toelichting op de betalingswet

In het kader van deze korte column kan ik slechts de hoofdlijnen van de nieuwe wet schetsen. Voor meer informatie kan een toelichting van de betalingswet in pdf worden gedownload.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp nog steeds niet wat bijvoorbeeld de ZZP-er ermee opschiet.

 

Als men toch niet na 60 dagen betaald krijgt. Is er (figuurlijk) een stok om mee te slaan.

Wat kan ik daarmee? Is de stok het incasso bureau? Dan schieten we er nog minder mee op.

 

Er zou zoiets moeten komen dat er dan een automatische verplichte incasso vanaf de bankrekening binnen een week in werking komt zonder toestemming van de opdrachtgever/klant.

 

Dan schieten we er wat mee op.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Patrick, zoals vermeld in de column is er een toelichting beschikbaar voor alle ins en outs van de nieuwe wettelijke regeling. Zie de link onderaan.

 

Ja, maar je had het toch even kunnen noemen in de tekst? Daar doelde ik eigenlijk op. In principe was het fijn geweest als met het lezen van de column, het duidelijk was geweest. Nu moet ik 2x lezen. :)

 

Verder goede column hoor!

Link naar reactie
  • 0

In deze wet is geregeld dat wanneer de opdrachtgever in verzuim is ik onmiddellijk € 40,= invorderingskosten bovenop de hoofdsom mag vorderen.

 

Nu heb ik 6 facturen van 1 opdrachtgever waarvan de betalingstermijn is verlopen. Ik wil de opdrachtgever sommeren te betalen en daarbij de invorderingskosten en wettelijke handelsrente in rekening brengen.

 

Mag ik nu 6 x €40,00 euro opvoeren of moet ik stapelen en daar 15% van opvoeren zoals in mijn AV staat vermeld.

In de WIK moet je stapelen of je moet voor iedere factuur apart verplicht gemaand hebben BW 6:96. Maar dat is volgens mij niet van toepassing op handelstransacties.

 

Dus:

mag dit..... 6 facturen van 100 euro = 600 euro + 6 x 40 euro = totaal 840 euro

of dit.....6 facturen van 100 euro = 600 euro + 15% van 600 = totaal 690 euro.

 

Ik kan het nergens vinden in welke toelichting dan ook .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.