Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Norbert Bakker

Het v(r)agevuur [slot]

Gepubliceerd op 29 augustus 2016 | 72 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Beste Hans,

Samenvattend:
1) zelfredzaamheid en duidelijke inkleding van vragen door vraagstellers
2) vriendelijkheid, geduld en begrip van reageerders.
3) kijken hoe we de informatievoorziening aan nieuwe leden nog verder kunnen verbeteren
4) pek en veren voor iedereen die reageert zonder de vorige reacties te hebben gelezen.

Mis ik nog iets? Wil je nog ergens een nuance aanbrengen?

Groet,

Norbert
Norbert Bakker

Norbert Bakker - Henst& Lunsen / AOVspecialist.nl

Norbert Bakker is adviseur bij Henst & Lunsen / AOVspecialist / BAV Specialist
Norbert is gespecialiseerd in deskundig en objectief advies over risicobeheer verzekeringen.

Norbert schrijft columns en blogs op persoonlijke titel

Meer columns door Norbert Bakker

72 Reacties

Wie problemen heeft met het zoeken naar een antwoord, zal waarschijnlijk ook wel problemen hebben met het formuleren van de vraag.

Het zal dus vooral neerkomen op "vriendelijkheid, geduld en begrip van de reageerders lezers". Wie dat niet kan opbrengen doet er goed aan om de andere kant op te kijken en vooral niet te reageren.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Beste Norbert, Zeer kundig samengevat. Ik reageer daarom maar gewoon in het topic om daarmee meteen mijn degen maar te begraven (ook omdat ik het deze week nog druk heb en daarna ook nog even met vrienden op vakantie ga):

'Laat de reageerders vriendelijk, geduldig en begripvol sturen op de zelfredzaamheid van de vraagstellers en duidelijke inkleding van hun vragen, wellicht kan verbetering van informatievoorziening vooraf daarbij helpen en wat mij betreft, worden degenen die misschien 'pek en veren' verdienen op eenzelfde vriendelijke, geduldige en begripvolle wijze de goede kant op gestuurd.

De sanctie op hardnekkigheid kan dan altijd nog, bijvoorbeeld volgens het principe van 'driemaal is scheepsrecht' of 'één keer kan gebeuren, de tweede keer is opmerkelijk, de derde keer is wel een teken van een hardnekkig patroon', dan vind ik 'pek en veren', schandpaal en meer van dat soort maatregelen (m.u.v. doodstraf, daar ben ik een tegenstander van) welkom...'

Bedankt Norbert, ik vond het een leerzaam, vermakelijk & geestverruimend 'gevecht'!
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Hans van den Bergh op 29 augustus 2016, 11:40
Bedankt Norbert, ik vond het een leerzaam, vermakelijk & geestverruimend 'gevecht'!
 
Jij ook bedankt Hans  
 
Om het vragevuur op dit forum te blussen staat nu de halve stamtafel paraat om als vrijwillige brandweer vragenstellers af te zeiken. Bah!
 
Quote : TwaBla op  3 september 2016, 16:22
Om het vragevuur op dit forum te blussen staat nu de halve stamtafel paraat om als vrijwillige brandweer vragenstellers af te zeiken. Bah!
 
Niet zo dramatisch...
 
Quote : TwaBla op  3 september 2016, 16:22
Om het vragevuur op dit forum te blussen staat nu de halve stamtafel paraat om als vrijwillige brandweer vragenstellers af te zeiken. Bah!
 
En als klap op de vuurpijl word er ook nog eens reclame gemaakt voor een nieuwe strip....


Persoonlijk vind ik Dirkjan leuker   
 
Quote : TwaBla op  3 september 2016, 16:22
Om het vragevuur op dit forum te blussen staat nu de halve stamtafel paraat om als vrijwillige brandweer vragenstellers af te zeiken. Bah!
 
Helemaal eens. Heel veel informatie over payment service providers is ook op internet te vinden, maar ik voel me dan meer thuis bij de manier waarop we een bezoeker behandelen die daar vragen over heeft.
 
Highio
Administrator

Highio
TwaBla en John B, hoe zouden jullie zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen? John, ik ben het uiteraard wél met je eens dat de aangehaalde draad met eerste vraag veel prettiger meeleest. Dat zou inderdaad de doelstelling moeten zijn.

Correctheid, beleefdheid of een beetje zelfredzaamheid mag na een tiental vragen (zonder reacties in andere topics) en tweeënhalf jaar oriënteren verder natuurlijk ook wel een keer van twee kanten of eigenlijk dus in beginsel van de vrager komen. Er zijn twee personen die doorvragen en vervolgens twee die schrijven wat zij in ieder geval op een zeker moment denken.

Of iemand is gewoon geen zelfstarter of kent geen zelfinschatting of -reflectie en dan is mijn harde waarheid (nogmaals) dat je geen ondernemer moet willen worden. Zonde van je tijd en van je jonge leven. En er kleven voor de rest van je leven nog meer risico's aan.

Een vraag of idee (met voorgeschiedenis) mag niet gefileerd worden, maar een concept, product of dienst (webshop) wel waar we alle drie graag onze mening over geven of in bredere zin wijsheid over willen laten blijken?

Wat is er bottom line in dit geval van alle antwoorden geworden? Naar mijn mening niks.

Groet,

Highio
 

Dat er om verdere verduidelijking verzocht wordt (zoals Norbert in eerste instantie doet) is terecht. Voor verdere behandeling zou je eens op Webwinkelforum kunnen kijken. Daar zie je meteen dat de ervaring en adviezen van ervaringsdeskundigen heel wat meer info opleveren dan de dooddoener: ga eerst eens op Google zoeken.

Bovendien hebben we bewust de stamtafel achter een gordijn gezet, om te voorkomen dat nieuwkomers steevast met dat incrowd-gezever geconfronteerd worden. Nou komen al die stamgasten weer achter het gordijn vandaan om dommevragenstellers de les te lezen.
Quote : Roel J op 21 augustus 2016, 23:04
Als je bij elke vraag net buiten de lijntjes direct begint te roepen "heb je zelf al wat uitgezocht, zo te zien niet veel" of "wat heeft dit met ondernemen te maken" dan draag je zelf bij aan een negatieve toonzetting en nodig je vooral ook de forum-papagaaien uit om ook te gaan roepen dat zij het ook een onzin vraag vinden.. kijk ze maar eens na daar waar een wannebee mod begint met zich af te vragen wat dit hier op HL moet.. 9 van de 10 keer volgt er nog een paar reacties in die trand.. voor je het weet is het weer een hele middag of avond ergernis over dit HL onwaardige topic..
 
Het wordt pas echt HL-onwaardig door die reacties.   
 
Highio
Administrator

Highio
Quote:
Dat er om verdere verduidelijking verzocht wordt (zoals Norbert in eerste instantie doet) is terecht.
 
En vragensteller verwijdert vervolgens zijn aanvulling.

TwaBla, hoe zou je zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?

Het verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar neem me niet kwalijk dat ik bijvoorbeeld vraag 86 van dit weinig participerende lid dan met een korreltje zout neem. Vragensteller heeft nog geen eens handel om te verzenden. Waarom zou je je dan al met dit vraagstuk bezig houden? Zo gaat het in de tijd en prio steeds mis. En dan ben je geen ondernemer of manager. Kansloos.

Het echte leven of de eenvoudige praktijk is dat iemand 10, 100 of 1000 zendingen op dag-/week-/maand-/jaarbasis wil (moet!) versturen en op zoek is naar kostenbesparing.

Webwinkelforum stelt evengoed ook een ondergrens. Stel je vraag opnieuw met voldoende onderbouwing, dit topic gaat op slot zou ook een eerste reactie op HL mogen zijn wat mij betreft. Dan ben je gewoon zakelijk bezig.

Groet,

Highio
 
Quote : Highio op  3 september 2016, 20:46
TwaBla, hoe zou je zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?
 
Door erop te wijzen dat een goed antwoord wat meer verduidelijking vergt.

En als je meent dat dezelfde vragensteller wel erg vaak naar de bekende weg vraagt (of de moeite niet waard is) ga dan iets anders doen. Eén admin zou wellicht kunnen opmerken dat wat zelfredzaamheid wel handig is als je steeds nieuwe ideeën krijgt, maar de neiging om daar met alle usual suspects (die mekaar dan meteen met reusjes gaan belonen) bovenop te duiken draagt niet bij aan de hulpvaardige cultuur van dit forum.

Dat topic staat straks hoog in Google op de combinatie 'webshop' en 'verzenden' dus het is voor veel nieuwe voorbijgangers een eerste kennismaking met HL.
 
Highio
Administrator

Highio
TwaBla, het is in mijn ogen allemaal gebeurd en richt niks, nada, noppes uit in dit geval.

Groet,

Highio
 

En zulke reacties helpen wel?
 
Highio
Administrator

Highio
De concurrentie en dagelijkse praktijk zullen nog veel harder zijn.

Groet,

Highio
 
Quote : Highio op  3 september 2016, 21:05
De concurrentie en dagelijkse praktijk zullen nog veel harder zijn.
 
Klopt. Heb ik 'm ook voorgehouden in een ander topic.
Quote : TwaBla op 15 mei 2016, 13:08
Quote : Ondernemer-worden op 15 mei 2016, 12:34
Ja, ik wil een webshop koppelen aan een dropship leverancier, zo hoef ik niet gelijk allerlei producten in te kopen.
 
Precies de opzet waar ik eerder naar verwees. Eén advies: op het moment dat je alsnog moet investeren in voorraad, in marketing via je leverancier of wat dan ook, ga dan nog eens goed rekenen. In dat domein van whey proteins wordt nogal driftig met netwerkmarketing geëxperimenteerd (al dan niet multi-level) en dan zitten de slachtoffers doorgaans aan het end van de keten. Met een garage vol rotzooi.
 
Toch blijf ik stellen: als je je nou ergert aan zo'n vragensteller, negeer dan het topic gewoon.

Goed weekend!   
 
Highio
Administrator

Highio
Ik erger me nergens aan, maar ik vind het (in dialoog) gewoon onbegrijpelijk en zou vragensteller willen behoeden voor financieel (en sociaal) leed. Handel en handig, maakt haha naar concurrentie of zoiets...   

Als je hier geen werkelijke interactie hebt, dan zul je dat naar mijn inschatting als verkoper ook niet met (potentiële) klanten hebben.

Groet,

Highio
 
A fool with a tool is still a fool.

Ook als die tool een forum is.
 
Quote : Ward op  3 september 2016, 21:27
A fool with a tool is still a fool.

Ook als die tool een forum is.
 
Of het hele internet met al zijn randverschijnselen. Straks hebben we allemaal een 4HWW en een 24/7 socialmedia-habit.
 
Quote : TwaBla op  3 september 2016, 21:01
Dat topic staat straks hoog in Google op de combinatie 'webshop' en 'verzenden' dus het is voor veel nieuwe voorbijgangers een eerste kennismaking met HL.

 
En is dat het doel? Dat HL hoog in Google komt? Dat Jan en alleman zonder drempel een onvoorbereide vraag kan afvoeren?

Er is in dit hele verhaal al vaak gezegd dat negatieve reacties meer negative reacties uitlokken. Ongetwijfeld waar. Maar constructieve antwoorden op domme vragen lokken ook meer domme vragen uit.

Een kwalitatief goed forum is het doel. Waar dat in Google staat, who cares.
 
Ik zie bij TwaBla nu toch wat overeenkomsten met de 'Aanklager' uit de 'dramadriehoek'...  
 
Quote : Highio op  3 september 2016, 20:24
TwaBla en John B, hoe zouden jullie zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?
 
Waarom niet gewoon gestopt na de eerste reactie van Norbert? Komt er geen reactie meer van TS, dan zakt het topic naar onderen en is het klaar. Komt er wel een reactie dan is het afhankelijk van de inhoud van die reactie of er nog een vervolg komt.

En blijft het dweilen met de kraan open, dan wordt TS vriendelijk doch dringend verzocht eerst zelf wat meer onderzoek te doen en dan met gerichte vragen terug te komen. Net zoals bij de enquêtes en de stamrecht-vragen kan dat een standaard zinnetje zijn, eventueel met een handreiking in de goede richting. Slotje erop en ook weer klaar.


 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : John B op  3 september 2016, 23:29
Waarom niet gewoon gestopt na de eerste reactie van Norbert?
 
Heel simpel - omdat niet iedereen hetzelfde is. De een denkt zoals jij, en bij de ander komt zo'n beetje stoom uit zijn oren van luiwammes nummer 148348587.
 
Quote : Peter Bonjernoor op  3 september 2016, 23:58
De een denkt zoals jij, en bij de ander komt zo'n beetje stoom uit zijn oren van luiwammes nummer 148348587.
 
Lijkt me een duidelijk signaal dat je aan een paar maanden forumvakantie toe bent.

HL zal voortdurend nieuwe vragenstellers aantrekken en dan wordt het aandeel deja-vues voor oudgedienden steeds groter. Gelukkig komen er ook frisse beantwoorders bij die het niet erg vinden om mensen op weg te helpen.
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : TwaBla op  4 september 2016, 00:28
Lijkt me een duidelijk signaal dat je aan een paar maanden forumvakantie toe bent.
 
Assumption is the mother of all...   
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : TwaBla op  4 september 2016, 00:28
Quote : Peter Bonjernoor op  3 september 2016, 23:58
De een denkt zoals jij, en bij de ander komt zo'n beetje stoom uit zijn oren van luiwammes nummer 148348587.
 
Lijkt me een duidelijk signaal dat je aan een paar maanden forumvakantie toe bent.
 
Op zich helemaal correct en mee eens.

Maar dit is niet luiwammes 148348587. Dit is iemand die heel hoog in de top 10 van de HL "top 2.000 luiwammesen aller tijden staat" en ondanks herhaalde vriendelijke en minder vriendelijke verzoeken en suggesties,  na meer dan tweeënhalf jaar nog steeds gemakzuchtige en onvolledige vragen en dito aanvullingen blijft plaatsen.

Maar misschien dat niet iedereen dat in de gaten heeft of had. Hier wordt hij bijvoorbeeld nog door Twa welkom op HL geheten in z'n 12e topicstart / 45e post / 32e maand als - inmiddels senior -lid   

Kortom: wedervraag aan de milde en gematigde medeforumleden: wanneer is genoeg genoeg? Wanneer blijkt iemand gewoon onverbeterlijk en is het wellicht niet gerechtvaardigd maar wel  begrijpelijk dat de toon van mede-HL-leden wat "directiever" wordt?
 
Quote : Norbert Bakker op  4 september 2016, 11:06
Maar misschien dat niet iedereen dat in de gaten heeft of had.
 
Had jij dit al wel in de gaten toen je de eerste reactie op het betreffende topic plaatste? En zo ja, was het dan misschien handig geweest om het topic op dat moment al - met mijn eerder gegeven "dweilen met de kraan open" suggestie - vriendelijk af te sluiten?
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : John B op  4 september 2016, 11:23
Had jij dit al wel in de gaten toen je de eerste reactie op het betreffende topic plaatste?
 
Ja.
Quote:
En zo ja, was het dan misschien handig geweest om het topic op dat moment al - met mijn eerder gegeven "dweilen met de kraan open" suggestie - vriendelijk af te sluiten?
 
Zeker. Het is het zoveelste gevalletje "zijn we er toch weer ingetuind". Ik hoopte - tegen beter weten in - dat we ditmaal wel een volledige informatie zouden krijgen zodat het topic niet alleen voor deze vraagsteller maar ook voor toekomstige lezers interessant zou kunnen zijn of worden.

Wijze les is om dit type gemakzuchtige vraagstellers strak te modereren, opdat deze minderheid niet zorgt voor een zure sfeer die ook nieuwe vraagstellers treft, om nog maar te zwijgen van de verdere off topic reacties in die topics.

Edit: ik heb beide recente vragen van deze topicstarter inmiddels afgesloten. Ben benieuwd of er nu dáár weer kritiek op volgt     , want ik vond dat topic over die Wei-private label-handel best interessant, maar moet nu wel consequent blijven.
 
Quote : kuifje op  3 september 2016, 22:16
Quote : TwaBla op  3 september 2016, 21:01
Dat topic staat straks hoog in Google op de combinatie 'webshop' en 'verzenden' dus het is voor veel nieuwe voorbijgangers een eerste kennismaking met HL.

 
En is dat het doel? Dat HL hoog in Google komt? Dat Jan en alleman zonder drempel een onvoorbereide vraag kan afvoeren?

Er is in dit hele verhaal al vaak gezegd dat negatieve reacties meer negative reacties uitlokken. Ongetwijfeld waar. Maar constructieve antwoorden op domme vragen lokken ook meer domme vragen uit.

Een kwalitatief goed forum is het doel. Waar dat in Google staat, who cares.

 
Je zou je eens moeten afvragen wat het bereik van HL is. Als ik mijn eigen netwerk als maatstaf gebruik dan verwacht ik dat het bereik niet bijster hoog is. Er is deling van kennis onderling gebruikmakend van het feit dat iemand het wel een keer tegen gekomen is en/of nu of in het verleden een accountant heeft of heeft gehad  Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel bijeenkomsten en workshops ed, waar adviseurs en accountants je geduldig te woord staan, dat je met bepaalde vragen goed terecht kunt.

Zelf zou ik bepaalde gewichtige vragen beslist niet stellen via een forum als dit. En als meer mensen zijn die hetzelfde denken dan houd je dus een bepaalde slag, wellicht weinig interessante, vragen over die steeds maar weer gesteld worden.
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : Norbert Bakker op  4 september 2016, 11:06
Op zich helemaal correct en mee eens.
 
Egnie! Ik beschreef mijn eigen reactie niet, ik gaf alleen een compleet tegenovergestelde versie van hoe John zou reageren. Ik zit meer in de hoek "meewarig het hoofd schudden"...   
 
Quote : Norbert Bakker op  4 september 2016, 11:34
Wijze les is om dit type gemakzuchtige vraagstellers strak te modereren, opdat deze minderheid niet zorgt voor een zure sfeer die ook nieuwe vraagstellers treft, om nog maar te zwijgen van de verdere off topic reacties in die topics.
 
Nu nog een glazen bol zien te bemachtigen waarmee wij gemakzucht van totale onwetendheid kunnen onderscheiden.

Misschien moeten wij de wijze woorden van TwaBla ontuitwisbaar op het computerscherm etsen.

"HL zal voortdurend nieuwe vragenstellers aantrekken en dan wordt het aandeel deja-vues voor oudgedienden steeds groter. Gelukkig komen er ook frisse beantwoorders bij die het niet erg vinden om mensen op weg te helpen."

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : colombo op  4 september 2016, 12:02
Er is deling van kennis onderling gebruikmakend van het feit dat iemand het wel een keer tegen gekomen is en/of nu of in het verleden een accountant heeft of heeft gehad
 
Vergeet niet dat daarbij het risico bestaat dat die in het verleden opgedane informatie inmiddels achterhaald kan zijn. Ik reageer heel af en toe enthousiast op een financiele of fiscale vraag omdat ik denk te weten hoe het in elkaar zit, en dan blijkt regelmatig dat dat allang niet meer opgaat.

Het voordeel van Higherlevel is dat er mensen aanwezig zijn die wel alle actuele informatie hebben, en dat het een laagdrempelige manier is om die informatie aan te kunnen tappen - even hier vragen is toch een stuk makkelijker dan een afspraak maken met je boekhouder en alles daar te bespreken.

En dat laagdrempelige zorgt er ook voor dat degenen die de allermakkelijkste weg zoeken, namelijk die waarbij ze zelf helemaal geen enkele moeite doen, hun weg hier ook vinden.

Voorheen konden die en masse terecht op het KvK forum Hallo! waar een klein groepje goed geinformeerden hielpen met vragen beantwoord, maar waar ook door ongetwijfeld goedbedoelende anderen de grootste onzin werd uitgekraamd. Aangezien op Hallo! een heel aparte kijk op het concept 'moderatie' werd gehanteerd liep dat soms behoorlijk uit de klauwen.

Dat nivo willen we hier koste wat kost vermijden, en dat blijkt sinds de sluiting van Hallo! niet altijd even makkelijk te zijn.
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:24
Misschien moeten wij de wijze woorden van TwaBla ontuitwisbaar op het computerscherm etsen.

"HL zal voortdurend nieuwe vragenstellers aantrekken en dan wordt het aandeel deja-vues voor oudgedienden steeds groter. Gelukkig komen er ook frisse beantwoorders bij die het niet erg vinden om mensen op weg te helpen."
 
Neuh...het deja vu effect is niet het probleem - de vraagstellers die een eigen onderneming willen starten maar voor wie een half uurtje Googlen teveel moeite is zijn het probleem.
 
Quote : Peter Bonjernoor op  4 september 2016, 12:31
Quote : colombo op  4 september 2016, 12:02
Er is deling van kennis onderling gebruikmakend van het feit dat iemand het wel een keer tegen gekomen is en/of nu of in het verleden een accountant heeft of heeft gehad
 
Vergeet niet dat daarbij het risico bestaat dat die in het verleden opgedane informatie inmiddels achterhaald kan zijn. Ik reageer heel af en toe enthousiast op een financiele of fiscale vraag omdat ik denk te weten hoe het in elkaar zit, en dan blijkt regelmatig dat dat allang niet meer opgaat.
 
Dat is zeker waar, maar de ene vraag is de andere vraag niet.
Quote:
Het voordeel van Higherlevel is dat er mensen aanwezig zijn die wel alle actuele informatie hebben, en dat het een laagdrempelige manier is om die informatie aan te kunnen tappen - even hier vragen is toch een stuk makkelijker dan een afspraak maken met je boekhouder en alles daar te bespreken.
 
Voor die ene prangende vraag per jaar? Mensen steken zoveel tijd in hun onderneming dat ze echt wel even wat moeite doen hoor. Wat je over houdt zijn de mensen die niet zoveel moeite doen of niet met een prangende vraag zitten.

Ik blijf van mening dat bepaalde vragen hier niet op het forum thuis horen. Mezelf als voorbeeld stellend, ik ben redelijk actief hier op het forum maar ik zou bij voorbaat al bepaalde vragen niet gesteld hebben via dit forum, en zeker niet na recente ervaringen.
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : colombo op  4 september 2016, 12:43
Ik blijf van mening dat bepaalde vragen hier niet op het forum thuis horen.
 
Ik ook, maar ik denk dat ik dan andere vragen in gedachten heb dan jij...   
 
Quote : Peter Bonjernoor op  4 september 2016, 12:32
...de vraagstellers die een eigen onderneming willen starten maar voor wie een half uurtje Googlen teveel moeite is zijn het probleem.
 
Waarom moet dat een probleem zijn? Het vormt m.i. vooral voor reaguurders een probleem.

Reaguurder: iemand die voortdurend negatief en niet-opbouwend reageert op weblogs of in forumdiscussies en daarmee de interactie verstoort.

Op de man af ... Bent U een reaguurder?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:54
Waarom moet dat een probleem zijn?
 
Omdat het andere luiaards aantrekt. Je bent zelf een van degenen die op Hallo! goed bezig was, dus je moet het verschil tussen Hallo! en HL kennen.
Quote:
Op de man af ... Bent U een reaguurder?
 
Je mag me wel tutoyeren, hoor. En nee.
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:24
Nu nog een glazen bol zien te bemachtigen waarmee wij gemakzucht van totale onwetendheid kunnen onderscheiden.
 
Vandaar ook mijn vraag: wat is genoeg? Waar leggen we de grens? Verse leden krijgen wat mij betreft lang alle voordeel van de twijfel maar - zoals bij het ter discussie staande lid in kwestie - hoe lang gaan we daar mee door? In ieder geval niet 12 vragen, 50 posts en tweeënhalf jaar hoop ik.
Quote:
Misschien moeten wij de wijze woorden van TwaBla onuitwisbaar op het computerscherm etsen.
 
Wellicht. Als Twa daar dan zelf een post it onderplakt "eerst postcount checken, dan pas welkom heten"  


 
Quote : Peter Bonjernoor op  4 september 2016, 13:05
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:54
Waarom moet dat een probleem zijn?
 
Omdat het andere luiaards aantrekt. Je bent zelf een van degenen die op Hallo! goed bezig was, dus je moet het verschil tussen Hallo! en HL kennen.
 
Des te meer (langer) ik HL bezoek, des te minder zie ik enig verschil.
Daarbij moet ik aantekenen dat ik tijdens het bestaan van het Hallo!-forum niet op HL actief was. Wat mij wel opvalt is het ontbreken van vragen zoals "wat vindt u van mijn website" en in minder mate de reacties van beter wetende reageerders die graag hun (vermeende) kennis willen ventileren in de hoop op een schouderklopje.
Quote : Peter Bonjernoor op  4 september 2016, 13:05
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:54
Op de man af ... Bent U een reaguurder?
 
Je mag me wel tutoyeren, hoor. En nee.
 
Altijd mooi zo'n direct antwoord en goed om te onthouden.  

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : colombo op  4 september 2016, 12:02
Je zou je eens moeten afvragen wat het bereik van HL is. Als ik mijn eigen netwerk als maatstaf gebruik dan verwacht ik dat het bereik niet bijster hoog is
 
Interessante vraag, wellicht zelfs voor een eigen draad (als die er al niet is, zal eens kijken)

Als je spontane naamsbekendheid bedoelt: die is niet bijster hoog inderdaad. Een ondernemer die nooit zoekt op internet maar zijn/haar vragen kwijt kan bij eigen netwerk en/of specialisten kent Higherlevel wellicht totaal niet.

Maar veel (would be) ondernemers zoeken wel op internet, en dan is de kans er groot dat ze vroeg of laat (maar meestal vroeg) Higherlevel wel tegenkomen.

Vergis je niet in de omvang van de grote groep min of meer frequente meelezers en zoekers die zelf nooit een vraag stellen of zelfs - na jaren - nog steeds niet als lid geregistreerd zijn. Zie ook een paar recente nieuwe leden die stuk voor stuk aangaven al jaren te hebben meegelezen, maar pas nu zelf een vraag (durven) stellen, zoals o.a. deze . Higherlevel is wat dat betreft een ijsberg: 9/10 drijft onzichtbaar onder de waterlijn

Dat levert soms grappige confrontaties op: zoals iemand die mij op de verjaardag van mijn broer vraagt of ik "Dé Norbert Bakker van Higherlevel" ben    .
..of een van de leidende figuren van een Nederlandse en Europese startup incubator die mij tijdens kennismaking vertelt dat hij al jaren HL meeleest en al zijn ondernemers aanraadt zich hier in te lezen (wat ook gebeurt).
Quote:
Zelf zou ik bepaalde gewichtige vragen beslist niet stellen via een forum als dit.
 
Idem. Maar dat komt voor mij en diverse overige actieve leden ook omdat er een soort "Deep-HL" onder HL hangt van actieve leden die vragen gewoon direct aan elkaar stellen in plaats van via het forum. Kwestie van vertrouwen in elkaars kennis en kunde, en antwoorden op basis van gunning. Dat soort specifieke vragen gaan dus buiten HL om.

Quote:
En als meer mensen zijn die hetzelfde denken dan houd je dus een bepaalde slag, wellicht weinig interessante, vragen over die steeds maar weer gesteld worden.
 
Dat is ook mijn perceptie. Maar gelukkig blijft er dan nog steeds genoeg verse nieuwe aanwas over die vragen stelt die wél interessant zijn...en vragen die ik persoonlijk niet interessant vind, daar reageer ik dan gewoon niet op.
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Cosara op  4 september 2016, 13:36
Wat mij wel opvalt is het ontbreken van vragen zoals "wat vindt u van mijn website"
 
Ze ontbreken niet, maar sinds ze in een apart board staan met eigen spelregels, is het aantal posts wel afgenomen

Maar deze recente vraag bijvoorbeeld zal me lang bijblijven. Heel lang geleden dat ik iemand zo sportief heb zien reageren op snoeiharde kritiek. Sommige mensen kunnen wel tegen de rauwe waarheid, en doen daar vervolgens wat nuttigs mee.
 
Highio
Administrator

Highio
Het bereik van HL is bij indicatie 169.000 geindexeerde pagina's en steevast een vermelding op de eerste pagina voor leden die zich onder eigen voornaam en familienaam registeren.

Kwa merk is HL altijd een onderafdeling van...

...hoe groot is het bereik van 'nlgroeit' wat tamelijk recent veel hoger ingestoken en breder gedragen lijkt?

Groet,

Highio
 
Quote : Norbert Bakker op  4 september 2016, 13:26
Quote : Cosara op  4 september 2016, 12:24
Nu nog een glazen bol zien te bemachtigen waarmee wij gemakzucht van totale onwetendheid kunnen onderscheiden.
 
Vandaar ook mijn vraag: wat is genoeg?
 
... en hoe de "directieve" toonhoogte te vinden en leren gebruiken. Opvoeding komt van twee kanten.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Cosara op  4 september 2016, 13:48
Opvoeding komt van twee kanten.
 
Kijk, zo'n to the point tegelspreuk is een schouderklopje meer dan waard  
 
Gelukkig ontbreken hier de beter wetende tekstschrijvers die op hét andere forum alles en iedereen zo nodig moesten corrigeren.

Overigens mag de titel van deze discussie - Her v(r)agevuur [slot] - wel eens gecorrigeerd worden.  

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Cosara op  4 september 2016, 13:58
Her v(r)agevuur [slot] - wel eens gecorrigeerd worden.  
 
Oeps   , Was dat van begin af aan al zo? . Bij deze aangepast
 
Als afstandelijk lezer heb ik deze columns en de reacties gevolgd. Vanuit mijn optiek stel ik vast dat de leiding van HL hiermee toont dat het worstelt met de werkwijze en voortgang van HL, ofwel ter discussie stelt dat er een bepaalde "verzadiging" is bereikt. De nadruk wordt daarbij dan met name op de kwaliteit van de vragen gelegd, waarbij meteen al een indicatie kan worden gegeven over de ondernemers-referenties van de vragenstellers. De een reageert daar natuurlijk anders op dan de ander. Het is zinloos om daarover te kissebissen. Iedereen is immers anders. Sommige vragenstellers zullen ook nooit veranderen en mogelijk HL gebruiken als "second opinion", om te controleren of hun eigen "oplossing" wel de juiste is. Anderen komen met een heel complexe zaak etc. etc.

Ik denk dat er naar een technische oplossing gezocht zal moeten worden, als je HL wilt moderniseren en HL zelf ook op een HL wil brengen.

Je zou kunnen overwegen de vragenstellers te verplichten om bij elke vraag het onderwerp in een onderwerp-veld te laten invullen, waarna de vraag kan worden geplaatst. Het systeem kan dan snel een filtering maken uit het HL-archief en dat al als eerste antwoord automatisch posten met "Link 1", Link 2", "Link 3" etc. Mogelijk dat op die manier al 80% van de eenvoudige vragen worden behandeld. Dit kan voor lezers ook interessant zijn, omdat het archief veel directer en actiever benut wordt.
 
Soms lees ik wat standpunten terug in de discussie, die mij enigszins verbazen.

Ook in het off-line leven worden mij weleens vragen gesteld, waarvan ik denk: "Wat moet ik hier nu mee?" Laat ik een voorbeeld noemen: Soms belt een gast mij met allerlei vragen over het aanstaande verblijf in mijn accommodatie, ik geef daar geduldig antwoord op en verwijs tevens, indien van toepassing, naar de informatie die is toegestuurd.

Dit verwijzen doe ik bij een enkeling zeer indringend, als uit diens vragen blijkt dat de informatie totaal niét gelezen is/wordt! Als er dan nog vragen zijn, kan er vanzelfsprekend weer contact worden opgenomen. Dat doe ik niet om betweterig te willen zijn, maar omdat bepaalde informatie nu eenmaal echt vooraf geconsumeerd moet worden, bijvoorbeeld: zo is het van groot belang dat ik voor aanvang van het verblijf over een register beschik van overnachtende personen vanwege wettelijke brandveiligheidseisen. In de informatie wordt dit zeer duidelijk aangegeven (met de wetsartikelen en -teksten erbij), als je mij dan toch vraagt waarom dat moet en dat het zoveel werk is, tja, dan moet ik die mensen toch echt erop wijzen dat de groep niet mag overnachten als ik die gegevens niet in mijn bezit heb en dat ik het niet in de informatie heb vermeld om het geheim te houden.  

Eenzelfde principe is volgens mij op HL van toepassing, er gelden bepaalde regels en indien men zich daar niet aan houdt, kan men daarop gewezen worden. Wat mij dan enorm verbaast, is dat er ook ervaren HL-ers zijn, die deze regels dondersgoed kennen, maar dan toch reacties van andere HL-ers op bepaalde vraagstellers afserveren.

Om de glazen bol van Nedzhibe er even bij te pakken, die is niet nodig, als een vraagsteller even de regels leest en daar ook iets ziet staan als:

'Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Vind je een topic, maar beantwoordt het net niet helemaal de vraag? Plaats dan in dat topic je (weder)vraag als het direct gerelateerd is. Wijkt het naar jouw idee af van je eigen vraag, start dan een nieuw topic.'

De vraagsteller die zich daaraan houdt, zal toch kunnen aangeven wat hij/zij zoal heeft gedaan om antwoorden te vinden, dat maakt het verder helpen ook gemakkelijker. De vraagsteller die dit niet heeft geconsumeerd, mag daar toch hulpvaardig op gewezen worden en zo de kans krijgen zich te verbeteren? De hardleerse vraagsteller die dit al 2 1/2 jaar structureel doet en daar in toenemende mate op gewezen wordt, mag dan toch op een gegeven moment ook wel een beetje worden af geserveerd?

Vergeet niet dat deze vraagsteller ook een aantal malen met weerstand heeft gereageerd om die verbetering te laten zien.

Sorry, als de Nedzhibe's en Twabla's op dit forum dit desondanks lijken te willen negeren, 'be my guest', maar dan krijg ik de indruk dat jullie willen genieten van de rimpels door de 'stenen die jullie zelf in de vijver flikkeren.' Ik houd wel van een beetje anarchie, daar ben ik soms ook niet vies van, maar sommige stellingen vind ik echt gezocht...

Opvoeding komt niet van twee, maar van tientallen kanten: van ouders, onderwijzers, politieagenten, andere familie, buren, etc.

En dan de manier waarop?! Over 'directieve toonhoogte' gesproken ...  
 
Mijn oprechte mening in deze:

Wanneer vragen zoals "Yo, ik ga ondernemen. Hoe zit het nou met belastingen en zo?" niet worden verwijderd, maar beantwoord worden met epistels met uitleg over fiscale zaken, dan haalt dat het niveau van een/het forum omlaag.

Ik heb ooit (uit betrouwbare bron!) vernomen dat het uitgangspunt is om elke ondernemer te helpen. Maar dat heeft natuurlijk niets met een "ondernemer helpen" te maken. Althans in mijn ogen.

Idem voor allerlei wilde plannen van quasi-ondernemers/dromers. Nu heb ik het niet over serieuze, inventieve ideeën, maar over dingen waarbij een 'snotneus' ineens bedenkt dat hij/zij de eredivisierechten gaat kopen en vervolgens binnenkort rijk gaat worden of zoiets.

En uiteraard ook voor mensen die totaal ongeschikt zijn als ondernemer (want daar komt toch het nodige bij kijken! - creativiteit en probleemoplossingsvermogen bijvoorbeeld), maar toch graag wel willen gaan ondernemen omdat het hen zo leuk lijkt.

Dus persoonlijk voel ik mij niet zo geroepen om daarop te reageren.

 
 
Quote : Peter_CVinfo op  4 september 2016, 16:39
Dus persoonlijk voel ik mij niet zo geroepen om daarop te reageren.
 
... en daarmee is de vinger op de zere plek gelegd ... wat echter niet wil zeggen dat daarmee de kwaal genezen kan worden.

Het is wellicht beter om op luie vragen hét standaard zinnetje te plaatsen in plaats van alle denkbare variaties op het thema Yo Bro, wat denk je van Google ?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Highio
Administrator

Highio
Deze discussie verloopt naar mijn inzicht zo 'dubbel', omdat vragensteller dus aanvankelijk wél aanvullende informatie heeft verstrekt, maar hij heeft deze op een zeker moment ook weer verwijderd zonder dat veel deelnemers in deze discussie dat feitelijk kunnen plaatsen.

Stel nu dat je als ondernemer met zegge een vijftal jaren 'ervaring' of anders nog enige werkervaring in loondienst in reallife zo'n jonge maar tegelijkertijd ook sympathieke, enthousiaste buurjongen hebt. Hoe kun je die dan gepast helpen?

Ik zou willen zeggen door te adviseren om een simpel handeltje of dienstverlening zonder al te veel risico of investering te starten. En als jouw inschatting dan bij voorbaat zou zijn, dat iemand zijn goederen of diensten waarschijnlijk niet verkocht weet te krijgen of dat een aangifte omzetbelasting te veel gevraagd is, dan is een eerlijk advies om niet aan een ondernemersavontuur te moeten willen beginnen.

Zo'n insteek scheelt een hoop onderlinge irritatie tussen ondernemers en adviseurs die wel in business of praktijk zijn. Enig inzicht of iets een bijberoep is of hoofdinkomen zou moet genereren is daarbij natuurlijk ook altijd gewenst.

Laten we ieders capaciteiten, motivatie en ondernemersdoelstellingen proberen te respecteren, maar natuurlijk wringt dat wel eens.

Groet,

Highio
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Highio op  4 september 2016, 18:20
Deze discussie verloopt naar mijn inzicht zo 'dubbel', omdat vragensteller dus aanvankelijk wél aanvullende informatie heeft verstrekt, maar hij heeft deze op een zeker moment ook weer verwijderd zonder dat veel deelnemers in deze discussie dat feitelijk kunnen plaatsen
 
...evenals veel reageerders in eerste instantie niet in de gaten hadden dat deze vraagsteller een tweeënhalf jaar lange geschiedenis heeft van lichtzinnig vragen stellen en weinig tot geen aanvullende informatie of terugkoppeling geven.

Wat mij betreft: uitgerekend dit voorbeeld is totaal niet maatgevend voor de hele discussie; het is juist de uitzondering waar er sneller gemodereerd moet worden én ik enig begrip heb voor minder vriendelijke reacties van leden.

Voor alle overige situaties geldt : geef een verse vraagsteller aub het voordeel van de twijfel, val hem/haar niet lastig met ouwe koeien en ga niet al na 3 dagen lopen zeuren dat vraagsteller niet reageert.
 
Highio
Administrator

Highio
Quote:
Voor alle overige situaties geldt : geef een verse vraagsteller aub het voordeel van de twijfel, val hem/haar niet lastig met ouwe koeien en ga niet al na 3 dagen lopen zeuren dat vraagsteller niet reageert.
 
Helemaal eens, er zijn trouwens ook best faciliterende zaken die nog voor enige verbetering vatbaar zijn.

Wat we ons individueel of als ondernemersgemeenschap in ieder geval zouden kunnen voornemen is iemand welkom heten, vragen naar doelstellingen of doorvragen naar verduidelijking of bedoelingen van of achter de openingsvraag. Gewoon in alle openheid en zonder vooroordelen, maar meningen zijn vaak zo makkkelijk en snel gevormd op basis van een beperkte introductie.

Groet,

Highio
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : Highio op  4 september 2016, 18:35
Helemaal eens, er zijn trouwens ook best faciliterende zaken die nog voor enige verbetering vatbaar zijn.
 
Zie item 3 van deze (weliswaar zeer korte) column  
Quote:
Wat we ons individueel of als ondernemersgemeenschap in ieder geval zouden kunnen voornemen is iemand welkom heten, vragen naar doelstellingen of doorvragen naar verduidelijking of bedoelingen van of achter de openingsvraag. Gewoon in alle openheid en zonder vooroordelingen, maar meningen zijn vaak zo makkkelijk en snel gevormd op basis van een beperkte introductie.
 
De kans op al dan niet onbewust suggestieve vragen met vooroordelen ("ga jij wel terugkoppeling geven?") is erg groot, maar laten we het vooral proberen en elkaar er op blijven aanspreken
 
Highio
Administrator

Highio
Ik heb deze vragensteller ooit uitgedaagd om een 'Wat vinden jullie van mijn...'-topic te starten en ik blijf nog altijd benieuwd of het dit jaar zo ver gaat komen.

Groet,

Highio
 
We hebben ooit een rubriek Over Higherlevel opgezet om discussies over dit forum, zijn organisatie en alles daar omheen uit het zicht van voorbijgangers te voeren. Gedachte was: de organisatie (het stelsel van mods, de vrijwillige beantwoorders en bewaarders) is dienstbaar aan het forum, aan het helpen. Om die reden is ook de stamtafel achter een gordijn van dit cafe gezet. Familiezaken bespreek je onderling, niet perse met elke toevallige bezoeker.

Achter dat gordijn ontstond opnieuw een discussie over de column. Het debat ging over de meest zichtbare plek van dit forum: wordt die wel wijs ingezet? Wat was daarvan het resultaat? Dat prominente HLers de spreekstoel gebruiken om maar liefst vijf keer achter mekaar een nauwelijks te volgen verhaal af te steken waarin ze pleiten voor het indammen van de vragenwaterval (of filteren op domheid ofzo). Het vragenvuur: de hel voor vaste beantwoorders. Allemaal navelstaarderij, alleen interessant voor de incrowd. En het is een fundamentele denkfout: dit forum is namelijk dienstbaar aan ondernemers, niet andersom.

Vergelijk het maar met een winkel waar de verkopers zo druk zijn dat ze verstoord reageren wanneer zich de zoveelste domme klant aandient.

Inmiddels heeft zich een soort van forum-buurtwacht gevormd die niet alleen helpt wanneer er een probleem opgelost moet worden, maar steeds vaker ook preventief optreedt. Nieuwkomers worden besnuffeld: er sluipt toch geen student binnen, het zal toch geen werknemer zijn, heeft dat bedrijfje geen hobby-karakter? In geval van twijfel, meteen de knuppel erop! Zie je weer dezelfde denkfout: gasten moeten buigen voor het personeel, niet andersom.

Die veldwachters gaan zich nu met de inhoud van nieuwe topics bemoeien. Heb je wel voldoende onderzoek gedaan? Is die vraag wel voorbereid? Heb je niet al eerder naieve vragen gesteld? Ben je wel een serieuze ondernemer? En de agressiviteit groeit snel. De knokploeg gaat nieuwkomers met pek en veren besmeren, spotprenten maken. De stamtafel is terug geschoven naar de voordeur zodat elke nieuwkomer in dit dorp langs het ontvangst-committee moet. Dat elkaar met reusjes overlaadt.

Je ziet nu al dat aanbevelingen (doe eerst zelf onderzoek) als regel worden uitgelegd. Meer regels, nog meer regels en dan nog eens als extraatje: nog meer regels. En nog meer politie. Topics verwijderen, topics sluiten. En knuppels voor wannabee mods.

Volgens mij kan veel meer bereikt worden met positieve maatregels (bewaar repressie maar voor die incidentele spammer, zelfpromotor of trol). Witte Fietsen! Onthaal nieuwkomers warm en verwijs ze snel door naar makkelijke vindplekken. Als dat een correcte verwijzing is, kan het topic snel wegzakken uit de index. Probeer verder als mod of stamgast niet op elk topic te reageren met je eigen Google-wijsheid, maar laat ook eens ruimte aan anderen met wat meer expertise of ervaring in het domein van de vraag.

Het is ook wel interessant om te zien hoe er gereageerd wordt wanneer er kritiek gegeven wordt op deze ontwikkelingen.

Gaat HL op HALLO! lijken? Volgens mij valt dat reuze mee. Juist omdat dit forum draait om een as van vrijwilligers. Juist ook omdat hier soms stevig gedebatteerd wordt over de ontwikkeling van het forum en het niet honderd procent top-down geleid is. Daarom is oppositie ook belangrijk.

Zijn bereik of scoren op Google van belang? Niet als doel. Het is gewoon een gegeven dat HL enorm hoog scoort op Google. Als je dus een vaak voorkomende domme vraag goed beantwoordt, help je een veelvoud van domme ondernemers die wel zelfredzaam op Google zoekt. Het is een gegeven dat HL op bepaalde ondernemersthema's een enorm bereik heeft, alleen niet in termen van mediabereik. Dat is ook volstrekt irrelevant.

Binnen de vaste bezoekersgroep heeft deze column wel een enorm bereik. Het is de spreekstoel bij de voordeur. Kan daar voortaan weer iets interessants voor binnenkomers ter sprake gesteld worden, en mag de stamtafel weer naar achteren in dit cafe?

<voor Norbert> Dat Welkom op HL was een ironische introductie met de ingebakken suggestie om vage afkortingen als MOQ meteen even te verduidelijken. Dat de topicstarter al twaalf andere topics geopend had, was niet van belang. Ik ben pas later gaan spitten toen ik me herinnerde: hé, die weipoeder-handel komt me bekend voor. Het gebruik van uitdrukkingen als private label ook. Dat waren mooie handvaten om het topic wat breder te trekken en dus ook relevant te maken voor dat enorme bereik via de zoekmachines. Zo kun je met domme vragen van domme ondernemers toch een interessant topic maken.

Viva la Revoluçion!   
 
@TwaBla Samengevat: Je stelt bepaalde forumregels ter discussie. Prima, moet kunnen, regels zijn er om op de proef gesteld te worden. Dus start de revolutie, zou ik zeggen. Als gewoon lid ga ik daar niet over, maar heb ik mij er wel weer aan te houden, ook nadat regels eventueel aangepast zijn, toch?

Ooit waren jij en ik het erover eens dat het best handig was eerst even te peilen of je in een topic wel moest reageren of dat er misschien een slotje zou dreigen en de moeite van het reageren dan voor niets zou zijn? Ik sta daar nog steeds achter. Leg jouw draai eens uit?

Nu er dan in een columnreeks wat theater over vraagstellers opgevoerd is en tegelijkertijd dient zich weer die ene vraagsteller aan, met een 2 1/2 jarige historie van hoe het niet moet, is dat voor jou reden om op de bres te springen en te beginnen over het afzeiken van degene, e.d. Terwijl juist die vraagsteller dé grote uitzondering is?
 
Peter Bonjernoor
Administrator

Zaph
Quote : TwaBla op  4 september 2016, 20:44
Gaat HL op HALLO! lijken? Volgens mij valt dat reuze mee.
 
Mee eens, en dat is voor een groot deel dankzij het handhaven van die vermaledijde regeltjes.

Hoe wel en niet op dit soort vragen gereageerd zou moeten worden is een kwestie van persoonlijke mening, en dat zal het altijd blijven. Deze discussie is ook al meerdere keren gevoerd, en dat zal in de toekomst ook weer gebeuren.

En net als nu zijn sommigen verontwaardigd over repressie of zo, en zijn anderen die aartsluie nep-ondernemers spuugzat. Net als toen, en net als volgend jaar als we deze discussie weer opnieuw aangaan.

Meh.
 
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 21:20
@TwaBla Samengevat: Je stelt bepaalde forumregels ter discussie.
 
Het woordje regels is een beetje misleidend. Wat onder het kopje regels wordt gepresenteerd is een combinatie van toelichtingen, aanbevelingen, richtlijnen waarop gemodereerd wordt en gedragsbeperkingen.
Quote:
Juristen, fiscalisten en boekhouders delen belangeloos hun expertise op Higherlevel.nl. Dit wordt enorm gewaardeerd.
 
Wat is de regel? Dat deze mensen hun expertise belangenloos delen? Dat we hen enorm waarderen?
Quote:
Goed om te weten

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Vind je een topic, maar beantwoordt het net niet helemaal de vraag? Plaats dan in dat topic je (weder)vraag als het direct gerelateerd is. Wijkt het naar jouw idee af van je eigen vraag, start dan een nieuw topic
 
Dat is geen regel. Dat is een aanbeveling. Kan met milde moderatie opgelost worden, bv door middel van een doorverwijzing. Als er tien mensen honend op gaan reageren, wordt de zaak juist enorm opgeblazen.
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 21:20
Als gewoon lid ga ik daar niet over, maar heb ik mij er wel weer aan te houden, ook nadat regels eventueel aangepast zijn, toch?
 
Als gewoon lid hoef je ook niet te modereren.   
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 21:20
Ooit waren jij en ik het erover eens dat het best handig was eerst even te peilen of je in een topic wel moest reageren of dat er misschien een slotje zou dreigen en de moeite van het reageren dan voor niets zou zijn? Ik sta daar nog steeds achter. Leg jouw draai eens uit?
 
Dat betrof vragen waarbij niet bij voorbaat duidelijk is of ze van een ondernemer of werknemer zijn. De nieuwe regel is dat die topics compleet verwijderd worden van het openbaar forum zodra de insluiper betrapt is. Mijn reactie was: dan heeft het geen zin om op vragen te reageren, als er twijfel kan zijn over de hoedanigheid van de vragensteller. Ook niet als de vraag best interessant is voor ondernemers. Maar dit is een zijspoor.
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 21:20
Nu <...> dient zich weer die ene vraagsteller aan, met een 2 1/2 jarige historie van hoe het niet moet, is dat voor jou reden om op de bres te springen en te beginnen over het afzeiken van degene, e.d. Terwijl juist die vraagsteller dé grote uitzondering is?
 
Als het zo'n grote uitzondering is, waarom dan al dat machtsvertoon? Negeer 'm gewoon.

Waarom maak je je zo druk over de voorgeschiedenis van een individuele vragensteller?

En is er werkelijk sprake van een dommevragenwaterval? Een vragenvuur van aartsluie nep-ondernemers? Meer dan voorheen? Zijn die vragenstellers echt geholpen als ze uit de klas gezet worden? Wordt het forum beter als steeds meer vragen en vragenstellers door selectiefilters gehaald worden?

Je kan ook stellen dat dit forum steeds meer een vraagbaak wordt voor indviduele belasting-, regulering- en verzekeringskwesties (meer dan de helft van alle topics inmiddels) en dreigt te kapseizen onder een saaietopicovergewicht. Dan zou ik echter niet pleiten voor meer regels en repressie, maar voor positieve actie om tegenwicht te bieden.
 
Samengevat: je stelt de regels ter discussie door ze op persoonlijke titel wat anders te noemen dan 'regels'. Da's ook een draai eraan geven...

Regels zijn geen regels, maar richtlijnen, aanbevelingen, e.d. Tja, zo lust ik er nog wel eentje. ('Sorry agent, dat licht vind jij rood, maar je moet het zien als aanbeveling en niet als iets waar je mij een bekeuring voor moet geven, als ik erdoor rijd.')

Dat vind ik nu niet bepaald revolutionair, als je je liever op ledengedrag (leden kunnen het niet veranderen ) richt i.p.v. op de opstellers van die regels...
 
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 22:02
Samengevat: je stelt de regels ter discussie door ze op persoonlijke titel wat anders te noemen dan 'regels'. Da's ook een draai eraan geven... Regels zijn geen regels, maar richtlijnen, aanbevelingen, e.d.
 
Volgens mij heb je het niet echt gelezen.   
 
Quote: 'Het woordje regels is een beetje misleidend. Wat onder het kopje regels wordt gepresenteerd is een combinatie van toelichtingen, aanbevelingen, richtlijnen waarop gemodereerd wordt en gedragsbeperkingen.'

Ik zou niet weten wat ik hier niet goed zou hebben gelezen, lees je zelf wel terug wat je schrijft?  
 
Highio
Administrator

Highio
Mede-ondernemers met zeer diverse activiteiten of dienstverlening, het wordt hier onderlinge discussie waar we in bedoeling elkaar en derden zouden moeten willen helpen. Overheden hebben regels, maar wij onderling? Omgangsvormen of 'ongeschreven' regels?

Ik ga morgenochtend gewoon weer omzet draaien en klanten bedienen i.t.t. al deze (theoretische) discussie. Wie doet mee?

Groet,

Highio
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : TwaBla op  4 september 2016, 21:53
Je kan ook stellen dat dit forum steeds meer een vraagbaak wordt voor indviduele belasting-, regulering- en verzekeringskwesties (meer dan de helft van alle topics inmiddels) en dreigt te kapseizen onder een saaietopicovergewicht. Dan zou ik echter niet pleiten voor meer regels en repressie, maar voor positieve actie om tegenwicht te bieden.
 
Ik dacht al bij het voor het eerst  lezen van dat drama (1-2 weken geleden?), "dat ga je vast nog wel en keer herhalen", et voilá   
Mooie suggestieve termen zoals "steeds meer", "meer dan de helft", "inmiddels" en "kapseizen": allemaal past het in jouw suggestie van een bepaalde trend, en een trend die - naar jouw mening - "negatief" is.

""Willen we meer of minder topics over belastingen en verzekeringen????""
Mooi ook om dat laatste er nog even bij te benadrukken, ook al gaat minder dan 1% van de topics over dát specifieke onderwerp.

Allemaal zo mooi, dat we bijna zouden vergeten om de hamvraag te stellen: is er wel een trend?, of zijn deze onderwerpen altijd al een relatief groot onderdeel van dit forum geweest?
Ik ken het forum sinds 2006, dus ik mis een jaartje of 4, maar die laatste 10 jaar heb ík geen grote toename van het aantal belasting- en verzekeringstopics meegemaakt. Misschien is ook dat allemaal perceptie: niet het aantal topics is toegenomen, maar de irritatie erover bij sommigen is toegenomen  

En wat is saai? Als er al een overgewicht is, wordt dat vooral veroorzaakt door die frisse nieuwe vraagstellers; kennelijk zijn die niet op zoek naar hippe trendy vragen, maar zoeken ze antwoorden op lastige onderwerpen zoals belastingen en verzekeringen. Saai voor wie dat allemaal al kent, maar gruwelijk spannend voor nieuwe vraagstellers.
 
Quote : Norbert Bakker op  4 september 2016, 22:29
Mooi ook om dat laatste er nog even bij te benadrukken, ook al gaat minder dan 1% van de topics over dát specifieke onderwerp.
 
Het is ook een variant van vragenvuur, en daarom noemde ik het. Maar misschien zou het beter een apart topic in Over Higherlevel kunnen zijn, zodat we deze columnplek niet overbelasten met interne kwesties.

Mijn observatie is al langer dat dit forum over Ondernemerschap & Innovatie geleidelijk weg glijdt van een platform voor innovatie via algemeen ondernemerschap (strategie, organisatie, inkoop, marketing enz) naar een vraagbaak over belasting-, regulering- en verzekeringskwesties. Een paar jaar geleden heb ik als mod een telling gemaakt van het aantal topics in de verschillende rubrieken en daar zie je de balans, circa 50%.

Dat zie je ook terug in het mod-bestand. Een groot deel van de actieve mods waren voorheen actief als vragenbeantwoorders in genoemde domeinen en zijn vanwege hun actieve betrokkenheid doorgestroomd naar (gevraagd voor) hogere verantwoordelijkheid. Geen kritiek, alle waardering, geen sfeerverpestende uitspraken (anders krijg ik weer van Mik op m'n donder) maar het versterkt de vraagbaak-functie van dit forum. Het versterkt bovendien de focus op simpele vraag-antwoord opzetjes van topics. Daar kun je immers als adviseur goed antwoord op geven.

Lijkt me een veel interessanter thema dan de dommevragenwaterval en roep om regulering: hoe kunnen we basis verbreden? Maar die bewaren we voor een ander topic in Over Higherlevel.   
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : TwaBla op  4 september 2016, 23:12
Een paar jaar geleden heb ik als mod een telling gemaakt van het aantal topics in de verschillende rubrieken en daar zie je de balans, circa 50%.
 
Ik heb diezelfde telling - naar aanleiding van jouw eerdere opmerking - gemaakt in 2016, en kom - 3 jaar later - op exact dezelfde 50% uit. Wat me deed afvragen: is er wel een trend, of is die 50% er altijd al geweest?

Maar interessant onderwerp om in een ander topic over door te praten; wellicht kan ik nog wat oude cijfers terugvinden: ik weet dat we in admin nog statistieken uit 2008-2009 hebben staan.

De achterliggende intentie - basis verbreden - vind ik positief overigens, nu nog de vraag met wie, wat en hoe.
 
Weet je wat? Ik stop er even mee, dikke week of zo, Dan is dit vuurtje misschien wel uitgewoed als ik terug ben van die gekke Britten.
 
Ik lees dit forum al geruime tijd zonder een account te hebben aangemaakt, maar dit topic begint nu toch wel zodanig te irriteren dat ik me geregistreerd heb. Het is leuk, interressant, en soms zelfs leerzaam, om vragen te zien van mensen die overduidelijk zich nog niet goed ingelezen hebben in het ondernemerschap. Sommige vragen echter zijn zo basaal dat je je afvraagt of er geen trol aan het werk is, maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker.

Een vraag als "Hi, ik wil een website starten, iemand nog tips?" (even als fictief voorbeeld) is natuurlijk niet echt het trademark van iemand die al een plan heeft en specifieke vragen tegenkwam, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je als onderemer en/of reguliere beantwoorder daar de kriebels van krijgt, maar zoals iemand al eerder gezegd heeft, je hoeft natuurlijk niet te reageren.

Deze hele discussie kan daarmee denk ik samengevat worden. Als de vraag je niet aanstaat, of hij is van zo'n niveau dat je ogen omhoog rollen, reageer dan gewoon niet. Als er genoeg mensen zijn die hetzelfde voelen verdwijnt het topic vanzelf, simpelweg omdat er geen, of nauwelijks,  reacties op komen.

Ik zie nu een aantal 'oldtimers' van HL de degens met elkaar kruisen die ik stuk voor stuk hoog heb zitten, al ken ik ze niet persoonlijk, en dat is toch ook een beetje zonde. Alsof je naar het ziekenhuis gaat en de doktors onderling ruzie ziet maken over hoe ze je gaan behandelen, al is die vergelijking natuurlijk ietwat ver gezocht. Want stel je voor dat die doktors helemaal niet op jouw kwaaltje reageren omdat ze het al zo vaak gezien hebben....

Dat gezegd hebbende, als je daar komt voor een verkoudheidje zijn die rollende ogen natuurlijk ook wel weer begrijpelijk.


Anyway, ik vindt het een beetje jammer dat dit topic zoveel stof heeft doen opwaaien en een beetje een scherp randje krijgt, temeer omdat ik de meeste mensen in dit topic zie als zeer gewaardeerde beantwoorders van vragen.


 
Quote : Chap op  5 september 2016, 02:58
Alsof je naar het ziekenhuis gaat en de doktors onderling ruzie ziet maken over hoe ze je gaan behandelen, al is die vergelijking natuurlijk ietwat ver gezocht. Want stel je voor dat die doktors helemaal niet op jouw kwaaltje reageren omdat ze het al zo vaak gezien hebben....
 
Petje af dat je de moeite neemt om als meelezer jezelf te registreren en te reageren.

Die dokters zijn een goede vergelijking. Dat die soms in debat gaan over de zorg in het ziekenhuis is onvermijdelijk, maar niet aan het bed van de patiënt.

Er is een aparte rubriek voor dit soort topics, die je als toevallige voorbijganger niet ziet en als vaste gast kan vermijden. Van mij mag eventueel verder debat en afgeleide gedachtenwisseling daar voortgezet worden. De column verdient breder aansprekende content.
 
Gaaf, 5 columns en ettelijke pagina's discussie om daarna te concluderen dat de wereld nog hetzelfde is  
 
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 15:17
Opvoeding komt niet van twee, maar van tientallen kanten: van ouders, onderwijzers, politieagenten, andere familie, buren, etc.
 
Van twee kanten dus ... de aanspreker en de aangesprokene  
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 15:17
'be my guest', maar dan krijg ik de indruk dat jullie willen genieten van de rimpels door de 'stenen die jullie zelf in de vijver flikkeren.'
 
Is hier sprake van Olie op het vuur gooien?
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 15:17
Ik houd wel van een beetje anarchie, daar ben ik soms ook niet vies van, maar sommige stellingen vind ik echt gezocht...
 
Anarchie ... een menig die afwijkt van de conservatieve orde ... of bespeur ik hier een angst voor verandering?
Quote : Hans van den Bergh op  4 september 2016, 15:17
En dan de manier waarop?! Over 'directieve toonhoogte' gesproken ...
 
Aanspreken op gedrag is iets wat typisch thuis hoort in een hiërarchische relatie tussen aanspreker en aangesprokene. Is er op dit forum sprake van een Hierarchical Level?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe
 
Aanspreken op gedrag hoort net zo goed thuis in een gelijkwaardige relatie hoor. Even terzijde
 
Norbert Bakker
Administrator

NorbertBakker
Quote : TwaBla op  5 september 2016, 03:18
Er is een aparte rubriek voor dit soort topics, die je als toevallige voorbijganger niet ziet en als vaste gast kan vermijden. Van mij mag eventueel verder debat en afgeleide gedachtenwisseling daar voortgezet worden. De column verdient breder aansprekende content.
 
En met deze wijze woorden sluit ik dit reactie-topic en de zomercolunmnserie dan ook af. Ik dank iedereen voor zijn of haar bijdragen.

Groet,

Norbert
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

HIGHERLEVEL.NL COLUMN

Het verschil tussen passief en actief werven

Bas van Vliet | 1 reactie

Personeel zoeken, hoe doe je dat? Als er een vacature opent bij een bedrijf moet de organisatie aan de slag met werven. Een goede wervingsmethode is de basis voor succes....

Column insturen?

Heb je ook een interessante column voor op Higherlevel.nl geschreven?

We publiceren hem graag!

Ontmoet andere HL-leden!

Webwinkel Vakdagen 2017
18 januari 2017, 1 HL-lid aanwezig

Higherlevel Nieuwjaarsborrel 2018
5 januari 2018, 4 HL-leden aanwezig

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons