Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Opzetten van onze "3e winkel", een webshop. (7014 keer gelezen)
Stoute Schoenen
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Stoute Schoenen Gepost op: 13 november 2008, 10:06 »

Beste allemaal,
Ook ik ben nieuw als lid op dit forum, al heb ik de afgelopen periode al talrijke topics met veel belangstelling doorgelezen.
Wij hebben twee dames-en kinderschoenenzaken en willen onze nu onze “3e vestiging” openen namelijk een webwinkel. Wij hebben 3 jaar ervaring met onze website en versturen inmiddels ook schoenen naar klanten door het hele land. Dit willen wij verder stimuleren door nu een echte webwinkel in te richten. Kijk op www.stoute-schoenen.nl voor onze huidige site.

Over het inrichten van deze 3e winkel heb ik nu een aantal vragen. Ik ben geen techneut maar een ondernemer en ik ben dus op zoek een oplossing die vooral werkbaar is. Een content management systeem lijkt mij onontbeerlijk. Als ik de voorgaande topics lees, ben ik geen geloof ik geen voorstander van open source, al is het uiteindelijk het internet bureau waar ik een goed gevoel bij moet hebben.

Nu heb ik een aantal globale vragen, alle tips en ideeen zijn welkom. Discussie of schoenen een artikel zijn om via het web te verkopen hoeft niet gevoerd te worden, die keuze is gemaakt.
Als je naar website kijkt, heb je aanvullende ideeen en/of opmerkingen? De nieuwe webwinkel willen wij in dezelfde (huis)stijl gaan opzetten. Ik heb zelf de volgende aanpassingen in gedachten.
•   Hogere schermresolutie
•   Webwinkel mogelijkheden inclusief presenteren actuele voorraad.
•   De nodige aandacht voor onze huidige winkels en ook ons personeel. Dit om de site nog meer persoonlijk te maken om vertrouwen te creeren bij toekomstige klanten.
•   Logo’s van partners voor betaling en logistiek
•   Algemene voorwaarden, retourenbeleid etc etc

Hebben jullie verder ideeen over ik dit het beste kan realiseren. Denk aan goede internet bureau’s maar ook te gebruiken technieken. Ondanks dat ik technisch wil zijn, heb ik wel een (technische) ICT achtergrond en kan technieken en ontwikkelingen redelijk plaatsen. Voor mij is ook zeker van belang dat ik een partij kies die gebruik maakt van de juiste technologie waarmee ik met een grust gevoel de toekomst in kan, al realiseer ik mij dat in een turbulente wereld als internettechnologie niets zeker is. Over het algemeen ben ik een voorstander van het kopen bij marktleider, ook al kost dit vaak meer.
Alvast hartelijk dank voor alle tips en suggesties.
Marc
Nick N. Dop
Super Senior

Karma: 9

Berichten: 116



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Nick N. Dop Antwoord #1 Gepost op: 13 november 2008, 14:05 »

Beste Marc,

In eerste instantie wilde ik je adviseren geen schoenen te verkopen via het internet, maar ik lees in je verhaal dat je de keuze hebt gemaakt dit wel te doen. Daarom zal ik daar verder geen aandacht aan besteden   

Kun je me vertellen wat jouw verwachtingen zijn van het aantal verkopen via de website en aan welke klanten dit zal zijn? Nieuwe klanten of bekende klanten? Heb je zelf een idee over in welke situatie iemand schoenen zou kopen via internet? Welke kenmerken hebben deze personen waar je wellicht op kunt inspelen?

Als ik even snel nadenk, kom ik op twee mogelijke situaties waarin iemand schoenen koopt via Internet:

- Iemand weet exact wat hij of zij zoekt en traditionele retailers bieden deze schoenen niet (meer) aan.
- Iemand heeft in de winkel schoenen gepast, heeft het merk, het type en de maat onhouden en zoekt op internet waar hij of zij exact deze zelfde schoenen goedkoper dan in de winkel kan aanschaffen.


Het blijft een risico om schoenen te kopen via Internet die je nooit hebt gepast. Dit risico zou je in je webshop deels kunnen opvangen door zo gedetailleerd mogelijke informatie te verschaffen over elke schoen. Noem in ieder geval: het merk, het type, de schoenmaat, de kleur(en) en het materiaal. Maar dit is natuurlijk niet alles. Je kunt ook zaken aangeven als: breedte, hoogte van de hak etc. Met jouw ervaring kun je vast nog enkele dingen bedenken die klanten belangrijk vinden en wat zij vaak vragen.

Verder schrijf je dat je vertrouwen wilt scheppen bij jouw (potentiële) klanten. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen door je expertise te laten zien. In de webshop zou zich dit kunnen uiten in tips voor het onderhoud en de schoonmaak van de schoenen. Je kunt dus in de omschrijving van het product aangeven hoe het onderhouden moet worden (of een link naar een  pagina met de behandelingsmethode voor schoenen van soortgelijk materiaal).

Het bovenstaande voorbeeld geeft overigens ook weer een cross-selling mogelijkheid: In de tips kun je ook vermelden welke behandelingsproducten voor een bepaalde soort schoen ideaal zijn. Deze producten kun je vervolgens ook in de webshop aanbieden. Met speciale (gebundelde) aanbiedingen kun je de cross-selling weer bevorderen. Men koopt schoenen via je webshop, maar om die schoenen te onderhouden hebben ze product X nodig. Dit product kost normaal 15 euro, maar in combinatie met een paar schoenen maar een tientje...

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden en ik weet zeker dat je er zelf ook nog wel een aantal bedenkt   

Succes!

Ber|Art
Hosting & Design
Senior

Karma: 5

Berichten: 94



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Ber|Art Antwoord #2 Gepost op: 13 november 2008, 15:02 »

Ik zou de webwinkel los koppelen van je algemene website waar je alle “andere” informatie kwijt kunt. Kort gezegd zou ik kiezen voor een Wordpress CMS website voor je website, personeel, winkels, verzending en aanbiedingen e.d. WordPress is erg Google vriendelijk.

Ik zou Magento gebruiken als webwinkel software los van je website. Magento is krachtig en kan alles wat je nodig hebt in een Webwinkel ook iDeal draait perfect. Ook als je groter wordt kan je Magento blijven gebruiken.

Het mooie van dit soort software is dat het design relatief eenvoudig is te maken, ik zou wel rekening houden met het design vanwege de gebruikte software (WordPress en Magento) omdat er vaak functionaliteiten verloren gaan naar mate het design ingewikkelder wordt. Maar op zich zie ik geen probleem het huidige design te her-gebruiken. Suc6!

webdeveloper
Newbee

Karma: 1

Berichten: 7

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« webdeveloper Antwoord #3 Gepost op: 16 november 2008, 13:35 »

Toch wil ik ook even een bijdrage leveren : Magento is zonder meer een uitstekende keus voor een webshop , echter stelt magento wel bepaalde eisen aan de hosting configuratie die niet iedere hoster standaard levert ( !!! ). een goed alternatief is wellicht interspire , kost wel wat maar daar krijg je dan ook wel wat voor. daarnaast wil ik ook graag de mogelijkheid voor joomla in combinatie met virtuemart niet uitsluiten ook al blijft oscommerce toch enigszins favoriet bij mij , vanwege de uitgebreide support op de diverse fora. Het nadeel van het kiezen van een marktleider als leverancier van de webshop is dat je dan weleenswaar een custom made webshop krijgt maar dat , indien je modificaties wenst , je bij diezelfde partij terecht moet. tegen dezelfde top tarieven. Evengoed toch succes gewenst

http://www.gratis-webhosting.be ..... het echte lycos alternatief
Stoute Schoenen
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Stoute Schoenen Antwoord #4 Gepost op: 17 november 2008, 12:01 »

Hartelijk dank voor de reacties en suggesties.

@Ber|Art
Waarom het advies om webwinkel los te koppelen van de site? Ik had juist het idee om alles te integreren.

Een 2e algemene vraag: wie zijn de marktleiders op het gebied van webshops?

Bedankt
Marc
Ber|Art
Hosting & Design
Senior

Karma: 5

Berichten: 94



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Ber|Art Antwoord #5 Gepost op: 17 november 2008, 15:27 »

Quote:
@Ber|Art
Waarom het advies om webwinkel los te koppelen van de site? Ik had juist het idee om alles te integreren.
 
Omdat een Wprdpress site het 10x beter doet in Google dan welke webwinkel dan ook, wat ook logisch is want webwinkel software is niet gemaakt om hoog te ranken in Google WP wel.

MartijnRouwen
Junior

Karma: 1

Berichten: 28

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« MartijnRouwen Antwoord #6 Gepost op: 18 november 2008, 15:33 »

Voor de genoemde webwinkel software pakketen zijn voor zover ik weer SEF Modules beschikbaar waardoor ook je webwinkel makkelijker gevonden word door de zoekmachines (osCommerce: http://www.oscommerce.com/community/contributions,2796/category,all/search,seo+url
Stoute Schoenen
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Stoute Schoenen Antwoord #7 Gepost op: 18 november 2008, 15:49 »


@Ber|Art ok, dat begrijp ik en is logisch.

En toch kom ik op internet heel veel webshops tegen die geoptimaliseerd zijn voor Google, althans, dat claimen ze.
Eigenlijk beweert Martijn hetzelfde.

Ik zie door de bomen het bos niet en weet niet welke aanbieder ik nu wel of niet moet geloven. En dat is volgens mij een algeheel probleem van deze "branche".
Richard Zuidgeest
Junior

Karma: 0

Berichten: 17



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Richard Zuidgeest Antwoord #8 Gepost op: 18 november 2008, 16:27 »

Wil je het een grote webshop laten worden of is dit gewoon bedoeld als service? Ook ik zou het niet koppelen aan je huidige websie,dit om de volgende reden: (er zijn er nog meer,maar ik type op me mobiel en dit kost dus erg veel tijd)
Stel je doelgroep is nu mensen van 25 t/m 40 jaar maar je merkt dat op de website de meeste kopers 18 t/m 25 zijn. dan wil je he catalogus missschien daar meer op aanpassen. Zo ook misschien je kleurgebruik (look & feel) en dus je imago. Dit kan je dus beter aanpassen aan hun eigen bezoekers/doelgroep.
« Laatste verandering: 18 november 2008, 16:32 door yyoupp »
status
Senior

Karma: 1

Berichten: 73

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« status Antwoord #9 Gepost op: 18 november 2008, 16:51 »

waarom is bol.com zo goed te vinden dan?

volgens mij kun je als webshop wel goed vindbaar zijn...
Revision
Junior

Karma: 2

Berichten: 23



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Revision Antwoord #10 Gepost op: 19 november 2008, 00:05 »

Laat ik alvast een misverstand de wereld uit helpen. "Zoekmachine vriendelijk" heeft niets met de achterliggende software te maken maar met de implementatie daarvan, de software kan nog zo geoptimaliseerd zijn maar als je daar geen gebruik van maakt heb je er weinig aan. Bovendien zijn de genoemde "zoekmachine vriendelijke url's" geen goede manier van zoekmachine optimalisatie, onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat url's van weinig invloed zijn op de indexatie (bron: google themselves).

Wat betreft het loskoppelen van de website en webwinkel; ik zou er juist voor kiezen om deze, waar mogelijk, te integreren. De informatie overlapt elkaar en het is herkenbaarder voor de bezoeker.

Over de huidige website(stijl): De frisse, gezellige inrichting van jullie fysieke winkel zie ik helaas niet terug, het is eerder sober en afstandelijk en dat komt met name door het kleurgebruik. Ook komt er te weinig naar voren wat jullie verkopen (behalve na het lezen van de tekst). Daarnaast staat alles erg dicht op elkaar, wat het geheel er niet overzichtelijk op maakt. De navigatie staat ook op een wat ongebruikelijke plek daar aan de rechterkant.

Uit de teksten op de website blijkt dat jullie ook accesoires verkopen, ik zou deze prominent terug laten komen in de webwinkel. Deze producten hebben potentieel meer kans op verkopen en kunnen dienen als een lokkertje. Maar let wel op dat je de schoenen voldoende onder de aandacht brengt!

Tot slot: Ik ben er geen voorstander van om namen van software pakketten te droppen, het is belangrijker om eerst je wensen en eisen vast te stellen en pas in een later stadium de juiste software daar bij te kiezen. Al dan niet in overleg met een professional.

Felesta - Webontwikkeling & internet marketing
www: felesta.nl tel: 0184 769008
Ber|Art
Hosting & Design
Senior

Karma: 5

Berichten: 94



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Ber|Art Antwoord #11 Gepost op: 19 november 2008, 13:36 »

Bol.com is zo goed te vinden omdat die erg veel bezoekers krijgen en dus een hoge PR en dus niet te vergelijken met de vraag. Zoals ik al eerder zij zijn er zeker wel zoekmachine optimalisatie mogelijkheden in webshops maar dit is voor webshop software niet het belangrijkste ik merk en zie uit ervaring dat een goed opgezette Wordpress site veel meer bereikt in Google als een goed opgezette Magento, OSCommerce of Zen site. Op zich snap ik wel dat je alles in één wilt hebben maar je kunt volgens mij beter het beste van beide nemen als dat mogelijk is. Op zich kan je alles in Magento (of andere webshops) doen want alle standaard opties zitten erin maar in WordPress zitten 10x meer mogelijkheden om in Google beter voor de dag te komen. Het is een keuze. Er zijn nog meer mogelijkheden, als je aan het werken bent aan de winkel (en dus de winkel tijdelijk even afsluit) hoeft niet je hele site af te sluiten maar enkel de winkel. Als je zorgt dat je winkel bij op een andere locatie draait scheid je de risico’s. Als er één locatie down gaat is of je winkel of je site nog wel online. En zoals eerder genoemd kan het design van de winkel anders zijn als je website. En vaak is het ook nog zo dat mensen meerdere (verschillende) winkels willen en dan heb je een probleem want twee winkels in één gaat niet. En heb je toch weer twee sites.

rplukaard
Newbee

Karma: 0

Berichten: 9

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« rplukaard Antwoord #12 Gepost op: 8 december 2008, 15:34 »

Quote : Nick N. Dop op 13 november 2008, 14:05
Beste Marc,

In eerste instantie wilde ik je adviseren geen schoenen te verkopen via het internet, maar ik lees in je verhaal dat je de keuze hebt gemaakt dit wel te doen. Daarom zal ik daar verder geen aandacht aan besteden   

Kun je me vertellen wat jouw verwachtingen zijn van het aantal verkopen via de website en aan welke klanten dit zal zijn? Nieuwe klanten of bekende klanten? Heb je zelf een idee over in welke situatie iemand schoenen zou kopen via internet? Welke kenmerken hebben deze personen waar je wellicht op kunt inspelen?

Als ik even snel nadenk, kom ik op twee mogelijke situaties waarin iemand schoenen koopt via Internet:

- Iemand weet exact wat hij of zij zoekt en traditionele retailers bieden deze schoenen niet (meer) aan.
- Iemand heeft in de winkel schoenen gepast, heeft het merk, het type en de maat onhouden en zoekt op internet waar hij of zij exact deze zelfde schoenen goedkoper dan in de winkel kan aanschaffen.


Het blijft een risico om schoenen te kopen via Internet die je nooit hebt gepast. Dit risico zou je in je webshop deels kunnen opvangen door zo gedetailleerd mogelijke informatie te verschaffen over elke schoen. Noem in ieder geval: het merk, het type, de schoenmaat, de kleur(en) en het materiaal. Maar dit is natuurlijk niet alles. Je kunt ook zaken aangeven als: breedte, hoogte van de hak etc. Met jouw ervaring kun je vast nog enkele dingen bedenken die klanten belangrijk vinden en wat zij vaak vragen.

Verder schrijf je dat je vertrouwen wilt scheppen bij jouw (potentiële) klanten. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen door je expertise te laten zien. In de webshop zou zich dit kunnen uiten in tips voor het onderhoud en de schoonmaak van de schoenen. Je kunt dus in de omschrijving van het product aangeven hoe het onderhouden moet worden (of een link naar een  pagina met de behandelingsmethode voor schoenen van soortgelijk materiaal).

Het bovenstaande voorbeeld geeft overigens ook weer een cross-selling mogelijkheid: In de tips kun je ook vermelden welke behandelingsproducten voor een bepaalde soort schoen ideaal zijn. Deze producten kun je vervolgens ook in de webshop aanbieden. Met speciale (gebundelde) aanbiedingen kun je de cross-selling weer bevorderen. Men koopt schoenen via je webshop, maar om die schoenen te onderhouden hebben ze product X nodig. Dit product kost normaal 15 euro, maar in combinatie met een paar schoenen maar een tientje...

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden en ik weet zeker dat je er zelf ook nog wel een aantal bedenkt   

Succes!
 

Waarom zou je online geen schoenen kunnen verkopen?
Wij hebben gewerkt aan een webshop die sportkleding en sportschoenen verkoopt en ik moet zeggen dat het allemaal boven verwachting loopt. Ook wij waren aan het begin bang dat er een hoop retour zou komen (ivm maten) maar dit is eigenlijk helemaal niet het geval.

Wel ben ik het met Nick eens dat je een goed plan nodig hebt om te beginnen.
Maar volgens mij alles online verkopen   

Mediabrains.nl - Webdesign & E-commerce
Smanneke
Junior

Karma: 0

Berichten: 11

Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Smanneke Antwoord #13 Gepost op: 12 december 2008, 09:37 »

Afgaande op de reacties hierboven, zou je kunnen zeggen dat alles afhangt van het webwinkel-pakket dat je kiest en hoe hoog je scoort in google? In mijn ogen wordt er wel erg veel verwacht van google als middel om gevonden te worden tussen alle andere online-aanbieders. Als dat zo zou zijn dan hoeft bol.com toch niet zo veel reclame te maken op TV en radio? In mijn ogen zou je, voordat je naar allerlei webwinkel pakketten gaat kijken, eerst een goed plan van aanpak op moeten stellen,  en daar later een passend pakket bij moeten zoeken of wellicht een specialist in moeten huren.
Lennart Wesdijk
Junior

Karma: 0

Berichten: 12



Re:Opzetten van onze "3e winkel", een webshop.
« Lennart Wesdijk Antwoord #14 Gepost op: 15 december 2008, 23:00 »

Quote : status op 18 november 2008, 16:51
waarom is bol.com zo goed te vinden dan?

volgens mij kun je als webshop wel goed vindbaar zijn...
 
Marketingbudget is denk ik het beste argument.

http://www.loqus.nl Internet diensten
Voor al u clientside webdevelopment, zencart webwinkels, ideal en multisafepay integraties. - http://www.linkedin.com/in/lennartwesdijk
Pagina's: [1] 2  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons