Solliciatiespam van Malik H.S. Dries

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Solliciatiespam van Malik H.S. Dries (2462 keer gelezen)
brammerd
Newbee

Re: Solliciatiespam van Malik H.S. Dries
« brammerd Antwoord #15 Gepost op: 18 april 2017, 14:50 »

Pas op he!

Nooit een bestand opendoen als je niet weet wat het is.

Als je twijfelt kan je het bestand uploaden op virustotal.com. Die haalt het dan door 50 virus scanners.

https://ne-liquid.eu

E-liquid business development
mmint
Legend

« mmint Antwoord #16 Gepost op: 18 april 2017, 17:14 »

En ook als je nooit een bestand opent is een goed antivirus programma met bijgewerkte definities noodzakelijk.

Vanochtend op telegraaf.nl werd ik, waarschijnlijk door advertentiecode, automatisch doorgestuurd naar een malafide website die zonder verdere tussenkomst een nep-update van Adobe Flash begon te doen. Direct de website afgesloten toen het gebeurde, maar dat was onvoldoende. Gelukkig kwam MS Security Essentials snel genoeg tussenbeide. Volgens de melding betrof het een trojan downloader die zonder tussenkomst waarschijnlijk m'n laptop aan een botnet zou hebben toegevoegd en ander wangedrag zou hebben toegepast. De domeinnaam in kwestie was trouwens gisteren pas geregistreerd.

(Nb in de afgelopen jaren zijn nieuwssite's als nu.nl en telegraaf vaker betrokken geweest bij dit soort wandaden. Let dus ook op wanneer er zonder een bijlage te openen afwijkende dingen gebeuren op je PC).
Abma
Junior

« Abma Antwoord #17 Gepost op: 19 april 2017, 16:13 »

Bedankt voor die virustotal.com tip. Kan altijd handig blijken.

Malik heeft ook bij mij gesolliciteerd, hoewel mijn bedrijf al is opgeheven. De email doorstuur functie van mijn domeinnaam stond kennelijk nog aan. Mijn domeinen zijn verlopen. Van de belastingdienst mag je de domeinen van je bedrijf niet aanhouden na bedrijfsbeëindiging. Jammer, want het registratiebedrijf heeft het nog voor 5 duizend dollar kunnen verkopen, wat ik zelf heel goed had kunnen gebruiken.

Is Malik een oplichter? Ik weet het niet. Samen met de "claim uw hoofdprijs" en "ik ben met vakantie" emails van onbekenden is die mail automatisch uitgefilterd en verwijderd. Maliks email werd voorzien van een automatische beleefde afwijzing. Malik zou ook een echte werkzoekende kunnen zijn, die via de "extra inspanningen" van het UWV ertoe gebracht is dit soort mails te verzenden.

Zelf ben ik 65 jaar, ik zie inmiddels slecht, heb geen kracht meer en met mijn handen kan ik nog heel weinig doen. Een hoge opleiding doet dan weinig. Mijn bedrijf heb ik te lang door de crisis proberen te slepen, maar moest toch stoppen. Uiteindelijk ben ik via de eisen van een bijstandsuitkering gedwongen dit soort mail ook rond te zenden. Want al zijn er niet voldoende passende vacatures om hoog frequent te kunnen solliciteren, er is nog steeds de verplichting die aantallen brieven te produceren. Zo vervalt iemand ook tot sollicitatie spam. Ik begrijp dat niet veel bedrijven naar mij op zoek zijn. Ik neem het niemand kwalijk als er geen reactie komt. Ik ben al blij met een beleefde afwijzing. Want daarmee kan ik voldoen aan één van de eisen die aan die minimum voorziening worden gesteld.

Je kunt het ook zo zien:
De eisen die bijstand en UWV stellen aan werklozen, houden vele controleurs aan het werk, plus een bedrijfstak van arbeidsbemiddeling, recruitment,  human resourse management, vacaturebanken, werving en selectie ...... en uiteraard zijn er oplichters die daarop inspelen.

Email kun je automatisch op trefwoorden laten filteren en tegelijk van een automatisch antwoord laten voorzien. De email hoeft daarvoor niet gelezen en zelfs niet geopend. Het komt vanzelf ongezien in de vuilnisbak en de sollicitant heeft toch een net antwoord. De gedwongen vacature spammer hoeft zo niet hongerig en dakloos te zijn, terwijl een oplichter er niets mee kan.

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #18 Gepost op: 19 april 2017, 17:31 »

Quote : Abma op 19 april 2017, 16:13
Van de belastingdienst mag je de domeinen van je bedrijf niet aanhouden na bedrijfsbeëindiging. Jammer, want het registratiebedrijf heeft het nog voor 5 duizend dollar kunnen verkopen, wat ik zelf heel goed had kunnen gebruiken.

Even op het zijspoor ... Als dit je leidraad is, dan zal er vooral bedoeld worden dat je website op zwart gaat. Overigens lijkt het mij toch ook wel verstandig dat je zakelijke betaalrekening wordt opgeheven - de ontbrekende nr. 8 dus.

Waarom de internetdomeinen niet verkocht voor dat je definitief ging stoppen? Bedrijfsbeëindiging betekent ook ... alles te gelde maken of naar privé overhevelen.

Wat betreft het internetverkeer van Malik ... dat begint toch enige overeenkomsten te vertonen met dit zich voortslepende draadje: "Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?"

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Rik99
Super Senior

« Rik99 Antwoord #19 Gepost op: 19 april 2017, 18:27 »

Dat je van de belastingdienst de website niet aan mag houden is mij onbekend (staat dat ergens?). Maar inderdaad, verkopen voor officiële beëindiging was wel zo handig geweest. Nu is het registratiebedrijf de lachende partij.

Wat betreft sollicitatie mails... Het lijkt toch zeker verdacht dat er elke keer dezelfde achternaam gebruikt wordt en een andere voornaam of voorletters. Ik kan me de incidentele sollicitatiemail van één persoon wel voorstellen maar als je die meerder krijgt van dezelfde achternaam en verschillende voornaam (de hele familie?) EN nota bene met een PHP-script verzonden wordt dan gaan er toch wel alarmbelletjes rinkelen en zal de irritatie groeien.
Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #20 Gepost op: 20 april 2017, 10:31 »

Met ieders welnemen gaat hier een slot op. Wij wensen meneer Malik H.S. Dries veel succes bij zijn verdere sollicitaties.

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons