Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8
Auteur  Onderwerp: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen (3670 keer gelezen)
Highio
Moderator

Re: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen
« Highio Antwoord #90 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:18 »

Ja, en daar heeft de huidige houder op gereageerd dat deze over te nemen is...

...ik heb mijn punt wel gemaakt. Eventuele actie ligt bij topic starter.

Groet,

Highio
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen 1 reus
« TwaBla Antwoord #91 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:33 »

Quote : Highio op 10 augustus 2018, 16:08
De handelsnaam van topic starter zal inmiddels toch wel aardig sterk geworden zijn.

Dat was voorheen de handelsnaam van de andere partij die daarmee als eerste actief was.

Topcstarter registreerde niet alleen de dotcom van een handelsnaam die al door een ander gebruikt werd, maar talloze andere domeinextensies. Wie maakt er dan inbreuk? Wat overigens in rechte geen inbreuk was, want beide partijen waren in verschillende markten actief.

Ik kom straks jouw fiets ophalen Highio, want daar maak jij onvoldoende gebruik van.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #92 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:34 »

Quote:
Het bewijs dat een domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt, kan onder meer worden geleverd door de volgende omstandigheden:

a. de domeinnaam is hoofdzakelijk geregistreerd of verworven om deze voor een bedrag dat hoger is dan de registratiekosten te verkopen, verhuren of anderszins over te dragen aan de eiser of een van diens concurrenten;

De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #93 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:36 »

Bestaat dat uberhaupt: voortzetting ter kwader trouw?

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #94 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:39 »

Leuke weekendopgave: domjur doorspitten op handelsnaam- en domeinnaamjurisprudentie en dan blijkt dit echt niet zwart-wit. Ik heb nog geen goed vergelijkbare zaak gevonden.

Groet,

Highio
wimj
Legend

« wimj Antwoord #95 Gepost op: 10 augustus 2018, 17:01 »

Quote : Ward op 10 augustus 2018, 16:34
De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.

Wijzigen van een emailadres is een drama. Je moet het een iedereen doorgeven, en daar begint
het probleem al. Wie is iedereen?
Daarna verwerkt een deel van de mensen het alleen op de PC, maar niet op de iPad. Je gaat dus mail missen.
Vervolgens wil je een gekocht software pakket opnieuw installeren. Helaas, nieuwe licentiecode gaat naar het niet meer in bezit zijnde email. Even als de link om je wachtwoord op die site aan te passen.

Kortom, een boel tijd en kans op onvoorziene problemen.
Zeker als de koper daar dan een behoorlijk financieel voordeel van heeft zou ik daar ook een hap van willen. Ik ga geen rotklus doen om iemand anders zijn bedrijf te helpen.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #96 Gepost op: 10 augustus 2018, 17:21 »

Quote:
Het bewijs dat een domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt, kan onder meer worden geleverd door de volgende omstandigheden:
a. de domeinnaam is hoofdzakelijk geregistreerd of verworven om deze voor een bedrag dat hoger is dan de registratiekosten te verkopen, verhuren of anderszins over te dragen aan de eiser of een van diens concurrenten;

Dat is hier dus niet aan de orde ... van een vooropgezet plan, om het even goed of kwaad,  is geen sprake.

Overigens kan de verkoop van een inmiddels felbegeerde domeinnaam 'voor een appel en een ei' wel eens gezien een onzakelijke transactie worden gezien, maar dat terzijde.

Het kwartje wil maar niet op de goede plek terechtkomen.

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen. Een en ander is het resultaat van het domeinnaamdebat van 2001.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #97 Gepost op: 10 augustus 2018, 18:22 »

Quote : Cosara op 10 augustus 2018, 17:21

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen.

Zelfs een hele muntrol dubbeltjes wordt nooit een kwardje.  

Iedereen mag inderdaad een .nl-domeinnaam registreren, maar voor iedereen die een domeinnaam houdt, geldt ook dat deze geen inbreuk mag maken op de merknaam, handelsnaam of persoonsnaam van een ander.

Daar wringt de schoen: de domeinnaamhouder hád het recht om een domeinnaam te registreren die overeenkomt met zijn handelsnaam; heeft hij dat recht nog steeds nu hij afstand heeft gedaan van die handelsnaam én die handelsnaam (plus wat e-mail) naar de topicstarter leidt?

Mogelijk is dat een breder probleem dan slechts een domeinnaamconflict: mag je blijven handelen onder een uitgeschreven handelsnaam?
wimj
Legend

« wimj Antwoord #98 Gepost op: 10 augustus 2018, 18:29 »

Quote : Ward op 10 augustus 2018, 18:22
Mogelijk is dat een breder probleem dan slechts een domeinnaamconflict: mag je blijven handelen onder een uitgeschreven handelsnaam?

Er wordt niet gehandeld onder die naam. Alleen wat prive mail naar zijn broer en een bestelling bij een webshop. Of zoiets.
P1234
Junior

« P1234 Antwoord #99 Gepost op: 10 augustus 2018, 18:50 »

Quote : wimj op  9 augustus 2018, 20:00
Ik ben nu toch wel benieuwd waarom die 9.000 euro te veel zou zijn.

Ik heb het idee dat je vanuit economisch perspectief best dat geld wel zou kunnen betalen.
Maar je gunt het de verkoper niet, omdat hij dan zonder iets te doen die 9.000 in zijn zak steekt.
Zet je daar overheen. Even slikken, en hoppa. Probleem opgelost.

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

De kleinschaligheid van dit probleem rechtvaardigt een uitgave van € 9000 in mijn ogen niet. Die kunnen we wel beter besteden.

Quote : logistieke dienstverlening op 10 augustus 2018, 12:41
Hier lijkt geen sprake van menselijke vergissingen, maar van een structureel probleem (aan jou kant, wat de vraagprijs niet ten goede komt).

Je gebruikt “alle” extensies voor verwijzing naar taalgebieden zonder dat je de NL bezit.
Daarmee schep je zelf de verwarring.

Ik zou het eigenlijke probleem eerst oplossen en daarna kijken of de NL eigenaar nog een zakcentje wil verdienen.

-alle website doorverwijzen naar .com onder vermelding dat dat de juiste is.
-alle email naar .com met auto reply dat .com de juiste is.
-de nodige acties ondernemen op sociaal media.

Wij hebben één (meertalige) website draaien op bedrijf.com. Surft u bijvoorbeeld naar bedrijf.de dan komt u op bedrijf.com uit.

Nergens uitten wij ons met andere extensies, ook niet op social media.

Ik heb nog niet meegemaakt dat een buitenlander per ongeluk een mail naar info@bedrijf.nl heeft verstuurd. Dus ik denk dat de verwarring door het gebruik van buitenlandse extensies wel meevalt.

Hoe ziet u dat voor zich, actie ondernemen op social media? Wekelijks een bericht plaatsen dat ons e-mailadres nog steeds info@bedrijf.com is, lijkt mij toch ook niet zo'n strak plan. Dat weten 99,9% van onze klanten ook wel. Een goed idee is natuurlijk altijd welkom.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben erg blij met alle inhoudelijke reacties. Mijn dank daarvoor! Ik was erg benieuwd of we in onze situatie recht hebben op de .nl domeinnaam.

Overigens moet ik wel een beetje grinniken om de aannames over liegen, stalken en de grootte van dit probleem. Petje af voor de volhardendheid van een aantal hier.

Ga ik mijn bedrijfsnaam wijzigen? Nee natuurlijk niet, daar is het probleem helemaal niet groot genoeg voor. Na al die jaren zal een naamswijziging meer problemen en kosten met zich meebrengen dan die € 9000.

Ik wacht rustig af totdat de .nl houder bereid is een voor mij redelijk bedrag te accepteren of niet. Wij gaan voorlopig nergens heen. Het zal de privacy van de klanten die weleens een foutje maken wellicht niet ten goede komen. Maar we zullen er waarschijnlijk geen cent minder om verdienen.

Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik daar op reageren.

Mvg P1234
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #100 Gepost op: 10 augustus 2018, 19:06 »

Quote : P1234 op 10 augustus 2018, 18:50
Het zal de privacy van de klanten die weleens een foutje maken wellicht niet ten goede komen. Maar we zullen er waarschijnlijk geen cent minder om verdienen.

Ook de privacy van je klanten is helaas geen argument, want als die zelf gevoelige gegevens naar een verkeerd adres sturen kan je dat niet aan de ontvanger wijten.

Het is goed om te horen dat jullie er geen cent minder om verdienen. Dat illustreert dat het economisch belang bij zo'n domeinextensie gering is. Ik snap uiteraard dat je desondanks graag ook die NL-extensie onder beheer wil hebben en dat het wat vreemd kan overkomen dat de eigenaar niet wil buigen voor wat een redelijk mooi bedrag lijkt.

In die andere zaak op het forum werd het probleem uiteindelijk ook in der minne geschikt. Veel ophef over een gering probleem.   

Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

« Hans v Nijnatten Antwoord #101 Gepost op: 10 augustus 2018, 19:21 »

Een handelsnaam blijft rechten geven zolang er nog mensen zijn die hem kennen. En dat is met het gebruik van een email adres met die naam erin bijna per definitie het geval. Het is niet meer en niet minder dan de naam waaronder je in "de handel" bekend bent. In theorie zou de huidige domeinnaamhouder, afhankelijk van de aanwezige restbekendheid, nog kunnen optreden tegen iemand met dezelfde handelsnaam in dezelfde branche. Bijvoorbeeld als hij zijn bedrijft weer wil gaan voortzetten op zijn domein. Geldt uiteraard niet voor TS.

Dat iemand is uitgeschreven doet niet ter zake omdat je ook handelsnaamrechten krijgt zonder inschrijving zolang je maar bekend wordt en blijft onder een bepaalde naam.

Volgens Engelfriet is het alleen mogelijk om het domein op te eisen als de huidige domeinhouder alsnog een site bouwt en daarmee meelift op de bekendheid van de domeinen met andere extincties, bij voorkeur als die een geregistreerd merk bevatten. Dan wordt het gebruik te kwader trouw.
In ieder geval voor een merk gaan dus. Dat kan je zelf prima regelen voor een paar honderd euro.

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
Maxn
Legend

« Maxn Antwoord #102 Gepost op: 10 augustus 2018, 19:53 »

Quote : Hans v Nijnatten op 10 augustus 2018, 19:21
Volgens Engelfriet is het alleen mogelijk om het domein op te eisen als de huidige domeinhouder alsnog een site bouwt en daarmee meelift op de bekendheid van de domeinen met andere extincties, bij voorkeur als die een geregistreerd merk bevatten. Dan wordt het gebruik te kwader trouw.
In ieder geval voor een merk gaan dus. Dat kan je zelf prima regelen voor een paar honderd euro.

Zorg er dan wel voor dat je bij de aanvraag van het merk de waren- en diensten niet te ruim omschrijft, en dat er geen dingen tussen staan die de domeinnaamhouder tot voor kort ook aanbood.

De merkaanvraag is namelijk zelf te kwader trouw, als je een merk aanvraagt terwijl je wist dat iemand anders de naam in de afgelopen 3 jaar als merk heeft gebruikt. Ook als deze het merk zelf niet gedeponeerd had.

Zie art. 2.4 BVIE
Middle
Super Senior

« Middle Antwoord #103 Gepost op: 10 augustus 2018, 21:41 »

Ik zal maar netjes quoten alvorens er weer iemand helemaal overspannen wordt.

Quote : P1234 op  7 augustus 2018, 15:43
Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

Wordt het geen tijd om de communicatie naar je klanten toe eens heel kritisch onder de loep te nemen?  Dit is met de juiste communicatie en formulieren zeer eenvoudig op te lossen. Als je al weet dat klanten je vertrouwelijke informatie moeten toezenden dan zorg je er toch voor dat dit op de juiste manier verzonden wordt. Dan dwing je ze er toch toe om een protocol te volgen wat jij dicteert?
Of sturen ze je gewoon out of the blue berichtjes met allerlei vertrouwde informatie?

Quote : P1234 op 10 augustus 2018, 18:50
Wekelijks een bericht plaatsen dat ons e-mailadres nog steeds info@bedrijf.com is, lijkt mij toch ook niet zo'n strak plan. Dat weten 99,9% van onze klanten ook wel.

Hier zeg je dus dat 99,9% van je klanten wel weet wat je e-mail adres is.
Stel dat je 100.000 klanten hebt , dan zijn het er dus 100 die ooit hun vertrouwelijke informatie naar de verkeerde persoon hebben verzonden. Tien per jaar dus.

Ik hoop van harte voor je dat je honderdduizend klanten hebt maar wees eens duidelijk, om hoeveel gevallen per jaar gaat het nu echt denk je?
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #104 Gepost op: 10 augustus 2018, 22:20 »

Quote : Cosara op 10 augustus 2018, 17:21

Het registreren van een .nl-domeinnaam is sinds 2003 niet langer aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. Ook particulieren en niet-Nederlandse bedrijven kunnen vanaf 2003 een .nl-domeinnaam aanvragen.

Zelfs een hele muntrol dubbeltjes wordt nooit een kwardje.  

Precies ... een kwartje overigens ook niet.

Iedereen mag inderdaad een .nl-domeinnaam registreren, maar voor iedereen die een domeinnaam houdt, geldt ook dat deze geen inbreuk mag maken op de merknaam, handelsnaam of persoonsnaam van een ander.

Daar wringt de schoen: de domeinnaamhouder hád het recht om een domeinnaam te registreren die overeenkomt met zijn handelsnaam; heeft hij dat recht nog steeds nu hij afstand heeft gedaan van die handelsnaam én die handelsnaam (plus wat e-mail) naar de topicstarter leidt?

Weer een verkeerde opvatting en inschatting ...

De domeinnaamhouder heeft nog steeds het recht om een .nl-domeinnaam registreren, onafhankelijk of dit in toevallig nu wel of geen bedrijfsnaam is.

De houder van het .nl-domein handelt niet meer, maar gebruikt slechts een e-mailadres. Zoals eerder opgemerkt ... iedereen - bedrijven, particulieren en buitenlandse bedrijven - mogen een .nl-domeinnaam registreren en gebruiken. Dat gebruik mag zich desgewenst tot een e-mailadres beperken. De houder mag aan het domein ook een familie-website of zijn suikerzakjesverzameling aan koppelen. Handelen is al 15 jaar geen verplichting meer.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons