• 0

Ouwe Jongens (Nils de Witte)

Afgelopen week heb ik het weer eens aan den lijve ondervonden. Ouwe Jongens Netwerken. Bah, wat een akelig fenomeen. Waar gaat het om?

 

Onlangs werd in Leiden het Life Sciences Capital evenement georganiseerd. Leuk evenement, goede opkomst en de 'usual suspects' uit de Life Science sector waren aanwezig. Zelf mocht ik een discussie leiden over geleerde lessen.

 

De zaal in Naturalis was zeer toepasselijk. Er hingen diverse skeletten van uitgestorven dieren aan het plafond. Ik kon het dan ook niet nalaten de aanwezigen te wijzen op het lot dat hen te wachten staat als zij niet met de tijd meegaan. Veel gefrons en geschuif op de stoelen. Je zag ze denken: ‘waar gaat dit nou weer over?’

 

Wetten

 

In het kort: nieuw ondernemerschap. Er is inmiddels een nieuwe generatie ondernemers ontstaan die op onconventionele wijze, met weinig middelen, veel weten te bereiken. Enkele van deze inzichten:

 

Het starten van een nieuw bedrijf is een vak apart, dat weinig met management te maken heeft.

 

Ondernemerschap is sterk persoonsgebonden. De ene ondernemer behaalt consequent meer succes dan de ander.

 

Van geld uitgeven word je niet rijk, van geld verdienen wel.

 

De regels van ‘goed ondernemerschap’ zijn universeel en gelden voor alle branches.

 

Ik kon me niet inhouden en liet de aanwezigen fijntjes weten dat de wetten van de economie gelden voor álle sectoren, dus ook de life sciences. Dat had ik niet moeten zeggen. Gevolg: een hoop gesputter en ontkenning.

 

Vrienden

 

Tot slot vertelde ik de aanwezigen hoe het komt dat nieuwe ondernemers zo succesvol zijn. Een belangrijke factor is dat zij zeer bewust omgaan met vrienden. Wie is mijn vriend en wie heb ik nodig als vriend om verder te komen? Vrienden vinden ze vooral onder andere nieuwe ondernemers. Ze vormen informele netwerken en proberen uitvreters zo veel mogelijk te weren.

 

Dat heb ik geweten! Dinko Valerio, voormalig ceo van Crucell en een man van veel aanzien in de sector, sprong zowat uit zijn vel. Hoe ik er bij kwam de rol van de ondernemer zo simpel af te schilderen. In de life sciences is dat allemaal anders, daar is alles veel ingewikkelder en gaat het alleen om financiële ratio’s en parallelle belangen van zakelijke partijen.

 

Ook de heer Valerio, waar ik veel respect voor heb/had, heeft zich klaarblijkelijk aangesloten bij het netwerk van ouwe jongens. Door mystificatie van de feitelijke gang van zaken, creëren ze een goeroestatus voor zichzelf en blijven op die manier ‘belangrijk’. Wat een quatsch. Ondernemers zijn niet dom. Die vinden hun eigen weg wel. Als het aan mij ligt is ook Valerio binnenkort te bewonderen aan het plafond van Naturalis.

Bron: Sprout.nl

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

klinkt als een leuke lezing, hou ik wel van, de boel opschudden. vertel je toevallig binnenkort weer ergens een verhaal over nieuw ondernemersschap? Ben ik present.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Ik vond het een leuk stuk om te lezen, het is goed om ondernemers te hebben die net even een andere mening hebben, de boel op hun kop zettenn en het 'lekker' op hun manier doen. Nog leuker is het wanneer ze ook nog een punt hebben, zoals deze heer de Witte.

 

Het is jammer dat studenten vaak geweerd worden bij dit soort gelegenheden, het is erg leerzaam en je leert de diverse kanten zien van ondernemerschap. Ik denk dat hierdoor de lust om te ondernemen, door het zien dat het op allerlei manieren kan, studenten vaker aangetrokken zullen worden de sprong te wagen.. Maar dat is een andere discussie..

 

Vooralsnog ben ik blij met dit soort bijeenkomsten en zodra ik 'mag' gaan werken zal ik present zijn!

 

Groeten van een studente

Link naar reactie
  • 0

toch kan ik het niet laten te reageren, met het risico dat ik nu tot het young boys network of juist tot het old boys network ga horen ;D

 

de stelling is: quote "Een belangrijke factor is dat zij zeer bewust omgaan met vrienden. Wie is mijn vriend en wie heb ik nodig als vriend om verder te komen? Vrienden vinden ze vooral onder andere nieuwe ondernemers. Ze vormen informele netwerken en proberen uitvreters zo veel mogelijk te weren." end quote

 

ook in het old boys netwerk gelden de regels van vrienden heel erg sterk. als je je lekker of thuis voelt bij een (potentiële) zakenpartner, is het veelal prettig zaken doen. als dingen tegenzitten of lastig zijn, kom je er samen makkelijker uit, want je vertrouwt elkaar en je mag elkaar.

 

hierin verschillen de old en de new boys zakenmannen/vrouwen dus niet van elkaar.

 

de verschillen komen wel boven water, als er heel veel geld bij komt kijken. zeker in de biotech zijn de investeringen extreem groot en de slagingskansen klein. daardoor wordt er minder 'makkelijk' geïnvesteerd en bepalen juristen, accountants en fiscalisten de vorm van de samenwerking. dit is heel begrijpelijk, als ik 10M investeer ga ik daar anders mee om dan 50K.

 

dan zijn er natuurlijk samenwerkingen, waarin veel geld is geïnvesteerd, die niet zo florissant lopen, bijvoorbeeld doordat de producten nog steeds niet klaar zijn etc.

dan spelen naast de persoonlijke match tussen financier en ondernemer ineens sterk mee, maar nog sterker de financiële en juridische match. dan kan het gebeueren dat je persoonlijk niet meer zo goed bij elkaar past, maar wel samen doorgaat omdat de zakelijke belangen te groot zijn om met ruzie over straat te rollebollen.

 

vanuit deze invalshoek begrijp ik Dinko's reactie dus wel een beetje.

 

maakt dat mij nu een old boy? :-\

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

"Als het aan mij ligt is ook Valerio binnenkort te bewonderen aan het plafond van Naturalis." Is dat een dreigement? :D

 

Nils, leuk stukje!

 

Nee, het is absoluut geen dreigement. Het is een voorspelling.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom mogen Ouwe Jongens Netwerken geen uitvreters weren? Ouwe Jongens zijn gewoon gevestigde Nieuwe Jongens. Je stelling keert zich misschien wel tegen je. ;)

 

Als je inderdaad niet het contact met de nieuwe jongens van morgen onderhoud ben jezelf heel snel een oude jongen. Onvermijdelijk proces denk ik zo en voor sommigen een probleem omdat deze de nieuwe jongens als een bedreiging zien. Zie ze eerder als een kans en je gaat er zelf als oude jongen ook weer van leren. ;)

 

Niels goed stuk.

 

Groet,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Nils stelt dat een succesfactor bij nieuwe ondernemingen is dat jonge ondernemers netwerken opzetten en uitvreters weren. Wat mij logisch lijkt is dat die nieuwe vriendjes op een gegeven moment gevestigd raken en ouwe vriendjes worden. Dan krijg je dus een ouwe vriendjes netwerk, dat zich verzet tegen nieuwe uitvreters. In een pleidooi voor new boys kun je die old boys dan ook dat netwerken niet echt verwijten. Waarom zijn netwerkende jonge jongens prachtig en netwerkende ouwe jongens een akelig fenomeen? Nils reactie op Dinko's kritiek is daarom niet steekhoudend. Dinko plaatste zo te zien vraagtekens bij het belang van die netwerken, en Nils reageert door Dinko daarom in de hoek van de old boys te zetten. Een variant op: wie niet met mij is, is tegen mij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de old boys netwerken inderdaad ook gewoon oude 'young' boys netwerken... waar ik de column gelijk in geef is dat er old boys netwerken zijn die de young boys er liever niet tussen zien komen. In de architectuurwereld is het vrij goed zichtbaar: directeuren en architecten van gevestigde brueaus vormen 'old boys' netwerken, en ondertussen ontstaan tussen medewerkers van diezelfde bureaus nieuwe 'young boys' netwerken. Langzaam bewegen die zich tussen de old boys (richten ook een eigen bureau op), en op een gegeven moment worden de young boys ook old boys; in hun bureaus ontstaan weer young boys netwerken. Verschil in deze vergelijking is: voornamelijk netwerken van architecten en ontwerpers onderling.... misschien dat dit met netwerken buiten de ontwerpwereld minder coulant naar de young boys zijn. Lekkere column, ik hou wel van scherp. ;)

Link naar reactie
  • 0
Als je inderdaad niet het contact met de nieuwe jongens van morgen onderhoud ben jezelf heel snel een oude jongen. Onvermijdelijk proces denk ik zo en voor sommigen een probleem omdat deze de nieuwe jongens als een bedreiging zien. Zie ze eerder als een kans en je gaat er zelf als oude jongen ook weer van leren.

 

Misschien is dát de reden dat ik op HL zit? 8)

Ron, ik ben het met je eens.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dinko plaatste zo te zien vraagtekens bij het belang van die netwerken, en Nils reageert door Dinko daarom in de hoek van de old boys te zetten. Een variant op: wie niet met mij is, is tegen mij.

 

Als er iemand zijn beroep van netwerken heeft gemaakt, is het Nils wel ;D ;D ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Nils stelt dat een succesfactor bij nieuwe ondernemingen is dat jonge ondernemers netwerken opzetten en uitvreters weren. Wat mij logisch lijkt is dat die nieuwe vriendjes op een gegeven moment gevestigd raken en ouwe vriendjes worden. Dan krijg je dus een ouwe vriendjes netwerk, dat zich verzet tegen nieuwe uitvreters. In een pleidooi voor new boys kun je die old boys dan ook dat netwerken niet echt verwijten. Waarom zijn netwerkende jonge jongens prachtig en netwerkende ouwe jongens een akelig fenomeen? Nils reactie op Dinko's kritiek is daarom niet steekhoudend. Dinko plaatste zo te zien vraagtekens bij het belang van die netwerken, en Nils reageert door Dinko daarom in de hoek van de old boys te zetten. Een variant op: wie niet met mij is, is tegen mij.

 

Ha Twa, nieuwe netwerken worden vanzelf oude netwerken. Een process dat zo'n 7 tot 10 jaar in beslag neemt.

 

Er is toch een wezelijk verschil tussen de oude jongens (gevestigde orde) die vooral uit zijn op macht en controle (over anderen) en die nieuwe garde, die gewoon zijn eigen ding wil doen en daarin wil uitblinken.

 

Leeftijd heeft er niks mee te maken. Het gaat om attitude. Wilje controle over anderen of wil je gewoon lekker je eigen ding doen.

 

Mijn probleem met Valerio is, dat hij de goeroe uithangt (uhh wie niet?) en de kunst van het ondernemen zo onbegrijpelijk mogelijk maakt, zodat "iedereen" hem nodig heeft om verder te komen. Hij verklaart het starten van een onderneming tot "grote jongens werk". Als ik probeer uit te leggen, dat het helemaal niet zo moeilijk is, als je (o.a.) weet wie je vrienden zijn en dat je je problemen vooral zelf moet oplossen, samen met je nieuwe vrienden, dan gaan ze zich vijandig gedragen.

 

En mijn punt is helemaal niet dat nieuwe ondernemers netwerken opzetten. Dat valt reuze mee. Zo groot zijn die netwerken helemaal niet en ze zijn al helemaal niet geformaliseerd. De nieuwe ondernemers zijn echter wél zorgvuldiger geworden in het kiezen van hun vrienden en laten zich minder leiden door de goeroes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Há Nils!

 

Zo dus je hebt de club van weledelverwaande Biotech-Bonzen eventjes de oren gewassen?

 

Dus de heer Valerio trok eventjes de grote lefbroek aan om ter plekke een hoorcollege in de Wichtigmacherei te geven?

Nils, op je inzicht is niets aan te merken: 'Ik kon me niet inhouden en liet de aanwezigen fijntjes weten dat de wetten van de economie gelden voor álle sectoren, dus ook de life sciences.' (De ondergetekende kan het weten.)

 

Ik ben de eerste die toegeeft dat het runnen van een Biotech-onderneming wel iets anders is dan het exploiteren van een frietkraam op de kermis. Maar verder is het runnen van een Biotech-onderneming niet wezenlijk anders dan noem maar op welke onderneming. Er dient simpelweg een product te worden neergezet door de jongens en meisjes van de R&D afdeling en dat product moet vervolgens (goed) worden verkocht. En zo niet...dan kan een lokale curator weer de nodige uren schrijven. Dus elke weledelverwaande Biotech-CEO met een 'gemystificeerde' theorie, die ons het tegendeel zou moeten doen geloven, is A een verdwaalde gek of B een enorme leugenaar. (Vul maar in.)

 

En Valerio's eigen circus Crucell, doet me sterk denken aan een situatie die ik meemaakte, in feite zelf aanzwengelde, bij het Amerikaanse Incyte Corporation (INCY). Het businessmodel van Incyte heeft Valerio himself zo ongeveer onder de kopieërmachine geplaatst? Crucell geeft net als Incyte licenties uit voor IP, de financiële instap is laag en de eigenlijke afrekening zal plaats moeten gaan vinden op het moment dat op basis van het IP (PER.C6) bij de licensees er kasstroom komt... Crucell, à la Incyte, bedingt in de contracten -als ik goed geïnformeerd ben- het volgende: op het moment dat een licensee een product verkoopt op basis van Crucell's IP, ontvangt Crucell een paar procentjes aan royalties. Da's natuurlijk prachtig? Dat is echter sterk de vraag!

 

Bij Incyte claimden ze dergelijke zaken ook, maar dat liep erg snel anders toen ik me, begin 2000, eens publiekelijk ging afvragen: en wie controleert dat dan allemaal? De poppen waren vervolgens meteen de afgang aan het dansen, toen het Amerikaanse online magazine Fool.com, een dikke week later dezelfde vragen aan Incyte was gaan stellen.

Incyte bekende dat ze wél claimden royalties te zullen ontvangen, maar dat er géén controle was; men vertrouwde op de blauwe ogen van hun clientèle. Het businessmodel was dus een soort van gatenkaas met kwalijke riek...

 

De gevolgen waren voorspelbaar: de koers kukelde meteen met een donderende vaart het ravijn in en is er nooit meer uitgekomen. Onderwijl kreeg ik e-mailtjes van radeloze Amerikanen die in één klap alles kwijt waren...en schulden erbij. De oprichters van Incyte verdwenen echter met grote koffers geld.

 

Terug naar de heer Valerio. Valerio heeft zich qua businessmodel dus duidelijk laten inspireren door Incyte. Maar er is nog meer, ook op het gebied van de openheid betreffende licensee inkomsten, is er één en al vaagheid; gelijk aan Incyte. Kenmerkend zijn de persberichten met de termen: 'Financiële gegevens zijn niet bekend gemaakt.'

http://ir.crucell.com/phoenix.zhtml?c=124404&p=IROL-NRText&t=Regular&id=656989&

Hoezo niet bekendmaken? Volledige transparantie is hetgeen waaraan men eerlijke ondernemingen kan herkennen?

 

Dus laten we wél hopen dat het IP van Crucell de beloofde nieuwe geneesmiddelen/vaccins gaat opleveren, maar ik heb er een zéér hard hoofd in, dat er vervolgens ook goede business gedaan kan/zal worden. Circus Crucell beschouw ik persoonlijk als een klassiek kaartenhuis, waaraan m.i. door insiders als Valerio c.s. wél de nodige pegels worden ontrokken. Maar business doen...de tent runnen als een company? (Andere koek.)

 

Valerio, die Leidse wijsneus moet dus vooral maar claimen dat hij de wijsheid in pacht heeft. Voor dat 'ie het weet zal ik de boekhouding van Crucell eens zorgvuldig screenen op de post: kosten externe consultancy. (Voor dat bedrag kan een heel weeshuis vast wel drie maanden in Marbella vertoeven?)

We zullen wel zien wat er van Crucell gaat worden...

 

Dus Nils, mijn petje af! Pak ze maar aan!

(Een reusje erbij)

 

Groeten,

 

Dirk.

 

Link naar reactie
  • 0

Nils stelt dat een succesfactor bij nieuwe ondernemingen is dat jonge ondernemers netwerken opzetten en uitvreters weren. Wat mij logisch lijkt is dat die nieuwe vriendjes op een gegeven moment gevestigd raken en ouwe vriendjes worden. Dan krijg je dus een ouwe vriendjes netwerk, dat zich verzet tegen nieuwe uitvreters. In een pleidooi voor new boys kun je die old boys dan ook dat netwerken niet echt verwijten. Waarom zijn netwerkende jonge jongens prachtig en netwerkende ouwe jongens een akelig fenomeen? Nils reactie op Dinko's kritiek is daarom niet steekhoudend. Dinko plaatste zo te zien vraagtekens bij het belang van die netwerken, en Nils reageert door Dinko daarom in de hoek van de old boys te zetten. Een variant op: wie niet met mij is, is tegen mij.

 

Ha Twa, nieuwe netwerken worden vanzelf oude netwerken. Een process dat zo'n 7 tot 10 jaar in beslag neemt.

 

Een deel zal zich inderdaad als de oude garde gaan gedragen.

Ik denk dat vooral ondernemers die jong begonnen zijn en de opvolgers hier gevoelig voor zijn.

 

Er is toch een wezelijk verschil tussen de oude jongens (gevestigde orde) die vooral uit zijn op macht en controle (over anderen) en die nieuwe garde, die gewoon zijn eigen ding wil doen en daarin wil uitblinken.

 

Ben het hier helemaal mee eens, ik heb de afgelopen jaren veel bij kleine ondernemingen gewerkt, mijn inbreng zag het management en directie aan voor bedreiging doordat er ineens iemand was met een heel ander soort kennis, heel eng allemaal voor ze.

 

Leeftijd heeft er niks mee te maken. Het gaat om attitude. Wilje controle over anderen of wil je gewoon lekker je eigen ding doen.

 

Ik denk vooral dat de generatie ondernemers die opstaat vaak als werknemer al geproeft heeft aan de extra vrijheden, en ook niet zoveel zin heeft om als idioot de ratrace in te duiken.

De nieuwe ondernemers zien in dat je aan de ratrace kunt ontsnappen met o.a. een vriendennetwerk (HigherLevel ? :-) )

 

Mijn probleem met Valerio is, dat hij de goeroe uithangt (uhh wie niet?) en de kunst van het ondernemen zo onbegrijpelijk mogelijk maakt, zodat "iedereen" hem nodig heeft om verder te komen. Hij verklaart het starten van een onderneming tot "grote jongens werk". Als ik probeer uit te leggen, dat het helemaal niet zo moeilijk is, als je (o.a.) weet wie je vrienden zijn en dat je je problemen vooral zelf moet oplossen, samen met je nieuwe vrienden, dan gaan ze zich vijandig gedragen.

 

En mijn punt is helemaal niet dat nieuwe ondernemers netwerken opzetten. Dat valt reuze mee. Zo groot zijn die netwerken helemaal niet en ze zijn al helemaal niet geformaliseerd. De nieuwe ondernemers zijn echter wél zorgvuldiger geworden in het kiezen van hun vrienden en laten zich minder leiden door de goeroes.

 

Tja een paar jaar geleden hadden dit soort blaaskaken een internep bedrijf, alles gebakken lucht, veel schermen met kretologie.

En ook deze bel zal uiteindelijk barsten.

 

reusje voor voor beide de's

Link naar reactie
  • 0

Administrator:

 

Waarom mogen Ouwe Jongens Netwerken geen uitvreters weren? Ouwe Jongens zijn gewoon gevestigde Nieuwe Jongens. Je stelling keert zich misschien wel tegen je.

 

[Tekst verwijderd. Visco, dergelijk taalgebruik wordt niet gewaardeerd.]

 

Ouwe Jongens is een onderneming waarvan je beter zo ver mogelijk vandaan kan blijven. Dit zijn oplichters die hun aangesloten mensen weer proberen uit te kleden en financieel te gronde te richten. Je wordt er altijd al voor gewaarschuwd. Dit is dus een goed voorbeeld...

Link naar reactie
  • 0

...daar is alles veel ingewikkelder het gaat louter om financiele ratio's en paralelle belangen van zakelijke partijen.

 

Dat is toch ook gewoon ordinair netwerken, maar waarom is dit een akelig fenomeen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.