Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Pagina's: [1] 2 3 ... 8
Auteur  Onderwerp: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen (3670 keer gelezen)
P1234
Junior

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen
« P1234 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:20 »

Goedemiddag allen,

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

Ik kijk uit naar uw reactie.
« Laatste verandering: 8 augustus 2018, 22:47 door Highio »
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

Re: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen
« Hans v Nijnatten Antwoord #1 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:30 »

Je kan niet een merkgerelateerd domein opeisen als dat te goeder trouw is gebeurd en dat is zo. Het zou nog anders zijn als jij een (groot) belang hebt bij de domeinnaam en de huidige houder in het geheel niet maar dat is ook niet het geval want het domein is in gebruik. Onderhandelen kan helpen of de naam met een andere extensie registreren en gaan gebruiken. Grote kans dat de huidige domeinhouder dan alsnog met een redelijk voorstel komt. De bedrijfsnaam als merk registeren (als dat kan) is altijd een goed idee. Ook dat kan wel helpen bij het onderhandelen omdat het domein niets of in elk geval veel minser meer waard is voor iemand in dezelfde branche.

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
P1234
Junior

« P1234 Antwoord #2 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:43 »

Er is geen website in de lucht, het bedrijf bestaat immers niet meer. Maar er wordt (blijkbaar) nog wel gebruikgemaakt van e-mail.

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

Re: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #3 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:55 »

Mag ik vragen hoe hoog het “exorbitante bedrag” is?

Richard Theuws
Legend

« Richard Theuws Antwoord #4 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:58 »

Quote : P1234 op  7 augustus 2018, 15:20
Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. 

Haha dan was ie je inderdaad nogal wat te snel af  

Ik vrees dat je pech hebt in deze.

Om een domeinnaam echt te kunnen claimen moet de zaak aan 3 voorwaarden voldoen.

Quote:
1. De domeinnaam is identiek of lijkt verwarrend veel op een merk of handelsnaam van de klager; en
2. De domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen met betrekking tot de domeinnaam; en
3. De domeinnaam is te kwader trouw geregistreerd en (in Nederland: of) wordt te kwader trouw gebruikt. Als de geschillenbeslechter de eis honoreert zal de domeinnaam aan de eiser worden overgedragen.

Afkomstig van ICT recht / factsheet 'geef hier die domeinnaam'

P1234
Junior

« P1234 Antwoord #5 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:06 »

Quote : Norbert Bakker op  7 augustus 2018, 15:55

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.

Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #6 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:20 »

Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.
P1234
Junior

« P1234 Antwoord #7 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:37 »

Quote : Rik99 op  7 augustus 2018, 16:20
Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.

Andere domeinnaam? Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

Ik denk niet dat een tijdslimiet indruk maakt. We zijn hiermee al maanden bezig en meneer weet ook dat onze bedrijfsnaam ook niet zomaar zal veranderen.

Ik kan mij ook wel voorstellen dat je weinig zin hebt om voor een paar euro overal je e-mailadres aan te moeten passen (social media, forums, etc)
Richard Theuws
Legend

« Richard Theuws Antwoord #8 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:44 »

Ik denk dat je met een redelijk overleg en wat toegeven aan beide kanten het meest ver zal komen. Als je al snapt dat hij 'geen zin zal hebben om voor een paar centen overal z'n e-mailadres aan te passen' kun je jouw bod daarop afstemmen, en dat er misschien bij vermelden?

Heb je bijv. ook aangeboden om een e-mailforward in te stellen zodat hij geen mail mist (tenzij hij alles op 'info@' gemaakt heeft en jij die ook wil gaan gebruiken tenminste)?

Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #9 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:47 »

Mmm, je was hier dus 10 jaar geleden ook al tegenaan gelopen, neem ik aan.
En zelf de keuze gemaakt om toch alles op .com te gaan doen.

Het is nu dus de vraag of je die andere persoon zo ver kunt krijgen om voor €1.000,- of €1.500 afscheid te laten nemen van zijn privé-e-mail (dat is voor de meeste wel wat meer dan "een paar euro").

Als dat niet lukt met een tijdslimiet, dan zou ik hier gewoon een punt achter zetten en het daarbij laten. Niet "in de lucht" laten hangen dat je toch interesse hebt want dat drijft de prijs alleen maar omhoog.
mmint
Legend

« mmint Antwoord #10 Gepost op: 7 augustus 2018, 16:52 »

Wanneer je al maanden laat merken dat je erg geïnteresseerd bent, dan kan ik me voorstellen dat de ander niet direct met het eerste beste bod akkoord zal gaan. Met zo'n verschil zal je niet tot elkaar komen. Wat is je maximum?
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #11 Gepost op: 7 augustus 2018, 17:11 »

Quote : P1234 op  7 augustus 2018, 16:06
Quote : Norbert Bakker op  7 augustus 2018, 15:55

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.

What's in a name ... Voor die € 9.000 koop je nog nét een nieuwe auto ... die na vijf jaar fiscaal is afgeschreven en commercieel waarschijnlijk al veel eerder.

Quote : P1234 op  7 augustus 2018, 16:06
Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.

Voor die ander niet, maar voor één persoon schijnt het veel waard te zijn.
Hebbedingetjes zijn altijd duur ... die alleen maar duurder worden naarmate je meer belangstelling toont.

Ik heb mij laten vertellen dat - "The Internet currently has 1,542 top-level domains (TLDs) as of June 12, 2018." - waardoor je nog een lange weg hebt te gaan.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #12 Gepost op: 7 augustus 2018, 18:09 »

Als die enige reden dat die persoon het domein voor email gebruikt de reden is om het niet te willen verkopen, dan zou je wellicht een deal kunnen aangaan:

Even verondersteld dat hij iets als voornaam@domein.nl gebruikt, en niet info@ of iets generieks kun je zijn mail gewoon forwarden nadat je het domein hebt overgenomen. Uiteraard zul je dat schriftelijk moeten vastleggen, maar het is zeker een mogelijkheid... misschien is hij dat geval wel bereid 1000 euro te accepteren gezien het hem geen sores oplevert?

DaMedia
Printing on demand, mailingen, databases, loten
Legend

« DaMedia Antwoord #13 Gepost op: 7 augustus 2018, 19:09 »

Dan verkoop je dus je domeinnaam met privé mailadres aan een onbekende.
De mail komt dan bij de koper op de server binnen. Die heeft dan toegang tot de privémail van de verkoper.
Dat zou ik dus nooit doen. Of compleet afstand doen of niet.

Ik heb ook een website met privémailadressen van 4 personen. Ooit een bod op de domeinnaam gehad. Maar de mailadressen zijn al erg lang in gebruik en wereldwijd bekend dat wijzigen bijna niet te doen was. Uiteindelijk dus niet doorgegaan, ondanks een leuk bod.

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #14 Gepost op: 7 augustus 2018, 19:21 »

Dat hangt er van af of je zelf ook email wilt ontvangen op het domein of niet.

Stel dat je al bedrijf.com hebt en al je mailverkeer via @bedrijf.com adressen doet kun je dat gewoon zo laten. Vervolgens maak je op bedrijf.nl een MX record aan dat verwijst naar een IP adres dat in beheer is van de oorspronkelijke eigenaar van het domein (bijvoorbeeld via gmail, maar er kan van alles).

Als je het op die manier doet dan kun je de mail van de oorspronkelijke eigenaar helemaal niet onderscheppen, maar zelf ook geen mail onder het .nl domein ontvangen. Lastig...

Pagina's: [1] 2 3 ... 8  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons