Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Jessica van Wegen

The changing world of recruitment

Gepubliceerd op 20 juni 2016 | 4 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Recruitmentbureaus schieten als paddenstoelen de grond uit en het recruitmentproces is continue in beweging. Hier zitten voor- maar ook nadelen aan. Ook in de benadering van recruiters zijn steeds grotere verschillen te zien. Maar welke aanpak werkt er het best?

Ditch the predefined e-mails
Dat ligt eraan waar je naar op zoek bent. Wil je zo snel mogelijk een vacature vervullen? Dan werken algemene oproepen op LinkedIn en berichten in een vast format het beste. Voor veel functies werkt deze aanpak prima, al kan het zich ook tegen je keren. Wanneer je als recruiter iets te ijverig te werk gaat en vergeet de openingen in een bericht format in te vullen, zoals hieronder. In het beste geval krijg je een hilarische reactie terug, zoals hier het geval was. Het kan echter ook anders uitpakken. Neem een voorbeeld aan de Blacklist IT recruiters. Daar wil je namelijk niet op eindigen als organisatie.


Being personal makes a difference
Ik pleit voor een meer persoonlijke aanpak. Mensen op de juiste plek krijgen lukt je alleen als je met die mensen in gesprek gaat. Tijdens een masterclass sales een tijdje geleden werd het nogmaals benadrukt: “In 95% van de gevallen beslist het gevoel.” Iemand kan op basis van zijn cv nog zo goed lijken maar dat zegt niet alles. Als een werkgever er geen goed gevoel bij heeft, kiest men meestal voor het mindere cv en het betere gevoel. Stel iemand oprechte vragen. Waar liggen zijn of haar ambities, waardoor zit deze persoon momenteel wel of niet op zijn of haar plek, waarvoor komt iemand graag zijn of haar bed uit en waarvoor absoluut niet.

Alleen op deze manier krijg je een compleet beeld van de kandidaat en kun je een goede inschatting maken. Bovendien wordt deze oprechte interesse vaak veel minder irritant ervaren dan iemand die alleen maar een baan probeert te verkopen. Kies daarom voor een persoonlijke aanpak en investeer meer tijd in de kandidaten die het waard zijn.

4 Reacties

TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Waarom is de veranderende wereld van sales recruiters van belang voor een ondernemersforum? En hoezo is een kopregel in het Engels vanuit content management-optiek beter dan een Nederlandse headline?

Kan het zijn dat het werk van recruiters raakvlakken heeft met ondernemers die sollicitanten moeten selecteren?

En helemaal spannend: wat zijn blacklist IT recruiters?
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Waarom is de veranderende wereld van sales recruiters van belang voor een ondernemersforum?
 
Waarom niet? HL leden zijn afnemer van deze diensten en tientallen (zo niet meer) ondernemers op HL zijn zelf als (sales) recruiter actief. (verdere discussie hierover aub in de stamtafel, niet in dit topic zelf)
Quote : TwaBla op 23 juni 2016, 16:14
En helemaal spannend: wat zijn blacklist IT recruiters?
 
de blacklist IT recruiters
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Volgens mij kan Jessica prima zelf antwoord geven op vragen.
 
Hans van den Bergh
Ambassadeur

jhvdb
Die visie heb ik al gegeven, min of meer dan... Recruiting = CV schuiven, of het nu een LinkedIn profiel is i.c.m. een pakkend YouTube filmpje en een Link naar een downloadbaar CV in Pdf, maakt niet uit.

De markt zal recruiters op gezette tijden willen inzetten om ASAP op economische opleving in te kunnen spelen om er daarna zo snel mogelijk weer ervan af willen.

De recruiters moeten gretig werkzoekenden in hun bestanden hebben om die markt dan te bedienen. Op zich prima, maar in essentie verandert er niets, m.a.w.: die 'changing world' zie ik niet.
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

Column insturen?

Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

We publiceren hem graag!

COLUMNISTEN

Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

Ontmoet andere HL-leden!

HL midzomer spontaan evenement?
21 juni 2018, 2 HL-leden aanwezig

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons