• 0

Technostarters en de Derde Generatie Universiteit (Hans Wissema)

Gast Columnbot

Het huidige universiteitsmodel is achterhaald. De concurrentiestrijd wordt gewonnen door universiteiten die erin slagen technologische en economische dynamiek te genereren. Een radicale visie van binnenuit.

 

Na de middeleeuwse Universiteit en de al tweehonderd jaar dominante "Humboldt-Universiteit," is het nu de hoogste tijd voor de "Derde Generatie Universiteit." De Humboldt-Universiteit heeft de moderne wijze van wetenschapsbeoefening ontwikkeld en enorme successen behaald: veel van onze welvaart is aan dit type universiteit te danken.

 

Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw is het model echter steeds verder onder druk komen te staan. Denk aan de explosie in de studentenaantallen en de daarmee gepaard gaande erosie van kwaliteit, de opkomst van multidisciplinair onderzoek, en de rol die vooral de technische universiteiten bleken te kunnen spelen in de creatie van nieuwe ondernemingen.

 

Door de toegenomen mobiliteit van studenten en wetenschappers zijn universiteiten internationaal steeds meer gaan concurreren, wat de vraag oproept welke universiteiten de winnaars en welke de verliezers zullen zijn. Universiteiten zijn door dit alles bezig over te gaan over naar een nieuw model dat we de Derde Generatie Universiteit noemen.

 

De Derde Generatie Universiteit zal drastisch afwijken van haar voorganger en worden gekenmerkt door een veel intensievere samenwerking met industriele en andere onderzoeksinstellingen; 'geen Nobelprijs is nog mogelijk zonder samenwerking met de industrie'.

 

Een andere eigenschap is een veel flexibeler organisatiestructuur. Daarbij zal een kanteling plaatsvinden van de facultaire structuur naar een structuur met kleinere, multidisciplinaire en vaak interuniversitaire eenheden die nauw met anderen samenwerken en die voor mastercursussen verantwoordelijk zijn.

 

De faculteiten zullen op den duur verdwijnen; het zijn relikwieen uit het monodisciplinaire tijdvak. De kanteling van de facultaire structuur naar een structuur met kleine, beweeglijke, innovatieve en tijdelijke eenheden, aangestuurd door ondernemerlijke academici, is vergelijkbaar met de kanteling van functionele structuren bij ondernemingen naar business units.

 

Binnen de 'universiteit-nieuwe stijl' zullen aparte scholen ('grandes ecoles') voor zeer getalenteerde en geselecteerde studenten en docenten worden opgericht. Daarnaast blijven het massa-onderwijs en het onderzoek op kleine vakgebieden. Universiteiten die dit model met succes toepassen zullen de winnaars zijn. Andere universiteiten blijven een rol vervullen als lokale stofzuigers van eindexaminandi en als doorgangshuis voor talent.

 

Cruciale rol

 

Kennisexploitatie van onderzoeksresultaten wordt de derde en primaire hoofdtaak van de nieuwe universiteit, naast onderwijs en onderzoek. Daarbij is een cruciale rol weggelegd voor technostarters, met andere woorden studenten, stafleden of anderen die een eigen, op technologie gebaseerde onderneming beginnen: 'Zeg mij hoe uw technostartersbeleid is, en ik zal - zeggen of - een winnaar, een internationale topuniversiteit wordt of een loser.'

 

De meeste universiteiten beschouwen het onderwerp technostarters nu nog als een aardigheidje in de marge. Dat moet anders en beter, waarbij universiteiten zich moeten realiseren dat ze het niet zonder de hulp van private investors en professionele dienstverleners kunnen doen. Universiteiten als de Katholieke Universiteit Leuven en Cambridge, die als rolmodellen kunnen fungeren, hebben met succes participatiemaatschappijen opgericht. Het beste is een participatiemaatschappij waarin de universiteit, een selecte groep van financiers en professionele dienstverleners deelnemen. Deze maatschappij participeert in technostarters en biedt diensten en technische kennis aan.

 

Essentieel is daarbij dat ook individuele onderzoekers en vakgroepen financieel profiteren als zij een bedrijf kunnen vinden voor de commerciele exploitatie van hun kennis.

 

Om de complete Oratie van Hans Wissema te lezen, kun je doorklikken op de reacties. De gehele Oratie is als Adobe Acrobat bestand te downloaden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk verhaal. Om te overleven moet de moderne universiteit inderdaad morfen in een powerhouse van technische en economische spinouts.

 

Echter, dat is wéér vanuit de uiniversiteit geredeneerd. Technostarters met benul van ondernemerschap zijn óók essentieel voor de Nederlandse economie. Dermate essentieel dat ik mij sterk afvraag of wij het lot van onze economie wel in de handen van de universiteiten mogen leggen. Zijn zíj de partij die deze technostarters aan hun succes kunnen helpen? Tot op heden laten de universiteiten het erg afweten en leveren ze geen doortastende doordouwers af maar verwende huilebalken die vinden dat ze het zwaar hebben.

 

Gezien vanuit het landsbelang zou ik de universiteiten lekker laten doen waar ze goed in zijn (onderzoek en onderwijs) en de technologisch/economische "powerhouses" net even buiten de poort zetten en daar vooral "ondernemers" bij betrekken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je kijkt naar veel onderzoeken over innovatie, dan zie je dat het innovatieproces over het algemeen verloopt volgens een aantal cyclische stappen, die begint bij de ontwikkeling van fundamentele kennis. Deze fundamentele kennis wordt vervolgens gecombineerd met kennis van de markt, waardoor het toegepaste kennis wordt (kennis waar je wat aan hebt ;)).

 

Wat nu over het algemeen het geval is, is dat met name starters en kleine ondernemers, geen resources hebben waarmee ze fundamentele kennis kunnen ontwikkelen. Aan de andere kant zie je dat de meeste ontwikkelaars van fundamentele kennis geen kaas gegeten hebben van het toepassingsvermogen van hun kennis. Dat is overigens ook hun kracht, aangezien het 'vermarktbare nut' van hun kennis niet direct duidelijk hoeft te zijn.

 

Samenwerking is dus de trend. Maar hierbij moet men wel aantekenen dat juist het bestaan van monodisciplinaire onderdelen het bij uitstek mogelijk maken fundamentele kennis te ontwikkelen. Het verdwijnen van faculteiten om plaats te maken voor eenheden die meer multidisciplinaire, maar toegepaste kennis produceren is dan ook onwenselijk. Dat gebeurt immers al in de markt, waarmee de meerwaarde voor de universiteit is verdwenen.

 

Waar een belangrijke slag gemaakt kan worden, is in mijn optiek het bij elkaar brengen van fundamentele kennis en toegepaste kennis. Sterker nog, een dergelijke vorm van consultancy zou een hele bedrijfstak op zich kunnen zijn. Goede overzichten van fundamentele kennis die ondernemers als bron van inspiratie kunnen gebruiken zijn momenteel zeer schaars.

 

De overheid kan hier m.i. een belangrijke rol spelen door dit te stimuleren en fundamentele kennis zoveel mogelijk openbaar te maken. Het is dan aan de ondernemers om de handschoen op te pakken en middels toepassingen van die kennis succesvolle ondernemingen op te zetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.